rr
door rrjanssen Aug 31, 2016 om 12:12
Geldzaken & recht

Dubbel afboeken?

Hai,
Ik heb deze zomer bij Atraveo in Kroatië een villa gehuurd. Vlak na mijn verblijf zag ik dat er twee maal de huurprijs (2812 euro) van mijn creditcard afgeboekt was. Ik heb mij meteen gemeld, maar de terugstorting duurde even. Deze kwam zo laat, dat ik door geldgebrek mijn vakantie moest afbreken. Een paar dagen, nadat ik thuis was gekomen, kwam het geld op mijn rekening, maar toen was ik alweer thuis! Ik heb gereclameerd, maar ik krijg alleen excuses. Ik vind dat ik recht heb op een gedeeltelijke schadevergoeding. Hoe pak ik dat aan?
De computerleraar.

2433 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2016 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na uw verblijf zag u dat er twee keer afgeboekt was. Dus waarom vakantie afbreken?

De kosten moeten toch vooruit betaald worden?

rr
door rrjanssen Aug 31, 2016 om 15:02
1 Antwoorden / 3 Vragen

Wij waren op een zwerfvakantie. De tweede afboeking was tijdens onze vakantie. Afbreken, omdat er op de creditcard niet genoeg tegoed meer stond. Het ging om 2812 euro!

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2016 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zwerfvakantie in een villa van € 2.812? :-)) Niet met iemand thuis even contact op kunnen nemen om een storting te regelen?

rr
door rrjanssen Aug 31, 2016 om 20:30
1 Antwoorden / 3 Vragen

Gezeur! Ik heb betaald voor 12 mensen, die mij weer betaald hebben. Dit doet er niet toe. Het blijft een fout van Atraveo

uwjurist
door uwjurist - Aug 31, 2016 om 12:32
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U bedoelt na aankomst? En waar hebt u zich gemeld? Bij het reisbureau, creditcardmaatschappij? Was er niemand bij u die van zijn/haar rekening geld kon voorschieten? Had u geen geld op uw gewone rekening? Hoe bent u eerder thuis gekomen?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

rr
door rrjanssen Aug 31, 2016 om 15:04
1 Antwoorden / 3 Vragen

Aankomst is toen we weer terugkwamen in Nederland. Ik heb mij gemald bij de klantenservice van Atraveo.de. Er was verder niemand, die het geld kon voorschieten.Ik had niet genoeg meer op mijn andere rekeningen. We zijn met het laatste krediet op de betaalpas naar huis gereden.

edrick3
door edrick3 - Aug 31, 2016 om 14:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik vind dat ik recht heb op een gedeeltelijke schadevergoeding.
En waarom vind je dat?
Er kunnen nu eenmaal foutjes gemaakt worden, hoe vervelend dan ook.
Tja, de creditcardmaatschappij vindt dus van niet.
Atraveo vindt dus van niet.

rr
door rrjanssen Aug 31, 2016 om 15:08
1 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk kunnen er fouten gemaakt worden. alleen dien je een fout te herstellen. Niet door "sorry" te zeggen; dat is te simpel. Door de fout van een ander is mijn vakantie ingekort. Ik verwacht geen volledige compensatie, maar ik vind dat er best een gebaar gemaakt mag worden.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 31, 2016 om 15:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Waar is de fout ontstaan, hoe komt het dat er twee keer is afgeboekt?

rr
door rrjanssen Aug 31, 2016 om 20:32
1 Antwoorden / 3 Vragen

Geen idee. Gewoon een foutje.

uwjurist
door uwjurist - Aug 31, 2016 om 15:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik probeer uw verhaal helder te krijgen.

U komt tijdens de vakantie tot de ontdekking dat u (bijna) geen geld meer heeft (en pas na de vakantie waardoor).
U hebt blijkbaar geen reisverzekering die u had kunnen helpen. Onverstandig.
U hebt u ook niet tot een ambassade / consulaat gewend. Onverstandig.
U hebt u ook niet tot familie o.i.d. gewend. Onverstandig.

U hebt geen geld op een gewone rekening, maar kunt wel een villa van 2.812 euro huren?

De vraag blijft verder door wie deze dubbele afboeking is veroorzaakt. De creditcardmaatschappij, Atraveo, of hebt u zelf iets verkeerd gedaan?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2016 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft een reisverzekering hiermee van doen. Of een ambassade of consulaat?

uwjurist
door uwjurist Aug 31, 2016 om 17:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Die hadden met spoed geld kunnen verschaffen/contact op kunnen nemen met familie om e.e.a. uit te zoeken etc. etc.

