ja
door jazza Jun 11, 2009 om 21:28
Geldzaken & recht

En/en rekening, consequenties voor de belasting?

Mijn moeder wordt binnenkort 80 jaar, en omdat er op die leeftijd nu eenmaal altijd iets kan gebeuren wil zij een en/en rekening openen zodat ik altijd bij haar spaargeld kan, en ook om te voorkomen dat de belasting de halve erfenis in pikt.
Mijn vraag is of ik problemen met de belasting krijg, wordt het bijv. bij mijn inkomen/spaargeld geteld? Als dat zo is, heeft iemand een tip wat we dan beter kunnen doen?
Mvg Rob.

34728 33 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jun 11, 2009 om 22:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Belastingvoordeel valt daar niet mee te halen. Door een en/of rekening te openen, blijft moeder eigenaar van het geld op de spaarrekening en zal bij haar overlijden dus successierecht betaald moeten worden over het  saldo op die rekening. Alleen over die bedragen die u zelf op die rekening hebt gestort, hoeft u uiteraard geen successierecht te betalen omdat u daar eigenaar van bent gebleven.

Een en/of rekening regelt dus niets op het gebied van eigendom, wel op het gebied aan wie de bank moet en mag uitkeren.

Voor uw IB zal er dus ook geen verschil zijn.

marcel75
door marcel75 - Jun 11, 2009 om 22:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog even de tips:
- laat moeder nu jaarlijks schenken tegen een laag tarief;
- regel bij de bank een volmacht. Die vervalt weliswaar bij overlijden, maar in dat geval moet u toch aantonen wie de erfgenaam/erfgenamen zijn en wie dus recht hebben op welk deel van de rekening. U kunt dan wel bij de rekening van moeder zolang ze nog leeft.

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2009 om 11:39
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe kan de belasting nu aantonen van wie het geld afkomstig is cq voor wie het bestemd is, als je contant stort of als het geld van een derde afkomstig is? Hoe zit het met de bijtelling verm.rendementsheffing. Is dat niet gewoon 50/50?

hu
door huisintveld - Jun 12, 2009 om 11:44
6 Antwoorden / 0 Vragen
jannyholtrop
door jannyholtrop - Jun 12, 2009 om 11:51
84 Antwoorden / 1 Vragen

En/of rekening is geen voordeel. Veel praktischer is het om een volmacht te regelen bij de bank.

Om te voorkomen dat inderdaad de belastingdienst er uiteindelijk met een deel van het vermogen aan successieheffing vandoor gaat kun je bij de notaris met je moeder een zogenaamde schenkings- overeenkomst opstellen waarbij wordt vastgesteld dat bijvoorbeeld vanaf 1 juli 2009 ieder jaar gebruik wordt gemaakt van het maximale schenkingsrecht aan een kind, tot het overlijden van je moeder. Dit geld hoeft niet daadwerkelijk te worden overgemaakt aan jou, maar wordt fictief verminderd aan het vermogen. Bij de belastingaangifte in box3 wordt dan ook ieder jaar dit bedrag in mindering gebracht op de belastbare som. De notaris waar je dit regelt kan dit haarfijn uitleggen. Ik heb dit vroeger precies zo geregeld met mijn ouders.    Ik ga er dan ook vanuit dat je enig erfgenaam bent?

Succes met het regelen, want eigenlijk ben je er al wat laat mee!

geer56
door geer56 - Jun 12, 2009 om 11:56
100 Antwoorden / 9 Vragen

U moet de rekening op uw naam zetten en uw moeder machtigen dan kan ze gewoon bij haar geld maar voor de belasting is het van u

U moet dat wel op tijd doen want als ze kort er na overlijd dan trappen ze daar nbiet in.

johanpc
door johanpc - Jun 12, 2009 om 12:09
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Vragensteller ga uit van de antwoorden van marcel75, hij is notaris danwel assistend notaris dus weet bij uitstek waar hij over praat!

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 12:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Geer,

Dat is wel heel kort door de bocht. Over het bedrag boven het toegestane vrij schenkingsbedrag per jaar, moet schenkingsrecht worden afgedragen, want dit is een schenking volgens het belastingrecht. Gelijk geld storten in die bodemloze put in Den Haag lijkt mij niet het beste voorstel.

