jo
door johannes1 Jul 19, 2013 om 15:24
Geldzaken & recht

Erftegoed

mijn dochter heeft momenteel een niet zo beste huwelijk[25jr]; denkt er over haar huwelijk te verbreken; is getrouwd in g g v g .
wij hebben huis [zijn op leeftijd], waarin ze voor 1/2 deelgerechtigd zal worden.
Ze vraagt zich af of haar man [ bij verlating/scheiding] daar ook in mee deelt omdat de geen huwelijkse voorwaarden heeft.
Wij hebben bij eerder overlijden van dochter wel in testament de áangetrouwden' uitgesloten van erving; dit slaat dan een generatie over.
Wie kan me informeren wat de juiste stappen zijn ? Man dochter 53jr bouwt pensioen op [abp]; zij zelf niet werkzaam, geen inkomen.

1002 12 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Jul 19, 2013 om 15:28
483 Antwoorden / 2 Vragen

Beste stappen ??????

Echtgenoot duidelijk maken dat je het anders wilt, ze hebben toch SAMEN een huwelijk ?????

marcel75
door marcel75 - Jul 19, 2013 om 22:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zolang jullie nog leven heeft je dochter helemaal nergens recht op. Pas al een van jullie overlijdt, kan het zijn dat ze mede-eigenaar van de woning wordt. Maar dat is afhankelijk van jullie testamenten.

Gebruikelijk is om in testamenten vast te leggen dat de langstlevende eigenaar wordt van alles en de kinderen een geldvordering die opeisbaar is bij bijvoorbeeld het overlijden van de langstlevende of het aanspraak moeten maken op de awbz.

In een testament is het ook gebruikelijk om te bepalen dat de koude kant niet meedoet. Dan ben je niet afhankelijk van het wel of niet opstellen van huwelijkse voorwaarden door een kind en de inhoud daarvan. Als je in je eigen testament hebt laten zetten dat de koude kant niet meedoet, dan hoeft er bij echtscheiding door een kind de erfenis niet gedeeld te worden met de ex.

Twijfel je? Neem contact met op een notaris en laat je testament testen. Sowieso eens in de 5 jaar aan te bevelen zodat je testament up-to-date blijft.

Heb je niks geregeld en erft je dochter, dan zal ze in geval van echtscheiding de helft moeten afstaan aan haar ex.

czar
door czar - Jul 20, 2013 om 10:57
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=johannes1 schreef op vrijdag 19 jul 2013, 15:24]
Wij hebben bij eerder overlijden van dochter wel in testament de áangetrouwden' uitgesloten van erving; dit slaat dan een generatie over.

Het is bovenstaand zinnetje dat mij doet adviseren zo snel mogelijk naar de notaris te stappen om uw testament te laten doorlichten en indien nodig aan te laten passen.

jo
door johannes1 - Jul 21, 2013 om 10:03
63 Antwoorden / 53 Vragen

bedankt voor de reactie.

CZAR :

zou je eea willen verduidelijken.
de 'koude kant 'is reeds uitgesloten; dat gebeurde 'n paar jaar geleden toen het testament herzien werd.
sta natuurlijk open voor jouw tip[s] om dat beslagen t en ijs te komen.

MOEDER 56 .

wij - ouders - hebben geen probleem, het zit 'm in het huwelijk van de dochter.
U bedoelt misschien proberen die relatie weer 'op het spoor 'te krijgen.
Mbt erfrechtelijke zaken heeft hij niets van doen, dus ik zie niet in waarom daarover nu met hem te praten.

merci.

czar
door czar - Jul 21, 2013 om 11:32
1209 Antwoorden / 20 Vragen

In de oude uitsluitingsclausule is vaak nog geregeld dat de uitsluiting ook geldt als er geen echtscheiding plaats vindt. Dat kan vervelende gevolgen hebben voor de echtgenoot als het huwelijk uiteindelijk niet op de klippen loopt. De situatie van uw dochter kan natuurlijk, zelfs na uw beiden overlijden, geheel wijzigen en het kan dan juist de wens van uw dochter zijn dat haar echtgenoot wel goed achter blijft. In nieuwe uitsluitingsclausules wordt meestal wel opgenomen dat de uitsluiting alleen bij een echtscheiding geldt.

Misschien is het een tip voor u bij leven alvast (een deel van) uw woning aan uw kinderen te schenken terwijl u zelf het vruchtgebruik behoudt. Ook daar kan een uitsluitingsclausule voor worden gemaakt, zodat bij echtscheiding van uw dochter haar man geen aanspraak kan maken op de schenking.
Door te schenken kan er bespaard worden op erfbelasting.
Besef bijvoorbeeld dat als uw kinderen uw woning erven zij over de (over-) waarde erfbelasting schuldig zijn, ook als de woning lang in de verkoop staat.

