go
door goldensky Sep 1, 2009 om 12:33
Geldzaken & recht

Erfrecht

Hallo ,een oom van mijn vrouw is overleden,aangezien haar vader al was overleden is zij en haar broer erfgenaam,maar nu het volgende ,waarschijnlijk zijn er meer schulden in de nalatenschap dus wouden we de nalatenschap verwerpen,maar daardoor worden onze minderjarige kinderen erfgenaam en volgens de notaris konden onze kinderen de erfenis niet verwerpen.

Onze kinderen moeten daardoor de erfenis beneficiare aanvaarden.

Is het echt niet mogelijk dat de kinderen de erfenis verwerpen en zijn aan beneficiare aanvaarding kosten verbonden?

929 11 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2009 om 12:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk vindt u hier de informatie die u zoekt:

go
door goldensky - Sep 1, 2009 om 12:48
20 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry was niet bedoelt als beste reactie,maar die site had ik ook al gevonden ,maar daar staat niks over het moeten aanvaarden door onze kinderen.

vladja
door vladja - Sep 1, 2009 om 12:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U moet bij de rechtbank zijn om te vragen om toestemming voor de verwerping van een erfenis door minderjarige kinderen. De rechter kan dit weigeren en stellen dat de kinderen de erfenis beneficiair moeten aanvaarden. Iemand moet namelijk de erfenis (met of zonder schulden) afwikkelen.

Het geeft een hoop minder gedoe als uw vrouw en haar broer de erfenis beneficiair aanvaarden en afwikkelen. Voor beneficiair aanvaarden moet er een verklaring bij de rechtbank worden ingediend. Dat kan zonder dure tussenkomst van een notaris. Ook moet er griffierecht betaald worden voor zo'n verklaring. Als uw vrouw en haar broer dit gezamenlijk doen bij de rechtbank, waar de overledene onder valt, is er maar 1e griffierecht (ca. 100,-- euro) verschuldigd.

Vladja

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2009 om 13:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nmm staat het antwoord op uw vraag in de laatste alinea van de gegeven link, dus dat ook de kineren kunnen verwerpen. Iets verder naar boven staan de kosten van verwerping vermeld.

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2009 om 13:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen
go
door goldensky - Sep 1, 2009 om 13:15
20 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals ik al schreef volgens de notaris kunnen onze kinderen het niet verwerpen.Toen mijn vader vorig jaar overleed(was al mmer als 20 jaar gescheiden van mijn moeder0 is er geen notaris en rechtbank nodig geweest om alles te verwerpen en hebben mijn kinderen ook niks gehoord alles is toen door de gemeente geregeld,voorwaarde was wel dat we ook niet bij de crematie aanwezig waren.

aurora1
door aurora1 - Sep 1, 2009 om 14:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt uw vraag ook nog hier voorleggen:

vladja
door vladja - Sep 1, 2009 om 14:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wanneer is uw vader overleden? Is er toen verworpen via een notaris? Wie heeft de begrafenis/crematie geregeld?

Vladja

go
door goldensky - Sep 1, 2009 om 14:29
20 Antwoorden / 2 Vragen

@vladja Mijn vader overleed vorig jaar december en de afwikkelingen zijn toen door de gemeente Enschede afgehandeld.Ik heb toen alleen telefonisch bericht gehad dat mijn vader was overleden en heb gelijk telefonisch bdoorgegeven dat ik er niks mee te maken wou hebben en dat was toen voldoende ,vandaar dat ik deze ontstane situatie met een oom van mijn vrouw zo raar vind,maar als er niks anders opzit zullen we het wel beneficiar aanvaarden,in ieder geval allemaal dank voor de antwoorden.

vladja
door vladja - Sep 1, 2009 om 14:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als er geen notaris aan te pas is gekomen om te verwerpen, dan ben je er nog niet vanaf. De notaris zal een verwerping bij de rechtbank indienen en daarmee is die geregistreerd.

Gewoon even telefonisch verwerpen zonder verklaring geregistreerd bij de rechtbank heeft geen enkele wettelijke onderbouwing. Bel nog maar eens met de gemeente hoe de zaak nu zit. Straks krijg je een gepeperde rekkening voor de afhandeling.

Als nabestaande ben je in dit geval in ieder geval verantwoordelijk voor de begrafenis/crematiekosten als deze niet door iemand anders is gedragen of als er niet genoeg geld in de nalatenschap zit. Als de gemeente die voorgeschoten heeft, komt de rekening vanzelf.

marcel75
door marcel75 - Sep 3, 2009 om 15:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De wet is daar heel duidelijk is. Namens een minderjarige kan een nalatenschap niet verworpen worden en ook niet zuiver aanvaardt. Alleen maar beneficair aanvaardt. Aangezien je dan als ouders alsnog beneficair moet afwikkelen namens je kinderen, kun je beter (en is ook goedkoper) de nalatenschap zelf beneficair aanvaarden.

Overigens kun je het altijd bij de kantonrechter proberen om ook namens de minderjarigen te verwerpen. Schrijf een gemotiveerde brief waarin bijvoorbeeld staat dat je alleen maar van het bestaan van die oom afwist maar daar verder al jaren geen contact mee had. Afhankelijk van de kantonrechter, willen ze nog wel eens meewerken (hoewel dat eigenlijk volgens de wet dus niet mag).