Vladja

be
door berend7824 - Jun 12, 2009 om 12:20
10 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn advies is om er een en/of-rekening van te maken. Dat is erg praktisch en als je alle bewijsstukken betreffende het betalingsverkeer goed bewaart, krijg je ook geen fiscale problemen want dan kun je immers aantonen voor/door wie van beiden betalingen en bijboekingen zijn gedaan. Een volmacht is lastig omdat deze van rechtswege vervalt bij het overlijden van de rekeninghouder en als je het dan netjes wilt regelen moet je eerst naar de notaris voor een verklaring van erfrecht en dat kost tijd en geld. Ik heb zo'n situatie van nabij meegemaakt en toen is tegenover de bank een tijd lang verzwegen dat de rekeninghouder was overleden om de eerste maanden toch de diverse nog binnenkomende nota's te kunnen betalen zonder externe inmenging. Geen oplossing die de schoonheidsprijs verdient maar zij was toen wel de meest praktische.

zo
door zomerschool - Jun 12, 2009 om 12:22
4 Antwoorden / 0 Vragen
zo
door zomerschool - Jun 12, 2009 om 12:36
4 Antwoorden / 0 Vragen

L.s., E.e.a. is afhankelijk van het vermogen. Bij een en/en rekening zijn beide rekeninghouders gerechtigd tot het gehele saldo. Kies je voor gemachtigde voor de rekening heb je niet het eigendom. Een onderhandse akte dat je alleen als zaakwaarnemer de rekening beheert, voorkomt eventuele 'ellende' met de belastingdienst. Anderzijds als er verder geen erfgenamen zijn, kan het voordeliger zijn een en/en rekening te hebben.

mo
door moravis2 - Jun 12, 2009 om 12:48
16 Antwoorden / 1 Vragen

Marcel75 heeft een goed maar niet volledig antwoord gegeven. De vraagsteller schreef dat het de bedoeling van zijn moeder is dat hij (de zoon) altijd bij de (spaar)rekening van moeder kan komen. Dat bereik je met een en/of-rekening. Bij het overlijden van moeder wordt de en/of-rekening (door de bank) niet geblokkeerd. Toch schijnt dit laatste in uitzonderingsgevallen wel eens te gebeuren. Het handigste is dan ook om na het overlijden van moeder het gehele spaartegoed over te boeken naar de persoonlijke rekening van de zoon. Zo voorkom je dat een (dure) verklaring van erfrecht (door een notaris) moet worden opgemaakt. Zoals Marcel75 al schreef heeft een en/of-rekening voor de belastingen (succesierechten, inkomstenbelasting e.d.) geen enkele consequentie. Een geheel andere vraag is hoe je de successierechten zo laag mogelijk houdt. Daarvoor zijn meerdere constructies denkbaar maar deze gaan, lijkt mij, de bedoeling van dit forum te boven.

marcel75
door marcel75 - Jun 12, 2009 om 12:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Mora,

Je gaat er nu van uit dat er maar 1 erfgenaam is en dat moeder geen testament heeft. Alleen als dat het geval is, zou je, mits de rekening niet geblokkeerd wordt, veilig voor jouw oplossing kunnen kiezen. De bank zal daar echter niet zonder meer aan meewerken.

Overigens wordt een en/of rekening tegenwoordig bij het merendeel van de banken ook geblokkeerd omdat niet meteen duidelijk is aan wie de bank mag uitkeren na het overlijden van een rekeninghouder.

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 12:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Moravis,

Zoals Marcel schrijft, valt een en/of rekening wel degelijk onder de successierechten voor het deel dat ingebracht is door de moeder. Als je dacht dat de belastingdienst die overboeking accepteert en de successierechten (indien verschuldigd) laat varen, dan moet je de belastingdienst maar eens om inlichtingen vragen. Die zullen je razendsnel uit de droom helpen.

