ai
door aircoconsult Oct 20, 2011 om 16:49
Geldzaken & recht

Griekse crisis

Als leek op het gebied van het hele geldcircus (want dat is het inmiddels geworden) binnen de EU en het extravagante sinterklaasgedrag van onze regeringsleiders heb ik het verzoek of iemand mij het volgende kan uitleggen:
Ik las afgelopen woensdag in het nieuws dat een flinke hoeveelheid Grieken hun (zwarte) geld aan het overhevelen zijn naar Zwitserse banken teneinde dit veilig te stellen. Het betreft hier enkele tientallen miljarden. Tegelijkertijd spreekt de Europeese top over een nieuwe injectie van 8 miljard in deze kansloze corrupte zwartgeld staat. Wie kan mij, in gewone Jip&Janneke taal alstublieft, uitleggen dat mijn belastinggeld (en ook dat van uzelf) hier prima voor gebruikt kan worden.
Wellicht kunt u in de uitleg ook meenemen waarom de subsidiekraan op voedselbanken dichtgedraaid gaat worden. Volgens mij het zoveelste signaal dat de minst weerbare mogen opdraaien voor de incompetentie van de top.

577 13 Rapporteer

we
door weepinbell - Dec 11, 2011 om 20:32
6 Antwoorden / 3 Vragen

Het gehele financiele gedoe is te danken aan alle overgewaardeerde dingen ten tijde dat het goed ging. Door die "arme" landen is de mindere tijd aangebroken en zijn de dingen minder waard. Het is m.i. ook allemaal digitaal geld. Ze nemen de mensen die nog geld hebben niets af omdat dan de bliksem inslaat. Reken maar dat er zat slimme figuurtjes rondlopen die alles tot een maximum uitzuigen. Het zal wel zo zijn dat zulke figuren straks met jouw pensioengeld lekker met ze kont in de zon ligt met een goedgevulde bankrekening in Zwitserland.
Vergelijkbaar is het met de goede doelen. Reken maar dat er een zooitje vetnekken best aan verdienen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 11, 2011 om 20:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zolang de heren die hier over beslissen zelf een goed inkomen hebben laat de rest hun gewoon koud.
Wat weten zij van armoe? Zelf waarschijnlijk nooit meegemaakt. De banken worden wel beschermd die hebben nu eenmaal tentakels uit gezet en weten precies hoe ze de gewone man nog met extra kosten op kunnen zadelen.

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 12, 2011 om 09:39
842 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet een verschil maken tussen korte termijn en lange termijn. Op de korte termijn is er geld nodig in Griekenland om hun lopende zaken te kunnen betalen. Op de lange termijn is het nodig dat ze zelf hun zaakjes op orde krijgen door o.a. actief naar belastingontduikers te speuren. Maar je kunt niet van de één op de andere dag alle achterstallige belastingen innen, terwijl er wel van de één op de andere dag miljarden nodig zijn om lopende rekeningen te betalen.

Bovendien is het belasten van "tientallen miljarden" (m.i. beetje overdreven, maar goed) ook geen oplossing voor het huidige probleem, want dit is gewoon geld van de Grieken zelf. Als ze hier bijvoorbeeld (zoals in Nld) 1,2% vermogensbelasting over zouden betalen, kom je nog "maar" aan enkele honderden miljoenen euro. Niet weinig geld natuurlijk, maar geen oplossing voor de problemen op de korte termijn. De problemen op de lange termijn moeten worden aangepakt, en hier is op de korte termijn geld van de EU voor nodig. Je moet het "ons belastinggeld" ook niet overdrijven trouwens...

inekel1953
door inekel1953 - Dec 12, 2011 om 15:31
323 Antwoorden / 2 Vragen

Het gewone Nederlandse volk mag opdraaien voor de tekorten die deze en de vorige regering Balk ellende hebben veroorzaakt. Ons geld gaat naar Griekenland en wij maar bezuingen op de zorg, onderwijs en al wat nodig is voor het gewone leven te kunnen leiden, wat uit kan draaien tot het lijden wordt, de armoede in Nederland is gestegen. en doorwerken tot de verhoogde 67 jaar.

In Griekenland is wel geld alleen het zit op de verkeerde plekken, overheden, artsen, advokaten en dergelijke verdienen kapitalen, leveren ook niets en worden niet gekort. En werken tot 55 jaar, en weigeren langer door te werken.

Griekenland draagt ook niet voor niets de naam "Griekenland", hussel met de letters en het volgend antwoord komt te voorschijn: er kan geld in

M.vr.gr.,
Ineke L

tdehond
door tdehond - Dec 12, 2011 om 17:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat is niet uit te leggen aan het gewone volk.

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 12, 2011 om 18:57
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 12 dec 2011, 17:40]Dat is niet uit te leggen aan het gewone volk.

