sa
door sabina71 Jun 7, 2011 om 10:54
Geldzaken & recht

Huurverschillen

hoe kan het dat de buren minder betalen dan wij? de bewoners voor hun betaalde meer (net zo veel als ons) maar hun huur is naar gedaald?

Wij wonen hier nu 2 1/2 jaar en de nw buren net een jaar.

volgens mij klopt dit niet en zouden ze toch meer moeten betalen dan de laatste bewoners en niet minder? mag een huur zomaar bedacht worden? hier zijn toch ook regels voor?

8199 30 Rapporteer

birdies
door birdies - Jun 7, 2011 om 11:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Steeds meer woningbouwverenigingen verhuren hun woning, gebaseerd op het inkomen van huurder (z.g. huur op maat). Er staan ook vaker/langdurig woningen leeg, waardoor verhuurders gedwongen worden de huur te verlagen.

vladja
door vladja - Jun 7, 2011 om 11:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er staan ook vaker/langdurig woningen leeg, waardoor verhuurders gedwongen worden de huur te verlagen.

Dan alleen in de hele dure sector, voor de rest zijn er overal wachtlijsten met uitzondering van een paar uithoeken.

Vladja

birdies
door birdies - Jun 7, 2011 om 11:43
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Dan alleen in de hele dure sector, voor de rest zijn er overal wachtlijsten met uitzondering van een paar uithoeken...........

Niet correct! Ik weet uit eigen kring dat de huur van een woning (binnen de huurtoeslaggrens) is verlaagd toen het leeg kwam te staan.

sa
door sabina71 - Jun 7, 2011 om 12:05
6 Antwoorden / 1 Vragen

maar deze woning heeft amper leeg gestaan, en ik denk dat het inkomen ook niet lager is, het zijn net als wij gewoon 2 verdieners.

birdies
door birdies - Jun 7, 2011 om 12:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........het zijn net als wij gewoon 2 verdieners.......... Dat geeft natuurlijk geen enkele indicatie over de hoogte van hun inkomen.

na
door naataalie - Jun 7, 2011 om 15:22
129 Antwoorden / 20 Vragen

hoe weet u dat de buren minder huur betalen?
en hoeveel scheelt dat met uw eigen huur?
het kan zijn dat uw buren huurtoeslag krijgen die de belastingdienst direct naar de verhuurder stort zodat de huurder een lagere huur op de acceptgiro ziet, die u misschien heeft gezien?

sa
door sabina71 - Jun 7, 2011 om 15:57
6 Antwoorden / 1 Vragen

dat weten we omdat ze dat hebben verteld en op deze huur krijg je geen huurtoeslag daar is hij te hoog voor namelijk. En wij betalen 120€ meer per maand!

birdies
door birdies - Jun 7, 2011 om 16:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=sabina71 schreef op dinsdag 7 jun 2011, 15:57]dat weten we omdat ze dat hebben verteld en op deze huur krijg je geen huurtoeslag daar is hij te hoog voor namelijk. En wij betalen 120€ meer per maand!

Dus het is een huis in de vrije sector. Veel huurprijzen in deze sector zijn sterk verlaagd. Bovendien: de verhuurder mag dit doen, dus verder niets aan/tegen te doen.

f.weele
door f.weele - Jun 8, 2011 om 11:02
1085 Antwoorden / 27 Vragen

zijn de huren die u en uw buren betalen inclusief service en/of eventuele
stookkosten? Indien het b.v. inclusief stookkosten is, dan kan het verschil zitten in het voorschotbedrag v.d. stookkosten.Het verschil kan hem ook zitten in de puntenwaardering van de woningen. Indien de vorige bewoner ooit een bezwaar heeft ingediend bij de huurcommisie tegen de huurverhoging, dan kan het zomaar zijn dat na meting van de woning door iemand van de huurcommisie het puntentotaal juist is toegenomen, wat als resultaat heeft dat een nieuwe bewoner meer huur gaat betalen omdat de woningcorp. het recht heeft om de huur aan te passen a.d.h. van het nieuwe puntentotaal!
m.vr.gr.

