birdies
door birdies Sep 3, 2009 om 15:58
Geldzaken & recht

Einde stilzwijgende verlenging abonnementen

Bron: de Telegraaf

Het is de bedoeling dat de wet al op 1 januari volgend jaar in werking treedt.

De stilzwijgende verlenging is vervangen door abonnementen en lidmaatschappen met onbepaalde termijn, maar met een opzegtermijn van maximaal een maand. Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, internet- en telefoniebedrijven en autopechdiensten. Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier (post, internet, telefoon) op te zeggen als het abonnement was aangegaan.

Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt.

Van Dam verwees hierbij naar logistieke redenen (bestellen papier, advertentiewerving) en naar het feit dat de Nederlandse krantensector het economisch moeilijk heeft, maar vooral ook naar het belang van kranten voor de Nederlandse democratie en samenleving. Kranten zijn volgens de PvdA'er een bondgenoot van het parlement bij het controleren van het kabinet.

284 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 3, 2009 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag birdies,

Met dank!

Pedro

ve
door verwijderd - Sep 3, 2009 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kranten zijn volgens de PvdA'er een bondgenoot van het parlement bij het controleren van het kabinet.

Ben het alleen met bovenstaande niet eens. Die functie die kranten vroeger hadden, is vlg. mij allang overgenomen door t.v. en internet. Dit is n.m.m. dus een poging van het kabinet om een nieuwsbron, die niet echt meer van deze tijd is, in stand te houden.

Wel kan ik me vinden in het argument qua logistiek, maar een opzegtermijn van 2 maanden was dan ook wel voldoende geweest.

Maar ja, het is al een hele verbetering en een grote frustratie minder.