rr
door rrjanssen Sep 15, 2011 om 15:33
Geldzaken & recht

Geld voor failliete zaak?

Mijn huis is in 2009 uitgebrand. De verzekeringen (inboedel en opstal) kwamen voor de schade op. In het bijzijn van de schadeexperts heb ik een acte van sessie getekend. Er werd mij verzekerd, dat ik nergens meer voor hoefde te zorgen. Nu is de aannemer, die het huis hersteld heeft failliet. De curator heeft nu nog voor € 4000,00 aan rekeningen gevonden en wil dat ik die alsnog betaal. Ik was toch verzekerd? Via de acte van sessie hoefde ik toch nergens meer voor te zorgen?
De curator bied mij aan om proceskosten uit te sparen en de rekening te verlagen tot de helft. Moet ik daarop ingaan?

382 3 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 15, 2011 om 15:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De curator moet zich wenden tot degene, die opdracht heeft gegeven tot het herstel van het huis. Daar horen de rekeningen thuis.

Als u niet de opdrachtgever bent, omdat je door de akte van cessie de zaak hebt overgedragen aan een ander, kan de curator de rekeningen niet bij jou innen.

Een curator heeft de opdracht nog zoveel mogelijk geld binnen te halen voor de schuldeisers van het failliete bouwbedrijf. Daarom komt het aanbod om de rekeningen maar voor de helft af te kopen, heel merkwaardig over.

Neem contact op met de cessiehouder.

Vladja

ridder_1
door ridder_1 - Sep 15, 2011 om 15:58
376 Antwoorden / 8 Vragen

nee, maar de curator moet wettelijk verplicht trachten ZOVEEL mogelijk openstaande vorderingen te incasseren en klopt daarom bij u als schuldenaar aan.
Schrijf een brief (aangetekend versturen + ontvangstbevestiging) waarin u de vordering formeel geheel afwijst en de cessie v vordering heeft overgedragen aan uw verz. mij en verwijs hem door naar uw verzekerinsmij (+ naam contactpersoon, schadeafdeling, etc. ). De curator weet nl. niet dat u e.e.a. hebt/wilt/moet laten afhandelen door uitsluitend uw verzekeringsmij. Wees heel concreet en vertel geen extra (aanvullende) verhalen er om heen, waaruit ooit zou kunnen blijken dat u beheersdaden/ uitvoerende activiteiten heeft verricht richting aannemer. etc.
Meldt tevens in uw brief dat de curator zijn verdere correspondentie alleen en uitsluitend aan uw verz. mij moet versturen.

robtien
door robtien - Sep 17, 2011 om 20:58
269 Antwoorden / 10 Vragen

een curator moet jouw belangen behartigen
heb jij op papier wat er toen afgesproken is zo ja dan kun je het als bewijs gebruiken.
echter zou ik als ik u was advies in winnen bij een advocaat.