mn
door mnd86 Nov 30, 2012 om 23:35
Geldzaken & recht

Horeca feestdagen compensatie

Hallo,
Ik werk al tien jaar in de horeca en ik ben er pas dit jaar achter gekomen dat ik nooit compensatie heb gehad voor de feestdagen die ik werk. Aangezien ik altijd goed verdiend heb heb ik me nooit zo beziggehouden met dit soort zaken. de laatste tijd wordt ik echter gekort op mijn uren, ontvang ik minder fooi en heb ik gemerkt dat k te weinig vakantiegeld ontvangen heb. Ik werk bijna alle officiele feestdagen. Ik heb mijn baas erop aangesproken en hij probeerde me eerst wijs te maken dat hij niks weet van de regeling uit het CAO. Nou werk ik in een Grieks restaurant en heb ik van meerdere mensen (Grieken) gehoord dat Griekse horeca-ondernemers zich zelden aan deze regeling uit het CAO houden. Waarschijnlijk heeft hij het expres achterwege gehouden.

Mijn vraag is waar ik nu nog recht op heb. In de CAO staat er dat de 50% toeslag binnen een bepaalde periode uitbetaald moet worden. Deze termijn is uiteraard allang verstreken.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

6956 7 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Dec 1, 2012 om 12:53
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je begint een beetje laat te piekeren. Als de termijn voor uitbetaling van de CAO allang verstreken is waar de werkgever misschien welop aangestuurd heeft vraag je naar de bekende weg. Je hebt je recht laten verlopen.

Zwemmer

cathy1
door cathy1 - Dec 1, 2012 om 14:21
125 Antwoorden / 2 Vragen

Uit de horeca Cao:

Feestdagen
Voor feestdagen geldt dat medewerkers in principe vrije tijd terug krijgen voor de tijd die zij gewerkt hebben op de feestdag. Voor 1 uur werk (of een gedeelte daarvan) ontvangt de werknemer 1 uur vrije tijd. Deze vrije tijd moet gecompenseerd worden in de periode van 26 weken volgend op de betreffende feestdag. Is het niet mogelijk om tijd met tijd te compenseren, dan ontvangt de medewerker 50% van het betreffende uurloon van die uren.

Er staat niet dat de toeslag binnen een bepaalde termijn moet worden uitgekeerd. Bedoeld wordt dat je gewerkte feestdagen binnen 26 weken moeten worden gecompenseerd middels een (betaalde) vrije dag. Lukt dat niet om dit binnen 26 weken te compenseren, dan ontvangen met een feestdagen toeslag van 50%.
Als u kunt aantonen dat u dit niet gecompenseerd hebt gekregen in vrije tijd, kunt u uw werkgever er op wijzen dat hij u de toeslag moet uitkeren. Misschien even via het juridisch loket of via een evt vakbond als je daar lid van bent, voor het opstellen van de juiste brief.

Ook het te weinig betaalde vakantiegeld kunt alsnog vorderen, let wel op dat over toeslagen en fooien etc geen vakantiegeld wordt berekend:

Vakantietoeslag
Medewerkers hebben recht op 8% vakantietoeslag. De toeslag is berekend over het loon dat in het vakantiejaar bij de werkgever is verdiend. Hierin worden toeslagen, eventuele gratificaties en beloning in natura niet meegenomen. De vakantietoeslag wordt uiterlijk in juni uitgekeerd

De horeca CAO is algemeen bindend verklaard, dus ook jouw werkgever zal zich er aan moeten houden, ook als is hij bijvoorbeeld niet aangesloten bij KHN

jo
door jorisw - Dec 1, 2012 om 16:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=cathy1 schreef op zaterdag 1 dec 2012, 14:21]Uit de horeca Cao:

Feestdagen
Voor feestdagen geldt dat medewerkers in principe vrije tijd terug krijgen voor de tijd die zij gewerkt hebben op de feestdag. Voor 1 uur werk (of een gedeelte daarvan) ontvangt de werknemer 1 uur vrije tijd. Deze vrije tijd moet gecompenseerd worden in de periode van 26 weken volgend op de betreffende feestdag. Is het niet mogelijk om tijd met tijd te compenseren, dan ontvangt de medewerker 50% van het betreffende uurloon van die uren.

Er staat niet dat de toeslag binnen een bepaalde termijn moet worden uitgekeerd. Bedoeld wordt dat je gewerkte feestdagen binnen 26 weken moeten worden gecompenseerd middels een (betaalde) vrije dag. Lukt dat niet om dit binnen 26 weken te compenseren, dan ontvangen met een feestdagen toeslag van 50%.

Je kunt deze regel op 2 manier uitleggen:
- Je krijgt de 50% toeslag als er geen tijd was in die 26 weken om de tijd-voor-tijd op te nemen.
- Je krijgt de 50% toeslag als je geen gebruik hebt gemaakt van de tijd-voor-tijd regeling.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit uitgelegd hoort te worden.

cathy1
door cathy1 - Dec 1, 2012 om 19:15
125 Antwoorden / 2 Vragen

De werkgever hoort zijn medewerker uit te betalen volgend de CAO. In geval van werken op feestdagen hoort de werkgever dit, zonder dat de medewerker daar om hoeft te vragen (het is immers een recht) te compenseren: in of tijd voor tijd, of 50% toeslag. De verantwoording voor dit uitbetalen ligt bij de werkgever, niet bij de werknemer, hij hoeft dit niet aan te vragen. De toeslag moet binnen 30 weken zijn uitbetaald (4 weken na het verstrijken van de compensatie-termijn).

Veel werkgevers kiezen standaard voor uitbetaling van de 50% feestdagen toeslag over de gewerkte uren, omdat dit het meest overzichtelijk is en makkelijker te administreren zeker wanneer er veel medewerkers in dienst zijn.

dearagain
door dearagain - Dec 1, 2012 om 20:02
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zet op papier wat jij denkt dat de werkgever je nog verschuldigd is en eis dat hij alsnog zijn wettelijke verplichtingen nakomt

*zet daarin ook een termijn waarin dit afgehandeld dient te worden

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2012 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je die CAO zo leest, dan zou je als je de feestdagen uren niet in tijd voor tijd gecompenseerd krijgt, slechts de helft van het uurloon krijgen. Ik mag toch aannemen dat men de gewerkte uren ook 100% uitbetaald krijgt.

Meteen schriftelijk claimen, aangetekend en kopie bewaren. De termijn waarover u kunt vorderen is vijf jaar. De termijn voor te weinig vakantietoeslag is twee jaar.

Ik neem aan dat u bewijzen hebt dat u op feestdagen hebt gewerkt en dat u loonslips hebt waaruit blijkt dat u te weinig vakantiegeld hebt ontvangen.

cathy1
door cathy1 - Dec 2, 2012 om 16:22
125 Antwoorden / 2 Vragen

Haha, ja Tijger1, gelukkig wel :)
Gewerkte uren op feestdagen worden 100% uitbetaald, daarnaast zou je dus het aantal gewerkte uren gecompenseerd moeten krijgen in vrije tijd, of men kan over de gewerkte uren 50% toeslag betalen.