He
door Henriette48 Jul 25, 2016 om 14:33
Geldzaken & recht

Forensenbelasting 2 maal het volledige jaarbedrag betalen

Voor onze recreatiewoning betalen we jaarlijks een flink bedrag aan forensenbelasting (862 euro). Per 14 juni 2016 hebben we onze recreatiewoning verkocht. Toch kregen wij op 22 juli een rekening voor het hele jaar 2016 (1/1/2016 -31/12/2016) van de forensenbelasting. Vergissing? Gebeld met de Gemeente de Marne en gemeld dat de recreatiewoning niet meer van ons is en dat de rekening naar de nieuwe eigenaar gestuurd moet worden.
Antwoord van de Gemeente de Marne. U moet het volledige bedrag aan Forensenbelasting over 2016 betalen en de nieuwe eigenaar krijgt dezelfde rekening van 862 euro over 2016 die ook volledig betaald moet worden. Is deze dubbele belastingaanslag terecht?

5061 6 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jul 25, 2016 om 14:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het ziet ernaar uit, dat de betreffende Gemeente de spelregels vastlegt en handhaaft:

Onder de naam forensenbelasting kan door een Nederlandse gemeente een belasting worden geheven van natuurlijke personen die - zonder dat zij in de gemeente het hoofdverblijf hebben - gedurende een belastingjaar meer dan negentig maal nachtverblijf in die gemeente hebben gehouden.

Uitgezonderd van de belasting zijn onder meer natuurlijke personen die als verpleegde of verzorgde in een inrichting tot verpleging of verzorging van zieken, van gebrekkigen, van hulpbehoevenden of bejaarden, meer dan negentig dagen van dat jaar een gemeubileerde woning beschikbaar houden (artikel 223 Gemeentewet).

Voor het antwoord op vragen als wie geldt als de belastingplichtige, wat het voorwerp is van de belasting, wat het belastbare feit is, wat de heffingsmaatstaf is en het tarief, dient de belastingverordening van de betreffende gemeente te worden geraadpleegd (artikel 217 Gemeentewet).

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2016 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U beschikt beiden meer dan 90 dagen over die woning.

ru
door ruben31 Jul 25, 2016 om 14:55
Antwoorden / Vragen

Dus moet je belasting betalen over de periode dat een ANDER een woning in bezit heeft, begrijp ik?

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt tot 14 juni meer dan 90 dagen gebruik kunnen maken. Dus u had het voor eind maart moeten verkopen. Of na 1 oktober.

He
door Henriette48 Jul 25, 2016 om 15:24
Antwoorden / 1 Vragen

Waarom geldt dit dan niet voor de OZB en alle andere gemeentelijke belastingen?

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 15:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar is die 90 dagen clausule niet van toepassing.

ru
door ruben31 Jul 25, 2016 om 21:27
Antwoorden / Vragen

Maar dezelfde 90 dagen worden dubbel aangeslagen aangezien zowel de oude als de nieuwe bewoner beiden voor het volledige jaar moeten betalen. Dus ook voor de periode dat men geen geschikking kon hebben over de woning.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 21:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mar ze kunnen/konden beiden veel meer dan 90 dagen daar verblijven.

getty
door getty - Jul 25, 2016 om 14:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is een zeer gebruikelijke regeling bij de gemeentebelastingen. U had dit in de verkoopprijs mee moeten nemen. Verder is er nu niets meer aan te doen.

He
door Henriette48 Jul 25, 2016 om 15:28
Antwoorden / 1 Vragen

Dit geldt alleen voor de Forensenbelasting. Alle andere gemeentelijke belasting worden 1 keer betaald en bij verkoop door de notaris verrekend met de nieuwe eigenaar. Bij de Forensenbelasting valt niets te verrekenen of in de verkoopprijs mee te nemen. De verkopende eigenaar betaalt het volledige bedrag en de nieuwe eigenaar betaalt nog eens een keer datzelfde bedrag.

da
door datzoekikop - Jul 25, 2016 om 15:07
251 Antwoorden / Vragen

Je betaalt toch ook de gemeentelijke heffingen per jaar, ongeacht als je verhuist in dat jaar. Dus zo ik het zie, is dit terecht.

