Da
door DavidR Dec 24, 2019 om 17:04
Geldzaken & recht

Huisbaas komt meermaals onaangekondigd slaapkamer in...

Hallo allemaal! Ik huur een woning van mijn huisbaas die ik deelde met een goede vriendin van mij. Het is nu al 3 keer voorgekomen dat ik wakker wordt omdat m'n huisbaas onaangekondigd in mijn slaapkamer staat. Zoals je begrijpt: niet echt okay...

De vorige keer zou het zijn omdat de verwarming bij de buren kapot zou zijn en hij wilde weten of het bij ons wel werkte was zijn reden. Geen idee waarom hij dat wil, want we zitten op een andere CV ketel. Uiteindelijk is hij toen weggegaan zonder iets te checken bij ons. Ik heb later toen ik van de schrik was bijgekomen verteld dat ik hier absoluut niet van gediend was en dat als hij iets wil prima een afspraak kan maken of gewoon kan aanbellen. Geeft mij de tijd om wat kleren aan te doen ;)

Afgelopen zaterdag is mijn huisgenoot vertrokken om te gaan samenwonen. Mijn huisbaas wilde me graag spreken over hoe nu verder te gaan. Geen probleem, dus we hadden voor volgende week een afspraak gemaakt. Nu stond hij vanochtend opeens weer in mijn slaapkamer terwijl ik nog sliep. Zijn reden was dat hij wilde weten hoe m'n huisgenoot het had achtergelaten. Opnieuw: geen idee waarom hij dan bij mij moet zijn. Nadat ik hem hierop doorvroeg begon hij een beetje om de boel heen te draaien en verdween uiteindelijk. Dit geeft mij niet echt een fijn gevoel.

Ik was in deze gevallen namelijk thuis terwijl hij dacht (heeft hij toegegeven) dat ik weg was. Dit geeft mij echt het idee dat hij hier vaker komt en door onze dingen zit te wroeten. Is er iets wat ik hier tegen kan doen? Want blijkbaar werkt zeggen dat ik/we dit niet willen totaal niet.

Alvast bedankt en fijne feestdagen allemaal <3

10106 17 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 24, 2019 om 17:11
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Davidr ,

Is er iets wat ik hier tegen kan doen?

Ja , lees hier wat u kunt doen , klik op de rode regel .

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/verhuurder-mag-het-gehuurde-niet-zo-maar-betreden

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Dec 24, 2019 om 17:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ander slot op de deur zetten (en het huidige bewaren)?
Is hij ook een gluurder o.i.d.?

Da
door DavidR Dec 24, 2019 om 17:15
Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb geen idee of hij een gluurder is. Er zit al een anders slot in, maar ik heb het vermoeden dat hij de nieuwe sleutel heeft gekregen van iemand die onder ons woont en onze voordeur deelt...

aurora1
door aurora1 Dec 24, 2019 om 17:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag het die persoon en maak dan ook nog maar een hangslot op de slaapkamerdeur zou ik denken. Dit vond ik ook nog:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/artikel-oproep-is-jouw-huisbaas-weleens-onaangekondigd-je-huis-binnengegaan

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2019 om 17:17
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Hij mag absoluut niet zomaar in uw kamer staan, onaangekondigd! In de slaapkamer nota bene. Onderhandel daarover stevig met hem en zeg dat u anders een ander slot op de deur laat zetten. Is ie gek geworden. En ik denk dat u gelijk heeft: dat hij ook rondsnuffelt als u niet aanwezig bent. Zeer ongehoord.

Hoop dat u ook prettige feestdagen heeft.

Lees net dat u al een ander slot heeft geplaatst. Hoe kan een ander dan die sleutel hebben? Dus als ik het goed begrijp ging het om de voordeursleutel? Dan op slaapkamerdeur ook maar een (ander) stevig slot zetten en inderdaad, op de knip als u binnen bent.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2019 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om te beginnen maar binnen een knip op de deur zetten, dan bent u veilg als u thuis bent.

