ma
door marian van der heijden May 17, 2017 om 11:40
Geldzaken & recht

Eigen verklaring rijbewijs

Omdat ik 75 ben, moet ik gekeurd worden voor het verlengen van mijn rijbewijs.
Daar zitten kosten aan verbonden.
30 euro voor de arts, 38 euro voor de gemeente, maar dat ik ook 30 euro moet betalen voor een formulier dat ik digitaal kan downloaden, vind ik geldklopperij!!!

4088 10 Rapporteer

kv
door kvjapio - May 17, 2017 om 11:43
281 Antwoorden / Vragen

Dat mag u zeker vinden. Alleen verandert u er niks aan. Tenzij u uw rijbewijs niet meer verlengt.

lexgensen
door lexgensen - May 17, 2017 om 11:48
274 Antwoorden / 88 Vragen

Ik ook, maar dat helpt niet

ne
door neodutchio - May 17, 2017 om 11:59
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als u dit formulier digitaal kan downloaden, waarom besteld u deze dan voor €30?

tijger1
door tijger1 May 17, 2017 om 12:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar daar moet je dus voor betalen.

marita5
door marita5 - May 17, 2017 om 12:06
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marian Van der Heijden ,

U kunt dit wel geldklopperij vinden , maar dit is wettelijk vastgelegd .
U heeft nog geluk , als u een eigen verklaring rijbewijs koopt via CBR , bent u € 3,80 duurder uit .( € 33,80 )

Hoe is de prijs van een Eigen verklaring opgebouwd?

Doordat iedereen dezelfde prijs betaalt voor een Eigen verklaring, dragen we vanuit het ‘solidariteitsprincipe’ als burgers van Nederland samen de kosten voor de beoordeling. Want het gaat om meer dan de kostprijs van de vragenlijst of bijvoorbeeld het onderhouden van een website. Het betreft ook de behandeling van ingediende Eigen verklaringen (ongeveer 600.000 per jaar) door medisch adviseurs van het CBR.

De kosten van de Eigen verklaring en alle medische keuringen voor het rijbewijs zijn voor uw rekening. Dit is wettelijk vastgelegd. Het tarief van een keuring door een huisarts, medisch specialist en/of psychiater wordt vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (www.nza.nl). Kosten voor eventuele aanvullende onderzoeken kunt u navragen bij de arts. Een eventuele rijtest met de deskundige is gratis. Alleen als u een lesvoertuig moet huren zijn de kosten voor uw rekening.

Voor meer uitleg over de kosten, kijk op: http://www.cbr.nl/11345.pp

Zie ook: http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/ziekenhuiszorg/veelgesteldevragen/veelgestelde-vraag-rijbewijskeuring/

re
door red1 - May 17, 2017 om 12:12
329 Antwoorden / 1 Vragen

[edit - redactie]

me
door mein33 - May 17, 2017 om 13:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MARIAN VAN DER HEIJDEN 17 MEI 2017 OM 11:40
 vind ik geldklopperij!!!

@marian ........,

Ik kan mij helemaal vinden in uw bewering.
Ouderen worden op elk gebied 'gepakt', 'uitgekleed'en "beduveld", het pensioen wordt niet geïndexeerd, de gezondheidszorg wordt steeds maar duurder en de thuiszorg wordt alleen maar minder en zo kan ik nog wel een half uurtje doorgaan.
En dan ook nog die complete onzin om een 'schijnkeuring' voor de rijbevoegdheid te moeten ondergaan als je de gezegende leeftijd van 75 jaar mag bereiken en daarna om de 5 jaar nog eens de klos te zijn.
Maar die keuring is geheel terecht en zou wat mij betreft nog wel iets uitgebreider mogen zijn.
En het rijbewijs verlengen brengt nou eenmaal ook kosten met zich mee net als vele andere documenten die u voor van alles en nogwat nodig heeft.

Ook het autorijden is niet gratis en daar wordt meer aan 'geldklopperij' gedaan dan bij de rijbewijskeuring., maar daar hoor ik u (nog) niet over ;-))

tijger1
door tijger1 May 17, 2017 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Rotterdam mogen die "gepakte, uitgeklede en beduvelde oudjes" gratis met het openbaar vervoer. En zo kan ik nog wel een half uurtje doorgaan.

