Br
door Brifra Jun 1, 2017 om 17:21
Geldzaken & recht

Erfgrens

Ik huur een huis
Nu wil ik op onze grond een schutting plaatsen dus niet op de erfafscheiding
De woningbouwvereniging meld mij dat ik 30cm ui de erfgrens moet blijven
Klopt dit.
Alvast bedankt,
Brigite

11136 22 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 1, 2017 om 17:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op onze grond? Je huurt, dus je hebt geen grond. De wbv is eigenaar van die grond dus als die zegt 30cm dan is het 30cm.

edrick3
door edrick3 - Jun 1, 2017 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat zal dan wel de regel zijn bij deze wbv om 'problemen' tussen huurders te voorkomen.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2017 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tussen huurhuizen bestaat geen erfgrens want alle grond is van de huisbaas. Er is hooguit een afscheiding. Als u op die afscheiding een schutting gaat plaatsen, levert dat problemen op, want dan hoort hij bij beide tuinen. Dus zet hem op het stuk dat uzelf huurt.

rembrantd
door rembrantd - Jun 1, 2017 om 18:10
116 Antwoorden / 36 Vragen

Volgens de rijdende rechter mag je de schutting bouwen op je erfgrens. Het maakt niet uit of je huurder of eigenaar bent. Ik heb al zoveel uitzendingen bekeken dus dit is de waarheid.
Het argument met het 30cm ui is lariekoek.

ti
door tilpend Jun 1, 2017 om 18:49
134 Antwoorden / 0 Vragen

Het Burenrecht (waar dit onder valt) is "regelend recht" en er kan dus vanaf geweken worden. Als je verhuurder in de voorwaarden heeft staan dat je in dit geval 30cm uit de erfgrens moet blijven dan is dat gewoon rechtsgeldig.

ha
door halex Jun 1, 2017 om 18:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Grapjas. De wbv is eigenaar van de grond. Die mag zelf bepalen welke regels er gelden om op zijn eigendom iets te bouwen.

hansje klein
door hansje klein - Jun 1, 2017 om 18:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer de woningbouwvereniging dit zo bepaalt ... wie zijn wij om dat aan te twijfelen!
Maar vreemd blijft het wèl! Vraag dus om de exacte reden voor deze bepaling zou ik zeggen, want u mist 30 cm van het gebruik van de kavel en de buurman krijgt 30cm meer ter beschikking ... ??? of is dan 30 + 30 cm niemandsland?

ha
door halex Jun 1, 2017 om 18:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

TS kan de 30 cm achter de schutting nog gewoon gebruiken. In een schutting kan een deur. Tot de erfgrens mag je gebruiken, tot 30cm mag je 'bebouwen' van de wbv.

hansje klein
door hansje klein Jun 1, 2017 om 23:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Je valt met dit soort 'regelgevingen' van de ene verbazing in de andere ... en waarschijnlijk weet uiteindelijk niemand meer waarom dit ooit een regel is geworden. Je zou dus met een deur in de schutting inderdaad op een stoel in je eigen tuin gezellig bij de buren op hun lip kunnen gaan zitten ...

ti
door tilpend - Jun 1, 2017 om 18:43
134 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een schutting plaatst op eigen grond en niet op de erfgrens ben je zelf ook helemaal verantwoordelijk voor het onderhoud zoals reparatie, schoon en netjes houden. Maar als je deze vlak naast de erfgrens plaatst, zou je voor het onderhoud dus toegang moeten hebben tot de tuin van de buren. Misschien wil de wbv wel bereiken met de eis van 30cm dat je nog ruimte hebt op je eigen terrein om beide kanten te onderhouden.

ma
door manwijf Jun 1, 2017 om 18:53
574 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me ver gezocht. A. omdat je je op 30cm nauwelijks kunt bewegen, laat staan werkzaamheden uit kunt voeren en B. het onderhouden van de erfafscheiding mogelijk in de regelementen staat, maar er maar heel weinig wbvn zijn, die hier dan op toezien.

ha
door halex Jun 1, 2017 om 18:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

En C het is geen eigen grond.

panter22
door panter22 - Jun 1, 2017 om 21:03
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je schriftelijk gevraagd of je een schutting mocht plaatsen op eigen (huur)grond en ook schriftelijk een antwoord gekregen?
Dan komt deze aanvraag in je dossier en zijn er geen misverstanden als je gaat verhuizen. Je neemt je schutting dan mee. (tenzij de volgende huurder hem wil overnemen)  Bewijsstukken zelf ook goed bewaren.

Ge
door Genee - Jun 1, 2017 om 21:24
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is natuurlijk wat er nu staat als erfafscheiding.
Kan zijn dat er nu een haag staat en de buren deze willen houden.

