roos52
door roos52 Jul 5, 2021 om 00:36
Geldzaken & recht

Levenstestament en PGB

Mijn man en ik hebben in december 2019 een levenstestament bij een notaris op laten maken. Nu heeft mijn man vasculaire dementie gekregen. Ik ben nu bezig met aanvraag voor een PGB (persoons gebonden budget) Ik heb het zorgkantoor het levenstestament toegezonden, waarin staat dat mijn man mij als algemeen gevolmachtigde heeft aangewezen.
Nu vraagt het zorgkantoor om een handtekening van mijn man onder de aanvraag PGB! Hij is daartoe niet meer instaat.

Moet deze aanvraag dan specifiek genoemd worden in de akte?

Ik moet dit toch niet via de rechtbank regelen, dan heeft een levenstestament toch weinig waarde! Graag serieuze reactie en tips.

8117 14 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 5, 2021 om 00:46
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Roos,

Ik raad u aan om de bewindvoerderschap aan te vragen bij de rechtbank :dit gaat om geldzaken.

U kunt ook het mentorschap aanvragen bij de rechtbank : dit gaat om de overige zaken.

Als u beide aanvraagt bij de rechtbank, heet het "curatorschap".

Google maar even voor meer informatie.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jul 5, 2021 om 00:50
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk dat u in 2019 allebei uw handtekening al had moeten laten zetten bij "onbekwaam" zijn. Dat zal nu behoorlijk gecompliceerd worden. Heb dit zelf meegemaakt maar kan niet in details treden.

roos52
door roos52 Jul 5, 2021 om 01:07
21 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn man moest wilsbekwaam zijn om te tekenen, dat lukte toen nog. Hij begreep toen nog wat hij ondertekende, terwijl hij al ziek was. Dus ik begrijp niet helemaal wat u bedoelt. Alvast bedankt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 5, 2021 om 01:25
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Roos,

Ik heb helaas ervaring met mijn demente moeder.

Ik vrees, dat het levenstestament niet genoeg is om een PGB aan te vragen.

De goedkoopste manier is : curatorschap aanvragen bij de rechtbank.

U heeft er geen advocaat voor nodig.

roos52
door roos52 Jul 13, 2021 om 13:23
21 Antwoorden / 8 Vragen

Dank voor de reactie, maar dit was (helaas) niet het Topantwoord.

roos52
door roos52 - Jul 5, 2021 om 01:03
21 Antwoorden / 8 Vragen

Ik verwachtte tijdens het tekenen van het levenstestament dit ik dit soort problemen kon voorkomen. Ik ben gemachtigd om bv ons huis te verkopen, alle geldzaken te regelen en b.v een verpleeghuis te regelen.

Duurt de aanvraag lang?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 5, 2021 om 01:11
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Roos,

Als het het curatorschap heeft gekregen via de rechtbank bent u als enige bevoegd om alles te regelen voor uw man.

Iedereen (doktoren, banken, etc.) moet dan met u overleggen als het om uw man gaat.

Uw man heeft dan niets meer te zeggen.

Houdt er rekening mee, dat er steeds meer moet worden geregeld (pensioenfondsen, thuiszorg, etc).

ma
door malty Jul 5, 2021 om 08:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@ga Een levenstestament is er juist voor om dit zelf te regelen en niet via de rechter.
Via de rechter moet je elk jaar verantwoording afleggen en met een levenstestament hou je het in eigen hand.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 5, 2021 om 12:30
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Malty,,

Ik ben geen jurist maar ik vermoed, dat een levenstestament niet genoeg is voor het aanvragen van een Persoons Gebonden Budget.

