La
door Laura35 Apr 10, 2017 om 23:24
Geldzaken & recht

Gehorigheid sociale huurwoning

Ik woon nu een tijd in een sociale huurwoning. Voordat ik de woning betrok heb ik geinformeerd bij de woningbouw of de woning gehorig was. Er is toen aangegeven dat ze het niet weten. Bij de bezichtiging was helemaal niks te horen. Nu blijkt dat de woning heel gehorig is. Ik hoor de buren zuchten., praten naar de wc gaan,. deuren dicht, ramen, horen lopen, de trap, de voordeur, lichtknopjes, stekkers in en uit, en dat aan twee kanten, het is echt heel erg gehorig. Ik heb een klacht bij de woningbouw ingediend en zij geven aan dat zij niks aan de gehorigheid kunne doen, zij kunnenn niet isoleren. Zij erkennen dat zij hebebn gezegd dat zij niet weten of de woning gehorig is en dat antwoord hebben zijn gegeven omdat er geen ernstige klachten zijn ingediend. Dat vind ik soieso een kromme redenatie. Nou is mijn eigen ervaring dat ik behoorlijk tegen een muur aanloop wat betreft de klacht dus ik vermoed dat dat een behoorlijke rol speelt.IN ieder geval zijn er veel irritaties over en weer te horen door de muren heen maar dat vind ik een vrij logische consequentie als de isolatue zo slecht is. Ik ben aan het zoeken naar een oplossing.IK heb tegen de woningbouw gezegd dat ik mijn inschrijftijd terug wil of een goede isolatie maar zij geven aanhierr niet aan te kunnenn voldoen.

42130 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2017 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kunnen zij hier niet aan voldoen. Als u zo'n goed gehoor hebt, dat u de buren hoort zuchten, moet u maar iets anders zoeken.

fa
door familyman Apr 10, 2017 om 23:33
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zuchten zal misschien lukken met een stethoscoop tegen de muur.

costnix
door costnix Apr 11, 2017 om 10:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Of een wijnglas :-)

fa
door familyman Apr 11, 2017 om 12:24
888 Antwoorden / 1 Vragen

Costnix, + 10

fa
door familyman - Apr 10, 2017 om 23:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

Toevallig vanavond de 'rijdende rechter' gezien met een soortgelijk probleem. De uitspraak is dat buren norrmale woongeluiden van elkaar dienen te accepteren en beton geeft geluiden door, daar doe je niets aan.

Die goede isolatie zult u niet krijgen, en het inschrijfgeld denk ik ook niet.

La
door Laura35 Apr 10, 2017 om 23:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste familieman,
wauw wat een reactie. dat zuchten zal wel meevallen. Als u de rijdende rechter goed heeft gekeken heeft u ook kunnen horen dat meester Visser zelf begon over dat in verschillende woningen de constructie zo slecht is dat het zuchten van de buurvrouw te horen is, wat bij mij dus ook zo is. Dus bedankt voor uw meelevende en goed onderbouwde reactie, heel nuttig.

fa
door familyman Apr 10, 2017 om 23:45
888 Antwoorden / 1 Vragen

Veel succes met de woningbouw.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 11, 2017 om 00:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@familynan. Ts wil inschrijftijd terug zodat ze weer snel in aanmerking komt voor een andere woning.
Dus niet haar inschrijfgeld.

fa
door familyman Apr 11, 2017 om 10:15
888 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt gelijk, maar dat gaat niet gebeuren. En gelet op eerdere uitspraken: horen praten is wat anders als verstaan wat er gezegd wordt, horen zuchten is flauwe kul en overdrijven is een vak. Tenzij dat mevrouw met een stethoscoop tegen de muur luisterd, kennelijk niks beters te doen.

La
door Laura35 Apr 11, 2017 om 12:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Familieman,
Als ik achter mijn laptop aan het werk ben aan de andere kant van de kamer, dus ik ben zelf druk bezig met mijn eigen ding, kan ik de buurvrouw horen zuchten door de muur heen. Op basis waarvan doet u dit soort uitspraken en oordelen?

fa
door familyman Apr 11, 2017 om 12:43
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als zuchten gelijk staat aan fluisteren = 45 Db, zonder muur, hoe dun of dik dan ook, is het niet meer mogelijk dat u dit volume, lees Db's, nog zo duidelijk hoort, zo u beweerd, door zelfs een dunne muur heen. Zet als alle geluiden u storen zachtjes een radio op sky of zoiets, een muziekaal behang denk ik dan, dat zal uw storings nivo van de buren aanzienlijk verminderen. Het kan natuurlijk zijn, zoals een andere beantwoorder al schreef, dat uw buur heel erg hard zucht, maar die moet dan wel direct naar de dokter gaan, want dàt kan nooit gezond zijn. Of u moet een chinees huis hebben met papieren wanden natuurlijk, maar dat zal niet het geval zijn.

