mi
door mike73 May 29, 2008 om 11:55
Geldzaken & recht

Hoe werken onderhandelingen?

beste lezer,

Ik heb net mijn huis verkocht. Helaas is dit uiteindelijk niet naar de hoogste bieder gegaan omdat mijn makelaar eigenlijk een bod te vroeg heeft geaccepteerd. De hoogste bieder had in eerste instantie een eenmalig bod gedaan dat diezelfde dag om zes uur afliep. Iemand is over dat bod heen gegaan en heeft inmiddels samen met mij het voorlopige koopcontract getekend. De eerste bieder riep na het mondeling accepteren van het hogere bod dat hij er meer voor had willen betalen. Mijn vraag is of ik na het accepteren van het bod nog de mogelijkheid zou hebben gehad om alsnog met de eerste bieder in heronderhandeling te gaan of is dit per wet verboden? Nu is het absoluut mosterd na de maaltijd, dat begrijp ik, ik wil alleen mijn makelaar confronteren als zij hier kansen heeft laten schieten. Is er een website waar de regels voor biedingen worden uitgelegd?

Met vriendelijke groet, Michael Weir

2594 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

dit kan ik niet volgen, een bieder heeft een bod uitgebracht, een andere bieder is daar overheen gegaan met eenbod=dus hoger.

en nu heb je een lagere prijs gekregen.

naderhand zeggen dat je er meer voor wilde geven is larie dat zeggen ze allemaal als ze het niet gegunt is.

ook al omdat dit een eenmalig bod was,dit kun je de makelaar niet aanrekenen.

de makelaaar heeft zijn werk goed gedaan een eenmalig bod is eenmalig de volgende koper gaf er meer voor, onderhandelen met de vorige was geen optie daar deze eenmalig een bieding deed.

zeggen en daadwerkelijk ook doen is een groot verschil

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

De niet gegunde bieder deed na de mondelinge overeenkomst er meer dan 10 duizend bovenop het hoogste bod, om er toch nog tussendoor te kunnen. Mijn vraag is of we hier op in hadden mogen gaan?

bedankt voor je reactie!

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

mike73@ u heeft een voorlopig koopcontract getekend en dat betekent dat u zich heeft verbonden aan de overeenkomst van verkoop. Ik ga er daarbij van uit, dat in de voorlopige overeenkomst niets staat over het ontbinden als er tocyh nog een hoger bod komt.

Als u de overeenkomst nu niet nakomt is alle schade/zijn alle gevolgen voor u, zie:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/265.html tekortkomen in naleven van een overeenkomst

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html   tekortkomen in naleven van overeenkomst geldelijke consequentie

hoe vervelend het ook is, u heeft te snel getekend (of niet, de vraag is of u anders wel een hoger bod zou hebben gekregen, lijkt mij van niet)

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat ik zaken nu niet meer kan terugdraaien. Mijn vraag is had mijn makelaar VOOR het tekenen van het voorlopige koopcontract, maar NA het accepteren van het bod een kans gehad om terug te komen bij de hogere bieder (die zat inmiddels op dik 10 mille erboven). In concreto, op welk moment heb ik mij wettelijk verplicht om met huidige kopers door te gaan? Bij accepteren bod of bij tekenen voorlopig koopcontract?

vriendelijk dank,

Michael Weir

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op het moment van ondertekening door U!

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

dus niet toen we het bod accepteerden? Hier zit geen wettelijke waarde achter?

groet mike

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

in beginsel bent u al akkoord gegaan bij het accepteren van het bod. Dat geldt als mondelinge overeenkomst. U heeft dat bevestigd met het tekeken van de voorlopige koopovereenkomst. Ik hoop niet, dat u hier bedoelt dat u het latere bod heeft geaccepteerd. Dan heeft u echt een probleem omdat u dan twee overeenkomsten bent aangegaan. Ik hoop dat dat niet het geval is!

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft: "dat geldt als een mondelinge overeenkomst."

