mw
door mwagelaar65 Jan 14, 2014 om 23:20
Geldzaken & recht

Gemeentebelastingen en waterschapsbelasting Rotterdam

Hallo,
Ik woon samen met mijn zoon van bijna 20 jaar in Rotterdam. Ik heb een aantal jaar geleden kwijtschelding aangevraagd voor gemeentebelasting en waterschapsbelasting. Sindsdien krijg ik ieder jaar automatisch deze kwijtschelding. Ik ontving vandaag een brief waarin staat dat ik het nu niet meer automatisch krijg, omdat mijn inkomen in december 2012 hoger was dan de norm voor kwijtschelding. Maar mijn inkomen is al jaren hetzelfde. Ik vraag mij af of het voor de gemeentebelasting uitmaakt of mijn zoon verdient of studiefinanciering ontvangt.
Groetjes,
Marieken

6311 18 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 14, 2014 om 23:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat maakt wat uit er wordt gekeken naar het inkomen. van het gezin.

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2014 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het schap ziet sowieso studiefinanciering als inkomen.

mahadma
door mahadma - Jan 14, 2014 om 23:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

In DIT SCHEMA staat o.a. "Door hier uw gegevens (en die van uw partner) in te vullen kunt u kijken of het zinvol is om een
verzoek voor kwijtschelding van Afvalstoffenheffing in te dienen. Inkomsten van inwonende kinderen
of ouders hoeft u niet op te geven.".

Hoe wordt studie financiering gezien dan?

zoekster
door zoekster - Jan 14, 2014 om 23:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De meeste gemeentes hanteren ook een norm voor hoeveel er op uw bankrekening mag staan, vermogen onafhankelijk van inkomen en uitgaven, maar daar kan ik op het schema niets van terugvinden.
Of het staat er op zo'n manier dat ik het niet begrijp...

mw
door mwagelaar65 - Jan 14, 2014 om 23:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties. Studiefinanciering voor mijzelf zou als inkomen gezien worden, maar of ook de studiefinanciering voor mijn zoon zo gezien wordt, vraag ik me af. In de brief die ik ontving stond dat ik geen recht meer heb op automatische kwijtschelding omdat 'een vermogen (gebaseerd op informatie van uw bank aan de Rijksbelastingdienst op 31 december 2012) heeft dat hoger is dan de daarvoor gestelde norm'. Ik sta al jaren structureel het maximum rood bij mijn bank, dus ik begrijp niet waar dat 'vermogen' vandaan komt haha.

zoekster
door zoekster - Jan 14, 2014 om 23:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Anders moet je het ze zelf maar online vragen.

klik HIER

Cookies
door Cookies - Jan 15, 2014 om 00:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In je openingspost heb je het over te hoog inkomen, later heb je het over te veel vermogen. Dus wat is nu de reden van afwijzing? Onder vermogen valt overigens ook het bezit van een auto met bepaalde dagwaarde.

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2014 om 00:06
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Uit privé onderzoek blijkt als voorbeeld in Roermond (Waterschap) absoluut nergens publiceert dat een maximum bedrag van € 2.000 wordt gehanteerd als de totale banksaldi. Heb je meer dan dat, betalen. Zelfs al staat dat gereserveerd voor de nodige eigen risico zorg en uitvaart, dondert niet, je hebt "vermogen. Maar ze publiceren niet, want ze vinden (volgens de voorzitter van de raad van bestuur) omdat ze dat niet hoeven ............

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2014 om 00:15
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De waarde van een auto mag niet meer zijn als € 2.269,00.
Maar als er een brommer oid op het adres staat, telt dat ook mee.
Dus alles wat een kentekenplaat(je) heeft.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2014 om 00:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb een paar jaar geleden getracht voor mijn kleinzoon kwijtschelding van waterschap lasten te krijgen. Hij had studiefinanciering en een bijbaantje.

Maar de studiefinanciering werd als inkomen gezien, dus afgewezen. Betrof Rotterdam.

mw
door mwagelaar65 - Jan 15, 2014 om 10:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties nogmaals. Mijn inkomen is al jaren rond de bijstandsnorm, en mijn auto is 22 jaar oud en niet veel meer waard. Verder heb ik geen enkel 'extra' vermogen ofzo. Maar ik zal ze eens gaan bellen, en vragen waar dit nu ineens vandaan komt.