Vladja

jo
door joanna1956 - Jun 12, 2009 om 13:32
17 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zit met het omgekeerde: door mijn chronisch ziek zijn wil ik mijn rekening veranderen in een en/of rekening met mijn dochter (ben alleenstaand).
Heeft dat voor haar dan geen consequenties voor de IB? Of voor mij wat dat betreft, want zij werkt ook full-time.

pe
door peterus - Jun 12, 2009 om 13:36
84 Antwoorden / 14 Vragen

En de belasting gaat natuurlijk niet vragen of u extra inkomsten geniet bij het invullen van de belastingformulier?Jaarlijks iets verzwijgen is echt niet verstandig want al zijn ze traag en lui,maar op een naheffing tot 5 jaar terug ziet niemand te wachten,Belastingen /succesie rechten moeten nou 1 maal worden betaald in dit land.En voor diegene die denken dat banken slapen,lees eens de kleine lettertjes als u wel doorgaat met geld afhalen bij overlijden u bent strafbaar Ze hebben zelfs een afdeling die de overlijdens advertenties doorpluizen,want hoeveel (slaap)rekeningen denkt u dat de banken bezitten waar menig nabestaande niet eens van op de hoogte wordt gesteld?

mo
door moravis2 - Jun 12, 2009 om 17:03
16 Antwoorden / 1 Vragen

Reactie op Marcel75: In mijn (eerder genoemde) 'oplossing' wordt het tegoed op de (spaar)rekening direct na het overlijden van de moeder overgeboekt naar een persoonlijke rekening. De bank weet (dus nog) niet dat moeder is overleden. Deze overboeking is overigens volstrekt legitiem en (dus) toegestaan. Dat is ook niet zo raar: de zoon mag immers ook als de moeder nog leeft, een dergelijke overboeking doen. Het is dus niet zo dat het risico op misbruik door de zoon van de spaarekening pas ontstaat na het overlijden van de moeder. Alleen in dat geval zou blokkeren van een en/of-rekening na overlijden zin hebben. Overigens doen moeder en zoon er goed aan om alle geldrekeningen van moeder te wijzigen in een en/of-rekening. De kans dat dan een (dure) verklaring van erfrecht nodig is, wordt daarmee aanzienlijk verminderd. En reagerend op Vladja: je gedachte dat ik een belastingontduikingsconstructie presenteerde, is onjuist. Ik beschreef slechts hoe je de kans op blokkering van een geldrekening na overlijden kunt voorkomen.

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 18:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zoals Marcel75 al schreef heeft een en/of-rekening voor de belastingen (succesierechten, inkomstenbelasting e.d.) geen enkele consequentie.

Jouw woorden.

1. Marcel had het niet over successierechten, maar de inkomstenbelasting

2. Een en/of-rekening valt voor een deel wel degelijk onder de successierechten (= belasting), namelijk voor dat deel dat de overledenen heeft ingebracht.

3. Een veklaring van erfrecht is niet nodig als het gaat om een langstlevende erfenis volgens de nieuwe wet op het erfrecht (2003) waarbij de overgebleven partner kan aantonen dat de partner overleden is (kopie van het uittreksel uit een overlijdensakte) en kan aantonen dat er sprake is van een huwelijk. Bij vererving van moeder op zoon is daar geen sprake van. Zoon zal moeten aantonen, dat hij

of de enige erfgenaam is (verklaring van erfrecht)

of dat hij gemachtigd is door de erfgenamen om de zaken af te handelen (verklaring van erfrecht, waarin tevens de machtiging is opgenomen = 2 vliegen in 1 klap = is goedkoper bij de notaris).

Vladja

mo
door moravis2 - Jun 12, 2009 om 19:46
16 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja plaatst 3 kritische kanttekeningen. N.a.v. zijn punt 1: Marcel75  schreef" Een en/of rekening regelt dus niets op het gebied van eigendom, wel op het gebied aan wie de bank moet en mag uitkeren." En zo is het maar net. Ik sprak over "geen enkele consequentie" maar bedoel daar - zoals ik ook aangaf! - hetzelfde mee. N.a.v. zijn punt 2: Natuurlijk moet ook over geld dat op een en/of-rekening staat - indien van toepassing - successierechten worden betaald. Heb ik je echt de indruk gegeven dat geld op een en/of-rekening buiten de berekening van de successierechten blijft? Nee toch, hoop ik voor ons allebei. N.a.v. zijn punt 3: een verklaring van erfrecht is minder vaak nodig dan sommigen ons willen doen geloven. Banken vragen er soms om, maar nemen na enige aandringen vaak genoegen met een overlijdensverklaring. Als er geen testament is en er geen conflicten zijn tussen de erfgenamen (langstlevende en/of kinderen) dan is vaak ook geen verklaring van erfrecht noodzakelijk. Anders dan Vladja schrijft is een verklaring van erfrecht dus ook niet nodig voor een zoon als enig erfgenaam, althans: indien er geen testament is.