ro
door roosleander - Jun 8, 2011 om 11:13
10 Antwoorden / 2 Vragen

Een huurovereenkomst is een overeenkomst tussen huurder en verhuurder. Als je als huurder tekent en dus akkoord gaat met de prijs, is dat de prijs die je moet betalen. Wat de verhuurder met andere bewoners afspreekt, maakt verder niet uit, want dat is een overeenkomst tussen twee andere partijen. Als het een woning betreft van een woningbouwvereniging, dan zijn er wel marges waarbinnen ze moeten blijven, maar dat heeft dan vaak meer betrekking op de bovengrens en niet op de ondergrens.

toselien
door toselien - Jun 8, 2011 om 11:41
12 Antwoorden / 5 Vragen

Wat er de reden ook voor is: raar blijft het wel !
Waarom moet er tregenwoordig zo'n onduidelijkheid worden gecreëerd ?
In november 2010 verhuisde onze buurvrouw. We woonden 28 jaar naast elkaar en betaalden al die jaren dezelfde huur.
Onze nieuwe buren betalen maar liefst € 90,-- meer per maand voor dezelfde woning. Ik vind dit een grof schandaal. Waar is dit op gebaseerd ?
Het gevolg van deze huurverhoging is wel dat de nieuwe bewoners geen aanspraak kunnen maken op de huurtoeslag, als ze daar al voor in aanmerking zouden komen.
Voor mij is dit een vorm van "scheefgroei" die niet wordt veroorzaakt doordat bewoners met een te hoog inkomen in een (te) goedkope sociale woning blijven wonen, maar één die door de zichzelf verrijkende woningbouwvereniging wordt veroorzaakt.
Of heb ik het helemaal mis ?

sa
door sabina71 - Jun 8, 2011 om 11:44
6 Antwoorden / 1 Vragen

Voor mij is dit een vorm van "scheefgroei" die niet wordt veroorzaakt doordat bewoners met een te hoog inkomen in een (te) goedkope sociale woning blijven wonen, maar één die door de zichzelf verrijkende woningbouwvereniging wordt veroorzaakt.

ja helemaal mee eens!, de woningbouw kan dus gewoon d.m.v. natte vinger werk een huur bedenken, en wij zijn gewoon het slachtoffer en betalen 120€ meer per maand voor exact dezelfde woning.

drevil
door drevil - Jun 8, 2011 om 12:20
223 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik u was zou ik de verhuurder eens om opheldering vragen en aankaarten dat u zich benadeeld voelt door deze situatie. Ze zullen er waarschijnlijk niet zoveel mee doen, maar ik zou het toch pretti vinden om mijn ongenoegen te uiten.

sa
door sabina71 - Jun 8, 2011 om 12:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

dat hebben wij en de naaste buren al gedaan en ook bij de huurcommisie. En inderdaad ze doen er helemaal niets mee..

drevil
door drevil - Jun 8, 2011 om 12:24
223 Antwoorden / 14 Vragen

Ok. Geven ze ook een reden voor de verschillen?

audb
door audb - Jun 8, 2011 om 12:43
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet niet hoe het in andere steden is maar in Amsterdam staan woningen soms een jaar leeg voor dat ze of verhuurd worden of dat er "plotseling" gaan verbouwen wat niet meer inhoud dat er een nieuwe keukenblok in wordt gezet en wat gaatjes in de muur gedicht worden.

Tevens is het hier in Amsterdam net anders om.

