fl
door fleur_4881475 Apr 7, 2017 om 10:41
Geldzaken & recht

Houtworm in tafel

In 2014 een onbewerkte tafel gekocht. Zelf vervoerd en de poten op het blad geschroefd. Tijdens de verhuizing in 2017 constateer ik bij een tafelpoot dat het bevestigingsblokje is weg gevreten. Ik leg het blad voor 2 weken op een wit laken. Uit de spleten van het blad komt poederachtig hout. Tafel terug naar de winkel. Nu volgt er een discussie en afwachten dat al 2 mnd. duurt. Ik ben huiverig om de tafel weer in mijn nieuwe woning te zetten. Mijn voorstel is (gedeeltelijk) geld terug of een bewerkte andere tafel uitkiezen, desnoods met bijbetaling. Dat wil hij niet. De verkoper/eigenaar heeft er een nieuw blokje opgezet en zegt dat de tafel behandeld is. Hij zegt ; mocht er toch nog wat uitkomen dan heb ik garantie en breng ik hem terug. Maar ik wil dit niet gaan uitproberen. Ik wil deze tafel niet meer. Wat is mijn recht in deze en waar vind ik informatie?
Mijn dank bij voorbaat. Mvrgr, Henna

8820 11 Rapporteer

fa
door familyman - Apr 7, 2017 om 10:51
888 Antwoorden / 1 Vragen

Vervelend voor u, maar de verkoper heeft het recht om een probleem te herstellen. In dit geval heeft hij gekozen voor herstellen. Dat wil u niet maar u heeft in deze helaas weinig te willen/eisen. Wilt u toch een andere tafel, zult u een andere/nieuwe moeten kopen op eigen kosten.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Apr 7, 2017 om 10:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Laat vooral de nu toegezegde garantie op schrift zetten en accepteer het aanbod. Waarschijnlijk heeft u inmiddels een emotionele aversie tegen deze tafel, maar dat is uiteindelijk uw probleem dat wel weer gaat slijten. Er is geen technische fout meer na de reparatie en uw heeft nú een deugdelijk product ... tot het tegendeel aangetoond kan worden en uw weer een reparatie of tòch een andere tafel kunt krijgen.

Suc6 ermee.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Apr 7, 2017 om 10:59
16847 Antwoorden / 108 Vragen

De verkoper zegt dat de tafel behandeld is en dat u er garantie op heeft als het toch terugkomt. Daar zou ik best op durven vertrouwen. Maar u kunt natuurlijk het nu onbewerkte hout ook met boenwas gaan behandelen, de meest simpele manier , van boenwas, of beits, lak daar houdt de houtworm niet zo van. Zou het gerust proberen. Tja, wat uw recht is: de man heeft de tafel behandeld (met dus de garantie, heeft u dat zwart op wit?) en dat hij de tafel niet terug wil is ook wel te begrijpen. Als u het niet aandurft, dan maar de tafel vervangen voor een andere, wel op uw kosten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 7, 2017 om 16:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Topverkoper, want tafel was al buiten de 2 jaar garantie.
U heeft nergens recht op als het om terugbrengen of een vergoeding gaat. Verkoper lost problemen op dus doet wat hij moet doen.

ne
door neodutchio - Apr 7, 2017 om 16:42
5165 Antwoorden / 12 Vragen

In 2014 gekocht en in 2017 zit er houtworm in. U zal moeten bewijzen dat deze er al in zat tijdens de aankoop. Rechten heeft u niet meer.

fl
door fleur_4881475 - Apr 8, 2017 om 09:48
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank jullie allen voor het meedenken en advies. Ik ga dinsdag naar de winkel. Is er geen andere oplossing dan de tafel terugnemen, dan zij het zo. En met de toegezegde garantie op schrift. Voor mijn emotionele gevoel van beestjes in huis, ga ik de tafel zelf nog poetsen met de Rit bijenboenwas gemengd met cayennepeperpoeder.
Mvrgr,  Henna

ne
door neodutchio Apr 8, 2017 om 10:28
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat gaat u nu doen met de gegeven adviezen? U gaat weer uw eigen gang en wil de tafel weer terug brengen. Volgens mij heeft de verkoper al aangegeven dat de tafel niet terug kon.
En boenwas met cayennepeperpoeder, hoe komt u daarbij? Nergens in bovenstaande reakties is deze tip gegeven.