emcede
door emcede Jul 25, 2016 om 15:12
960 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt, maar die worden door de notaris verrekend bij de overdracht van de woning. Uiteindelijk worden die kosten dus alsnog naar rato betaald. En dat werkt met deze forensenbelasting dus blijkbaar anders.

ja
door jackyh Jul 25, 2016 om 15:18
953 Antwoorden / 4 Vragen

Geldt ook voor huurwoningen. Gemeentelijke belastingen zijn niet alleen voor koopwoningen.

He
door Henriette48 Jul 25, 2016 om 15:20
Antwoorden / 1 Vragen

De overige gemeentelijke heffingen worden inderdaad naar rato betaald. Dit geldt niet voor de forensenbelasting die wordt gewoon 2 keer volledig geïnd en als het huis 2 keer binnen een jaar zou worden verkocht zou de forensenbelasting zelfs 3 keer volledig kunnen worden geïnd. Er valt dus ook niets te regelen via de notaris.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleen het eigenaren gedeelte wordt, als het goed is, bij de notaris verrekend. Het bewoners gedeelte niet. Verhuist men buiten die gemeente, dan moet men het restant terugvragen.

ph
door philip36 - Jul 25, 2016 om 15:42
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als je uitgaat van die 90 dagen is het toch bijna €10 per dag, leuke gemeente.

O.T. Zo vind ik het ook schandalig dat de BTW op verzekeringen naar 21% is gegaan.
Autoverzekering verplicht stellen en dan ook nog 21% BTW laten betalen.
Zal nu wel altijd 21% blijven.

gerbera
door gerbera Jul 25, 2016 om 16:21
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nog ff geduld hebben, volgend jaar verkiezingen dus vanaf januari zullen we wel weer allerlij "mazzeltjes" voorgeschoteld krijgen.;-))

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36, Op verzekeringen betaalt u geen btw, maar assurantiebelasting.

ph
door philip36 Jul 25, 2016 om 17:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1  Helemaal waar, door 21% denk je te snel aan BTW. Het valt me trouwens nu pas op dat de tekst beter leesbaar is.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36, Welke tekst?

ph
door philip36 Jul 26, 2016 om 08:28
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De tekst in deze reacties stond eerst zonder spaties en was daardoor moeilijk leesbaar, vooral als het een lang verhaal was.

ha
door halex - Jul 25, 2016 om 18:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is terecht. Het zijn van forens wordt belast middels forensenbelasting. Niet het hebben van een recreatiewoning. Zowel u als de nieuwe eigenaar kwalificeren als forens. En moeten dus allebei betalen. Uw buurman/vrouw betaalt ook deze belasting. Dat noemt u toch ook niet dubbel?

ru
door ruben31 Jul 25, 2016 om 21:05
Antwoorden / Vragen

Maar als je het huis verkoopt ben je geen forens meer, de gemeente laat je dan wel voor de rest van het jaar gewoon - het volle pond - betalen.
Het betalen voor de periode waarin men forens geweest is, lijkt me redelijk. Maar -zowel de koper als verkoper- te laten betalen voor de periode waarin men geen eigenaar is niet. Dat is gewoon diefstal lijkt me.

Een gemeente vangt zo dubbele belasting. 2x E. 862 =  E. 1724  voor hetzelfde huis. KASSA!

ha
door halex Jul 25, 2016 om 21:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Je betaalt niet naar tijdgelang, je betaalt als je forens bent een vast bedrag. De belasting wordt niet geheven per huis, dus je kunt ook niet stellen dat er twee keer geïnd wordt voor één huis. Twee forensen betalen elk één keer belasting.
Kijkt u ook nog maar eens in de wet na wat diefstal exact is. Want het innen van belasting lijkt in de verste verte niet op diefstal. Ook al zou dat innen wellicht onrechtmatig zijn.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als de Ts nu weer een recreatiewoning in diezelfde gemeente koopt, zal zij ongetwijfeld niet meer hoeven te betalen.