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2016 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar zijn ze niet voor. Er was geen ramp gebeurd.

uwjurist
door uwjurist Aug 31, 2016 om 17:33
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemde reactie. Niet alleen bij een ramp kun je terecht bij verzekeraar/consulaat/ambassade. Ook - bijvoorbeeld - als je onverhoopt zonder geld komt te zitten. Of zoals ik ooit zonder paspoort na een beroving ...

pi
door pieterwolters Aug 31, 2016 om 17:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Welke reisverzekering maakt geld over als je creditcard limiet is bereikt?

uwjurist
door uwjurist Aug 31, 2016 om 17:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat schrijf ik niet. Ik som een aantal opties op die een van die partijen zouden kunnen bieden.

aurora1
door aurora1 Aug 31, 2016 om 18:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eén van de taken van een ambassade of consulaat is dat bij verlies of diefstal van een paspoort zij hulp moeten bieden voor de vervanging ervan omdat men anders het land niet kan verlaten.
Niet genoeg vakantiegeld en daarom geld lenen doen ze niet aan en daar zijn ze niet voor. Sommige ambassades en consulaten melden dat zelfs speciaal op hun website.

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2016 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook een reisverzekering doet dat niet. En naar familie bellen? Mag toch aannemen dat de Ts zelf kan bellen? Zoals gezegd, geen ramp, geen gewonden, geen overval, geen doden,  alleen niet genoeg geld.

rr
door rrjanssen Aug 31, 2016 om 20:48
1 Antwoorden / 3 Vragen

De fout ligt in ieder geval bij Atraveo. Je kunt een object niet twee maal op dezelfde datum verhuren, dus ook geen huurprijs afboeken.
Of ik genoeg geld heb om een dure villa te huren is niet van belang. (Ik heb gewoon de rekenng betaald voor twaalf mensen, die hun deel weer aan mij teruggestort hebben. De verhuurder wilde maar met 1 persoon te maken hebben.)

uwjurist
door uwjurist Aug 31, 2016 om 21:09
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, als je wil kun je alles verkeerd begrijpen :-). En aan vraagsteller: uw verhaal wordt steeds laten we zeggen apparter ...

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 01:54
1 Antwoorden / 3 Vragen

Als je wil????
Wat begrijp je dan niet?

uwjurist
door uwjurist Sep 1, 2016 om 08:00
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@RRJANSEN. Zoals u kunt zien is pas het tweede deel van mijn opmerking hierboven aan u gericht. En u geeft nog steeds geen antwoord op de vraag wie de fout heeft veroorzaakt. Elders schrijft u 'de maatschappij' en op weer een andere plek geeft u Atraveo de schuld.

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 14:07
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet, dat ik de fout niet heb gemaakt. De maatschappij is Atraveo en die heeft hetzelfde object op dezelfde datum twee maal verhuurt. En dus twee maal afgeboekt. Bij wie ligt dan de schuld?

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2016 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij hen, en ze hebben toch ook terugbetaald?

rr
door rrjanssen Sep 2, 2016 om 00:20
1 Antwoorden / 3 Vragen

Te laat, toen het geld kwam was ik al thuis.

gerbera
door gerbera - Aug 31, 2016 om 15:46
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje warrig verhaal, Vlak na mijn verblijf zag ik dat er twee maal de huurprijs (2812 euro) van mijn creditcard afgeboekt was.
Ik maak hier uit op dat u toen al thuis was, dus waarom een vakantie afbreken als u het toen pas constateerde. U reageert dat er te weinig op uw creditkaart stond om de vakantie verder te doen. Waarom toen niet meteen gereclameerd,€ 1406 extra afgeschreven (aangenomen dat dit de werkelijke huurprijs was) mis je toch zou ik zeggen. En met een beetje rekenen had u het kunnen weten dat er 2x was afgeboekt. Vraag mij dan ook af waarom u meent recht te hebben op een schadevergoeding .

