ba
door bastafari Jun 13, 2016 om 11:43
Geldzaken & recht

Hoe krijg ik degelijk contact met de VGZ?

Helaas ben ik een tijdje zonder zorgverzekering het leven door gegaan. Nadat ik ben afgesloten bij de Aevitae heb ik een paar maanden zonder zorgverzekering gedwaald en nu sinds 01-03-2016 mij aangemeld bij de VGZ. Tot mijn verbazing kreeg ik bij de eerste factuur niet een af te lossen bedrag van de maand maart, maar moet ik ook vanaf november t/m maart bij de VGZ aftikken. Nu snap ik dat de wet zo is dat men verzekerd dient te zijn, maar ten tijde van onverzekerd zijn, hoe kan het dat ik dit bij mijn nieuwe zorgverzekering moet aflossen? Zij zijn hier toch niet gedupeerd door geweest? En het is niet zo dat ik in de periode van november tot maart op de zorg van de VGZ kon rekenen. Ze wisten destijds niet eens wie ik was. Toch vragen ze me even 6 maanden premie af te betalen? Mijn vraag; hoe zit dit?

Na telefonisch contact met de VGZ wist de beste dame mij, na het slaken van een diepe zucht, alleen te vertellen dat een betalingsregeling gespreid betalen betekent. Ja, en brood komt van de bakker.. Ofwel, 0 info over mijn probleem. Het standaard callcenter script en meer niet. Ze vertelde me dat ik maar moest mailen voor duidelijkheid (en dan nog extra betalen voor een 0900 nummer.. maargoed..). Gemailed, omdat ik sinds 11-11-15 ben ingeschreven bij een gemeente ben ik verzekeringsplichtig. Mijn reactie; oke, maar hoe kan het dan dat dit in rekening gebracht wordt bij de VGZ? En nog een half a4 aan andere vragen en verduidelijking, Het antwoord terug; exact dezelfde email als de vorige.

verzekeringsplichtig, snap ik. Terugbetalen van de toeslag, snap ik, gedaan. Maar even een uitleg over hoe de vork precies in de steel zit, als in, ik ben nieuw bij VGZ dus hoe kunnen zij de verleden maanden op mij verhalen? dat is teveel moeite. Weet iemand van jullie hoe dit zit?

Met vriendelijke groet,

1283 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent verplicht zich te verzekeren, is het niet bij de een, dan is het wel bij de ander. Als u niet aan VGZ betaalt, krijgt u straks het CVZ op de stoep en moet u ook nog eens extra een boete betalen van 30%.

Ik begrijp niet dat Aevitae u niet daar al aangemeld heeft wegens het niet verzekerd zijn.

Of u zorg gehad hebt van wie dan ook, doet er niet toe. Dus tref een betalingsregeling.

Landelijk wordt geregistreerd wie waar verzekerd is.

ba
door bastafari Jun 13, 2016 om 11:56
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Dat is wel makkelijk verdienen voor zorgverkeringen dan. Kan aan mij liggen, maar ik vind het nogal krom.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is niet makkelijk verdienen en ook niet krom. Die verzekering is verplicht gesteld door de overheid en elke verzekeraar moet u aannemen.

Het is juist makkelijk verdienen en krom dat u denkt door niet te betalen onder die verzekeringsplicht en betaling uit te kunnen komen.

webcare vgz
door webcare vgz - Jun 15, 2016 om 15:53
39 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bastafari, Het spijt mij dat wij jou tot op heden niet van het juiste antwoord hebben voorzien. Ik kan me voorstellen dat het een onduidelijke situatie voor je is. Ondanks de waardevolle input die je van andere gebruikers hebt ontvangen, zou ik jou graag van persoonlijke informatie voorzien. Het kan namelijk verschillende redenen hebben waarom jouw zorgverzekering met terugwerkende kracht is ingegaan. Ik kijk dit graag voor je na. Hiervoor heb ik jouw persoonlijke gegevens nodig. Denk bijvoorbeeld aan een klantnummer of BSN. Deze mag je per mail naar mij toesturen, via webcare@vgz.nl. Ik geef je graag de juiste antwoorden die op jouw situatie van toepassing zijn. Met vriendelijke groet, Josje

ha
door halex - Jun 15, 2016 om 17:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De basiszorg in Nederland wordt betaald door de premie voor de basisverzekering en een bijdrage van de Overheid. Als u in de periode nov-maart iets was overkomen, zou u wel geholpen zijn. En de kosten zouden door verzekeraar en Overheid gedragen worden. Dus het is volkomen terecht dat men u vraagt om de gemiste betalingen nog te doen. Want u was al die tijd verzekerd van (niet voor!) zorgverlening.