marcel75
door marcel75 - Jun 12, 2009 om 20:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Mora,
Dus volgens jou mag de zoon gerust de nalatenschap verwerpen via de  Rechtbank en vervolgens naar de bank stappen en het geld opnemen. En volgens jou moet de bank dan het geld uitkeren en is er niets aan de hand. Deze, meer dan je denkt voorkomende, situatie willen en moeten o.a. de banken juist voorkomen en dus verwachten ze dat degene die aan het loket komt een verklaring van erfrecht kan overleggen waaruit zijn bevoegdheid blijkt. De bank, maar ook ieder ander, mag dus van een erfgenaam verlangen dat hij middels een verklaring van erfrecht aantoont bevoegd te zijn. En zo ontzettend duur zijn die nou ook weer niet. Beetje rondbellen en shoppen voor rond de € 300,-- worden ze al aangeboden.

Overigens had je ook bij mij de indruk gewekt dat je gedachtengang was dat door snel na het overlijden geld over te boeken de belastingdienst er niet achter zou komen. Blij te lezen dat je insteek een andere was.

mo
door moravis2 - Jun 12, 2009 om 20:57
16 Antwoorden / 1 Vragen

Reactie op Marcel75: Het is volkomen terecht dat een bank om een verklaring van erfrecht vraagt indien het gaat om een (spaar)rekening waarvan de houder is overleden. Maar dat is niet de situatie die aan de orde is. Het gaat in deze immers over een en/of-rekening, d.w.z. dat er na het overlijden van de ene rekening houder, nog een andere BEVOEGDE rekeninghouder over blijft. Je opmerking "(...) verklaring van erfrecht kan overleggen waaruit zijn bevoegdheid blijkt." is bij een en/of-rekening niet van toepassing. Ik vind 300 euro (sommige notarissen vragen meer dan 1000 euro) voor de inmiddels veel genoemde verklaring overigens wel veel geld. Maar notarissen, net als andere monopolisten, vinden hun eigen tarieven uiteraard nooit te hoog.

aj
door ajtr - Jun 12, 2009 om 21:20
46 Antwoorden / 7 Vragen

Erfenis /succesirechten betalen liever niet.Je hebt heelwat te stellen tegenwoordig met zulke dingen.Mijn advies is ga naar de notaris en laat een testament maken.Het kost wel een beetje maar je hebt er later heel veel voordel van.Je hebt als je het goed laat doen bij de notaris later na het overlijden van je moeder geen boodschap meer aan de belasting omtrend succesierecht die je gewoonlijk wel moest betalen maar nu niet.Zij mag je iederjaar ook een vrij bedrag schenken en dit staat los van alles of als de tijd daar is kort er voor alles schenken maar dan moet je alsnog dokken voor succesierecht.Hier is een bepaalde tijd voor dat de belastingdienst je met terugwerkende schenkingen als nog aanspreekt.Ook zijn er drempelbedragen die vrij zijn.Laat een----Herroeping akte maken  een Ontervening Ligitimaris --Tweetrapsakt enz maken.Het gaat te ver om hier alles tot in de puntjes te omschrijven maar alles kun je bij de notaris kosteloos te weten komen.Het spaard je zo een hele boel rompslomp en je weet excakt waar je aan toe bent en die en/en/ rekening open heeft geen enkele zin.Akte zal zo ongeveer ruimgenomen tussen de 3 á 400 euro kosten.Je kunt zelf ook een rekensommetje maken.Neem het vermogen van je moeder en kijk naar de drempelvrijstelling en reken wat je dan moet betalen.Heeft ze een groot vermogen dan loont een akte heeft ze weinig vermogen dan loont het niet maar dat rekensommetje kun je zelf maken.Leg wel bij de notaris vast dat je ten alletijden een volmacht kunt opvragen die dit via het belastingkantoor regeld om ten alletijden bij haar (spaar)geld kan komen.Laat het om de 5 jaar nakijken bij de notaris kost niets want er vanderd de laaste jaren nogal eens wat.Hoop dat je nog lang van je moeder mag genieten want ik heb geen van beiden meer .Maar ondanks dat hadden ze een goed vermogen en heb ik geen cent aan succesirecht hoeven te betalen.

marcel75
door marcel75 - Jun 12, 2009 om 21:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Mora,
Met het openen van een en/of rekening ben niet jij als rekeninghouder bevoegd om het geld op te nemen. Dat kan namelijk nog steeds eigendom zijn van een ander. Het saldo op een en/of rekening blijft altijd eigenaar van degene die het op die rekening gestort heeft.

