Ca
door Carlo1977 Jun 15, 2023 om 20:00
Geldzaken & recht

Gezamenlijk dak

Wij hebben met 8 eengezinswoningen een gedeelt plat dak. Er is geen Vve en het dak is 25 jaar oud.
Omdat verschillende mensen lekkages hebben zijn er reparaties uitgevoerd maar dit heeft niets geholpen.
Er zijn verschillende bedrijven langs geweest en deze geven aan dat het dak slecht is en vervangen dient te worden.
Zelf een lektest uit laten voeren maar geen lek gevonden om ons deel, maar wel lekkage aanwezig. 5 bewoners zijn voor het vervangen van het dak en 3 bewoners willen nergens aan meewerken. Het is zeer aannemelijk dat de lekkage onder de bedekking en isolatie doorloopt dus het dak kan alleen in zijn geheel vervangen worden. Wat kunnen we hiermee?

6827 17 Rapporteer
rj
door rjw - Jun 15, 2023 om 20:23
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt alleen proberen de 3 over te halen. Maar als je kunt aantonen dat de lekkage wordt veroorzaakt bij hun woning kan je ze aansprakelijk stellen.

Ca
door Carlo1977 Jun 15, 2023 om 20:26
Antwoorden / 1 Vragen

De 3 bewoners weigeren mee te doen aan een lektest.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 16, 2023 om 00:14
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Carlo,

Wordt lid en neem contact op met Vereniging Eigen Huis,klik op de volgende link:

https://www.eigenhuis.nl/contact

sw
door swat1500 - Jun 16, 2023 om 01:22
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Check uw koopakte of daar iets staat omschreven met betrekking tot het onderhoud van het gezamenlijke dak. Zo nee dan zult u juridische hulp nodig hebben als de drie blijven volharden in hun weigering.

1paul
door 1paul - Jun 16, 2023 om 06:48
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt, met 5 bewoners opdracht geven om een lektest te doen en dan te bezien waar het lek zit, u heeft gelijk als u zegt het kan op punt A lekken en dan op punt B doorlekken naar de woning.

als dan blijkt dat er een lek zit bij 1 of alle 3 de woningen kunt u hen gezamenlijk aanspreken op dit lek en hen aansprakelijk stellen voor de gevolgschade.

de andere daken kunt u al wel laten dekken, dan moet er wel een voorziening komen om de daken te "scheiden", dat kan men doen door dakbedekking koud op het dak te plakken vanaf de buren, noemt men ook wel een waterscheiding.

hiervoor moet de onderlaag verwijderd worden, eventuele isolatieplaten doorgesneden tesamen met de bedekking ter plaatse en dan kan men bitumen plakken op het dakbeschot of betonplaat wat recht omhoog steekt, dit kan dan vervolgens weer boven op de isolatieplaten bij uzelf geplakt worden, daaroverheen komt dan de uiteindelijke (over isolatieplaten heen)  dakbedekking, op die manier sluit u lekkage vanaf de buren uit!!!!

lo
door lovewinnie - Jun 16, 2023 om 08:53
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn manieren alleen de daken te vervangen die mee willen doen. Er komt dan wel overal een scheiding tussen. Vraag na of dit mogelijk is. Die gebeurd regelmatig met koop/ huur combinatie in een rij. De huurhuizen worden vernieuwd en koophuizen mogen meedoen tegen bepaald tarief en zo niet dan worden hun daken gescheiden . Is wat duurder maar dan heb je geen gedoe met die buren. Je kunt natuurlijk niet in hun portemonnee kijken en wellicht kunnen ze niet meewerken.

Atlas1304
door Atlas1304 Jun 16, 2023 om 11:57
Antwoorden / Vragen

Goed idee om scheidingen te maken, een ieder is dan verantwoordelijk voor zijn eigen dak. Als 5 bewoners dat dan doen, en de lekkage blijft bij de andere 3. Dan zijn dat de veroorzakers, en kan je die wellicht aansprakelijk stellen.

Is de lekkage verdwenen dan is de zaak toch mooi opgelost, gewoon doen zou ik zeggen!

Gr
door Grunn1 - Jun 16, 2023 om 09:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij eengezinswoningen, vrijstaand, twee onder een kap of rijtjes woningen heb je geen vve. Een vve is alleen verplicht bij appartementen oftewel als er meer dan 1 woningen gestapeld zijn.
Een gezamelijk dak bij rijtjes woningen kan je individueel onderhouden of gezamenlijk als buren meewerken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 16, 2023 om 09:34
2095 Antwoorden / Vragen

U zult de VVE tot leven moeten wekken en via dat instrument kunt u opdracht geven uit te zoeken wat er moet gebeuren en uiteindelijk ook iedereen dwingen mee te betalen. Geen leuk traject maar als het nodig is is het nodig.