panter22
door panter22 Apr 11, 2017 om 13:45
6599 Antwoorden / Vragen

Beste familyman,
Dit keer ben ik het niet met je eens.
Ik heb jaren in goedkope woningen,tegenwoordig sociale huurwoningen genoemd, gewoond.
Je hoort wel degelijk praten, fluisteren, lichtknopjes aan en uit gaan, stekkers in het stopcontact steken, met hakjes op een laminaatvloer lopen, etc.
En niet te vergeten radio en tv van de buren. Die hoor je door je muziekaal behang heen.
Ik woonde vroeger in een portiekflat waar je in de woonkamer de koekoeksklok van de buren hoorde die in de volgende potiek een etage lager woonden. Die portiekflat bestaat nog steeds. Wordt opgeknapt aan de buitenkant voor woningisolatie. Aan geluidsisolatie aan de binnenkant hoeft de woningstichting wettelijk niets te doen en dat gebeurt dan ook niet. Er wordt gezegd dat je normale contactgeluiden moet dulden. Dat kan ook niet anders, want hoef je dat niet te dulden, dan zullen de goedkope huurwoningen aangepast moeten worden aan de moderne tijd.

fa
door familyman Apr 11, 2017 om 13:53
888 Antwoorden / 1 Vragen

Panter22,

Je hoort wel degelijk praten, fluisteren, lichtknopjes aan en uit gaan, stekkers in het stopcontact steken, met hakjes op een laminaatvloer lopen, etc.

Fluisteren bij de buren, tussen de 30 en 40 Db is niet meer te horen bij de buren, naaldhakken is een ander verhaal, als het stopcontact net achter je hoofd zit waar je zit met de muur ertussen, zou je het best kunnen horen, maar als je er 5 meter vanaf zit, is dat al niet meer hoorbaar. Lichtknopjes aan en uit geeft ook bepaald geen "herrie".

Maar een idee voor de vraagsteller: zet eens een Db meter als app op je telefoon, zet alles uit en stil, en vraag of de buren even flink willen zuchten, dan heb je een indicatie hoeveel Db dat geeft. Hoewel zo'n app geen echte officiele Db meter is.

ho
door holy53 Sep 16, 2017 om 12:39
68 Antwoorden / 1 Vragen

Je wilt wel graag gelijk hebben? Ben je wel eens in zo,n oude woning geweest?
In Nederland staan zgn Pege woningen. Ga er eens binnen luisteren en je praat niet meer over geluidsmeters!
"Prefab-woningen hebben allerlei nadelen. Door de doorlopende bouwwijze zijn ze erg gehorig."

Ge
door Genee - Apr 10, 2017 om 23:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer de rijdende rechter in te schakelen..

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 11, 2017 om 00:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Pfhhhh weer een uitzending over geluidsoverlast, dat trek ik niet.

simon55
door simon55 Apr 11, 2017 om 11:33
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dan komt ie op de fiets voorrijden

fa
door familyman Apr 11, 2017 om 13:24
888 Antwoorden / 1 Vragen

Hé een nieuw programma, Simon 55 presenteerd: "De fietsende Rechter".

ha
door halex - Apr 11, 2017 om 00:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Normale leefgeluiden zult u van uw buren moeten dulden. U hebt mr Frank Visser gezien. Daar ging het ook om gehorige woningen, maar woningen die wel voldeden aan de normen die destijds bij de bouw golden. Dat zal in uw geval ook zo zijn. De woningbouwvereniging is niet verplicht om aanvullende isolatie etc. aan te brengen. Uw buren kunt u niet dwingen om geen geluid te maken. Hoe vervelend het ook is, maar u zult deze situatie moeten accepteren. Of naar elders verhuizen. Maar omdat u nu niet meer bovenaan staat op de lijst, zal dat betekenen dat u in dat geval waarschijnlijk geen huurwoning in de sociale sector aangeboden zult krijgen. U zult moeten afwegen of het u waard is om een (fors) hogere huur te gaan betalen voor veel minder geluidshinder.

aurora1
door aurora1 - Apr 11, 2017 om 02:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dan niet goed opgelet bij de Rijdende Rechter op sbs6?

ne
door neodutchio Apr 11, 2017 om 07:03
5156 Antwoorden / 12 Vragen

De rijdende rechter is op npo 1

aurora1
door aurora1 Apr 11, 2017 om 22:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen
ne
door neodutchio - Apr 11, 2017 om 07:07
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk kan een woningbouwvereniging niet weten of een huis erg gehorig is. Deze mensen verblijven niet op dat adres. Uw belevenis van geluid is natuurlijk ook anders dan voor andere mensen.