Voorts is de toekomst natuurlijk moeilijk te voorspellen. Uw dochter heeft na echtscheiding recht op alimentatie, maar wat als haar ex-man met de noorderzon vertrekt naar een onbekend buitenland? Dan zal uw dochter in de bijstand terecht komen en de bijstand zal (behoudens een kleine vrijstelling) eisen dat zij eerst haar vermogen aanwendt voor haar levensonderhoud.

Kortom, zoals Marcel al schreef, laat regelmatig uw testament checken, zeker als er een gewijzigde situatie optreedt.

marcel75
door marcel75 - Jul 21, 2013 om 14:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

czar,
Toch even een aanvulling op de tip om de woning alvast over te dragen aan de kinderen onder voorbehoud van de rechten van gebruik en bewoning. De ouders moeten, wil je het voordeel voor de erfbelasting hebben, wel 6% over de WOZ-waarde ieder jaar aan de kinderen aftikken als gebruiksvergoeding. Gebeurt dan niet, dan wordt de waarde van de woning alsnog in de heffing van erfbelasting betrokken en moet erfbelasting over de WOZ-waarde worden betaald.

czar
door czar - Jul 22, 2013 om 10:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Zeker gezien de leeftijd van de kinderen (>35 jaar) zal niet de gehele woning in 1 keer aan de kinderen kunnen worden geschonken, omdat daar dan (te veel) schenkingsrecht over betaald dient te worden.
Het zou daarom best zo kunnen zijn dat het schenken van (een deel van) de woning in dit geval helemaal niet zo gunstig is.
Ik haalde de mogelijkheid aan om aan te geven dat er vaak allerlei mogelijkheden zijn waar men niet van weet en een bezoek aan een goede notaris dus wel aan te raden is. De familiebank is ook zo'n voorbeeld, mochten de ouders over spaargeld beschikken.

jo
door johannes1 - Jul 22, 2013 om 20:50
63 Antwoorden / 53 Vragen

Czar / Marcel,

jullie inzending goed gelezen.

dacht dat - in de door jou geschilderde situatie - de dochter altijd zelf kan regelen dat haar man WEL van haar erft, dit ondanks onze uitsluiting.

wie heeft nog 'n bruikbare tip voor ons ?

marcel75
door marcel75 - Jul 22, 2013 om 21:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Johannes,
Maar dan eindigt het huwelijk door overlijden van je dochter. Dat is een andere situatie dan scheiding.

Wil je ook niet dat haar man iets krijgt als zij overlijdt terwijl ze nog gewoon gehuwd zijn, dan zul met een twee-trapsmaking moeten gaan werken. Dan bepaal jij, kort gezegd, dat alles wat je dochter overhoudt van jouw erfenis, ze moet nalaten aan diegene(n) die jij in je testament benoemd. Dat kunnen bijvoorbeeld je kleinkinderen zijn.

jo
door johannes1 - Jul 24, 2013 om 12:47
63 Antwoorden / 53 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 22 jul 2013, 21:13]Johannes,
Maar dan eindigt het huwelijk door overlijden van je dochter. Dat is een andere situatie dan scheiding.

Wil je ook niet dat haar man iets krijgt als zij overlijdt terwijl ze nog gewoon gehuwd zijn, dan zul met een twee-trapsmaking moeten gaan werken. Dan bepaal jij, kort gezegd, dat alles wat je dochter overhoudt van jouw erfenis, ze moet nalaten aan diegene(n) die jij in je testament benoemd. Dat kunnen bijvoorbeeld je kleinkinderen zijn.

jo
door johannes1 - Jul 24, 2013 om 12:50
63 Antwoorden / 53 Vragen

dank je voor het positieve meedenken.

daar kan een mens mee vooruit !

getuigt van professionele kennis, die zoden aan de dijk zet .

merci.

czar
door czar - Jul 24, 2013 om 22:29
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Beste Johannes1,

We gaan wel ver door op de mogelijke situatie, dat besef ik.
Luister zeker naar Marcel75, die weet echt van de hoed en de rand, ik kan alleen maar een andere invalshoek aankaarten.

Misschien dan weer een andere invalshoek:
Mochten jullie beiden komen te overlijden, misschien is het dan goed de beslissing aan je dochter over te laten. Geef haar de macht in handen, dan kan ze zelf beslissen wat op dat moment het beste is.
Je bent er dan immers zelf toch niet meer.

Maar het blijft goed eens in de paar jaar, of bij gewijzigde omstandigheden, even bij de notaris langs te gaan. Kost wel wat, maar dat is bijna niets in verhouding tot de waarde van de woning.