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2014 om 10:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Lijkt mij ook verstandig. Succes. Horen wij de uitslag (mits niet te privé)?

getty
door getty - Jan 15, 2014 om 13:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit gebeurt in de gemeente waar ik werk ook. De bestanden blijken vaak niet te kloppen. U kunt als u tzt de aanslagen voor 2014 ontvangt gewoon weer de kwijtschelding aanvragen en dan zult u het waarschijnlijk alsnog krijgen. U moet er dus alleen even weer wat moeite voor doen, het gaat dus niet automatisch dit keer.

mo
door mof - Jan 15, 2014 om 15:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kan ook zijn dat de norm naar beneden is bijgesteld en u zodoende boven de norm uitkomt waar u de afgelopen jaren er nog onder bleef.

mw
door mwagelaar65 - Jan 15, 2014 om 17:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal het natuurlijk laten weten, Mahadma. En Getty, ik denk inderdaad dat er zoiets ook hier iets aan de hand is. Mof, mijn inkomen is het minimum, ik heb een wao-uitkering van 880 euro per maand. Volgens mij is dat niet te hoog. Maar bedankt voor de reactie!

ro
door ron530 - Jan 15, 2014 om 18:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat u niet meer automatisch kwijtschelding krijgt klopt. Er wordt uitgegaan van het verzamel inkomen per huishouden dus niet per persoon. Als uw zoon een zeer klein inkomen heeft valt u bij de gemeente wellicht nog onder de norm want zij gaan soepeler om met de regels. Het waterschap besteedt de incasso vaak uit aan een derde en die rekent naar betaal capaciteit. Ze gaan er van uit dat zelfs in een bijstanduitkering een buffer van zeg 100 euro is ingebouwd dus is er betaal capaciteit. Heeft u roodstand of schulden maakt niet uit dat had u dan maar niet moeten doen. In de politiek is de handelswijze van de waterschappen al vaak aan de orde geweest maar daar is niets uitgekomen.

jo
door johannes1 - Jan 15, 2014 om 18:20
63 Antwoorden / 53 Vragen

hallo Marieken,

Nederlanders en overige inwoners van dit land worden voor bepaalde belastingen aangeslagen op grond van hun inkomen en-of vermogen, dan wel het feit, dat ze ergens wonen.
Gebeurt het opleggen allen of hoofdzakelijk aan de hand van dit laatste criterium, dan kán het zijn, dat die zelfde overheid in sommige gevallen vindt, dat dit toch wel onbillijk voor U uitpakt.
Zo is dit oa. het geval met bepaalde gemeentelijke belastingen. Daar speelt het een rol of U alleen woont, dan wel met 1 of meerdere personen erbij.
Meent U, dat Uw ´draagkracht´onvoldoende is, dan kunt U vragen om vermindering-kwijtschelding.
Daarbij wordt dan gekeken naar het gezamenlijke inkomen etc. van de personen, die deel uitmaken van dat huishouden. Zou dit niet gebeuren, dan zou dit onbillijk zijn t a v anderen, die dan naar verhouding teveel zouden belast worden.
in de tegenwoordige tijd komt het vaak voor dat , meestal jongeren, over een eigen inkomen ¨werk,uitkering, beurs-toelage etc. beschikken en daar ¨nagenoeg* niets van afdragen en maar de flierefluiter uithangen. Dit is geen educatief gedrag en ook onjuist van de hoofdbewoner.
U moet bedenken dat de overheid berekent een bepaald bedrag aan belastingopbrengst te zullen innen+ blijft dit achter, dan zullen de betalenden er voor moeten opdraaien.
U begrijpt dus dat ook die student moet leren zijn steentje aan de maatschappij bij te dragen+ zoals in Uw situatie schijnbaar het geval.

ba
door bakkersjors - Jan 15, 2014 om 19:59
48 Antwoorden / 0 Vragen

Gemeentelijke belastingen worden wel, waterschapsbelastingen NIET berekend naar inkomen.
Waterschap berekent haar belastingen over de waarde van uw woning, zelfs indien dit een huurwoning betreft.
Alleen indien u onder een bepaald bestaansminimum leeft kunt u net als bij de gemeente kwijtschelding vragen.