Cookies
door Cookies May 17, 2017 om 20:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ik dacht dat mein33 het niet serieus bedoelde. Maar misschien dacht ik verkeerd.

me
door mein33 May 17, 2017 om 22:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Van u had ik ditmaal nou eens geen commentaar verwacht. U zou zo langzamerhand kunnen weten dat enig sarcasme mij, in dit soort topics, niet vreemd is.
En voor het geval u het nog niet weet, Nederland bestaat uit meer dan alleen maar "rotjeknor" waar Roep Een Taxi het openbaar vervoer exploiteerd en waar je ook nog Met Een teringgang Rotterdan Onderdoor kunt.

@carola.83,

U heeft het bij het goede eind en dacht niet verkeerd.

Beiden een vr.gr.  mein33  ;-))

jo
door jorisw - May 17, 2017 om 13:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard is die 30 euro niet voor dat pdf-je, maar voor het werk wat er gedaan moet worden. Het formulier downloaden is immers niet het enige wat er met dat formulier gebeurt. Iemand moet daar ook wat mee gaan doen.

fa
door familyman - May 17, 2017 om 15:21
888 Antwoorden / 1 Vragen

U mag nog blij zijn met die € 30 voor de arts. Persoonlijk vind ik dat keuren vanaf 65 of 70 al zou moeten, gelet op hoe sommigen zich in het verkeer bewegen, als ik bv denk aan iets dat mijn schoonmoeder is, die zouden ze per direct haar rijbewijs moeten intrekken, maar ja, het is nog geldig, dus ze rijdt, maar wel als een gevaar op de weg. Maar u rijdt wel met meer noclaim als de jongeren, die mogen in het begin 130 tot 120 % betalen. Daar hoor ik u niet over. Daarnaast zou een update qua verkeersregels (theorie) eens per 10 jaar ook zeker mogen/moeten.

tijger1
door tijger1 May 17, 2017 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kan uw schoonmoeder hier een reactie geven over uw rijstijl?:-))

fa
door familyman May 17, 2017 om 19:52
888 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn schoonmoeder heeft met een slok op, ons kind aan boord een ander kind aangereden. maar genoeg hier, joep doei en de groeten.

simon55
door simon55 May 17, 2017 om 20:25
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dan maar schoonpapa maar geef hem GÉÉN neut

aurora1
door aurora1 - May 17, 2017 om 19:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tschjaa, het is niet zo dat u de enige bent die dat moet betalen, iedereen moet dat betalen.
@familyman, bekijk eens de statistieken over al die brokkenpiloten tussen de 18 en 30 jaar, de grootste groep ongelukveroorzakers. Dat die bijv. gekeurd worden en hun examen nog maar eens/een paar keer over mogen doen.  Daar hoor ik u niet over. U behoort kennelijk dan ook nog tot de groep die zichzelf geweldig vindt rijden en anderen erg beroerd vinden rijden. I.c. moet uw schoonmoeder het ontgelden . Misschien bent u zelf wel een gevaar op de weg en zouden ze u het rijbewijs moeten ontnemen? Of heeft u geen rijbewijs en ook geen auto?
Ik vind uw commentaar de indruk wekken van een "meerijder" te zijn: mag ik meerijden, kun je me even ophalen enz.

fa
door familyman May 17, 2017 om 19:50
888 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora, denk ervan wat u denkt, maar ik vrees dat ik in meer auto's heb gereden als u, van eend tot een auto met een ster, daarbij behoor ik niet tot de 18-30 jaar catagorie, mijn schoonmoeder rijdt probleemloos met ons kleinkind met een slok op, .............., heeft zelfs een kind aangereden, genoeg daarover. Iedereen maakt wel eens een fout in het verkeer, zelfs u. Ikben wat je noemt miljonair in kilometers, dus uw mening herzien lijkt mij niet ongepast. Met een 25+ jaar schade vrij rijden zeg ik niet dat ik geen fout maak, maar die maakt elke autobestuurder weleens. Ik vind het door u geschreven commentaar de indrukwekken van een niet correcte gedacht neerpennen als verwachte waarheid.

simon55
door simon55 May 17, 2017 om 20:28
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U redt het niet met die kilometers, kan ik U wel n lesje leren was beroeps chauffeur doei

me
door mein33 May 17, 2017 om 22:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

kan ik U wel n lesje leren was beroeps chauffeur doei

En daar zit ook heel wat kaf onder het koren en dat dek je niet alleen maar af met de benaming "beroeps".