En als u graag geluidsisolatie wilt hebben staat het u vrij om dit aan te brengen. Doe dit wel met toestemming van de woningbouwvereniging. Zij zijn in ieder geval niet verplicht om het voor u te doen.

fl
door flessebon - Apr 11, 2017 om 07:50
418 Antwoorden / 7 Vragen

Natuurlijk weten ze dat, ze doen alleen alsof ze het niet weten of alsof het niet bestaat. Er zit niet anders op dan rekening met de buren te houden en vragen of ze rekening met u willen houden. En de komende maanden gebruiken om na te denken of u daar wil blijven.

pi
door pieterwolters Apr 11, 2017 om 08:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zouden ze dat weten? Als er nooit eerder klachten zijn geweest is er voor hun echt geen reden om metingen te gaan verrichten.

La
door Laura35 - Apr 11, 2017 om 10:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kunnen mensen bepalen dat het normale leefgeluiden zijn terwijl deze mensen klaarblijkelijk niet in een dergelijke woning wonen? Voor deze mensen is het niet normaal en voor mij is het zeker ook niet normaal. Als ik op internet bekijk in welke categorie het huis valt dan val ik onder de categorie slecht tot zeer slecht geisoleerd. Ik ehb geen privacy in huis en ik heb geen rust in huis en daarnaast heb ik zelf het gevoel weinig bewegingsvrijheid qua geluid te hebben. Als ik een gesprek in mijn huis voer is het niet prive want aan twee kanten kunnen mensen delen van het gesprek horen. Dat is erg heftig om op die manier in je huis te leven. Bij de rijdende rechter werd erkend dat het geluid doordrong, er werd ook erkend dat de vloer onvoldoende geisoleerd was en dat de constructie van de woning erg slecht is. Vervolgens werd het afgedaan met het zijn normale leefgeluiden. Dat wordt door iemand gezegd die niet in een gehorig huis woont. Dat klopt niet.
Ik heb een klacht ingediend bij de woningbouw. Aan alle kanten wordt er tegengewerkt. Afspraken worden niet nagekomen. TWee afspraken mete en bouwdeskundige gehad, ik heb geen bouwdeskundige gezien of gesproken. UIteindelijk heb ik hier een klacht over ingediend en kom ik bij een leidinggevende terecht die aangeeft wel een onderzoek te willen starten maar niet iets aan de isolatie te kunnen doen. Zij heeft mij wel het advies gegeven om schilderijen aan de muur te hangen om het geluid te dempen...(die er overigens al hangen). Er is aangegeven dat er geen eerdere ernstige klachten zijn geweest, of dat werkelijk zo is weet ik niet, wat ik wel wet is dat ik het mij kan voorstellen als ik kijk tegen wat voor muur en tegenwerking ik zelf tegenaan loop. Ik ga kijken wat ik hier verder nog aan kan doen. Voor de mensen die tactloos en zonder enige vorm van begrip reageren; hoe zou je het vinden om zelf zo behandeld te worden?

panter22
door panter22 Apr 11, 2017 om 14:07
6599 Antwoorden / Vragen

Klagen bij de woningstichting help niet. Ze gaan echt je huis niet isoleren.
Als er te veel klachten komen over de staat van de woningen, dan worden ze afgebroken en komen er nieuwe energiezuinige woningen voor in de plaats. Helaas niet in jouw prijsklasse.
Met ernstige klachten bedoelt de woningstichting een uithuizetting wegens geluidsoverlast die jarenlang voorduurt en waar regelmatig de politie aan te pas moet komen,
 Dus schrijf je weer in voor een nieuwe huurwoning en dan is het  maar hopen dat je goede buren treft.

ne
door neodutchio Apr 11, 2017 om 14:41
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Ho even, u kijkt nu online in welke catagorie huis u woont en ziet dat het niet goed geisoleerd is. Waarom heeft u dat vooraf niet gedaan dan?

ha
door halex Apr 11, 2017 om 23:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik herhaal mezelf, maar dan moet u maar beter opletten bij mr. Frank Visser. De rechter concludeerde inderdaad dat er geluid doordrong, maar hij concludeerde ook dat de woning voldeed aan de eisen die golden tijdens de bouw. En dat is van belang. Waarom zorgt u zelf niet voor geluidwerende maatregelen als u er zoveel last van hebt? U schetst de overlast die u ervaart en dat de woningbouw daar weinig tot niets mee doet. Waar de woningbouw waarschijnlijk ook niet toe verplicht is. Het lijkt er op alsof u het er vooral om te doen is om de kosten bij de woningbouw te leggen. En zolang die niets doet, accepteert u de overlast. Immers, u verhuist ook niet. Verwijt anderen geen tactloosheid. U bent zelf ook bijzonder ongevoelig. En wel voor uw eigen klachten.

ja
door janf43 Sep 16, 2017 om 08:08
733 Antwoorden / 0 Vragen

De isolatie die u op het internet vindt heeft niets te maken met geluid. Dat gaat om het energieverbruik dus warmte-isolering.

costnix
door costnix - Apr 11, 2017 om 10:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb jaren in een zeer gehorige woning gewoond. Het went heel snel. Alleen als de buren er niet zijn, dan is er een oorverdovende stilte en dat is niet fijn dan.