Br
door Brifra - Jun 1, 2017 om 21:37
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is een huurhuis grond aangrenzend aan koophuis grond
En er staat niks tussen
Tussen koopgrond zit 60cm aan tegels tot mijn grond
En als huurder ben ik geen eigenaar maar betaal er wel voor

Ge
door Genee Jun 1, 2017 om 23:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn de mensen van de koopwoning niet bereidt om op de erfgrens een schutting te plaatsen?
Anders tijdelijk een hond (van familie of kennissen) nemen en in de tuin los laten lopen, dan willen de buren wel een schutting lijkt me. Begrijp niet dat de wbv dit zo wil een strook van 30 cm cadeau doen aan de koopwoning. Weet niet hoe lang de tuin is maar iedereen wil toch een afscheiding. Er liggen nu dus 2 rijen stoeptegels, een rij op uw grond en een rij op die van de koopwoning? Zijn het pas gebouwde woningen dat er geen erfafscheiding is?

tijger1
door tijger1 Jun 2, 2017 om 08:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zit er dan een pad van 60 cm tussen die tuinen?

gerbera
door gerbera - Jun 1, 2017 om 22:21
7373 Antwoorden / 14 Vragen

En als huurder ben ik geen eigenaar maar betaal er wel voor
U betaald huur voor het gebruik van de woning, eventueel met een bijgebouw(tje). De tuin krijgt u hierbij kado en heeft u hiervan slechts het vruchtgebruik. De WB kan dus bepalen waar de erfscheiding, op hun grond, geplaats moet worden.

Het argument met het 30cm ui is lariekoek.
Dit is dus lariekoek.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 1, 2017 om 23:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt me niet dat je de tuin erbij 'kado' krijgt. Anders zou de verhuurder bij wijze van spreken daar een kantoortje neer kunnen zetten, of gewoon eens lekker in je tuin kunnen gaan zonnen, omdat deze bepaalt wat er met en in de tuin gebeurt. De tuin huur je dus ook.  Ik vind die 30 cm ook nogal vreemd.

Als ik dit (klik HIER) vonnis doorlees, kun je zien dat je als huurder een grote mate van vrijheid hebt wat je met je tuin doet, net zoals met het huis dat je huurt. Je mag echter geen overlast e.d. veroorzaken. Dat een wbv helemaal mag bepalen wat je met je tuin mag doen klopt dus niet. Dat is 'lariekoek'.

Uit het vonnis
Vooropgesteld moet worden dat een huurder binnen zekere grenzen een grote mate van vrijheid heeft in de wijze waarop het gehuurde door hem wordt ingericht. Dit geldt ook voor de tuin. Wijziging van de bestemming van het gehuurde, overlast aan omwonenden of schadeveroorzakend handelen of nalaten zijn enkele factoren die deze grenzen aangeven en de vrijheid van de huurder inperken.

Br
door Brifra - Jun 2, 2017 om 06:40
6 Antwoorden / 2 Vragen

De tuin hoort er zeer zeker wel bij

Ik huur naar kastrale gegevens en dat is huis plus tuin
Dus tuintje hoort erbij

panter22
door panter22 - Jun 2, 2017 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Tussen jouw woning en de koopwoning ligt een tegelpad van 60 cm. Ik neem aan dat dat een steeg is die jullie kunnen gebruiken.
Je huurt de grond naar kadastrale gegevens? Dat staat in je huurcontract?
Kadastrale gegevens heb je meestal niet voor een huurwoning, want de woningstichting is eigenaar van alle huurgrond en daar is maar 1 kadastraal nummer aan verbonden.Of worden alle huurwoningen die vrijkomen verkocht en zijn alle delen alvast door het kadaster ingemeten.
Een tegelpad van 60 cm is smal. Dat zal de ws de reden zijn dat je niet stijf tegen het tegelpad de schutting aan mag zetten.
Als je zelf ook gebruik maakt van het tegelpad, dan zal dat ook in jouw belang zijn.

Br
door Brifra - Jun 2, 2017 om 08:53
6 Antwoorden / 2 Vragen

Het huis en grond wordt gehuurd volgens kadastrale gegevens

Br
door Brifra - Jun 2, 2017 om 08:57
6 Antwoorden / 2 Vragen

Nee is geen steeg
Zij hebben de schuren 60cm van de erfgrens geplaatst
En nu wil ik een schutting aan mijn kant zetten

En ik heb een kadastale kaart gekregen omdat ik aansluit op gekochte grond
De erfgrens is nu kwijt de buren hebben landje pik gedaan aan de voorzijde van mijn huis
Niet aan de zijkant van het huis waar de schutting gaat komen

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2017 om 09:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is nou geen touw meer aan vast te knopen. De buren hebben grond ingepikt aan de voorkant? Wat hebben die 60 cm tegels er mee van doen?