Wat voor nut had u vraag en waarom zouden wij nog moeten regeren?

hansje klein
door hansje klein Apr 8, 2017 om 11:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

TS zal hier bedoelen dat de tafel terug naar huis genomen zal worden.

Het lijkt mij een verkoper die 'doet wat hij belooft" en hij zal óók nog wel een laatste goede tip m.b.t. de bestrijding op de lange termijn van die beestjes hebben ... toch?

fa
door familyman Apr 8, 2017 om 13:09
888 Antwoorden / 1 Vragen

Laten we maar aannemen dat de vraagsteller uit "emotionele redenen" zo reageerd en eigenlijk zich niet bij de feiten wil neerleggen. Maar, vraagsteller, niet gaan zeuren als er na uw behandeling geen garantie/oid meer mogelijk is.

gerbera
door gerbera - Apr 8, 2017 om 11:03
7372 Antwoorden / 14 Vragen

ga ik de tafel zelf nog poetsen met de Rit bijenboenwas gemengd met cayennepeperpoeder.

U denk, dat mochten er nog beestjes inzitten, deze niezend de tafel verlaten.
Zou er dan ook nog peper en zout bij mengen, zijn ze beter te verteren.

Als de tafel is behandeld en daar garantie op gegeven wordt moet u er zeker aan gaan rommelen. Raakt u de garantie kwijt door ondeskundig handelen.

Topantwoord

jantom
door jantom - Apr 10, 2017 om 16:03
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe groot de tafel is (en van welk soort hout) maar om van die beestjes af te komen zijn er een paar goede (doch niet zo praktische) oplossingen (te bedenken).

De tafel in een grote vriezer plaatsen voor een aantal dagen (misschien is er een vrieshuis in de buurt) of een behandeling met blauwzuurgas (door een specialistisch bedrijf) of gif in de gaatjes aanbrengen.

Het mooist (lijkt mij) is een verblijf in een vriezer/vrieshuis.

tenormin
door tenormin Apr 10, 2017 om 18:39
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dat had ik ook gelezen maar dacht: een tafel in een grote vriezer, hoe zou ze er aan moeten komen. Naar een koelhuis misschien. Maar had het wel gelezen.....;-))

le
door leoentonny Apr 10, 2017 om 22:51
11 Antwoorden / 3 Vragen

Zeker te weten dat de vorst nooit diep genoeg in het hout doordringt.

Topantwoord

ma
door maarten heest - Apr 10, 2017 om 16:17
463 Antwoorden / 0 Vragen

door neodutchio 8 apr. 2017 om 10:28
549 Antwoorden / 9 Vragen

Wat gaat u nu doen met de gegeven adviezen? U gaat weer uw eigen gang en wil de tafel weer terug brengen. Volgens mij heeft de verkoper al aangegeven dat de tafel niet terug kon.
En boenwas met cayennepeperpoeder, hoe komt u daarbij? Nergens in bovenstaande reakties is deze tip gegeven.

Wat voor nut had u vraag en waarom zouden wij nog moeten regeren?

Ja krijg nou wat zeg! Iemand die geheel zelfstandig haar eigen gang gaat en met een tip aan de slag gaat die het forum van Kassa niet heeft gegeven....
Buiten dit forum is er nog een wereld en daar kom je al googelend dit middel met cayennepeper zeer zeker tegen.
Overigens bedankt de vraagsteller vriendelijk voor het meedenken en advies. Netjes. Als de gouden tip er voor haar niet bijzit is dat nog geen reden om gepikeerd te reageren toch?

blackjes
door blackjes - Apr 10, 2017 om 17:39
141 Antwoorden / 34 Vragen

U had de poten "ONDER" het tafelblad moeten schroeven en niet "EROP".

fl
door fleur_4881475 - Apr 10, 2017 om 18:36
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u Maarten Heest voor uw juiste reactie. Sommigen vergeten dat schrijven anders is dan een gesprek voeren. Met impulsieve, emotionele reacties win je geen begrip. Toch nog even aan Blackies voor de beeldvorming : Als ik een tafelblad op z'n kop op de grond leg (en dat doe je meestal) dan schroef ik de poten er op ( of er af ).  Maar dat terzijde. Met vriendelijke groet, Henna