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2017 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dan nu op internet kunt zien dat het huis in een heel slechte categorie valt, waarom bent u daar dan gaan wonen? Ik weet niet waar u voorheen woonde, maar misschien was u wel een heel goed geisoleerd huis gewend en valt het nu tegen.

Maar als u zelfs de buren hoort zuchten, lichtknopjes hoort aangaan en stekkers uit het stopcontact hoort halen, bent u mijns inziens zeer overgevoelig voor geluid.

Sociale woningbouw staat niet bepaald bekend om zijn goede isolatie.

Hang een wandkleed op, neem gordijnen, dat dempt.

La
door Laura35 - Apr 11, 2017 om 11:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger,
Er zit geen logica in uw formulering, daarnaast kunt u het een en ander uit de voorgaande reacties halen. U bagetaliseert het probleem alleen maar of u onderschrijft het aan overgevoeligheid. Met alle respect maar uit uw reactie blijkt dat u geen idee heeft waar het over gaat, waarom dan reageren? Uw reactie heeft voor mij geen enkele toevoeging.

tijger1
door tijger1 Apr 11, 2017 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u overdrijft uw probleem zwaar, maar u zult het zelf moeten oplossen, zelf isoleren, oordoppen of verhuizen. Heel simpel.

ha
door halex Apr 11, 2017 om 23:34
1374 Antwoorden / 4 Vragen

+10 voor Tijger1

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 11, 2017 om 23:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Laura, ik bedoel dit niet vervelend maar kan het zijn dat je qua gehoor hoog sensitief bent?
Ik woon vrijstaand maar mijn vriendin hoort als ze in de achtertuin is de piepjes van de vaatwasser, terwijl gasten, mijn dochter en ikzelf niets horen. Dan komt alles veel heftiger binnen.

La
door Laura35 Apr 15, 2017 om 15:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger Natuurlijk mag ik het probleem zelf oplossen, hoe ik dat doe is aan mij. Dat ik van u geen steun of begrip of een toevoegende reactie ontvang is duidelijk. Maar waar u uw reacties op baseert en wat de intentie is van uw reacties is voor mij een raadsel. @ Halex, u bent blijkbaar een wedstrijd aan het voeren over de rug van een probleem van een ander
@Dielwik, ik ben niet de enige die de geluiden hoort en aan de muren en aan de constructie van de vloer is te constateren dat dit een slechte isolatie betreft.

gerbera
door gerbera - Apr 11, 2017 om 11:51
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Als u de buren hoort zuchten zou ik deze maar attend maken dat ze eens naar de dokter gaan. Zo'n zware ademhaling kan nooit gezond zijn. Het kan best wel gehorig zijn maar dingen die u noemt, lichtknopje, stekkers en ademhaling lijkt mij erg overdreven, tenzij u er speciaal op gaat letten. In dat geval kan u zelfs een speld horen vallen denk ik. En zoals eerder geschreven, woongeluiden zal u mee moeten leren leven en anders in een hutje op de hei gaan wonen, loopt u wel het risico krekelgeluiden te horen. Dat de woningbouw niet weet of de woning gehorig is wil ik best geloven, de ene bewoner is de ander niet en zullen de klachten zeer beperkt, zo niet onbekend zijn.
Ik weet dit antwoordt is niet wat u wilt horen maar u heeft 2 opties. 1- Verhuizen, 2- er wat minder aandacht aan besteden. Gaat het vanzelf wennen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 11, 2017 om 11:53
16860 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt de huurcommissie benaderen en bijv. op basis van de puntenlijst nagaan of het huurbedrag dat u betaalt wel conform is.

In principe is het niet normaal dat je buren hoort zuchten, licht aan uit schakelen etc. Ook sociale huurwonigne moet aan bepaalde normen voldoen en ik sluit niet uit dat de situatie als genoemd m.b.t. de rijdende rechter toch een andere is.
Bovendien is een uitspraak van de rijdende rechter alleen maar rechtsgeldig als vaststellingsovereenkomst op basis van de programma afspraken. Het is geen gerechtelijke uitspraak zoals na een geding.

fa
door familyman Apr 11, 2017 om 12:00
888 Antwoorden / 1 Vragen

Laat de bewoonster maar eens wettig en overtuigend bewijzen met een officiele geluidsmeting dat het zuchten van de buren bij haar op een normale manier hoorbaar is. Ik persoonlijk geloof er niet aan. Een lichtschakelaar aan de andere kant van de muur mag wel heel veel herrie maken, meet het aantal db's maar eens in een 'dode ruimte' met een db meter, dat hoor je amper. Persoonlijk denk ik dat de vraagsteller ook zeker een factor overdrijving hanteert. Gefluister, vergelijkbaar aan zuchten, is circa 45 Db. Als je dat dan nog door een muur heen hoort heb je een verschrikkelijk goed gehoor.