Kunt u mij zeggen wat u daar mee bedoelt? Is een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig?

Geen zorg, ik heb het huis (helaas) maar een keer verkocht!

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok het is mij wederom duidelijk,

Ik kon het bedoelde artikel niet vinden in het wetboek maar dat heeft met mijn onervarenheid te maken. Mag ik u vriendelijk bedanken voor de toelichtingen?

Met vriendelijke groet, Michael Weir

ve
door verwijderd - May 29, 2008 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

als u bedoelt via mijn link: de link aanklikken en dan art 213 en verder, voor de volledige tekst steeds afzonderlijk aanklikken.

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 02:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mike,

Je schrijft "helaas heb ik het maar één keer verkocht".

U kunt kennelijk slecht tegen uw "verlies" en wel zo slecht dat u gemakkelijk in de fout van het opnieuw verkopen na mondelinge aanvaarding van het eerste bod was gegaan.

U moet gewoon leren dat een mondeling accoord ook een rechtsgeldige overeenkomst is. Zeker als daar één of meerdere getuigen bij aanwezig zijn.

De zeikerd van een koper die achteraf zegt dat hij er 10.000,- meer voor had willen betalen heeft u mooi op stang gejaagd in uw hebberigheid. Hij kan dat makkelijk zeggen, omdat het toch al verkocht is. En die 10.000,- met de mond heeft u dan nog lang niet in het handje.
Dit soort zeikerds zult u vaker tegenkomen als u vaker wat verkoopt, maakt niet uit wát.

Een voorlopig koopcontract bestaat eigenlijk niet. Het voorlopige is een beetje misleidend. In het harde contract zit normaal een ontsnappingsclausule van de boete welke verbeurd verklaard wordt als de koper z'n verplichtingen niet nakomt tenzij de koper de financiering niet in orde kan krijgen. Hij moet dat dan wel hard aan kunnen tonen, bij meerder hypotheeknemers.

Stel nu dat dit bij uw koper onverhoopt het geval zou zijn. Hij krijgt geen hypotheek en de koop wordt ontbonden op grond van de ontsnappingsclausule.
Gaat u dan weer naar de zeikerd en biedt u het huis aan voor de prijs welke hij in tweede instantie zou willen geven dan wed ik met u dat hij NIET koopt! Wedden?

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, volgens het overeenkomstenrecht, zie boek 6 van het BW is een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst. Alleen is hier de bewijslast lastiger. Kijk hier eens verder als u meer wilt weten (6:213 en verder)

www.wetboek-online.nl/wet/BW6.html

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor HardwareERrorMAN:

Ik zou graag met u wedden. Verder doet 10.000 euro u niks?

Dat vind ik HYPOtheekCRedIET

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gerrit,

Een mondelinge overeenkomst bestaat niet meer bij de aanschaf van een woning. De enige overeenkomst die hier geldt is de schriftelijke. En deze is voor de verkoper definitief!

De koper daarentegen heeft nog altijd wel drie dagen (waarin minimaal 2 werkdagen) bedenktijd, vanaf het moment dat de koper een getekend exemplaar van de overeenkomst heeft ontvangen. (zie BW7: artikel 2).

M.a.w. de overeenkomst staat dus pas na ondertekening en kan alleen door de koper worden herroepen binnen drie dagen.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mike73.

Er zijn vaste regels bij de aankoop/verkoop van een huis. Na mondelinge acceptatie van het bod hebben beide partijen 3x24 uur de tijd om zich te bedenken of ze dit allemaal wel willen. Deze 3 dagen zijn de zogenaamde bedenktijd voor beiden.

Na deze 3 dagen is het bod bindend en wordt er een voorlopige koopakte opgemaakt en getekend. Deze akte kan alleen ontbonden worden wanneer de kopende partij de financiën niet rond kan krijgen. Bij een vrijwillige ontbinding van deze akte wordt 10% van de koopprijs als boete gehanteerd. De verkoper is na tekenen van de voorlopige koopovereenkomst ten allen tijde verplicht om te leveren.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is zo?

Succes ermee, Janny

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Janny,

"3x24 uur de tijd om zich te bedenken of ze dit allemaal wel willen. Deze 3 dagen zijn de zogenaamde bedenktijd voor beiden."

Dit is onjuist. De bedenktijd is alleen voor de koper.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mike,

Ik zit zelf in de makelaardij en ik hoop hiermee je vraag te kunnen beantwoorden. Als de makelaar een bod krijgt, dan overlegt hij/zij dat met de verkoper. Op het moment dat er een tegenvoorstel van koper wordt gedaan, ben je in onderhandeling.

Als je een 2e bieder krijgt, dan dient de makelaar deze op de hoogte te brengen dat er al een bod is uitgebracht, de makelaar mag geen prijzen afgeven. Indien de 2e bieder een bod doet wat hoger is dan de 1e bieder, dan wordt dit aangegeven aan deze. De 1e bieder heeft het meeste recht, en kan dus beslissen om hetzelfde te bieden of hoger te bieden.

In jou geval gaat het om de 1e bieder, die een eenmalig bod heeft uitgebracht. Daar ging jij als verkoper niet mee akkoord. Je kreeg een ander bod en daar ging je (wellicht na wat onderhandelen) wel mee akkoord. Op het moment dat er een mondelinge akkoord is, is de koop gesloten, dus bindend. Vervolgens wordt de koopovereenkomst opgemaakt, deze dient te worden ondertekend door verkoper(s) en koper(s). Koper(s) hebben na het ondertekenen nog 3 werkdagen bedenktijd, en kunnen zonder opgaaf van reden ontbinden.

Indien dat het geval zou zijn, of het niet rondkrijgen van hun hypotheek, zou je de 1e bieder kunnen benaderen. De 1e bieder heeft duidelijk aangegeven dat hij/zij eenmalig een bod zou doen, wat die dag om 18.00 uur zou aflopen. Hij/zij stelt een grens, daar ben jij niet mee akkoord gegaan.

Dat de 1e bieder nu terugkomt vind ik heel raar. Mijn mening en ervaring is, dat als potentiele kopers interesse hebben, ze er ook voor zullen gaan.

In dit geval is de makelaar niets te verwijten, aangezien er pas een koop ontstaat als verkoper, jij in dit geval, met de prijs en oplevering akkoord is gegaan.

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een NVM makelaar betreft dan kunt u deze misschien verwijten over de schreef te zijn gegaan.

In het NVM reglement staat namelijk dat de makelaar slechts met één bieder tegelijk in onderhandeling mag zijn. In principe kunt u stellenm dat dit het begin van de onderhandelingsfase was. Hij (de makelaar) zou echter kunnen verweren door te stellen dat wat hem betreft de onderhandeling was gestopt. Wellicht een kwestie van interpretatie? Voor ons was dit een van de belangrijkste redenen om NIET met dergelijke makelaars in zee te gaan.

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat het aangaan van een overeenkomst betreft: een mondelinge overeenkomst is ook een rechtsgeldige overeenkomst. Edoch: ook een mondelinge (En natuurlijk ook een schriftelijke) overeenkomst kan binnen 8 dagen als nietig worden beschouwd als je op de juiste manier de tegenpartij daar over inlicht. Dat heet bedenktijd.
Dus de volgende keer iets beter de regels lezen...
Nog even iets anders: makelaars dekken zich REUSACHTIG GOED in tegen dat soort aantijgingen. Is maar een weetje.

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excusez le mot: ik zie dat dit inmiddels 3 dagen is (3 x 24 uur)

Quote:

Sinds 1 september 2003 geldt voor een koop van 'een tot bewoning
bestemde onroerende zaak, door een koper die een natuurlijke persoon is
en die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf' dat de
koper een wettelijke bedenktijd heeft van drie dagen. Kort gezegd: de
bedenktijd geldt voor de koop van een woning door een consument. De
drie dagen bedenktijd begint op de dag die volgt op de dag dat (een
afschrift van) de tussen partijen opgemaakte akte aan de koper ter hand
is gesteld. De bedenktijd eindigt om 24.00 uur van de laatste dag die
van de bedenktijd deel uitmaakt.

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig kan iedereen zich makelaar noemen.

Iedereen kan ook voor postbode spelen. Die beroepen hebben allemaal geen status meer. Dan bij onze buren Belgie, daar betekenen die beroepen nog veel en genieten nog aanzien.

ve
door verwijderd - May 30, 2008 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Mike,

Natuurlijk doet mij € 10.000,-- wel wat, maar ik lig er niet van wakker.

Ik jaag niet met gedachtenspinsels € 10.000,-- euro na die ik tóch niet kan krijgen. Daarom speel ik ook niet in een loterij en doe ook niet aan "wishful thinking". Daar ben ik net te nuchter voor.
Liever spaar ik geld waar ik geen directe bestemming voor heb. Dat heeft me al zeer vele keren € 10.000,-- opgebracht. Nooit nieten.

Overigens kocht ik 2 keer en verkocht ik 2 keer ons huis met een eigen gemaakt (voorlopig)koopcontract en zonder makelaar.
Dat kan ook zo € 10.000,-- gescheeld hebben.

Dat van dat hypocrediet begrijp ik niet. Nooit van gehoord. Verklaar u nader.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 31, 2008 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hardware ERrorMAN,

Beste Herman,

U doet niet mee aan de loterij omdat u weet hoe de logica van een loterij werkt. Statistisch weet je dat je waarschijnlijk aan het korte eind trekt. Daarom doe ik net als u niet mee aan loterijen. Ik laat dingen graag ook over aan logica en daarom wil ik weten wat de spelregels van onderhandelingen zijn, om er op zijn minst een leermoment van te maken. U doet stellige uitspraken over mijn motieven en denkstijl, die mij inderdaad uit de kast lokken. Jammer dat u het woordgrapje niet begrijpt.

ve
door verwijderd - May 31, 2008 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen sprake van onderhandelingen met de eerste partij. Als u goed leest ziet u dat er een eenmalig bod is gedaan, dit is niet geaccepteerd. Daarmee zijn de onderhandelingen gesloten... Dat de eerste bieder naderhand met hangende pootjes terugkomt omdat hij naast de pot piest, en probeert met een hoger bod alsnog zich er tussen te wurmen, is op zijn zachst gezegd niet netjes.

Ik denk dat uw makelaar hier volledig juist gehandeld heeft, en dat u zich inderdaad op stang laat jagen door het zogenaamd hogere bod van de eerste partij. Dan hadden ze meteen hoger moeten bieden, of niet een eenmalig bod moeten doen. Ze hebben zelf de deur dichtgekwakt, en beginnen daar vervolgens nu over te mutsen omdat ze er nu ook achter zijn dat ze zelf verkeerd gehandeld hebben. Ze willen u daarvoor een schuldgevoel aanpraten door zogenaamd een hoger bod te doen.

In dit geval geldt: beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht. De prijs die u nu krijgt is zeker, van het bod van de eerste bieder moet u dat nog maar afwachten.

ve
door verwijderd - May 31, 2008 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn reactie hierboven is dus een reactie op het verhaal van VSR, over het aansprakelijk stellen indien het een NVM makelaar betreft...

ve
door verwijderd - Jul 10, 2008 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit,
Late aanvulling van mijn kant, maar als het gaat om een woning die door een particulier gekocht is, is een mondelinge overeenkomst niet meer voldoende. Volgens bk 7 moet dat een schriftelijke overeenkomst zijn.

Wel is het zo dat je een weigerachtige partij kunnen laten veroordelen de koopovereenkomst te tekenen als je het mondeling op hoofdpunten als eens was (koopprijs, ontbindende voorwaarden, datum overdracht).