Bij een en/of rekening kan de bank echter aan beide rekeninghouders bevrijdend betalen. Dat is iets heel anders. Als de bank weet, en dat mag je snel aannemen, dat moeder als enige geld op de rekening gestort heeft en dus ook nog steeds eigenaar was van het geld, zal de bank na het overlijden van moeder niet zonder meer het geld mogen afgegeven aan zoon, aangezien het mogelijk is, bijvoorbeeld als gevolg van verwerping, dat niet zoon maar iemand anders erfgenaam is. In dat geval zou de bank dus het geld hebben meegegeven aan een niet-eigenaar. Dat betekent weer dat degene die het geld opgenomen heeft, zich schuldig heeft gemaakt aan diefstal/verduistering van zaken uit een nalatenschap.

Als het dus gaat om het afgeven van gelden aan de juiste persoon, dan mag de bank altijd een verklaring van erfrecht verlangen, ook bij een en/of rekening.

@ajtr,
Een tweetrapsmaking is niet onmogelijk in dit geval, maar wel erg overbodig. Die wordt in de regel alleen gebruikt om te voorkomen dat een ex via de kinderen nog zou kunnen mee-erven. Het advies om nu alvast jaarlijks het vrijgestelde (of iets daarboven) bedrag te gaan schenken, deel ik (zie mijn eerdere bijdrage).

mo
door moravis2 - Jun 12, 2009 om 21:59
16 Antwoorden / 1 Vragen

Marcel75 schrijft: "Met het openen van een en/of rekening ben niet jij als rekeninghouder bevoegd om het geld op te nemen. Dat kan namelijk nog steeds eigendom zijn van een ander. Het saldo op een en/of rekening blijft altijd eigenaar van degene die het op die rekening gestort heeft." Mijn reactie: als mede-rekeninghouder ben ik bevoegd geld van de rekening af te boeken ongeacht wie de eigenaar is van het geld. Dat is nu precies de bedoeling van een en/of-rekening. De bank zal pas (willen) ingrijpen als er een vermoeden is van misbruik. Het enkele feit dat de andere rekeninghouder is overleden (vooropgesteld dat de bank daar weet van heeft), vormt geen reden voor zodanig vermoeden (de bank weet immers niets van de eigendomsverhoudingen inzake het saldo).

as
door astrid21 - Jun 12, 2009 om 22:22
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ook zo stonden mijn ouders voor die beslissing om hun geldzaken goed te regelen. Ze hebben mij toen gevraagd of ik hun begunstigde wilde worden. Bij de bank zijn we goed voorgelicht. Ik kwam gewoon bij hun en/of betaal en spaar rekeningnummer te staan, zo kon ik bij al hun geld mocht er iets gebeuren. Had toen een uitkering en daar deden ze niet moeilijk. Na het overlijden van mijn ouders, is de rekening NIET opgeheven. We hebben deze stil laten staan, want anders moet er via een notaris successierechten worden betaald. En daar had ik geen zin in. In de loop van jaren wordt er door de bank diverse rekeningen bekeken, en is er jaren niets met de rekening gedaan, krijg je bericht dat de rekening wordt opgeheven. Dit was een tip van een medewerker van de bank.

Dus laat je goed voorlichten door je bank, en de bank van je moeder. En anders vraag je de belastingdienst.

Succes.

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 22:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Astrid,

Hoe lang staat dat geld al op die rekening na het overlijden van je ouders zonder dat de belastingdienst er iets van af weet? Ik kan dit nietvolgen, omdat ik dacht dat de banken aan de belastingdient opgaves verstrekken van rekeninghouders. Staat de rekening nog steeds op naam van je ouders of op naam van de erven van ....

