fa
door fastlane300 Aug 27, 2014 om 11:51
Geldzaken & recht

Doorwerken na pensioen

Ik wil het volgende neerleggen. Na 23 jaar in dienst bij dezelfde werkgever, heb ik vanaf mijn 62e jaar gebruik gemaakt van de VUT regeling omdat ik voor 1950 geboren ben was dit nog mogelijk.
Tijdens de afgelopen drie jaar heb ik nog twee dagen in de week doorgewerkt. Ik ga 17 oktober met pensioen maar wil daarna nog een jaar doorgaan met twee dagen in de week te werken. Nu zegt mijn werkgever dat dit van rechtswege niet kan en dat mijn contract daarom niet wordt verlengd. Is dit zo? en zo ja waar kan ik dit teruglezen.

2067 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van rechtswege niet kunnen, is flauwekul. Uw werkgever zal het niet willen en u kunt daar niets tegen doen.

Cookies
door Cookies - Aug 27, 2014 om 12:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt al 3x een jaarcontract gehad, zo te lezen. Dat betekent dat je werkgever je nu een contract voor onbepaalde tijd in dienst zal moeten nemen. Daar heeft hij duidelijk geen zin in en hij is dat ook niet verplicht.

Cookies
door Cookies - Aug 27, 2014 om 12:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Foutje: Dat betekent dat je werkgever je nu een contract voor onbepaalde tijd in dienst zal moeten nemen.

Ik bedoel: Dat betekent dat je werkgever je nu een contract voor onbepaalde tijd zal moeten geven.

mumble
door mumble - Aug 27, 2014 om 15:50
20 Antwoorden / 3 Vragen

sorry Carola.83

Maar er staat 23 jaar in dienst geweest, en geen 3 x een contract.
Verder weet ik geen antwoord

ge
door gerboe - Aug 27, 2014 om 15:54
806 Antwoorden / 0 Vragen

@carlola83, de vraag gaat over willen blijven werken na je 65e

getty
door getty - Aug 27, 2014 om 16:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In de meeste cao's staat vastgelegd dat het dienstverband automatisch, dus van rechtswege eindigt, zodra de werknemer de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, 65 jaar en 2 maanden dus.
Het contract wordt automatisch ontbonden en als uw werkgever u niet met een nieuw contract in dienst wil nemen, dan is dit niet verplicht en houd het op.

Cookies
door Cookies - Aug 27, 2014 om 16:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mumble schreef op woensdag 27 aug 2014, 15:50]sorry Carola.83

Maar er staat 23 jaar in dienst geweest, en geen 3 x een contract.

Ik lees nergens dat het contract automatisch is blijven door lopen na zijn 62e. Kan heel goed zijn, dat hij een nieuwe overeenkomst na de VUT heeft gekregen.

ge
door gerboe - Aug 27, 2014 om 16:22
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 27 aug 2014, 16:16][quote=mumble schreef op woensdag 27 aug 2014, 15:50]sorry Carola.83

Maar er staat 23 jaar in dienst geweest, en geen 3 x een contract.

Ik lees nergens dat het contract automatisch is blijven door lopen na zijn 62e. Kan heel goed zijn, dat hij een nieuwe overeenkomst na de VUT heeft gekregen.

Wat was de vraag ook alweer ;)

macwouter
door macwouter - Aug 27, 2014 om 17:00
825 Antwoorden / 9 Vragen

Zulke lui als u maakt het hele pensioenstelsel kapot. U mocht al stoppen met u 62e jaar wat ieders droom zou zijn maar nee u wilt verder. In Den Haag krijgen ze er lucht van en wordt het straks voor iedereen doorwerken tot 70 jaar. U bent ondankbaar bahh.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 27, 2014 om 17:27
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ander werk elders mag wel, maar na VUT mag je niet meer terug bij je oude werkgever.
Dat zijn de regels en als je anders doet vervalt je VUT uitkering.

Cookies
door Cookies - Aug 27, 2014 om 17:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gerboe schreef op woensdag 27 aug 2014, 16:22]Wat was de vraag ook alweer ;)

Doorwerken na pensioen, ja. Nu kunnen er dus 2 redenen zijn dat de werkgever het dienstverband niet wil verlengen:

1. Hij heeft na de VUT een nieuw arbeidscontract gekregen (wat veel gebeurd) voor bepaalde tijd. Dan zijn nu die 3 jaar voorbij en zou het een contract voor onbepaalde tijd moeten worden. Geen werkgever begint daaraan bij een 65-jarige.

2. Hij heeft na de VUT een arbeidscontract voor onbepaalde tijd gehouden, maar met minder uren. De werkgever vindt het mooi genoeg geweest en beëindigt het contract per AOW datum.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerboe

De Ts heeft het er over dat zijn contract niet wordt verlengd.

Normaal gesproken spreek je over een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd niet over een contract, dus ook mij komt het voor dat hij bij zijn gedeeltelijke pensionering een nieuw contract is aangegaan.

Maar ik kan het mis hebben en se werkgever is tot niets verplicht.

Cookies
door Cookies - Aug 27, 2014 om 17:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=macwouter schreef op woensdag 27 aug 2014, 17:00]. In Den Haag krijgen ze er lucht van en wordt het straks voor iedereen doorwerken tot 70 jaar.