La
door Laura35 Apr 15, 2017 om 12:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

op basis waarvan doet u dit soort uitspraken en oordelen?

hansje klein
door hansje klein - Apr 11, 2017 om 13:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Niet de buren, maar het huis is schuld ...

Ook al heeft u, na veel uitpluiswerk, een poot om op te staan, slechte constructies van bouwwerken laten zich alleen met immense onkosten achteraf nog enigzins isoleren en daar heeft geen verhuurder werkelijk trek in en werkt tenminste niet graag mee. Oudere bouwsubstantie wordt daarom ondanks strakkere regelgeving (voor nieuwbouw) tegen beter weten verder aan huurders 'versleten', om tenslotte, wanneer er teveel klachten komen van de markt gehaald te moeten worden. U loopt klaarblijkelijk nu helemaal vooraan in de groeiende rij van klagenden (wanneer je de verhuurder mag geloven)..

De consequentie, dat dit een langdurend project kan gaan worden, zult u waarschijnlijk moeten trekken: een ander, beter geïsoleerd, nieuwer woonobject gaan zoeken. Maar daar hangt meestal ook een (pittig) prijskaartje aan.

tenormin
door tenormin - Apr 11, 2017 om 15:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Even andersom: hebben de buren u er wel eens op aangesproken dat ze ook ieder geluid van u horen? En met u misschien nog veel meer bewoners die hier hinder van hebben? Geluidsoverlast is niet alleen hinderlijk, het gaat mensen storen en nog meer storen totdat ze er gek van worden. Zie het programma van Mr. Frank Visser doet uitspraak. Woon zelf in een flat uit 1960 en, hier komende; vreselijk gehorig. Zo erg dat iedereen ruzie met iedereen kreeg. Kon zelfs de "plons" horen als er iemand naar de w.c. ging. Uiteindelijk, na jaren, werd er toen besloten te renoveren, wat daadwerkelijk is gebeurd in 2010. Uiteraard hoor je met mooi weer, als de deuren openstaan wel muziek of t.v. maar alle "restgeluiden" zijn weggenomen. 't Is nu zelfs zo goed geïsoleerd dat je met mooi weer binnen zit te sterven van de kou. ;-) Maar het kan dus wel, als de WBV als een goed vader 'voor zijn kinderen zorgt'. In dit geval zijn bezit.

La
door Laura35 Apr 15, 2017 om 13:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

de irritaties gaan door de muren heen.als ik mijn electrische tandenborstel in mijn beker zet dan hoor ik de irritatie van de buurman er  vervolgens achteraan komen. en mijn buurman hoor ik af en toe lettelijk mijn tv napraten op een geirriteerde toon, mijn geluidsniveau van mijn tv staat onder normaal praatniveau.. en ik hoor de buurman letterlijk mijn tv geirriteerd napraten wat mij irriteert.  En ik hoor de plons dus ook, aan twee kanten..Dus ja wat je vertelt over dat mensen ruzie met elkaar krijgen, het is logisch. En ik ervaar dit ook als heel vervelend want je zit in een zeer negatieve sfeer met elkaar. En nee niet de buren maar de constructie is het probleem en als degene die er verantwoordelijk voor zijn er niks aan doet of zijn schouders ophaalt, wat ik totaal niet acceptabel vind de wijze hoe dat gebeurt en dat dat gebeurt, dan krijg je problemen. Ik ben het schriftelijke antwoord van de leidinggevende nu aan het afwachten en dan ga ik verdere stappen ondernemen. Goed om te horen dat er in een andere situatie wel iets aan gedaan is

pe
door persephone - Apr 12, 2017 om 11:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Erg herkenbaar je verhaal. Helaas zijn sociale huurwoningen zelden goed geisoleerd, ik hoor ook alles van de buren. En je hoort zeer zeker een stekker in het stopcontact gaan vanaf vijf meter en verder.
Trouwens de suggestie om dan maar op de achtergrond een radio aan te zetten vind ik belachelijk. Hoe rustgevend is een tetterende radio de hele dag? Wat wel soms helpt is een white noise machine die maakt een soort van ruis waardoor de geluiden wat gemaskeerd worden. Je zou de woningbouw om coulance kunnen vragen en als ze echt niet mee willen werken is er altijd nog de optie woningruil.

fa
door familyman Apr 15, 2017 om 12:52
888 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk ziet, eigenlijk hoort, u niet het verschil tussen zacht aanstaande radio en een "tetterende radio". Tetteren lijkt mij eerder volume hoog en achtergrond eerder laag.

reflecs
door reflecs Apr 15, 2017 om 13:16
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Juist. Het gaat niet om het volume, het gaat erom dat ieder geluidje in een stille ruimte veel meer opvalt. Wanneer je je daar dan op gaat fixeren, val je op het laatst over alles en wordt de irritatie steeds groter. En of je dan de voorkeur geeft aan radio o.i.d. of "white noise" is persoonlijk.

