fe
door ferryarthur Jul 17, 2023 om 10:47
Geldzaken & recht
Gebreken oplevering huurwoning

Hallo,

Afgelopen vrijdag kreeg ik de sleutels van mijn nieuwe huurwoning. Direct na de sleutels naar de woning gegaan. Daar vielen mij (in mijn ogen) gebreken op, die mij tijdens de korte bezichtiging nog niet waren opgevallen of waarvan ik dacht deze wel aangepakt zouden worden. Het betreft een vrije sector woning van een sociale corporatie.

Graag hoor ik wat jullie ervan denken, of dat het gewoon aan mij ligt.

https://imgur.com/gallery/gKsYvcT

https://imgur.com/gallery/f4RYE6R

Een selectie uit de dingen. Heb meer foto's.

De afmetingen in de advertentie op Woonnet Rijnmond kwamen ook niet overeen. Al kan je daar vaak niks aa ontlenen. Maar het is wel wat stom als er geen 1 klopt. In totaal 15-20 meter aan afwijkingen voor de slaapkamers.

4737 10 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jul 17, 2023 om 10:52
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Voor sommige dingen hebt u een punt van andere wat minder.
Ik zou gewoon de verhuurder erbij halen en alle punten laten zien.
Maak overal ook foto's van zodat als u de woninbg weer verlaat bewijs hebt hoe de toestand van de woning was toen u hem betrok.

fe
door ferryarthur Jul 17, 2023 om 10:55
21 Antwoorden / 2 Vragen

Ja sommige deed ik er bij voor het totale plaatje. Welke zijn volgens u de grote kanshebbers? Die ''gaten'' in de hoeken van de kamer?

Kom er nu pas achter dat ik ook specifiek op u kan reageren.

ju
door juliomariner Jul 17, 2023 om 11:08
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Vooral die gaten inderdaad.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 17, 2023 om 16:32
175 Antwoorden / Vragen

Die gaten geef ik je nul kans voor. Dat zit praktisch in elke woning.

fe
door ferryarthur - Jul 17, 2023 om 10:54
21 Antwoorden / 2 Vragen
hereistom
door hereistom - Jul 17, 2023 om 10:55
740 Antwoorden / 1 Vragen

Tja u had de meeste van die dingen ook al bij de eerdere bezichtiging kunnen opmerken en aangeven aan de verhuurder.
Wat zegt de verhuurder hierover? En het ligt natuurlijk aan de voorwaarden die u heeft geacepteerd bij de overdracht.
En aan de huur die u betaald, als die erg hoog is had u dit niet moeten accepteren, bij een lage huur kunt u dit ook zelf aan (laten) pakken.

fe
door ferryarthur Jul 17, 2023 om 10:59
21 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, de wand gaf ik aan. Maar dat was volgens hen geen beleid. De gaten waren mij in die paar minuten niet opgevallen. Ik had 15 minuten de tijd. Daarin sprak ik ook met de makelaar,

Ik vroeg ook of ik de sleutel mocht om nog eens te kijken. Dit mocht. Maar daarna geen enkele reactie meer gekregen (2 weken)

''En aan de huur die u betaald, als die erg hoog is had u dit niet moeten accepteren, bij een lage huur kunt u dit ook zelf aan (laten) pakken.''

Voor de vrije sector is het redelijk, 1100.

borg queen
door borg queen - Jul 17, 2023 om 13:47
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben enkele maanden geleden ook een andere huurwoning betrokken, wel sociale huur. Veelal is de regel dat, als je binnen 2 weken nadat je de sleutels hebt gekregen, je gebreken vind, ze deze horen te herstellen. Bij ons was de vlizotrap enorm gammel en los, daar hebben we een nieuwe voor gekregen. Ook bij de dakramenwaren de afdichtrubbers versleten, die worden nog hersteld. Net als stopcontacten vernieuwd, behang is verwijders en vele gaten gedicht.Maar de ene verhuurder is de andere niet. Bij het verlaten van onze vorige huurwoning, moesten wij alle pluggen uit de muren verwijderen en zij zouden de gaten dichten. In dit huis zitten ze er allemaal nog in en moet je het zelf doen. Vooral bij oude huizen zitten er hier en daar kieren en gaten, die men, als er structureel geen probleem is en ze het woongenot niet verminderen, gewoon laat zitten.Dat jij het niet mooi vind, hebben zij geen boodschap aan. Je kan zelf dit wegwerken.

fe
door ferryarthur Jul 17, 2023 om 13:56
21 Antwoorden / 2 Vragen

''Dat jij het niet mooi vind, hebben zij geen boodschap aan. Je kan zelf dit wegwerken.''

Kleine gaatjes maken mij ook niet uit. De gaten en scheuren waar ik mee zit varieren van 4 tot 20 cm. Ik heb ze ook een mail gestuurd met daarin mijn opmerkingen. Veel is gewoon wat gammel.