panter22
door panter22 - Jul 5, 2021 om 08:24
6599 Antwoorden / Vragen

Of u heeft een persoonsgebonden budget (pgb) nodig vanwege een opname in het verpleeghuis. En als uw kinderen dat voor u zouden moeten regelen bij het zorgkantoor, dan kan dat niet zonder levenstestament. Dat kantoor vraagt namelijk wie het pgb gaat beheren. En als u (een van) hen daarvoor geen speciale volmacht heeft gegeven, dan moeten zij bewind bij de kantonrechter aanvragen.
https://www.ouderenraadhoorn.nl/levenstestament.html
A
ls je kijkt naar een voorbeeld van een levenstestament, dan staat daar:

viii. persoonsgebonden budget en zorgkosten

  1. een persoonsgebonden budget in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet langdurige zorg, de Jeugdwet, en de Zorgverzekeringswet of een wet met een soortgelijke doelstelling die voor een van de genoemde wetten in de plaats treedt, aan te vragen, te beheren en verantwoording af te leggen over het gebruik van het persoonsgebonden budget;
  2.  financiële verplichtingen aan te gaan jegens welzijns-, zorg-, en verpleeginstellingen en ondersteunende diensten;https://www.nunotariaat.nl/kennisbank/voorbeeld-levenstestament

ma
door malty - Jul 5, 2021 om 08:51
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verwacht dat u een verklaring van de huisarts moet hebben dat uw man vasculaire dementie heeft.
Dat samen met het levenstestament zou voldoende moeten zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 5, 2021 om 12:50
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Malty,

Kijk even hieronder bij het antwoord van Heremietkreeft : soms is het niet genoeg.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 6, 2021 om 08:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een verklaring huisarts dat Meneer niet meer kan  tekenen of  niet begrijpt waarvoor.....
Vervalsen is strafbaar  dus niet doen..
Maar de Huisarts kan verklaren dat deze man niet tot handtekening in staat is.

Dan deze brief ter vervanging van gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2021 om 09:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie o.a. deze info van een zorgverzekeraar DSW die een voorbeeld aangeeft van een volmacht die dan (bij DSW) rechtgsgeldig zou zijn. Frappant dat ik bij 'Zilverenkruis' mogelijk afwijkende info zie omdat daar sprake is van het formeel bewindvoerder moeten zijn.   Re.Ik bemerk dat de link naar de website niet kan worden gekopieerd en ik bij aanklikken meteen het formulier zie als download. Dus s.v.p. zelf even zoeken met zoeknaam volmacht pgb dsw  en dfan ziet u o.a. dit en kunt u een formier downloaden.

PDF-bestand

Ondergetekende gaat er door ondertekening van deze volmacht mee akkoord dat hij/zij als budgethouder blijvend ook mede verantwoordelijk is voor de nakoming van de verplichtingen zoals genoemd in het Reglement Zvw-pgb en tevens blijvend ook mede aansprakelijk kan worden geacht voor gebreken in de naleving van het Reglement Zvw-pgb.

Ik geef u ook de e info die het Zilveren Kruis geeft en de inhoud van de notariële volmacht van uiterst belang is.

  1. Notariële volmacht - Zilveren Kruis Zorgkantoor

    https://www.zilverenkruis.nl/.../woordenlijst/woorden/notariele-volmacht

    Het is belangrijk dat uw pgb goed beheert wordt. Als zorgkantoor mogen wij uw notarieel gevolmachtigde niet zomaar accepteren als uw pgb-vertegenwoordiger. Dat komt doordat bijna in elke notariële volmacht een andere tekst staat. In de ene notariële volmacht wordt het ene wel geregeld, en bij de andere notariële volmacht gebeurt dat niet.

S.
door S. van Zundert - Jul 5, 2021 om 12:26
6 Antwoorden / Vragen

Er bestaat een grote landelijke organisatie speciaal voor mensen met een PGB (of dat aanvragen). Met meer dan 20.000 leden. De naam is PER SALDO. U kunt hen vinden op: www.pgb.nl. U kunt lid worden voor 50 euro per jaar en wordt dan heel goed geadviseerd.
Het telefoonnummer voor niet-leden is: 0900-742 4857.
Ik ben al jaren lid en heb er veel aan.
Succes!!