De huren worden meer dan verdubbeld of de woningen gaan de verkoop in.
Het ergste is nog wel dat woningen war voorheen een gezin in moest wonen nu al verhuurd word aan mensen die alleen wonen en van twee van die woningen wordt als enkele woning omgebouwd en daarna verkocht.

sa
door sabina71 - Jun 8, 2011 om 13:07
6 Antwoorden / 1 Vragen

hoop bla bla en regeltjes

pl
door plebpleb - Jun 8, 2011 om 13:54
113 Antwoorden / 60 Vragen

Oudere huurders willen/kunnen vaak niet verhuizen van 'n ééngezins-
woning naar 'n kleinere flat/woning...Omdat men dan nog meer huur moet betalen...Daardoor is er ook geen doorstroming op de woning-
markt...Zodra iemand verhuisd, moet men vaak toch meer huur beta-
len dan de vorige bewoner...Wel 'n beetje raar en frustrerend dat jouw buren toch € 120 minder moeten betalen...
Er is heel weinig aan te doen voor deze scheefgroei....

antje41
door antje41 - Jun 8, 2011 om 14:05
18 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag
Ook wij betalen maar dan de buren toen we hier kwamen wonen 6 jaar geleden heb ik eens goed aan de bel getreokken bij de verhuurder ook hier zit wel van €20.00 tot € 120.00 verschil in de woningen We hebben toen een hele goede uitleg gehad tegenwoordig is alles een punten systeem
Wij wonen in een hoekhuis vrij uitzicht de tuin is iets groter en dat moet allemaal betaald worden en ik geloof dat het ook zo is we konden in de zelfde straat nog een huis krijgen die had geen vrij uitzicht de woningen staan tegen over elkaar en die was toen ook al goedkoper
Blij ben ik er niet mee maar we hebben er gaan spijt van gehad om voor een duurdere huur te kiezen

sa
door sabina71 - Jun 8, 2011 om 14:13
6 Antwoorden / 1 Vragen

...Zodra iemand verhuisd, moet men vaak toch meer huur beta-
len dan de vorige bewoner...

ik begrijp wel dat er meer betaald moet worden door een nieuwe bewoner maar deze mensen zijn juist minder gaan betalen dan de vorige bewoners en dat vind ik gewoon heel raar.

antje41
door antje41 - Jun 8, 2011 om 14:21
18 Antwoorden / 0 Vragen

Daar zou ik ook geen antwoord op kunnen geven maar ga eens bij de verhuurder informeren
Dat heb ik toen ook gedaan en kreeg zelfs een Tel nummer van een commissie Ik weet niet meer precies hoe of wat maar als ik het niet vertrouwde kon ik daar naar toe bellen

rj
door rjw - Jun 8, 2011 om 16:07
3274 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sabina71 schreef op woensdag 8 jun 2011, 14:13]...Zodra iemand verhuisd, moet men vaak toch meer huur beta-
len dan de vorige bewoner...

ik begrijp wel dat er meer betaald moet worden door een nieuwe bewoner maar deze mensen zijn juist minder gaan betalen dan de vorige bewoners en dat vind ik gewoon heel raar.

Als het vrije sector is, is het domweg een kwestie van vraag en aanbod. Ik betaal 850 euro per maand, en mijn buren 925 domweg omdat zij direct na oplevering daar gingen huren. Toen de boel lang leeg bleef staan heeft de verhuurder de prijzen voor nieuwe huurders verlaagd. Pech voor mijn buren, maar die vonden de huur op het moment van contract tekenen kennelijk geen probleem.

kooikers
door kooikers - Jun 8, 2011 om 16:35
43 Antwoorden / 0 Vragen

Men heeft hier blijkbaar nooit van huurharmonisatie gehoord, dit houd in dat oude bewoners alleen de normale huurverhoging betalen en doordat ze al jaren in hetzelfde huis wonen eigenlijk een te lage huur betalen. De huur is afhankelijk van het puntenstelsel. Dus betaald de nieuwe huurder meestal een hogere huur.
Andersom heb ik korting op mijn huur doordat ik gedwongen moest verhuizen daar mijn oude woning tegen de grond ging voor nieuwbouw. Hierdoor betaal ik een lagere huur dan de bewoners naast ons. Die korting is bedongen door de huurdersvereniging bij de woningbouw.
In onze oude woning betaalden wij ook minder huur dan onze buren, ik woonde er rond 30 jaar en de buren 4 jaar, zij betaalden dus meer door het puntenstelsel terwijl men van degenen die er al jaren woonden niet een huur verhoging van zeg €100.- in 1 jaar konden eisen. Beide woningen dus met dezelfde punten en verschillende huur. Zou een woningbouw vereniging toch die verhoging toepassen dan zou deze door de huurcommissie weer terug gedraaid worden.