Tuurlijk wel, als 'het gewone volk' (what- or whoever that may be) ervoor open staat, kun je een heel eind komen hoor. Alleen de meeste mensen luisteren liever naar de Telegraaf, de onderbuik en de borrelpraat en heeft niet zoveel op met nuance... Af en toe een NRC / Volkskrant openslaan voorbij de voorpagina en / of eens blijven hangen bij een radio / televisie programma die wat verdergaat dan het 8-uur journaal doet geen mens kwaad...

ai
door aircoconsult - Dec 13, 2011 om 08:49
7 Antwoorden / 4 Vragen

Beste naitzoesn,

Je laatste opmerking is een beetje pedant en riekt nogal naar politieke gekleurdheid.
Alsof er één krant is in Nederland die niet voor eigen parochie preekt. Achtergrondverhalen kun je kleuren zoals je zelf wilt, dat zal niemand je uit hoeven leggen. Ik weet niet of je ooit wel eens in Griekenland geweest ben maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen, zowel als toerist als zakelijk, dat ik weet wat de volkssport nummer één is. Ze scheppen er zelfs over op.
Van die tientallen miljarden ben ik er zeker van dat dit nog maar het puntje van de ijsberg is. Dit, overigens prachtige land, is door de jaren heen zo doordrenkt van corruptie en belastingontduiking dat men het zelf niet eens meer ziet.
Voorbeeldje: De NAVO heeft miljarden gepompt in de Griekse defensie vanwege de strategische ligging t.o.v. het midden oosten en Azië. Die miljarden zijn gewoon verdampt. Als je een militaire basis ziet in Griekenland dan is het een grote armoedige bende. Een militaire colonne is net een autokerkhof wat tot leven is gekomen met een allegaartje van zeer oud materiaal.
In mijn marine tijd had Griekenland, weer op kosten van de bondgenoten, twee hypermoderne nieuwe fregatten aangeschaft. In no time waren dat twee varende hoestbuien waar het NAVO eskader telkens door werd opgehouden. En de miljoenen die men kreeg voor onderhoud? Tja. Waarschijnlijk renderen die nu in Zwitserland op de bankrekening van de toenmalige legertop.

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 13, 2011 om 09:01
842 Antwoorden / 1 Vragen

@aircoconsult: ik heb het niet over politieke kleur, maar over iets meer eigen initiatief en inzicht bij zulke vragen. Juist de mensen die niet voorbij de voorpagina van de krant kijken zijn enorm gekleurd (politiek gezien), terwijl als je de informatie uit meerdere bronnen haalt, je een eigen mening kunt vormen over hoe en wat. Een groot deel van de huidige problemen zijn namelijk helemaal kleurloos (want die zijn gewoon objectief vast te stellen, of je nu PvdA, VVD, PVV of CDA bent) en als je uit meerdere bronnen de grootste gemene deler kunt vinden, dan zul je een heel eind komen qua objectiviteit. Wat pas gekleurd is, is om ongenuanceerd allerlei verwijten de lucht in de slingeren zonder dat je de precieze feiten kent. En voor de feiten heb je nu juist de achtergrondverhalen uit meerdere media nodig ;-).

conny2
door conny2 - Dec 13, 2011 om 10:16
256 Antwoorden / 4 Vragen

Zo gemakkelijk kom je er niet vanaf. Als er tekorten zijn onstaan omdat de Grieken nauwelijks belasting betaalden, waarom moeten wij dan die tekorten aanvullen?
Je kan toch de euro willen houden en zulke praktijken afwijzen.

ooparry
door ooparry - Dec 13, 2011 om 10:22
80 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=conny2 schreef op dinsdag 13 dec 2011, 10:16]Zo gemakkelijk kom je er niet vanaf. Als er tekorten zijn onstaan omdat de Grieken nauwelijks belasting betaalden, waarom moeten wij dan die tekorten aanvullen?
Je kan toch de euro willen houden en zulke praktijken afwijzen.

Er zijn binnen de EU duidelijke afspraken gemaakt. Of deze goed zijn of niet, deze moeten wel worden nagekomen! Een voor allen, allen voor een.
Dat de EU zichzelf is voorbijgeschoten is wel duidelijk.

conny2
door conny2 - Dec 13, 2011 om 10:27
256 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag mij af waar het nu om gaat. Zijn wij straks nog de baas over ons eigen geld als het IMF over dat grote fonds gaat? Gaat het alleen om Griekenland of is het een strijd om de macht? ZIjn de Europeanen straks nog de baas in Europa of zijn dat anderen?

zwemmer
door zwemmer - Dec 13, 2011 om 11:14
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Deze vraag bestrijkt wel een heel breed gebied. Misschien is het een idee om op een grote wolk te gaan zitten en toe te zien op de verdeling van geld waarbij dat van jou natuurlijk het meest zorgvuldig beheerd wordt. (Zoals Caeaucesu e.a. bijvoorbeeld). Waarom heeft geld toch zo'n bezitsdrang en jalouzie? Het is maar geld en als je een beetje bij je kern bent heb je aan een geringe hoeveelheid voldoende. Nee, toezien op het monetaire wereldgebeuren, dat gaat niet. Geld is als het is afgestaan aan je zicht onttrokken inderdaad. Je kunt er alleen maar daadwerkelijk voor zorgen dat je er zelf op een eervolle manier mee omgaat. Het zal nooit echt eerlijk worden maar sturen kun je de eerlijkheid alleen in een de opvoeding van kinderen. Daar gaat het meeste mis.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Dec 13, 2011 om 11:18
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Aanvulling: ....daar gaat het meeste mis en dat leidt tot blindheid voor hoe het echt hoort.