rr
door rrjanssen Aug 31, 2016 om 20:37
1 Antwoorden / 3 Vragen

Na onze vakantie met kinderen gezamelijk in de vill, zijn mijn vrouw en ik verder gezworven. Als er teveel geld afgeboekt wordt, zie ik dat niet meteen. Ik controleer niet iedere dag mijn creditcard saldo! Wie doet dat wel. En er was 2812 euro teveel afgeschreven, niet 1406. Na ondekking meteen gereclameerd. En dus blijf ik bij mijn mening.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 31, 2016 om 17:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Echt, kunnen mensen niet meer rekenen?
Je gaat naar Kroatie, een spotgoedkoop land qua verblijf en levensstandaard.
Nu wordt je creditcard heel ongelukkig dubbel belast, een beetje Card heeft € 10.000 als limiet, je zit dan na dit akkefietje ruim over de helft.
Maar er geen (spaar)rekening of iets om dit bedrag van € 2812 even op te vangen en u moet naar huis.
Waarom gaat men op zo'n (te dure) vakantie als alle bronnen qua geld opgedroogd zijn en men het van het krediet op de card moet hebben.
En u bent leraar? Gelukkig niet in het vak economie.

Diewilik

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2016 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet elke card heeft zo'n limiet. Maar of dit een leraar is? :-))

getty
door getty Aug 31, 2016 om 18:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nou inderdaad, mijn limit heb ik zelf op €2000 gezet, dus u doet wel een forse aanname

rr
door rrjanssen Aug 31, 2016 om 20:41
1 Antwoorden / 3 Vragen

Sarcasme lijdt tot niets. Ik heb voor 12 mensen betaald omdat de villa in één keer betaald moest woren.
 De anderen hebben hun deel aan mij terugbetaald. Het was dus geen extreem dure vakantie. Of ik kan rekenen of niet, de maatschappij, die de afboeking doet, maakt de fout, niet ik.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 31, 2016 om 21:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar de andere 11 konden niet iets voorschieten?
Diewilik

Ps het is geen sarcasme het is grote verwondering.

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 01:56
1 Antwoorden / 3 Vragen

De anderen hadden hun deel betaald. Moet ik die inschakelen voor de fout van Atraveo? Ik denk het niet! Feit blijft: wie heeft de fout gemaakt en wie is verantwoordelijk?

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2016 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ze hebben het terugbetaald en sorry gezegd. Daarmee is het klaar.

uwjurist
door uwjurist - Aug 31, 2016 om 17:29
1043 Antwoorden / 0 Vragen

"een beetje Card heeft € 10.000 als limiet"

Wow, die wil ik, Diewilik :-) :-)

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 31, 2016 om 18:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar u als jurist zou dit toch makkelijk moeten kunnen krijgen?
Ik bestier slechts een tweetal kleine internetsites :-)
Diewilik

uwjurist
door uwjurist Aug 31, 2016 om 21:06
1043 Antwoorden / 0 Vragen

:-) is niet duidelijk?

edrick3
door edrick3 - Aug 31, 2016 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@uwjurist,

platinumcard ING bv. = € 20000 en kun je ophogen (ivm vakantie bv) naar € 25000

costnix
door costnix Aug 31, 2016 om 18:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Daar zal wel nodige voorwaarden aan verbonden zijn, zoals dik salaris.

edrick3
door edrick3 Aug 31, 2016 om 18:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

als jurist ..... ;-)

getty
door getty Aug 31, 2016 om 18:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kam, maar hoeft niet. En duurt een aantal dagen voor dit is akkoord gegeven

uwjurist
door uwjurist Aug 31, 2016 om 21:06
1043 Antwoorden / 0 Vragen

:-) is niet duidelijk?

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2016 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U was daar met zijn twaalven en niemand kon u helpen met een voorschot? Echt ongeloofwaardig.

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 01:59
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb betaald voor 12 mensen. De verhuurder wilde met 1 persoon te maken hebben. De anderen hebben hun deel aan mij betaald. Toen ik ontdekte, dat er twee maal afgeboekt was, waren de anderen allemaal al naar huis

uwjurist
door uwjurist Sep 1, 2016 om 08:05
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat u nu schrijft, klopt niet met wat u eerder schrijft. Toen gaf u aan pas te ontdekken dat er twee maal was afgeboekt toen u thuis kwam.

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 14:10
1 Antwoorden / 3 Vragen

Na mijn verblijf in de villa ontdekte ik dat. Toen was ik nog op vakantie en wel in Labin en later in Opatija

diumenge
door diumenge - Aug 31, 2016 om 21:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als die 11 andere huurders hun deel betaald hebben, dan stond er toch geld genoeg op de rekening. Raar verhaal.

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2016 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar toen ging die hele som er nog een keer af.