tenormin
door tenormin - Jun 8, 2011 om 22:31
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=toselien schreef op woensdag 8 jun 2011, 11:41]Wat er de reden ook voor is: raar blijft het wel !
Waarom moet er tregenwoordig zo'n onduidelijkheid worden gecreëerd ?
In november 2010 verhuisde onze buurvrouw. We woonden 28 jaar naast elkaar en betaalden al die jaren dezelfde huur.
Onze nieuwe buren betalen maar liefst € 90,-- meer per maand voor dezelfde woning. Ik vind dit een grof schandaal. Waar is dit op gebaseerd ?
Het gevolg van deze huurverhoging is wel dat de nieuwe bewoners geen aanspraak kunnen maken op de huurtoeslag, als ze daar al voor in aanmerking zouden komen.
Voor mij is dit een vorm van "scheefgroei" die niet wordt veroorzaakt doordat bewoners met een te hoog inkomen in een (te) goedkope sociale woning blijven wonen, maar één die door de zichzelf verrijkende woningbouwvereniging wordt veroorzaakt.
Of heb ik het helemaal mis ?

Dat is helemaal niet zo raar, hoor. Jullie hebben 28 jaar bij elkaar gewoond en de jaarlijkse huurverhogingen betaald. Vergeet niet de startprijs van de destijds betrokken woning die ieder jaar dus omhoog gaat. Nu komen er nieuwe huurders en die worden gelijk opgeschaald (iedere woningbouwvereniging doet dat). Ik geef u mijn voorbeeld: ik woon hier nu 14 jaar en betaal kale huur € 500.00. Mensen die hier al 32 jaar wonen zitten nu op € 349.00. Zelfde 4 kamerflat; het heeft dus te maken hoelang je er woont. Mijn nieuwe buren zitten nu € 595.00. Zo schijnt dit dus te werken.

ma
door mavlo77b - Jun 9, 2011 om 08:28
5 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al eerder aangehaald is, is een contract tussen verhuurder en huurder. En daar ben je totaal geen partij in. De verhuurder hoeft dus ook helemaal niks uit te leggen. Zo simpel is het. Een verhuurder probeert gewoon voor een zo hoog mogelijke prijs zijn waar te verhuren. Dat is de commerciele markt.

- zijn juist minder gaan betalen dan de vorige bewoners en dat vind ik gewoon heel raar. -

Ja dit gaat je dus echt niets aan. Stel je voor dat ze voor elke prijsaanpassing aan IEDEREEN moeten gaan verantwoorden waarom ze dat deden? Dat kan niet, totaal niet jouw zaak (ander contract, andere tijd etc...). Dus als je ze daarop gaat aanspreken dan lijkt me het logisch dat men daar niet op in gaat en je niets bereikt.

Als ik vandaag een auto koop voor 20.000 euro, en over een maand koopt mijn buurman hem voor 15.000 euro dan is dat ook niet anders. Op dat moment heb je een overeenkomst gesloten en ben je dus akkoord voor hetgeen wat je krijgt voor welk bedrag. In een vliegtuig kun je ook naast iemand zitten die 2x zoveel betaald heeft voor zijn stoel...

In feite is dat bij jullie niet anders. Zo'n 2.5 jaar geleden zijn jullie akkoord gegaan voor de prijs-prestatie-verhouding. Maar intussen kan de markt veranderd zijn. Als je het er niet mee eens bent dan moest je toen zeggen dat je het teveel vond en een andere woning zoeken die wel aan je prijsverwachting voldeed. Zo werkt dat nu eenmaal.

