rv
door rvandermeer Jan 13, 2009 om 15:44
Geldzaken & recht

Help de penningmeester wil de kas niet afgeven

Een penningmeester wil de vereniging line dance opheffen. De leden zijn het hier niet mee eens. Maar meneer wil de kas niet afgeven zodat de dames een doorstart kunnen maken. AAaleiding was dat de eigenaar van het café niet langer de zaal ter beschikking stelt wegens te weinig verdienste. De penningmeester wil het geld opsouperen en uitgeven bij de eigenaar van het café waar gedanst wordt. De leden willen dit niet. Het is contributiegeld wat al die tijd is betaald. Zij willen een doorstart maken en op een andere locatie verder.De penningmeester staat dit alleen toe met een lege kas. Momenteel zit de penningmeester in het bestuur, de kroegbaas en en de vrouw van de kroegbaas. HELP!!

Met vriendelijke groet

verslaafd aan dansen

843 5 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jan 13, 2009 om 16:08
1379 Antwoorden / 2 Vragen

De leden zijn de baas zorg dat er een algemene leden vergadering komt zet met algemene stemmen het zittende bestuur af.

Gaat zittende /afgezette bestuur dan nog niet akkoord en geeft hij de kas niet af, doe dan aangifte van diefstal!!

hans

pavoordf
door pavoordf - Jan 13, 2009 om 16:11
519 Antwoorden / 73 Vragen

In vervolg op JohanPC
Statuten/huishoudelijk regelement van de vereniging geven aan u een algemene ledenvergadering bijeen kan roepen en hoeveel leden aanwezig moeten zijn om op correcte wijze het bestuur naar huis te kunnen sturen

ja
door japiepee - Jan 13, 2009 om 19:30
19 Antwoorden / 5 Vragen

Gezien de vraag, lijkt het er eerder op dat het hier een wat informele club betreft, dus zonder statuten e.d.. En dan wordt het moeilijker, zeker als er evenmin een schaduwboekhouding is. Misschien toch de penningmeester maar eens vertellen dat bij uitblijven van een redelijke oplossing de politie geïnformeerd en geraadpleegd zal worden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 14, 2009 om 03:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag vdMeer,

Is het een officieel geregistreerde vereniging? Zie Kamer van Koophandel verenigingenregister. dan zouden er statuten moeten zijn en een huishoudelijk reglement.
Als er statuten zijn, handel dan zoals de statuten aangeven.
Verzamel zoveel mogelijk leden in een huishoudelijke vergadering achter uw wens en neem een democratisch besluit. Leg dat vast.

De penningmeester beheert geld dat van de leden is en niet van hem alleen.

Zet met zoveel mogelijk leden de p.m. onder druk.

Hardware ERror MAN.

wa
door warnsteiner - Jan 14, 2009 om 10:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet helder of dit een informele vereniging is of deze is ingeschreven bij de KvK en statuten heeft. Maar de leden zijn altijd de baas en die bepalen bij het opheffen van de vereniging waar overtollige baten heen gaan. Het probleem is alleen hoe je dat effectief maakt. Ik geef u een recent voorbeeld van een sportvereniging waarbij de penningmeester het geld van de vereniging voor privé heeft aangewend. Hoewel het logisch lijkt dat er sprake van diefstal is zal een rechter vragen waar staat dat hij dit geld niet privé mocht gebruiken. Kortom dergelijke zaken moeten goed op papier staan. De statuten dekken dat namelijk nooit af. Zelfs bij verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid zijn dit punten die over het hoofd worden gezien. Dan is rolvermening ook iets waar u in de toekomst op moet letten. Neem nooit iemand in het bestuur op die naast het primaire verenigingsbelang tevens een ander belang heeft zoals in dit geval de kroegbaas en zijn vrouw die ook leveranciers zijn van de ruimte en de consumpties.

Als het om een materieel bedrag gaat dan kan je best nog wel wat vervelende dingen doen om iemand toch te dwingen te betalen maar het blijft heel lastig. Gaat het hier om een klein bedrag dan kan u het beter als leergeld beschouwen.

Een allerlaatste advies. Negatieve publiciteit is iets waar niemand op zit te wachten. U kan het bestuur er  schriftelijk op attentenderen dat als het geld niet netjes terug gegeven gaat worden dat de leden de publiciteit gaan zoeken. Daar zit de kroegbaas vast niet op te wachten. Succes