Bu
door Burgess Feb 27, 2022 om 17:38
Geldzaken & recht

Heeft de uitkering van mijn lijfrentekapitaal invloed op mijn WW en latere PAWW

Op dit moment zit ik in de WW. Tot 1-1-2023.  Daarna nog 10 maanden PAWW. Daarna met Pensioen.  Nu is op 1-2-2022 mijn lijfrente en mijn Levensverzekering op de einddatum gekomen. En is dus opvraagbaar.

Ik vraag mij af op e.e.a.van invloed is op mijn WW uitkering. En eventueel later op mijn PAWW uitkering ?  Zo ja, dan kan ik het misschien beter over 2 jaar opvragen.

Heeft u advies voor mij ?

Vr.Gr., Jan Meijer

5211 9 Rapporteer

sira
door sira - Feb 27, 2022 om 17:55
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Dat verwacht ik wel. Kunt u beide niet uitstellen. Heeft u een boekhouder voor uw aangifte? Vraag hem om advies.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 27, 2022 om 18:18
862 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heb je hier iets aan.

Anders is er ook nog een folder te downloaden als je googlet op PAWW

PAWW/UWV

Scroll naar onderen daat staat iets over PAWW

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 27, 2022 om 19:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al een verwijzing.  Hoe dan ook is het het UWV dide u hieroverr nader kan informeren. Ik sluit niet uit dat hetgeen u dan maadelijks ontvang zal worden beschouwd als

  • Private Aanvulling WW en WGA (PAWW) (een regelk uit de info uit de al verkregen link)
En dat behoeft u dan niet op te geven. Het kan in deze lijkt mij erg zinvol zijn om overleg te hebben met een fiscaal/pensioen adviseur.

Uiteraard bent u in ieder geval in deze 'veilig'' indien u de uitkeringen uitstelt  maar indien u die toch moet opgeven kan het misschien ook mogelijk zijn om dat dan vooralsnog te beperken en daarover kan een in deze materie deskundige adviseur u ook van dienst zijn..

Ps. Bent u lid van een vakbond, vraag dan daar om advies.

Ja
door JannieBoe - Feb 28, 2022 om 09:16
124 Antwoorden / Vragen

De vraag over consequenties voor WW/PAWW laat ik graag aan anderen over die daar meer verstand van hebben.

Het is sowieso erg onvoordelig en onverstandig om uw lijfrentekapitaal vóór de AOW datum op te nemen. U betaalt veel inkomstenbelasting en dat is zonde van het geld. Uw kapitaal is dus vrijgekomen om 1 februari jongsleden. U hebt dan volgens de Belastingdienst dit jaar en nog volgend jaar de tijd om te beslissen wat u met dit lijfrentekapitaal gaat doen.

U kunt het beste uw kapitaal onderbrengen bij een bank (eventueel verzekeraar) op een lijfrente bankspaarrekening en dat vastzetten tot minimaal de AOW datum.
Daarna laat u het kapitaal fiscaalvriendelijk uitkeren over een periode van 5 jaar of meer.
Laat u door een adviseur voorlichten of steek uw licht op via internet via bedrijven die in lijfrente doen.
Het is een ingewikkelde materie waarbij je zo maar foute keuzes maakt die financieel heel onvoordelig uit kunnen pakken.
Susses in elk geval.

ma
door malty - Feb 28, 2022 om 11:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is of u van de uitkeringsinstantie het lijfrentekapitaal nog 2 jaar mag laten staan.

mo
door mof - Feb 28, 2022 om 12:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet op uw WW, die is niet vermogensafhankelijk. WW is een inkomensverzekering, pas als u weer gaat werken kunt u die verliezen. Vwb de PAWW weet ik het niet. DAn heeft u uw vermogen al, of PAWW wel vermogensafhankelijk is weet ik niet. Als het een overbrugging betreft tussen einde WW en begin pensioen/AOW zou het heel goed kunnen dat men van u verwacht dat u eerst uw vermogen opeet.

koekeloer
door koekeloer Feb 28, 2022 om 17:25
562 Antwoorden / 18 Vragen

WW is wel inkomensafhankelijk. Uw antwoord is verder ook niet correct, omdat niet de waarde van de lijfrentepolis, maar de eventuele uitkeringen van die polis belast zijn en ook als inkomen aan het UWV moeten worden opgegeven. De WW uitkering zal dan gekort worden.

koekeloer
door koekeloer - Feb 28, 2022 om 17:26
562 Antwoorden / 18 Vragen

Er is nu zoveel vraag naar personeel, hoe weet u nu al dat u tot oktober 2023 geen werk zult hebben?

Bu
door Buitenlicht - Mar 1, 2022 om 11:16
7 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Jan,
Zeer waarschijnlijk zal je bericht krijgen van de bank waar je lijfrentekapitaal opgebouwd is en zal men een voorstel doen om het
bedrag gefaseerd uit te betalen. Anders je even bij deze melden met dezelfde vraag voor een oplossing.
Dat is een slimmer alternatief dan in 1/een maal het gehele bedrag uit te laten betalen en zeker als je aan het einde van een WW periode zit waarbij je het risico loopt dat de Uitkeringsinstantie nog even "slim" gaat doen met je in het verleden opgebouwde
lijfrente. Mijn ervaring is dat je contact met de Uitkeringsinstantie in dit soort zaken het beste zoveel mogelijk moet beperken.
Eventueel een fiscalist raadplegen kan ook nuttig zijn. Succes.
MvG van een ervarings "deskundige"