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 02:00
1 Antwoorden / 3 Vragen

Inder daad. 2812 euro. Géén kattepis!

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2016 om 01:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De andere huurders hebben dan hun aandeel op het rekeningnummer van de creditcard gestort? Ik vind het ook een vreemd verhaal. Met een creditcard tijdens een vakantie in een goedkoop land een snackje hier, toegang daar, maaltijd zus en souvenir zo betalen?
Natuurlijk is het van belang te weten wie de fout heeft gemaakt, hoe de fout gemaakt kon worden.
Vreemd ook dat van zovele mensen niet even iets geleend kan worden.

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 01:52
1 Antwoorden / 3 Vragen

Even iets lenen? 2812 euro? Denk even na!

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2016 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoeft toch geen € 2.812 te zijn? Met € 1.000 was u ook al geholpen.

rr
door rrjanssen - Sep 1, 2016 om 02:04
1 Antwoorden / 3 Vragen

Laat maar! Ik ben het zat! Iedereen zeurt over mijn dure vakantie. Niemand heeft het over de fout van Atraveo. Ik kan hier niets mee. Fout van een ander.... Ik ben gewoon de lul. Bedankt voor de steun.

uwjurist
door uwjurist Sep 1, 2016 om 08:06
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U wordt steeds onfatsoenlijker.

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 14:12
1 Antwoorden / 3 Vragen

Klopt, ik wordt een beetje boos. Iedereen heeft het over lenen, de te-dure-vakantie, credit-cards enz. Niemand heeft het over de fout, die bij Atraveo gemaakt is.

diumenge
door diumenge - Sep 1, 2016 om 06:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Steun? Wat hebt u aan steun? Wilt u als argument aan de claim toevoegen dat beantwoorders van V&A u steunen?

Uitgaande van een fout van Atraveo bent u van mening recht te hebben op een schadevergoeding. Hier op V&A worden er diverse argumenten gegeven waarom de fout van Atraveo niet noodzakelijk het einde van uw vakantie hoefde te betekenen. Argumenten die Atraveo zelf ook zal aandragen. Indien u werkelijk denkt een succesvolle claim voor een schadevergoeding te kunnen doen, dan zult u het hogerop moeten zoeken nu de eerste claim door hen is afgewezen. Maar ook dan zal worden nagegaan of deze fout de enige veroorzaker is van het afbreken van de vakantie.

Ik begrijp het sowieso niet. Als van mijn creditcard iets wordt afgeboekt dan wordt dat pas aan het eind van de maand afgeschreven van mijn bankrekening. Zolang dat nog niet het geval is heb ik er dus sowieso geen last van, behalve dan dat mijn resterende limiet lager is. Als er onvoldoende limiet op de CC stond, dan had de (tweede) transactie moeten mislukken.

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2016 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge:
Dat mislukken van de transactie hoeft natuurlijk niet. Die villa is voor vetrek betaald door de Ts. Kasrt leeg, de anderen betalen hun deel dus er staat zeg weer € 2.300 op, van  die 10, want de Ts is in ieder geval met zijn tweeën en dan wordt nog een keer € 2.800 afgeboekt, kaart leeg en/of limiet bereikt.

Heel vervelend, .

Na een week of zo? Gaan de andere leden van het gezelschap, de kinderen ?, naar huis en de Ts gaat samen verder zwerven, dan komt hij achter de dubbele boeking. Hij heeft niet alleen geld nodig voor een snack maar ook voor hotels en zo. @rrfranssen:  Dan belt u toch gewoon uw kinderen en vraagt om hulp? Dan breek je je vakantie niet af.

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 14:18
1 Antwoorden / 3 Vragen

U bent er van alle lezers het dichtste bij. Ik hoef/wil die dingen niet te doen. het is niet mijn schuld. De schadevergoeding mag een heel klein bedrag zijn. Maar gwoon "sorry" zeggen voldoet voor mij niet.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2016 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt wel in de rondte blijven stampvoeten, maar daar bereikt u niets mee. U had gewoon tijdens die vakantie even moeten nadenken en hulp moeten vragen aan uw kinderen. Simpel.

rr
door rrjanssen Sep 1, 2016 om 14:20
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik merk inderdaad dat ik alleen sta met mijn mening. Als andere mensen fouten maken moeten wij gewoon goed nadenken en onze kinderen om hulp vragen. Het spijt me, maar ik vind toch niet, dat dit zo hoort. Dank voor uw meedenken.Groet,
R. Janssen