pe
door pegasuss Feb 8, 2013 om 14:37
Geldzaken & recht

Geschillen op Marktplaats

Beste kassa-vara forumleden,

Stel je koopt of verkoopt iets op Marktplaats. En er ontstaat een geschil hoe is de beste manier om deze op te lossen? Wat is daar het beste forum voor deze geschillen?

Voorbeeld 1: je koopt iets op Marktplaats, betaald netjes en diegene verstuurt ook netjes. Het pakje wordt thuis bezorgd en het geen blijkt niet origineel te zijn? Wat doe je dan? Eis je dan je geld terug? Of is het helaas pindakaas? Kan verkoper zich beroepen op je onderzoeksplicht?

Geef je als je verkoper bent je geld terug of een deel? Of juist niet?

Voorbeeld twee:
Je koopt iets op marktplaats en niet alle onderdelen zitten erbij? Je mailt verkoper en krijgt geen reactie wat dan? Is dit ook helaas pindakaas?

Ik bedoel maar te zeggen dat er veel wordt gedaan voor mensen die iets betaald hebben en niet ontvangen. Maar hoe los je geschillen op waarbij je wel iets ontvangt en maar niet naar wens is. Hoe gaan jullie daar mee om?
Graag ontvang ik tips en tricks

2494 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2013 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen
0


Ik vrees inderdaad dat een een kwestie is van; helaas pindakaas.
Als ik zelf iets koop via marktplaats ga ik het persoonlijk ophalen.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2013 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik neem aan dat je het niet over een webshop hebt, die op MP adverteert, maar over een particuliere verkoper.
Je kunt altijd je geld terugeisen, als je niet hebt gekregen wat je is beloofd en dan moet jij het product weer terugsturen. Wil de verkoper niet meewerken, dan heb je een probleem. Het beste is langsgaan bij de persoon in kwestie en dan op je strepen gaan staan. Als je daarbij flink gespierd bent, maakt dat ongetwijfeld ook uit

Maar ben het met cococat eens, het is meestal helaas pindakaas op MP als je niet krijgt wat je hebt besteld.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2013 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@cococat en @zoekster

Ik ben het er helemaal mee eens dat je het beste dingen op kunt halen.

Ik snap ook dat je altijd dingen kunt proberen een email te zenden. Maar ik vraag me gewoon af hoe je dit soort dingen het beste oplost. Geef je diegene altijd hun zin? Klant is koning?

Als koper kun je het beste langsgaan. Maar wat doe je als verkoper en je zit in dit parket. Ik bedoel het hoeft iemand maar niet te bevallen wat je diegene gestuurd hebt (bijvoorbeeld, qua pasvorm, kleur andere verwachting) en dan kun je altijd je geld terug eisen op die manier. En hoe zit het met de onderzoeksplicht van koper?

Stel dat je er niet naar hebt gevraagd. Je hebt geboden en komt een prijs overeen en bij thuiskomst blijkt het niet origineel te zijn terwijl je dit verwacht. Je hebt hier niet expliciet naar gevraagd? Heb je dan nog recht van spreken?

ve
door verwijderd - Feb 8, 2013 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Wat je verwacht in dit soort zaken doet niet ter zake. Als je redelijkerwijs kan verwachten dat het niet echt is, is de prijs er vaak ook na.
Onderzoeksplicht heb je, daarom kan je het ook beter ophalen, je kan dan bepalen of je het voorwerp o.i.d. meeneemt.
Indien iemand aangeeft dat hij het origineel verkoopt en je krijgt 'nep' is het een ander verhaal, maar ja.... ga je recht maar eens halen.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2013 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bij een aankoop/verkoop tussen twee particulieren is het een kwestie van vertrouwen. Kom je er later samen niet uit dan is enkel een civielrechtelijke procedure mogelijk. Zowel verkoper als koper kunnen onderling afspraken maken. Bij grotere aankopen is het aan te raden in de eigen omgeving te zoeken middels de zoekfunctie op mp en zelf af te halen. Dure artikelen nieuw in de doos aangeboden door een particulier moet wel een gezonde argwaan opwekken.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2013 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

U moet er eigenlijk van uit gaan dat het het verstandigst is als u iets wil kopen het persoonlijk op gast halen en als u verkoopt het in persoon opgehaald wordt.

In alle andere gevallen bestaat de mogelijkheid dat u of uw spullen of uw geld kwijt bent.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer