sa
door saskia_1 Oct 19, 2009 om 16:09
Geldzaken & recht

Hoe weet ik of mijn verzekeringen en hypotheek goed is?

Je hoort veel over hoge provisies etc. Hoe kom ik er achter of mijn hypotheek en verzekeringen wel goed geregeld zijn of dat ik actie moet ondernemen??

Alvast bedankt,

Saskia

497 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 19, 2009 om 16:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zolang de rente niet absurd hoog is en/of de lening nog in enige verhouding  staat tot de waarde van je woning, dan is er sprake van een gezonde hypotheek. Uiteraard er van uit gaande dat je netjes betaald en de hypotheek ook kunt betalen.

Ik zie zo 1, 2, 3 niet het verband tussen hoge provisies en de vraag of een en ander goed geregeld is. Een hoge of een lage(re) provisie zegt m.i. niets over de dekking en de voorwaarden.

Wil je het toch weten, leg het dan voor aan een onafhankelijk financieel planner (dus niet de hypotheekshop of hypotheker).

herman65
door herman65 - Oct 21, 2009 om 13:11
13 Antwoorden / 0 Vragen

Saskia, Dat is niet een, twee, drie te beantwoorden. Een ding is zeker wel makkelijk na te gaan. Wat is de taxatiewaarde van je woning? Let op, je hebt te maken met executiewaarde (bij gedwongen verkoop) en de verkoopwaarde op de vrije markt. Ga maar uit van dit laatste. Voorbeeld: vrije verkoopwaarde woning € 190.000,00 en hoogte van jouw totale hypotheek € 170.000,00. Dan is de zaak redelijk in evenwicht. Komt je hypotheekbedrag uit boven de waarde van je woning, dan ga je al richting de gevarenzone. Kijk ook eens naar je overlijdensrisicoverzekering. Misschien kan die wel (veel) goedkoper elders worden ondergebracht. Maar nogmaals, deze vraag leent zich niet zo voor deze site. Wil je zekerheid, geef dan een paar honder euro uit en laat een onafhangkelijk adviseur er een naar kijken. (Pas op met oversluitadviezen!!!) Herman

ja
door janlamark - Oct 21, 2009 om 18:18
7 Antwoorden / 0 Vragen

Saskia, hypotkeekadviseers zullen je een hypotheek en polissen adviseren waar ze het meest aan verdienen. Ik raad je aan bij Vereniging Eigen Huis informatie op te vragen. die zijn echt onafhankelijk en hebben heel veel kennis op huizengebied.

marcel75
door marcel75 - Oct 22, 2009 om 10:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Jan lamark,
VEH is niet zo onafhankelijk als ze willen doen geloven. Behalve hun "deals" met 1 notariskantoor wat lang niet altijd voordeliger en/of beter is, hebben ze ook een deal gesloten met Achmea. Kans is dus groot dat je via VEH bij een Achmea-kloon uitkomt.