le
door lettmie May 7, 2012 om 08:30
Geldzaken & recht

Extra betalen acceptgiro

Graag wilden ik u vragen of het mag,dat bedrijven extra geld vragen wanneer je met een acceptgiro betaald. Ze verplichten je om automatisch te betalen.Ook rekenen ze extreem hoge bedragen wanneer je te laat je rekening betaald €10,=. Ik vind dit geen normale dingen meer.
ook wanneer je een papierenrekening vraag moet je de gekste bedragen betalen.

4557 12 Rapporteer

sy
door sylli - May 7, 2012 om 08:47
250 Antwoorden / 40 Vragen

Ja, dat mag.

tdehond
door tdehond - May 7, 2012 om 09:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ja, dat mag mits er een paar alternatieven geboden worden als internetbankieren of automatische incasso.

De kosten die een bedrijf berekent m.b.t. te laat betalen kunt u als het goed is terug vinden in de algemene voorwaarden. Het is m.i. altijd handig om deze vooraf te lezen voordat u b.v. een dienst afneemt bij een drijf. Als u bezwaar heeft tegen betaling van een dergelijk bedrag raad ik u aan om tijdig te betalen.

tot15karakters
door tot15karakters - May 7, 2012 om 09:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Zowel voor deze firma als de bank kost een Acceptgiro geld.
Ze moeten gedrukt worden, verstuurd en gecontroleerd of ze wel op tijd binnen komen.

Verder gebruiken vele deze om alsnog handmatig over te boeken en de code word vaak fout ingevoerd.
Dus daarom willen bedrijven deze het liefste afschaffen maar dat mag niet en het kleine aantal klanten dat nog automatische incasso weigerde zorgde ervoor dat deze kleine groep dus relatief hoge kosten maakt.

Daarom kost een Acceptgiro nu zoveel extra en zo stimuleren ze de laatste om ook automatisch te betalen.

Verder de 2e vraag.. €10,-
Ja, mensen die rood stonden en automatische geweigerd werden als te laat ingestuurde acceptgiro kosten extra administratie kosten en porto kosten.
Daarom lijkt het duur maar als je het bruto uurloon rekende is dit nog nauwelijks kostendekkend.

Vroeger ging dit uit de grote pot maar nu laten ze de goede klanten niet meer voor klanten met problemen betalen.

Het mag dus en is eerlijker.
Meestal is 1x per jaar iets te laat en 1e acceptgiro met betaal anders want het lukte niet wel meestal gratis.

tenormin
door tenormin - May 7, 2012 om 09:39
16845 Antwoorden / 108 Vragen

tot15karakters, een acceptgirokaart is (meestal) al ingevuld met de code. Eventueel zou je je eigen banknummer (als dat er ook al niet op staat moeten in vullen) en handtekening moeten plaatsen. Sommige grote bedrijven hebben dit extra bedrag weer afgeschaft en kost net zoveel (niets dus) als je met een overschrijvingskaart doet (zie reclame ING over ouderen).

@lettmie, te laat betalen betekent extra kosten, dat is nu eenmaal zo. Wanneer je een "papierrekening" vraagt, ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt, misschien de afschriften van de bank? Dan betaal je bij de ING 1.25 per 3 maanden.

eu
door eukie - May 7, 2012 om 13:29
61 Antwoorden / 70 Vragen

Je kan het ook zo bekijken: dat doen ze niet: ze geven korting als u ze machtigt om incidenteel of periodiek de betaling(en) af te laten schrijven.

1paul
door 1paul - May 7, 2012 om 13:48
3170 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 7 mei 2012, 09:01]Ja, dat mag mits er een paar alternatieven geboden worden als internetbankieren of automatische incasso.

De kosten die een bedrijf berekent m.b.t. te laat betalen kunt u als het goed is terug vinden in de algemene voorwaarden. Het is m.i. altijd handig om deze vooraf te lezen voordat u b.v. een dienst afneemt bij een drijf. Als u bezwaar heeft tegen betaling van een dergelijk bedrag raad ik u aan om tijdig te betalen.

Automatische incasso is geen reden om een opslag te vragen via de acceptgiro, dit mag dan NIET is door de rechter bepaald...

Men mag enkel een opslag vragen op een acceptgiro als er OOK andere mogelijkheden tot betaling zijn anders dan automatische incasso, bijvoorbeeld via een overschrijving die u zelf doet via de bank...