fa
door familyman Apr 15, 2017 om 13:33
888 Antwoorden / 1 Vragen

@Reflex, + 10

wi
door witwief - Sep 16, 2017 om 00:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Laura, ik heb hetzelfde probleem. Bij mij zei de woningbouwmedew. bij wie ik de bezichtiging had dat 't niet gehorig was, maar ik hoor alles. Het is misschien niet zo erg als bij jou, maar ik hoor wel de hele dag door bonk en dreungeluiden van ik denk deuren, mensen die ergens tegenaan stoten (stoel tegen tafel ofzo ), stoelen schuiven, voetstappen enz., waarsch. van 3 huizen boven me en nog 1 daarboen. Als 't heel stil is snachts kan ik ook een klok van een buur horen tikken.
Sommige reacties die hier staan v mensen die het probleem bagatelliseren of alles aan je 'overgevoeligheid' toeschrijven herken ik ook. Bij mij waren er ook verder geen klachten ingediend, maar de meeste mensen in dit complex zijn slechthorend ('t zijn merendeels senioren). Ik ben bij psycholoog in behand. gegaan, maar dat heeft tot nu niets geholpen cq laat me niet minder schrikken van de geluiden. Radio heb ik hele dag aan, maar moet op behoorlijk volume en dan nog komen er bonzen bovenuit. Als ik op balkon zit en m'n raam en deur dicht heb hoor ik nog geluiden uit m'n slaapkamer komen dwars door 't dubbel glas heen (dat zeer goed isoleert, omgekeerd hoor ik van buiten niets als ik alles dicht heb). Regelmatig denk ik dat er in m'n eigen huis iets instort, maar dan is 't toch van boven. Ik heb ook aan alle bellen getrokken, maar net als bij jou traineert de woningbouw alles. Ik kreeg van Ned. Stichting Geluidshinder (NSG) advies de kieren rond de verwarmingsbuizen die doorlopen naar de woningen boven me dicht te kitten. Ik heb 2 maanden gewacht op een reactie van de woningbouw (Mooiland) of ik dit mocht doen (verwijderen bij vertrek zou lastig zijn leek me nl.). Pas de dag nadat ik de huur opzei belde de opzichter. Ik had na 3 maanden ook nog geen enkel antwoord op bouwtechnische vragen. Gelukkig kreeg ik van de gemeente na 1 telefoontje wel de nodige info. Het gebouw heeft 20 cm. dunne betonvloeren, die doorlopen van ene naar andere huis. 't Gebouw is van 1994, maar de bouwaanvraag startte voor het eerste bouwbesluit uit 1993, dus hoefde nog niet aan die bouwnormen t.a.v. oa geluidsisolatie te voldoen. Toen werd 't per gemeente geregeld, of niet geregeld.
't Gedreun gaat hele dag door, van 7 uur 'sochtends tot 4 uur 'snachts, en soms hoor ik als ik wakker ben om half 5 ofzo ook nog wel een dreun.
Isolatie (voorzetwand, verlaagd plafond ed) had geen zin volgens div. deskundigen, want contactgeluiden moeten bij bron aangepakt, en dat is de vloer van de bovenburen. Er liggen bij al m'n bovenburen echter goede vloerbedekkingen met de juiste db dempende ondervloeren. Enige oplossing zou zijn dat de woningbouw een zgn. zwevende dekvloer aanlegt. De NSG heeft hier goede folders over.
Ik heb her en der gevraagd of juridische acties tegen de woningbouw zin hebben, maar dat had 't niet. Ook verhuiskostenvergoeding krijg ik niet ondanks ik gezondheidsproblemen heb die door 't lawaai cq de stress die dat geeft verergeren en ik geen geld meer voor verhuizing heb (moet gaan lenen).
Ik kreeg ook m'n inschrijftijd niet terug (maar was in mijn geval toch weinig). Gelukkig had ik nog bij een andere woningbouwver. inschrijftijd en heb ik inmiddels een andere woning gevonden. Ik hoop dat 't daar beter is. Probleem blijft altijd dat je niet een dagje kan testen, en je moet afgaan op wat bewoners daar zeggen, en 't bouwjaar e.d. Zelfs een hoekwoning zonder boven/benedenbuur kan nog gehorig zijn heb ik inmiddels ook al ontdekt, bv. als er houten vloer ligt, of die buren 4 honden hebben. Ik ben heel huiverig geworden, denk ook steeds dat m'n gehoor misschien scherper is geworden, maar volgens m'n audiciën is 't juist wat minder aan 't worden. Heb wel lichte vorm van tinnitus, komt wsl. juist door de beginnende achteruitgang van 't gehoor volgens kno-arts. Ben wel schrikachtig, maar in al m'n vorige huizen noch bij fam./vrienden heb ik ooit zo veel geluiden gehoord.
M'n enige advies kan zijn, probeer bij andere bewoners na te gaan of ze ook zo veel horen, en dan samen klagen. Anders toch maar verhuizen, maar informeer goed wat en hoe. Want zelfs nieuwbouw schijnt niet altijd goed geïsoleerd te zijn (hoorde althans es van een compleet gerenoveerd oud klooster, dat dus volgens nieuwste normen zou moeten zijn gebeurd, maar dat toch gehorig was).
Als je 't kan betalen kun je tijdelijk in een caravan of antikraakpand (oa Camelot, Interveste, Gapph, Adhok en Villex (west ned.)verhuren antikraakpanden) gaan wonen ofzo.
Nou, dit was een deel van mijn zoektocht. Als je nog vragen hebt laat maar weten.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 16, 2017 om 00:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bij mij zei de woningbouwmedew. bij wie ik de bezichtiging had dat 't niet gehorig was