Vladja

st
door stdancer - Jun 13, 2009 om 09:50
8 Antwoorden / 2 Vragen

er zijn diverse sites waar je informatie kan krijgen. ga naar een notaris voor informatie die weten waar ze over praten en de nieuweste regelgeving. we hebben het onlangs gehad met een oom in de familie. wat ik als laatste kwijt wil, dat er nooit iets wordt gedaan aan deze stomme regelgeving. over de inkomsten had ie al belasting betaald, wat ie kocht betaalde hij BTW over en nou moet ie over zijn zuur verdiende spaargeld ook nog een successierechten betalen wanneer dat geld binnen de familie blijft. nederlandse regering dit is pure diefstal. hier moet wat aan gedaan worden.

nog even terugkomend op uw vraag. er zijn mogelijkkheden maar leg dat vast bij de notaris. veel succes

1broer
door 1broer - Jun 13, 2009 om 20:02
44 Antwoorden / 23 Vragen

Ga nar je eigen bank en vraag om een kluis.

Regel in overleg met je moeder dat jij of zijzelf 1 of 2 maal per jaar een redelijk bedrag van haar spaarrekening haalt en deponeer dit in die kluis.

De rente is tegenwoordig erg laag. Het geld blijft natuurlijk eigendom van moeder, maar wanneer zij komt te overlijden hoef je in ieder geval geen belasting te betalen over hetgen inmiddels in de kluis ligt. Jou moeder (ouders) hebben hun hele leven gespaard en zijn zuinig geweest op hun geld. Als jij later over dit geld nog eens belasting moet betalen is dat erg sneu. De belasting vangt al genoeg van ons allen.

sterkte er mee en succes,

Maja

ma
door martjen59 - Jun 14, 2009 om 11:49
10 Antwoorden / 2 Vragen

Er is nog een andere mogelijkheid. Je hoeft je eigen spaargeld pas op te geven aan de belasting als je minder dan  €19.000,-spaargeld hebt. Zeg dat je zelf 5.000,- hebt, dan kan moeder dus zeg 10.000,- op de rekening van zoon of dochter storten. Een kwestie van vertrouwen. Het geld blijft van haar, maar staat niet op haar rekening\naam. Wordt dus op een extra rekening geparkeerd en daar komt de rente bij. Niemand heeft daar problemen mee denk ik, of heb ik dat mis? Ik heb zelf in het verleden wel eens geld geleend voor iets, dat bedrag werd ook gestort door schoonvader. Later weer terug betaald en nooit problemen gehad.

ma
door martjen59 - Jun 14, 2009 om 11:52
10 Antwoorden / 2 Vragen

Foutje herstellen. Je hoeft pas op te geven aan de belasting als je meer dan € 19,000,- aan spaargeld hebt.

ja
door jazza - Jun 14, 2009 om 15:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Om te beginnen iedereen bedankt voor zijn antwoorden en excuses dat ik nu pas reageer, maar druk,druk,druk, u kent dat wel.
Ik ben een complete leek op dit gebied, maar ik ben nu toch wel wat wijzer geworden. Ik ga om te beginnen info inwinnen bij de bank en een notaris.
Mvg Rob.

karelstromph
door karelstromph - Sep 9, 2009 om 19:42
95 Antwoorden / 5 Vragen

Beste jazza,

Nu enige tijd later, hoe heb je het (inmiddels) opgelost?

Groet, Karel

door 123melody - Mar 12, 2014 om 15:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

@marcel75: ik zie dat dit een oud topic is, maar voor mij nu aan de hand. Ik zie dat je kennis van zaken hebt. Nog steeds beweert de bank dat het saldo op een en/ of rekening door beide voor de helft kan worden opgegeven, of zelfs door degene die niet het geld er op gezet heeft. ( dat zou betekenen dat ik het op kan geven als spaargeld , terwijl mijn vader het gestord heeft, en onder de grens blijf, en er dus geen belansting wordt betaald)
Na alle reacties begrijp ik dat de degene die stort de eigenaar is en dus tot zijn vermogen wordt gerekend. Tot zover klopt dit?
Ik heb samen met mijn vader een en/ of rekening waar hij geld op heeft gestort. Wat gebeurd er als deze op 1 naam wordt gezet ( de mijne) en hij gemachtigd wordt. Het vermogen is dan van mij, als rekeninghouder, maar wordt dit gezien als schenking?
Het geld stond tenslotte al op de en/ of rekening. Ben benieuwd naar het antwoord.