Overigens snap ik dat dit vervelend is he. Het is wel een huis waar je in woont, zit emotionele waarde aan en bovendien kost het verhuizen zoveel dat het ook niet zo makkelijk is om te gaan verhuizen voor 95 euro verschil. En je kunt wel gaan dreigen met verhuizen, maar voor jou 10 anderen vrees ik. Tja dat is het nadeel van een verkopers-markt. Anders in een kopersmarkt als in de supermarkt, als je het te duur vindt, dan ga je naar een ander super. Maar misschien toch eens overleggen of er nog eens kritisch naar de prijs gekeken kan worden. Argumenten als de buren kregen een lagere prijs dan de bewoners ervoor enzo doen er niet toe en zou ik dus niet gebruiken. Dat maakt je verhaal alleen maar zwakker. Argument is wel als bijvoorbeeld in de buurt een huis aangeboden wordt voor 100 euro minder.

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2011 om 11:45
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Mavlo77b, Uw stelling dat een verhuurder mag rekenen wat hij wil gaat ietwat mank. Tenzij U het heeft over de vrije sector. Ik had het idee dat hier gesproken werd over Sociale Woningbouw Cooperaties. En die mogen echt niet "voor het vaderland weg" prijzen vragen die ze willen. Het bedrag waar de huur op uitkomt is het aantal punten dat een woning krijgt. Die punten worden NIET verdeeld door de Woningbouw maar door het Ministerie.

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2011 om 11:47
16841 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sabina71 schreef op woensdag 8 jun 2011, 13:07]hoop bla bla en regeltjes

Waarom reageert U dan als dit onderwerp bij U alleen maar "blablabla" oproept?

ma
door mavlo77b - Jun 9, 2011 om 12:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brigden schreef op donderdag 9 jun 2011, 11:45]Mavlo77b, Uw stelling dat een verhuurder mag rekenen wat hij wil gaat ietwat mank. Tenzij U het heeft over de vrije sector..

Ja ik had het over de vrije sector. In de sociale huur gaat dit geheel niet op inderdaad.

Ik dacht dat eerder geconcludeerd was dat het om de vrije sector gaat. Maar de originele vraag is daar niet duidelijk over.

Dus wat voor huurvorm gaat het om?

discovery
door discovery - Jun 10, 2011 om 00:13
91 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=kooikers schreef op woensdag 8 jun 2011, 16:35]
Andersom heb ik korting op mijn huur doordat ik gedwongen moest verhuizen daar mijn oude woning tegen de grond ging voor nieuwbouw. Hierdoor betaal ik een lagere huur dan de bewoners naast ons. Die korting is bedongen door de huurdersvereniging bij de woningbouw.

@Kooikers

is het waar dat als je gewongen wordt te verhuizen je korting op de nieuwe huur kan bedingen? Ik heb daar niet eerder over gehoord en aangezien mijn huis ook op de nominatie staat om plat gegooid te worden (tegen mijn zin want ik woon hier prima) ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

vlinder279
door vlinder279 - Jun 17, 2011 om 15:21
14 Antwoorden / 10 Vragen

De huurprijzen gaan via een puntenstelsel.
Ik betaal aanzienlijk meer dan de meeste huurders in mijn wijk met dezelfde huizen. Dit komt omdat de vorige bewoners een bad, hangend toilet en disignradiator hebben geplaatst in een wel luxe uitvoering, terwijl in de andere huizen alleen een douche in een zeer eenvoudige badkamer zit.Ook heb ik dankzij hen een geheel uitgebouwde keuken met inbouwaparatuur. Dit alles telt mee in het puntensysteem waardoor de huur duurder uitvalt. Nadat het huis opnieuw verhuurd wordt moeten de behaalde punten opnieuw geteld worden. Misschien hebben uw buren dus toch iets niet wat u wel heeft????