Br
door Brifra - Jun 2, 2017 om 09:19
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zal het even uitleggen
Aan de voorzijde van mijn huis is grond gejat door de buren dat kunnen we niet terugkrijgen zegt de wbv

Aan de zijkant van mijn huis hoekhuis grens ik aan de grond van de buren
De erfgrens klopt daar wel
De buren hebben schuren geplaatst 60cm vanaf de erfgrens geen probleem

Nu wil ik op mijn grond cq gehuurde grond een schutting plaatsen
Maar nu zegt de wbv 30cm vanaf de erfgrens naar binnen als buren niet mee eens zijn met de schutting

De 60cm wat dan tussen zijn schuren en mijn schutting zou zijn blijft van de buren waar hij vanuit zijn tuin toegang tot heeft

Het gaat mij er alleen om die 30cm of dat wettelijk is ik lees alleen overal op jou stuk van de grond mag je doen wat je wil

ha
door halex - Jun 2, 2017 om 09:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Zonder toestemming vd buren moet je uit de erfgrens blijven. Een schutting op de erfgrens wordt namelijk voor 50% hun bezit, maar ook verantwoordelijkheid. Informeer even bij de gemeente welke plaatselijke regels er gelden voor het plaatsen van erfafscheidingen. Waarschijnlijk heeft de gemeente 30 cm bepaald.

me
door mein33 - Jun 2, 2017 om 10:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@brifra

Heel simpel allemaal.

Een schutting mag u plaatsen:
1/ met toestemming van de buur op de erfgrens.
2/ zonder toestemming van de buur tegen de erfgrens aan (hier hoeft geen mm. afstand te worden gehouden).

De genoemde 30cm regel is van toepassing op het poten van laagblijvende begroeing.

panter22
door panter22 Jun 2, 2017 om 13:27
6599 Antwoorden / Vragen

Deze regel geldt voor eigenaren, maar niet altijd voor huurders. In dit geval heeft brifra toestemming gevraagd aan de verhuurder. Die heeft toestemming verleend, maar dan wel 30cm van de erfgrens. Waarom de verhuurder die afstand wil, is niet duidelijk. Brifra kan daar beter even naar vragen.

me
door mein33 Jun 2, 2017 om 13:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@panter22,

Dit heeft niets met huurder of eigenaar te maken maar met een onkundig antwoord van een medewerker van de woningbouwvereniging.
Hoe eigenwijs ik ook mag lijken, het is wel correct hetgeen ik hier aangeef.

simon55
door simon55 Jun 2, 2017 om 13:56
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@mein33

Zoals U omschrijft is in z n geheel correct

Br
door Brifra - Jun 2, 2017 om 13:07
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u wel voor uw anwoord mein33

me
door mein33 Jun 2, 2017 om 13:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@brifra,

U kunt met een gerust hart een erfafscheiding tegen de erfgrens plaatsen, zonder hiermee een probleem te kunnen krijgen.
Houdt echter wel rekening met de door de Gemeente aangegeven maximale hoogte.

simon55
door simon55 - Jun 2, 2017 om 13:54
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Staat er niet tegen de gevel aan n stuk van 1.20 meter . Want normaal gesproken plaatst WBV dat .

pe
door pebk - Jun 2, 2017 om 15:05
583 Antwoorden / 0 Vragen

Als de buren er geen probleem mee hebben, kan volgens mij de afscheiding gewoon op de erfgrens. Hooguit moet u het weer verwijderen wanneer de u verhuist. Hebben de buren er wel een probleem mee, dan helaas op 30 cm.

me
door mein33 Jun 2, 2017 om 15:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hebben de buren er wel een probleem mee, dan helaas op 30 cm.

@pebk,

U heeft de klok horen luiden enz. enz.
Die 30 cm heeft betrekking op de aanplant van laagblijvende begroeing en "nergens" anders mee.

pe
door pebk Jun 2, 2017 om 15:42
583 Antwoorden / 0 Vragen

@Mein33. Nee hoor. Niks klok en klepel. Het zijn gewoon feiten.

De woningbouwvereniging kan dit gewoon voorschrijven. Een voorbeeld is onderstaande voorwaarde van een woningbouwverening. Hier is het zelfs 50 cm en slaat het gewoon op

Erfafscheiding
Een erfafscheiding is de grens tussen uw tuin en de tuin van uw buren of een gemeenschappelijk pad. In principe bent u vrij in de keuze van erfafscheiding. Dit kan een schutting zijn, een haag of een hekwerk. Wel dient u rekening te houden met het volgende:
 Overleg met uw buren. U kunt de erfafscheiding op de erfgrens plaatsen als uw buren het hiermee eens zijn. U en uw buren onderhouden de kant die aan de eigen tuin grenst.
 Zijn uw buren het niet eens met de plaatsing van de erfafscheiding, dan dient u deze minimaal 50 cm. van de erfgrens te plaatsen en dient u de gehele erfafscheiding te onderhouden.
 De toegestane hoogte van de erfafscheiding is niet vrijblijvend en overal hetzelfde. Informeert u bij de gemeente voordat u de erfafscheiding plaatst.
https://www.woningbouwvereniging-annapaulowna.nl/media/org/a4d2ad7ef9bf6004e28839f804bbe61c.pdf