ac
door acwinkelier May 8, 2015 om 11:58
Geldzaken & recht

Heb ik recht op uitkering

Door reorganisatie van bedrijf kan ik 1 jaar niet werken.Ik ben 65 jaar dus krijg AOW. Krijg ik in dat jaar uitkering of geldt dat niet voor AOW ers.Ben in vaste dienst van bedrijf.

5189 10 Rapporteer

jpm
door jpm - May 8, 2015 om 12:25
820 Antwoorden / 28 Vragen

Als ik het zo beoordeel dan hebt u gewoon een arbeidscontract en bent u beschikbaar voor werk. Als er geen werk is en het bedrijf kan dat aantonen, dan denk ik dat u nergens staat op kunt maken. U zult vast niet meer verzekerd zijn voor werkloosheid, is het wel? Als u een premie betaalt voor het ongewild werkloos raken is het een andere kwestie lijkt me. Misschien dat dit antwoord u kan helpen?

jantje7
door jantje7 - May 8, 2015 om 12:42
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als uw inkomen uit een uitkering en AOW bestaat wordt de AOW uitkering verminderd met de WW uitkering. Alleen inkomen uit arbeid wordt een bepaald gedeelte niet gekort.

fi
door fisbel - May 8, 2015 om 13:14
851 Antwoorden / 3 Vragen

jantje7:
Een AOW-uitkering wordt nooit gekort vanwege andere inkomsten. Uitzondering is de regeling AOW-partnertoeslag die minder kan worden vanwege (geringe) inkomsten partner, jonger dan de AOW-leeftijd. De partnertoeslag is hier niet van toepassing, omdat acwinkelier geboren is in 1950 of later.

Als acwinkelier een pensioengat heeft omdat er geen of gering inkomen is vanuit werk of uitkering en de AOW-uitkering pas later ingaat, is er een probleem. Een mogelijkheid om het pensioengat te overbruggen is de overbruggingsregeling. Informatie hierover wordt verstrekt door de SVB. Of acwinkelier voor deze regeling in aanmerking komt, daarvoor ontbreken gegevens. Lees hier

Cookies
door Cookies - May 8, 2015 om 13:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een AOW-er heeft geen recht op WW uitkering, want er wordt ook geen premie meer voor betaald. Zelfde telt voor arbeidsongeschiktheid.

Meer info KLIK

tijger1
door tijger1 - May 8, 2015 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in vaste dienst bent bij dat bedrijf, met een contract voor een bepaalde duur, of eventueel onbepaald, kan uw werkgever u niet zomaar ontslaan en moet hij een ontslagvergunning aanvragen.

U krijgt geen WW, maar uw werkgever moet u schadeloosstellen.

jantje7
door jantje7 - May 8, 2015 om 13:59
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=fisbel schreef op vrijdag 8 mei 2015, 13:14]jantje7:
Een AOW-uitkering wordt nooit gekort vanwege andere inkomsten. Uitzondering is de regeling AOW-partnertoeslag die minder kan worden vanwege (geringe) inkomsten partner, jonger dan de AOW-leeftijd. De partnertoeslag is hier niet van toepassing, omdat acwinkelier geboren is in 1950 of later.quote]

Dacht inderdaad aan de partnertoeslag, omdat TS nu als 65 is en dus mogelijk hier nog wel recht op heeft.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2015 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

Als de Ts recht zou hebben op de partnertoeslag, zou ook dat recht niet veranderen door een uitkering.

ac
door acwinkelier - May 9, 2015 om 07:44
7 Antwoorden / 23 Vragen

acwinkelier wil iedereen bedanken voor hun reacties.
Ik heb er zinnige dingen uitgehaald en kan er wat mee.Dank jewel.

mathijs_b
door mathijs_b - May 11, 2015 om 18:32
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 8 mei 2015, 14:15]@jantje7

Als de Ts recht zou hebben op de partnertoeslag, zou ook dat recht niet veranderen door een uitkering.

De regering is van plan om, als de partnertoeslag tijdelijk vervalt omdat de partner een tijdelijke baan krijgt, de partnertoeslag daarna definitief te stoppen, dus ook als de partner stopt met werken.
Ik heb dit ongeveer een half jaar geleden ergens gelezen maar niet verder bestudeerd. Controleer dit dus voordat de partner tijdelijk een baantje accepteert. Mogelijk is dit van tafel, of mischien al definitief.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mathijs.b

De vraagsteller heeft ZELF AOW.