Janzegt
door Janzegt Jun 16, 2023 om 11:58
133 Antwoorden / Vragen

Er is geen vve en ook niet nodig voor "meer-onder-één-kap" woning.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 16, 2023 om 22:43
2095 Antwoorden / Vragen

De suggestie is dat alle daken samen aangepakt moeten worden en ik zou niet weten hoe je iedereen dan dwingt zonder een een vve constructie maar wellicht kan dat ook anders.

mo
door mof - Jun 16, 2023 om 10:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een VVE oprichten? Anders pech gehad.

ze
door zeemannetje - Jun 16, 2023 om 11:11
121 Antwoorden / 0 Vragen

Geen vve? Ik dacht dat dat verplicht was, of vergis ik mij nu?

@H
door @HENK@ Jun 16, 2023 om 11:28
159 Antwoorden / 1 Vragen

@zeemannetje

Waarom zou dat verplicht zijn, dat zou dan betekenen dat elke normale straat een vve zou moeten hebben ??

pe
door pebk Jun 19, 2023 om 13:07
583 Antwoorden / 0 Vragen

Het is weldegelijk verplicht voor appartementsgebouwen.

https://www.verenigingen.nl/vve-verplicht/

Janzegt
door Janzegt - Jun 16, 2023 om 11:56
133 Antwoorden / Vragen

Als een aantal bewoners niet mee wil werken, dan moet er gewerkt worden met een waterscheiding, zoals 1paul ook beschrijft. De bedrijven die op het dak zijn geweest, moeten u en de medebewoners hier meer kunnen vertellen. Als u zegt dat u geen lek in het dak heeft maar u wel lekkage heeft, dan zou ik ook eens contact opnemen met de woonverzekeraar. Schade door lekkage kan claimbaar zijn en de verzekeraar heeft er belang bij dat lekkage opgelost wordt. Ik zeg niet dat zij u helpen, maar misschien krijgt u extra adviezen.

Op
door Opateun - Jun 16, 2023 om 11:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Herken dit probleem. Oplossing is te vinden in het compartimenten van het dak. Hier uiteindelijk 1 weigeraar waardoor 2 opstanden gemaakt moesten worden. Die hebben we wat hoger laten maken zodat we de oude isolatie van 4 cm meteen konden verhogen naar 8 cm en vervolgens de oude bitumenlaag tussen 2 nieuwe lagen laten vastbranden zodat we 3 waterdichte lagen op elkaar hebben.

Franske1958
door Franske1958 - Jun 16, 2023 om 12:21
433 Antwoorden / 2 Vragen

Een extra laag op het dak met een waterscheiding tussen U en weigerbuur lijkt mij geen goede oplossing. Op deze manier gaat
U het water per wooneenheid opsluiten. Met als gevolg dat als er ooit een lek komt bij weigerbuur dat die dan de oorzaak van dat
lek gaat zoeken in het feit dat er gewerkt is op het dak en dat daarbij zijn dakgedeelte lek is gemaakt, met als gevolg een heleboel
gedoe.

user123
door user123 - Jun 17, 2023 om 22:21
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Na het maken van de scheiding bestaat de kans dat het bij een van de weigeraars gaat lekken en ze de schuld geven aan de aanpassing. Leg alles goed vast en waarschuw ze vast voor dat risico. (Neem evt een verzekering hiervoor, of neem dit op in de opdracht)

Franske1958
door Franske1958 - Jun 18, 2023 om 07:55
433 Antwoorden / 2 Vragen

"Leg alles goed vast en waarschuw ze vast voor dat risico. (Neem evt een verzekering hiervoor, of neem dit op in de opdracht)"

Er moet inderdaad goed overlegd worden met de buren die geen lek hebben, en U moet die buren er ook van zien te overtuigen
dat U een lek wat bij hun gaat ontstaan door het plaatsen van een waterscheiding gaat oplossen.  En dus NIET de buur die geen
lek heeft op gaan zadelen met uw lek probleem.

Re
door Reinier182 - Jun 18, 2023 om 10:39
169 Antwoorden / Vragen

Eensgezin woningen hebben toch een eigen dak? Probeer wel afspraken te maken om met zijn alle de daken te laten maken kan schelen in de offerte? Anders kijken hoe alleen je eigen dak gemaakt kan worden als collectief niet lukt?

pe
door pebk Jun 19, 2023 om 13:04
583 Antwoorden / 0 Vragen

Niet per se. Er zijn wijken waar eengezinswoningen met platte daken in een rijtje staan. Er zijn blokken van geschakelde eengezinswoningen om bijvoorbeeld een gezamenlijke binnentuin.

jo
door jon02195 - Jun 19, 2023 om 12:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is al een tijd wettelijk verplicht om een VVE te hebben. Dus daarmee beginnen zou ik zeggen. Lid worden van Vereniging Eigen Huis waar je als VVE een meerjaren onderhoudsplan kunt laten opstellen. Daarmee is natuurlijk het lek niet opgelost, maar je moet ergens beginnen. Succes hoor.
Hilda

mo
door mof - Jun 19, 2023 om 12:55