Sat is een ander probleem, bij ts zeiden ze dat ze het niet wisten en dat is iets anders dan zeggen dat het niet zo is.

panter22
door panter22 Sep 16, 2017 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

Ik hoop dat je nu een betere woning hebt en vooral rustige buren.
Wat je beschrijft is geen uitzondering.
De goedkope huurwoningen zijn vaak oud en voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd.
Maar als ze afbroken worden en er komt nieuwbouw, dan zijn de woningen meestal te duur voor een en twee persoons huishoudens.
Aan geluidsisolatie tussen de woningen wordt niets gedaan. Mogelijk omdat dat wettelijk niet verplicht is.
Als je arm bent, ben je helaas veroordeeld tot dit soort woningen.

ne
door neodutchio Sep 16, 2017 om 10:55
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Wat voor de een geen overlast is, kan voor de ander anders overkomen. Dat u, als het heel stil is, zelfs een klok kan horen tikken, dat heb ik zelfs in mijn huis met isolatie.
Zoals het al vaker bij de Rijdende Rechter en Meester Visser is voorbij gekomen, geluiden horen bij een huis. Ieder huis maakt geluid en iedere bewoner ook. Iedereen loopt in huis en iedereen stoot wel eens ergens tegenaan.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2017 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@witwief

Misschien voor overdag een bezigheid zoeken buitenshuis. Ten eerste hoort u dan niet alles en ten tweede bent u dat 's avonds wellicht moe, waardoor u beter en/of dieper slaapt.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 16, 2017 om 17:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Koop een hutje op de hei.

panter22
door panter22 Sep 16, 2017 om 18:46
6599 Antwoorden / Vragen

@Neodutchio, dat is nu juist de grap. het is nooit stil in zo'n huis of flatje.
Als je niet meer tv kunt kijken zonder de tv van de buren er door heen te horen, dan piep je wel anders.
Of jij moet zelf degene zijn die het meeste geluid maakt, dan heb je nergens last van.

ne
door neodutchio Sep 16, 2017 om 23:14
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Ook waar ik woon (2 onder 1 kap) is het nooit stil. De overbuurvrouw speelt piano, heerlijk meeneurien. De buurjongens zingen onder de douche. Ouder echtpaar naast ons zet de radio in de hoek van de kamer aan en gaan 12 meter verderop in de keuken koffie drinken. Het huis an sich maakt ook geluiden. Heb ik daar last van? Nee! Wij maken namelijk ook geluid thuis wat onze buren zouden kunnen horen. Als in bovenstaande gevallen de geluidsoverlast dusdanig erg zou zijn dat alleen harde muziek nog helpt om geen burengeluid meer te horen waren er al lang rechtzaken gevoerd. Als er sprake zou zijn van opzettelijkheid, zou de woningbouwverenining een huurder kunnen verwijderen. Dan kan na lang en veel klagen. Nu is dat niet gebeurt, dus zal ook niet aan de orde zijn. Hou je over huiselijk geluid. Zijn daar metingen naar gedaan? Is dat vergeleken met wettelijke richtlijnen? Als iemand psychologische klachten heeft zal het aantoorbaar moeten zijn. En daar lees ik hier niets van terug.

Po
door Pontiac - Sep 16, 2017 om 12:10
131 Antwoorden / 5 Vragen

zet uw gehoor apperaat dan ook niet op stand 8!

boppe1943
door boppe1943 - Sep 16, 2017 om 16:31
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Uw WBV komt u dus niet tegemoet. Dan zult u zelf iets moeten doen aan de leefgeluiden van uw buren. Dat kunt u b.v. doen door de ruimte anders te delen. Maak gezellige hoekjes door middel van bij voorbeeld boekenkasten of (art)panelen die u haaks op de muur plaatst. Zet grote planten neer in lege hoeken. Die absorberen veel geluid en zo heeft u een ander soort leven in huis. Denk ook aan stoffering zoals een groot vloerkleed, lange gordijnen, veel kussens op (stoffen) bank en stoelen. Misschien kunt u wat leuke en nuttige dingen vinden bij de Kringloop.

