ze
door zesje Feb 3, 2009 om 21:49
Geldzaken & recht

Hoe kun je heffingskortingen optimaal benutten?

Ik ben sinds kort gescheiden, nu ontdekte ik dat er een heffingskorting bestaat voor alleenstaande ouders. Als ik een 'proefaangifte' invul, heb ik ruim 6000,- aan diverse heffingskortingen. Maar omdat mijn jaarinkomen 18000,- is, ontvang je "slechts"  2700,-  terug omdat je in verhouding weinig loonbelasting betaalt. Ik ben blij met iedere extra euro, maar hoe kun je al die heffingskortingen beter benutten?  Meer gaan werken is eigenlijk geen optie de komende jaren, omdat de kinderen klein zijn! Dank voor uw advies!

1405 4 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 3, 2009 om 23:02
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Kijk even op deze pagina voor tips;

Recht op geld.nl - rechtopgeld.nl

Succes,

jo
door jojanda - Feb 4, 2009 om 10:57
146 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervelende in uw situatie is ( omdat je kinderen nog klein zijn) is dat heffingskortingen kortingen zijn op het te betalen bedrag aan belastingen.

En, je kunt nooit meer belastingen terug krijgen als dat je betaald.

Er zit maar één ding op, dat is inderdaad meer gaan werken.

Jojanda

kl
door klaas10 - Feb 4, 2009 om 11:16
6 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn verschillende heffingskortingen en het is inderdaad zo dat al die heffingskortingen tezamen voor u wel 6000 euro zullen bedragen.

Maar u moet er wel rekening mee houden dat de arbeidskorting en de algemene heffingskorting reeds is verrekend in uw salaris , dat is ongeveer 3500 euro die dus al zijn verrekend .

Dan blijven de volgende heffingskortingen nog over 1 alleenstaande ouderkorting  2 aanvullende alleenstaande ouderkorting 3 eventueel -kind onder 12 jaar- ink afhankele combinatiekorting  - ik geloof dat ik ze nu allemaal heb- deze kortingen kunt u volgens mij nog wel benutten , ik denk dat u geen rekening had gehouden met de kortingen die reeds in het salaris zijn verrekend.

Aanvragen dus succes

groet klaas

kr
door krieties - Feb 4, 2009 om 18:48
442 Antwoorden / 0 Vragen

In de proefaangifte heeft u waarschijnlijk gekeken naar het overzicht en daarna de specificatie heffingskortingen. Daar staat een specificatie van alle kortigen. Vervolgens krijgt u niet meer dan wat u aan belasting betaald heeft.

Het is dan dus niet zo dat u de algemene heffingskorting en de arbeidskorting al gehad heeft, zoals hierboven geschreven is. Bovendien bestaat een belangrijk deel van de inkomsten vermoedelijk uit alimentatie.

Tot en met 2008 kon eventueel nog meer terug worden gekregen dan werd betaald als er een aftrekpost buitengewone uitgaven is. Deze aftrek (tegemoetkoming ziektekosten, tbu) is (voorlopig) over 2009 geschrapt.