S.
door S. van Zundert - Jul 5, 2021 om 12:30
6 Antwoorden / Vragen

Ter aanvulling: laat u bijstaan en adviseren door iemand van de WMO in uw gemeente of vraag onafhankelijke begeleiding van bureau MEE.

ma
door malty - Jul 5, 2021 om 13:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens wat er in het levenstestament staat over aanvragen Volmacht inzake persoonsgebonden budget.
Er zou in moeten staan dat u volmacht heeft om een Persoonsgebonden Budget aan te vragen en te beheren.

panter22
door panter22 - Jul 5, 2021 om 16:04
6599 Antwoorden / Vragen

Er zijn verschillende vormen van pgb's. Info:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgebonden-budget-pgb/vraag-en-antwoord/pgb-aanvragen
Hier vind je de voorwaarden voor een pgb van een zorgkantoor.
https://www.pgb.nl/pgb/pgb-aanvragen/een-pgb-aanvragen-bij-het-zorgkantoor/
Is de voorziening die je aangevraagd hebt voor je man akkoord, of wordt de aanvraag niet in behandeling genomen omdat je niet aan de eisen voor een aanvraag voldoet? Pas als je aan de eisen voldoet, zien ze dan verder?
Dat is belangrijk, want als je wel voldoet aan de eisen voor vertegenwoordiging en je man niet aan de eisen voor een pgb, dan heb je  er nog niets aan.
https://www.pgb.nl/pgb/pgb-aanvragen/vertegenwoordiging/
Het probleem is dat je man niet meer zelf de aanvraag kan ondertekenen en ook geen vertegenwoordiger kan aanwijzen.
Nu zit je er mee dat in het levenstament niet specifiek is opgenomen een bepaling over de vertegenwoordiging van de pgb, alleen een algemene bepaling, Volgens het zorgkantoor is dat dus niet voldoende.
Je hebt recht op een gratis clientondersteuner. https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/clientondersteuning

Be
door Bemoei_Al - Jul 5, 2021 om 17:45
18 Antwoorden / 2 Vragen

Is in het levenstestament ook medische zaken geregeld, of alleen financiele zaken?

https://www.dementie.nl/omgaan-met-dementie/regelzaken/volmachten-regelen/een-volmacht-of-levenstestament-regelen

in
door infotaris - Jul 10, 2021 om 16:35
3 Antwoorden / Vragen

In zijn levenstestament heeft uw man een algemene volmacht aan u verleend.

Dat houdt volgens de wet het volgende in: "Onder algemene volmacht wordt verstaan de volmacht die alle zaken van de volmachtgever en alle rechtshandelingen omvat, met uitzondering van hetgeen ondubbelzinnig is uitgesloten."

Dit betekent dat alles mag, tenzij de wet of de akte het uitsluit. Voorbeeld: er kan bijvoorbeeld in de akte staan dat u geen schenkingen mag doen. En in de wet staat bijvoorbeeld dat u geen testament voor uw man kunt ondertekenen.

Misschien wil de notaris die voor het levenstestament heeft gemaakt contact opnemen met het zorgkantoor om dit uit te leggen.

Met vriendelijke groet,

infotaris

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2021 om 17:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook eens hier:

https://www.pgb.nl/pgb/pgb-aanvragen/vertegenwoordiging/

Even scrollen naar wettelijk vertegenwoordigers.

En: https://www.doehetzelfnotaris.nl/levenstestament-en-gemeenschap-van-goederen/

En kunt u dit niet ook vragen aan de notaris die dat testament opgesteld heeft?

roos52
door roos52 - Jul 13, 2021 om 13:21
21 Antwoorden / 8 Vragen

Dank voor alle reacties. Ik heb vandaag een excuus van het Zorgkantoor ontvangen. Ik ben volgens het levenstestament volledig gemachtigd om voor mijn man alles te regelen en te tekenen waar nodig. Eindelijk een zorgprobleem opgelost.

panter22
door panter22 Jul 13, 2021 om 14:31
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar. Bedankt voor het terugmelden.

aurora1
door aurora1 Jul 13, 2021 om 20:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden. Eindelijk rust hierover.