tenormin
door tenormin - Sep 16, 2017 om 23:35
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Benieuwd hoe @laura35 het sinds 10 April is vergaan. Want geluiden, hoe dan ook, werken, als je je erop  fixeert heel negatief. Dat is een gegeven. Als men moeite en effort erin steekt: neemt de irritatie af. Dat is psychologisch  ook bewezen. "Mens erger je niet" is daar een goed voorbeeld van. Praten met de veroorzakers van lawaai zal sowieso helpen. Blijkt ook heel vaak bij John Read en Frank Visser. Als men blijft hangen in het negatieve: je komt er niet meer uit. Want als het werkelijk 'te erg is'; WBV zal er beslist iets aan doen, een goede WBV dan.  Eerste is, en blijft, dat men de ergernis los moet laten; net zoals men altijd als advies geeft: als je niet van jezelf houd, kan je niet van een ander houden. Stomme vergelijking, ik weet het, maar probeer je niet te fixeren op geluiden, overlast. Weet zeker dat het beter gaat. ( Schrijft een 'ervarings deskundige').

wi
door witwief - Sep 19, 2017 om 17:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor (goedbedoelde) reacties. Maar het geluid komt door het plafond, daar helpt niets tegen, zelfs geen dierenhuiden tegen het plafond (als dat al betaalbaar zou zijn, ook 2e hands). Dat van de planten ga ik uitproberen in m'n nieuwe huis (bij hopelijk ook betere woningbouwver, want Mooiland is echt waardeloos, hoor ik van anderen ook, ik kan er een boekje over opendoen) mocht 't daar ook gehorig zijn, maar ik heb er weinig fiducie in. Dan is een half oerwoud nodig. Voor 't rustgevend effect kan 't wel helpen. Ik doe ook al eindeloos meditatieoefeningen, loop al weken bij psych, maar schrikken blijf ik van de bonsgeluiden.  En na vaak schrikken word ik op den duur heel nerveus. Als je een lichtknopje al  hoort alsof 't in je eigen huis is (in de badkamer althans hoor ik dat heel goed), dan kun je je voorstellen hoe hard een deurtje of iets dat valt klinkt. En dat vrijwel onafgebroken 20/7 (want er is altijd wel 1 van de 4 of 5 buren waarvandaan ik 't hoor thuis). Praten met de buren heeft ook niet geholpen. Ik weet deels wat de geluiden zijn, maar dat maakt 't geluid niet minder. Ik wil gewoon rust in m'n huis. Na een drukke dag denken: hè lekker naar huis. Dat heb ik hier niet. Ik kan niet eens tv-kijken, met al 't gedreun erdoor is 't onmogelijk me erop te concentreren.

 Je gaat je op den duur  automatisch op de geluiden focussen, hoe ik ook geprobeerd heb 't 'over me heen te laten gaan' (misschien lukt dat alleen als je jong bent, ik ben de 50 gepasseerd, dan wen je niet meer zo snel aan nieuwe geluiden).. Lees bv. deze verhalen eens: http://forum.viva.nl/forum/thuis/geluidsoverlast/list_messages/20679/  en  http://forum.politics.be/archive/index.php?t-155856.html

Ik ben wel gevoelig voor geluid.. Bestaat er een gehoorapparaat met stand  - 8? Of een oorklem ofzo die je oren dichtdrukt ? Nadeel van die geluidsonderdrukkers (w.o ook harde muziek) is dat je ook niks in eigen huis hoort, en voortdurend je eten aanbrandt e.d. dan.

Ik ben ook benieuwd hoe het Laura vergaat nu!

La
door Laura35 - Dec 11, 2017 om 19:48
4 Antwoorden / 1 Vragen
Iv
door Iva2 - Mar 27, 2018 om 06:09
1 Antwoorden / Vragen

Slechte geluidisolatie is heel erg. Het is abnormal om zo veel van je buren te horen. Betonen muren zijn veel beter geisoleerd dan houtenplaten . Bij de bouw van de woningen moet er ruimte tussenhuizen zijn en juiste dikte van de muren. Natuurlijk is ook mogelijk geluidisolatie material aanbrengen. Woningbouw weet eigenlijk hoe huizen zijn gebouwd dus ze waren oneerlijk. Steeds meer mensen worden bewust dat nl huizen slechter gebouwd zijn als elders in Europa suces.

gerbera
door gerbera Mar 27, 2018 om 11:51
7367 Antwoorden / 14 Vragen

En daar komt u een jaar later meer, topic is van april 2017 en het gebruik van houten platen als tussenmuur is nog nooit toegepast.

Bij de bouw van de woningen moet er ruimte tussenhuizen zijn en juiste dikte van de muren.

En dat zouden de bouwers niet weten?