Voor wat betreft extra opslag als u eens te laat betaalt of bij het versturen van een herinnering dit is niet verboden maar ook hier moet men aan regels voldoen en mag de opslag een bepaald maximum niet overstijgen, het is echter wel begrijpelijk dat men dit vordert immers u wilt ook betaald worden voor uw arbeid!!!

harrie
door harrie - May 7, 2012 om 15:05
765 Antwoorden / 36 Vragen

Even terug in de (recente) geschiedenis:
A. heel vroeger kreeg je een rekening die je moest overmaken met een bankoverschrijving onder vermelding van rekeningnr. en werd handmatig verwerkt.
B. toen de automatische verwerking begon kwamen de acceptgiro's, wat al veel adminstratiekosten scheelde.
C. later kwam de mogelijkheid tot automatische incasso, nog minder administratie..... Bedrijven zagen daar het grote voordeel van en boden hun klanten korting bij autom.incasso. Aangezien veel mensen dit accepteerden (lekker makkelijk) werd dit de norm en werd de boel omgedraaid met een toeslag voor acceptgiro's.

De vraag alleen is; is het gebruikt als een extra winstpakker???????

Wat betreft herinneringskosten, dat is (semi) handwerk en die zullen in de komende jaren alleen maar stijgen...

Ex-Haagsche Harrie

tenormin
door tenormin - May 7, 2012 om 15:21
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Lees juist op De Ombudsman, bijgewerkt 18 april 2012, dat het wel mag dat er €1,25 voor accept-giro berekend word. Ben een beetje "in de war" omdat o.a. Wehkamp dit had en nhet niet meer mocht. Is dan kennelijk weer veranderd.

bs
door bseeker - May 7, 2012 om 15:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk, vragen staat vrij!
De vraag moet zijn: ben je verplicht kosten voor het gebruik van acceptgiro's te betalen.
Het antwoord is: NEE!

Acceptgiro's behoren tot de normale administratiekosten. Iedere ondernemer berekent deze al door in zijn tarieven. Dus wanneer je ze ook nog eens apart betaalt, betaal je ze twee maal.
Bovendien heb ik nooit om acceptgiro's gevraagd; bedrijven zijn ze zelf gaan toesturen en gaan eisen dat klanten ze gingen gebruiken, omdat het voor henzelf wel zo makkelijk is en kosten bespaart.

Ik betaal nooit extra voor acceptgiro's, soms heb je wel wat gezeur, maar bedrijven raken liever toch geen klanten kwijt

de
door denotto - May 7, 2012 om 15:57
66 Antwoorden / 17 Vragen

Om aan de kosten van acceptgiro's te ontkomen, maak ik, sinds het is ingevoerd, gebruik van digitale nota's. die worden dan naar je bank gestuurd en kun je betalen wanneer het jou uitkomt. (wel op tijd dan). er zijn al heel veel bedrijven en instanties die daar aan meedoen. o.a. Nuon, Ziggo en mijn zorgverzekeraar. ook mijn lokale belastingen gaan via dit systeem. de deelnemers kun je vinden bij je bank. en je hebt geen automatisch incasso's meer nodig. Handig vind ik het.

pavake
door pavake - May 7, 2012 om 17:22
17 Antwoorden / 0 Vragen

't is maar hoe je het bekijkt. Binnen de sportclub geven we, zoals ook al door anderen geopperd, korting als je met automatische incasso betaald. Zelfde concept, maar aantrekkelijker verwoord.

Voor bijvoorbeeld een sportvereniging heeft het gebruik van automatisch incasso nog een ander voordeel hebben we gemerkt: je hoeft als vereniging een stuk minder achter je geld aan te zitten omdat mensen de automatische incasso niet zo makkelijk kunnen vergeten of kwijtraken als een acceptgiro

to
door tovileon - May 20, 2012 om 22:31
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het gekke is dat Vitens beweerd dat hun bank Ing kosten rekent voor acceptgiro, ik heb deze vraag gesteld bij Ing, antwoord was NEE, geen kosten hiervoor!!!!!
De gemeente heeft er ook belang in, verdenk ook de belasting (ook gebeld, zeurde steeds over ondernemer of ik dat was) Vitens heeft een zaak gewonnen 11 april 2012, kon niet vinden heb gebeld naar Utrecht. Ik heb nu de 2 laatste termijnen net als de acceptgiro betaald, volgend jaar heel jaar ineens, geen acceptgiro hoop ik, gebruik ik nooit bij kosten.