Raar genoeg heb ik ook een rolgordijn hangen bij 1 slaapkamer, terwijl ik deze niet heb overgenomen. Normaal gesproken halen ze dit dan weg. Het zonnescherm hebben ze wel verwijderd. Daar is ook 1 van de gaten van denk ik.

borg queen
door borg queen Jul 17, 2023 om 18:54
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ook hier zitten er flinke scheuren in de muren. die al vaak weggewerkt zijn ( lees, opnieuw vullen en stucken), maar na verloop van tijd breken die toch weer door. Een goede huisbaas komt dan langs om de grote scheuren ( weer) te dichten. Hier zaten bijvoorbeeld ook oude luchtroosters in de muur. Grote vierkante gaten met sleufjes in de buitenmuur en roosters met een trekkoordje aan de binnenkant. Men heeft in dit huis, ramen en dak en muur geisoleerd. De sleufjes buiten zijn dichtgemaakt en binnen heeft men, of een plaatje hout voor het gat gezet of gewoon het rooster laten zitten. Volgens regels mag dat zo. Wij hebben zelf nu deze gaten dichtgemaakt en afgestuckt. Dat zal na verloop van jaren ook wel weer los gaan raken, net als scheuren Een huis werkt nu eenmaal en hoe ouder het is, des te vaker dat gebeurd.

Is er aan u niet gevraagd of u een en ander wilde overnemen, al dan niet betaald? Hier hingen ook overal nog rolgordijnen en luxaflex en tapijt op de trap en gang, plus nog zonwering aan de voorkant. Ons werd gevraagd of wij dat over wilden nemen, anders zou het er alsnog uit/weg gehaald moeten worden.Wij wilden er niets voor betalen, maar men mocht het laten zitten. Hebben we nu veel profijt van.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 17, 2023 om 13:59
7210 Antwoorden / 3 Vragen
ro
door ronny530 - Jul 17, 2023 om 16:20
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Gezien de foto's waren de meeste gebreken bij de eerste bezichtiging als zichtbaar en had u direct aan kunnen kaarten.
De zolderkamer ziet er niet uit en is ook zeker niet behangklaar want zo te zien heeft er een kast gestaan waar tijdens het behangen omheen is gegaan en dat had u als de woning nog gemeubileerd was uiteraard niet kunnen zien. Het nadeel is wel dat u de woning in de staat zoals die verkeerde heeft geaccepteerd en u dus kon weten dat er e.e.a. aan opgeknapt diende te worden om de woning naar uw zin te maken.
De woningbouw is wel gehouden om gebreken aan de sanitaire en keuken voorzieningen te herstellen maar niet aan beschadigde muren want die maken de woning niet onbewoonbaar.
Ik geeft u echter wel het advies om de staat van de woning bij de woningbouwvereniging aan te kaarten omdat u meer kosten gaat krijgen dan u gedacht had en daar een redelijke onkostenvergoeding voor de materiaalkosten wenst te ontvangen.

fe
door ferryarthur Jul 17, 2023 om 16:45
21 Antwoorden / 2 Vragen

''Gezien de foto's waren de meeste gebreken bij de eerste bezichtiging als zichtbaar en had u direct aan kunnen kaarten.''

De zolder had ik gezien en ook benoemd. Maar zij gaven aan dat ze dat niet deden. De hoeken etc. zag ik niet in die 15 minuten nee. Het is een flink huis. Ik vroeg ook of ik nog een keer mocht, na veel moeite mocht dit. Alleen heb ik alnsog niet kunnen kijken omdat er na de ja niet meer werd gereageerd. Sommige plekken waren ook nieuw.

''
Ik geeft u echter wel het advies om de staat van de woning bij de woningbouwvereniging aan te kaarten omdat u meer kosten gaat krijgen dan u gedacht had en daar een redelijke onkostenvergoeding voor de materiaalkosten wenst te ontvangen.''

Het valt te proberen. Al zijn ze echt ontzettend langzaam.

ro
door ronny530 Jul 17, 2023 om 17:28
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als u de zolder leeg heeft kunnen zien ga ik er van uit dat de woning op dat moment leeg was en maakt dat u de rest van de woning ook in de staat zoals die verkeerde vluchtig heeft kunnen bezichtigen.
Op het moment van de bezichtiging had u van de woning af kunnen zien of accepteren in de staat zoals die verkeert en dat laatste heeft u gedaan.
Ik vrees dat een onkostenvergoeding geen optie meer is omdat er geen sprake is van gebreken aan de woning maar er optisch niet netjes uitziet.
Daarbij wist u ook dat de woning niet instapklaar was en heeft u de woning toch geaccepteert met neem ik aan de bedoeling die naar uw eigen zin te maken en dat mag van de woningbouwvereniging.

fe
door ferryarthur Jul 17, 2023 om 20:21
21 Antwoorden / 2 Vragen

'' optisch niet netjes uitziet''

Kapot cement en een gaten van 5+ cm vind ik wel wat groter dan alleen optisch. Net als kapot beton. Maargoed benoemen kan geen kwaad, al is het alleen al voor bewijs mocht ik de woning later verlaten.

Een deel valt ook onder onder onderhoud:

''Herstel van stucwerk wand tot niveau behangklaar''
''Betonwerk - Onderhoud en reparatie''
''Onderhoud en reparatie van plafondconstructies, zoals loslatende gipsplaten en loslatend stucwerk''
''Schuurtjes - Onderhoud en reparatie van vloer, buitenmuren en dak, tenzij schuur door huurder zelf is geplaatst''
''Stuc- en tegelwerk - Grote reparaties aan loszittend stuc- en tegelwerk'' (met uitzondering van door huurder gedane zaken)
''Reparaties aan en vervanging van (houten) binnentrappen en vlizotrappen bij normaal gebruik

''- Reparaties aan losliggende cementdekvloeren tot niveau stoffering gereed
''- Reparatie van grote, storende scheurvorming (groter dan 5 mm breed)

Iv
door Ivo W - Jul 17, 2023 om 18:35
734 Antwoorden / Vragen

Een huurwoning accepteer je in principe zoals deze bij bezichtiging te zien is.

Wat ik zie op de foto's zijn ook geen gebreken, maar simpelweg een belabberde afwerking. Gebreken moet de verhuurder verhelpen. De afwerking aan de binnenzijde van de woning is in beginsel voor rekening van de huurder. Tenzij er over die afwerking in de algemene voorwaarden, het huurcontract of losse afsparken is vastgelegd dat de  verhuurder bepaalde zaken voor zijn rekening neemt.

Als er in de AV staat dat de woning behangklaar aan de huurder wordt geleverd, dan mag je verwachten dat er geen gaten of kieren meer zijn die breder zijn dan een paar millimeter, en dat de muren ook redelijk vlak zijn (niet perse glad gestuct!).

fe
door ferryarthur Jul 17, 2023 om 19:55
21 Antwoorden / 2 Vragen

Een gat van 5 cm vind ik persoonlijk best groot. Het is ook geen gat van een spijker of iets.

''Herstel van stucwerk wand tot niveau behangklaar''
''Betonwerk - Onderhoud en reparatie''
''Onderhoud en reparatie van plafondconstructies, zoals loslatende gipsplaten en loslatend stucwerk''
''Schuurtjes - Onderhoud en reparatie van vloer, buitenmuren en dak, tenzij schuur door huurder zelf is geplaatst''
''Stuc- en tegelwerk - Grote reparaties aan loszittend stuc- en tegelwerk'' (met uitzondering van door huurder gedane zaken)
''Reparaties aan en vervanging van (houten) binnentrappen en vlizotrappen bij normaal gebruik

''- Reparaties aan losliggende cementdekvloeren tot niveau stoffering gereed
''- Reparatie van grote, storende scheurvorming (groter dan 5 mm breed)

Zijn dingen die op hun website staan

1paul
door 1paul - Jul 19, 2023 om 11:38
3173 Antwoorden / 0 Vragen

meld deze gebreken bij de verhuurder en laat hen dit repareren, de oppervlakte moet u meten incluis de buitenmuren en dan kom je op oppervlakte uit, klopt dit niet ga dan eens zoeken
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/kan-ik-huurverlaging-aanvragen#:~:text=Ik%20heb%20een%20te%20hoge%20huur%22).,huur%20te%20verlagen%22%20hierboven).

u
 moet in ieder geval kunnen genieten van de woning zonder gebreken!!!!

fe
door ferryarthur Jul 20, 2023 om 09:36
21 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, de slaapkamer is 20m2 volgens de advertentie. In realiteit is het 14. De ander staat op 16, maar is 10. Zijn te grote verschillen. Maar doordat het vrije sector is heb ik niks aan de huurcommissie.

Wel sturen ze iemand langs.

1paul
door 1paul Jul 21, 2023 om 08:02
3173 Antwoorden / 0 Vragen
la
door lagerweij - Jul 20, 2023 om 11:43
32 Antwoorden / 1 Vragen

Bij huurwoningen geldt eigenlijk dat vastgelegd moet worden (schriftelijk evt. met foto's) in welke conditie je de woning hebt aanvaard, dat bericht doorsturen naar de verhuurder en zelf kopie bewaren. Zodat je dan later  als je de huur weer opzegt de verhuurder voor de niet door jou veroorzaaktre schade aan de woning geld kan claimen.

Belangrijk is dat je die claim voor eventuele reparatie schriftelijk neerlegt bij de verhuurder.. Aanpassing (vermindering) van de huur kan eventueel als reparaties, die wel het woongenot moeten aantasten, niet gedaan worden, je kunt ook nog naar een huurcommissie stappen.

Mogelijkheden zijn ook zelf reparaties laten uitvoeren (in overleg met verhuurder) en eventueel inhouden op huur. Dar moet wel altijd in ovelreg met verhuurder, je kunt ook nog naar de kantonrechter stappen, mocht het helemaal uit de hand loprn.