En het kamerslot ook vervangen.

edrick3
door edrick3 - Dec 24, 2019 om 19:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen
diumenge
door diumenge - Dec 24, 2019 om 20:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat kan en mag echt niet. Ander slot is een optie, veel beter is gewoon wegwezen daar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 25, 2019 om 10:10
16885 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel is hier sprake van huisvredebreuk en zou u aangifte kunnen doen maar omdat uw verhuurder mogelijk geen slechte bedoelingen heeft ishet mijn idee is het beter om andere woonruimte te zoeken al zal dat lastig zijn.
In ieder geval is het zaak om de verhuurder heel erg duidelijk te maken dat het niet kan en dat hij u dan op een andere manier moet benaderen om een afspraak te maken. U kunt sloten vervangen tenzij in uw huurovereenkomst is opgenomen dat de verhuurdetr toegang mag hebben bij bijv. calamiteiten. Als dat zo is het wordt het lastig en is het opnieuw een reden om in ieder geval op zoek te gaan naar iets anders. Heeft u een huurovereenkomst?

r.kemperman
door r.kemperman - Dec 25, 2019 om 11:50
423 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou ook een bewegingscamera met wifi en volgfunctie plaatsen
je krijgt dan een melding op je telefoon als er iemand binnenkomt.

via een SD kaart kan je de opname continu opslaan of alleen bij alarm.

Je hebt dan meteen bewijs.

1paul
door 1paul - Dec 30, 2019 om 11:47
3173 Antwoorden / 0 Vragen

verander je slot, als dit een cilinderslot is is dit vrij simpel te doen...

en NEE, hij mag dit niet, doe dan ook aangifte van huisvredebreuk bij de politie...

maffy1948
door maffy1948 - Dec 30, 2019 om 12:00
45 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom heeft hij een sleutel om bij je binnen te komen. Anders een ander slot erin. Hij heeft geen enkel recht m op welke manier ook binen te komen. Je huurt het en als die wat wil, kan die het vragen en wanneer het jou uitkomt. Hij hoort ook geen sleutel te hebben of het moet met overleg zijn. Voor de rest heeft die binnen niets te zoeken. Je kan ook een camera neer zetten weet je ook of die binnen is geweest als je niet thuis ben. Het is jammer dat je hem niet eruit mag slaan. Kan ook een melding bij de politie doen. Ik zie het al gebeuren dat de verhuurder binnen komt bij mij.

ma
door marleenvanh - Dec 30, 2019 om 12:55
453 Antwoorden / 1 Vragen

Kettinkje aan de binnenkant van de voordeur wanneer je thuis bent en een kettingslot aan de buitenkant wanneer je er niet bent. Maakt ie dat kapot dan is het 'BRAAK' en kun je hem aangeven!!

jhogaarts
door jhogaarts - Dec 30, 2019 om 13:03
101 Antwoorden / 1 Vragen

wat dacht je van een extra knip op de deuren te doen

mo
door mof - Dec 30, 2019 om 18:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw huisbaas mag niet onaangekondigd uw woonruimte betreden. Punt.
u kunt aangifte doen bij de politie van huisvredebreuk.

mo
door mof - Dec 30, 2019 om 18:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Sterkker, hij mag niet eens over een sleutel van uw woonruimte beschikken.

mo
door mof - Dec 30, 2019 om 18:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En Heremietkreeft, als het huisvredebreuk is dan is wetsovertreding en daarmee is de bedoeling per definitie niet ok.

ma
door mario47 - Dec 30, 2019 om 18:52
56 Antwoorden / 2 Vragen

Huisbaas staat in zijn gelijk.Wat als er bij u wietplanten gevonden worden.Huisbaas is aansprakelijk en krijgt een grotere boete dan huurder.
Dus mag hij  kontroleren

latevogel
door latevogel - Dec 30, 2019 om 19:02
86 Antwoorden / 0 Vragen

U verteld hem via een geschreven brief dat u hiervan niet gediend bent., maak hiervan een kopie en verstuur deze brief aangetekend naar hem.
Mocht hij weer betrapt worden in uw woning, dan doet u aangifte bij de politie wegens huisvredebreuk!
Niet veel woorden, gewoon...daden!