Dat klopt! AOW leeftijd blijft mee stijgen met de levensverwachting. Dus op een gegeven moment moet iedereen inderdaad door tot 70 jaar. Lopen trouwens nu al aardig wat 65 plussers rond in het Kabinet. Diverse burgemeesters, Eerste Kamerleden enz. enz.

fa
door fastlane300 - Aug 27, 2014 om 17:45
19 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=macwouter schreef op woensdag 27 aug 2014, 17:00]Zulke lui als u maakt het hele pensioenstelsel kapot. U mocht al stoppen met u 62e jaar wat ieders droom zou zijn maar nee u wilt verder. In Den Haag krijgen ze er lucht van en wordt het straks voor iedereen doorwerken tot 70 jaar. U bent ondankbaar bahh.

fa
door fastlane300 - Aug 27, 2014 om 17:48
19 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=macwouter schreef op woensdag 27 aug 2014, 17:00]Zulke lui als u maakt het hele pensioenstelsel kapot. U mocht al stoppen met u 62e jaar wat ieders droom zou zijn maar nee u wilt verder. In Den Haag krijgen ze er lucht van en wordt het straks voor iedereen doorwerken tot 70 jaar. U bent ondankbaar bahh. @macwouter U hebt al snel een oordeel klaar zonder te weten wat mijn beweegredenen zijn geweest om door te werken.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bent u een nieuw contract aangegaan met uw werkgever?

fa
door fastlane300 - Aug 27, 2014 om 17:54
19 Antwoorden / 18 Vragen

Dank je wel voor jullie reacties zoals ik eruit kan lezen is het niet verlengen van het contract vanwege rechtswege totale onzin, maar een smoes om geen ander te geven.
Nogmaals iedereen bedankt

gompy2
door gompy2 - Aug 27, 2014 om 18:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fastlane300 schreef op woensdag 27 aug 2014, 17:48][quote=macwouter schreef op woensdag 27 aug 2014, 17:00]Zulke lui als u maakt het hele pensioenstelsel kapot. U mocht al stoppen met u 62e jaar wat ieders droom zou zijn maar nee u wilt verder. In Den Haag krijgen ze er lucht van en wordt het straks voor iedereen doorwerken tot 70 jaar. U bent ondankbaar bahh. @macwouter U hebt al snel een oordeel klaar zonder te weten wat mijn beweegredenen zijn geweest om door te werken. Het is meestal beter om niet te reageren op onzinnig gezwets van malloten fastlane300.
Als jij 2 dagen per week door wil werken na je pensionering dan is dat jouw zaak en hoef je daar geen verantwoording voor af te leggen tegen over dit soort lieden.
Succes er mee.

Jonne11
door Jonne11 - Aug 27, 2014 om 19:44
87 Antwoorden / 15 Vragen

Beste fastlane, ik weet niet of het van rechtsweze wel of niet mag, maar ik vind het schandalig als u wel blijft werken! Duizenden mensen zitten zonder werk, u pikt dan gewoon een baan in van iemand die nog (lang) niet aan zijn pensioen toe is! Zelfs de vakbonden zijn in het verweer hier tegen, net zoals vrijwilligers die worden ingezet in voorheen betaalde banen! Schandalig. Ga lekker van uw pensioen genieten en gun een werkeloze ook een baan!

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt hier steeds gekker. Nu is het al schandalig als je wilt werken na je 65ste.

Gewoon doen waar u zelf zin in hebt.

ge
door gerboe - Aug 27, 2014 om 20:40
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 27 aug 2014, 17:29]@gerboe

De Ts heeft het er over dat zijn contract niet wordt verlengd.

Normaal gesproken spreek je over een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd niet over een contract, dus ook mij komt het voor dat hij bij zijn gedeeltelijke pensionering een nieuw contract is aangegaan.

Maar ik kan het mis hebben en se werkgever is tot niets verplicht.

Ik denk dat het laatste inderdaad van toepassing is. Gezien het bericht van de vraagsteller kunnen we denk ik uitgaan van het regulier eindigen van arbeid op 65 jarige leeftijd. En daarna hoeft een werkgever niets inderdaad.

ge
door gerboe - Aug 27, 2014 om 20:43
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=macwouter schreef op woensdag 27 aug 2014, 17:00]Zulke lui als u maakt het hele pensioenstelsel kapot. U mocht al stoppen met u 62e jaar wat ieders droom zou zijn maar nee u wilt verder. In Den Haag krijgen ze er lucht van en wordt het straks voor iedereen doorwerken tot 70 jaar. U bent ondankbaar bahh.

Wat een overdreven felle reactie. De overheid wil graag dat iedereen langer doorwerkt. En daarnaast heb je mensen die zich zo vitaal in het arbeidsproces voelen dat ze graag door willen gaan. Zij mogen die ambitie hebben. Of een werkgever die ambitie honoreert is een tweede.

ma
door maarten heest - Aug 27, 2014 om 21:13
463 Antwoorden / 0 Vragen

Den Haag wil dat je doorwerkt na je 65e maar de werkgever wil het liever niet. Daar zit het probleem.