He
door Heksjehupsakee Sep 14, 2016 om 11:16
Geldzaken & recht

Hypotheek oversluiten

We hebben momenteel 4 hypotheekdelen: 2 spaardelen en 2 aflossingsvrije delen.
Spaardeel 1 loopt nog tot 2029 tegen 5,25%
Spaardeel 2 loopt nog tot 2032 tegen 5,25%
Aflossingsvrij 1 loopt nog tot 2029 tegen 5,15%
Aflossingsvrij 2 loopt nog tot 2038 tegen 5,15%

De rentevasteperiode loopt af in oktober 2018. We vragen ons af of het zin heeft de hypotheek nu al te oversluiten. Ik heb gebeld met onze hypotheekverstrekker. Zij gaven aan dat ze meestal adviseren alleen het aflossingsvrije deel over te sluiten. Het spaardeel heeft niet zoveel zin omdat als de rente omlaag gaat, de premie omhoog moet. Klopt dat advies?

Ik heb daarna een kostenraming opgevraagd. Op dit moment hebben we te maken met een betaalbare boeterente voor beide aflossingsvrije delen - hoe langer we wachten, hoe lager dit bedrag wordt. Ik begreep echter ook dat dit renteverlies (deels) aftrekbaar is van de belasting. Hoe werkt dat precies? Tot welk percentage of bedrag kun je opvoeren?
Daarnaast is er uiteraard de vraag of we er verstandig aan zouden doen om nu over te sluiten, nu de rente zo laag staat (volgens de telefonisch opgevraagde info zou dat nu neerkomen op 1,93 voor 10 jaar vast, voor alleen de aflossingsvrije delen). De rente zal de komende 2 jaar niet meer verder zakken, lijkt me.

Ik heb al een en ander doorgerekend en als we zouden oversluiten zou ons dat nu rond de 250 euro per maand schelen. Best een aanzienlijk bedrag. Daar staat tegenover dat we eigenlijk gewoon de rente afkopen natuurlijk - het levert ons uiteindelijk netto een voordeel op gedurende 4 maanden. Is dat de moeite en weegt dat op tegen het uiteindelijk rentevoordeel? En zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Naast dit alles gaan we door met het jaarlijks aflossen van de maximaal toegestane 10%. Dat speelt wellicht ook nog een rol in de keuze die we maken. Ik zie door de bomen even het bos niet meer.... Help...?

1343 3 Rapporteer

me
door mein33 - Sep 14, 2016 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@heksjehupsakee,

U kunt overwegen om gebruikt te maken van de mogelijkheid tot rentemiddeling.
Of dit voor de korte duur welke uw rentevastperiode nog duurt zinvol is is niet even en eenvoudig te zeggen.
U kunt zich hieromtrend nader en geheel vrijblijvend informeren op de site

www.ikbenfrits.nl

Op deze site kunt u met uw gegevens een inzicht krijgen welke mogelijkheden er voor u zijn.
Indien gewenst kunt u er ook een persoonlijk (telefonisch) advies gesprek krijgen, ook dit is kosteloos.

Succes,  mein33

He
door Heksjehupsakee Sep 14, 2016 om 12:10
10 Antwoorden / 6 Vragen

Dank mein33. Mijn huidige hypotheekverstrekker biedt helaas geen rentemiddeling. Wegens mijn  medische conditie ben ik helaas 'veroordeeld' bij mijn huidige verstrekker te blijven. Ik weiger over te stappen omwille van anders enorme OVR-premie.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2016 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien van alles, is het heel onverstandig voor de delen met het spaardeel die over te sluiten, of daar rentemiddeling te kiezen.

De rente daalt dan natuurlijk wel maar de inleg op het spaardeel wordt veel hoger, want als het goed is, krijgt u op het spaardeel net zo veel rente als dat u betaald voor de hypotheek. En die hypotheek rente is aftrekbaar, maar de premie niet.

Houdt u er wel rekening mee, dat, als de rente zo laag blijft, u in ieder geval in 2018 al heel veel meer moet gaan betalen voor de premie van die spaarhypotheken?

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2016 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De boeterente die u zou moeten betalen, als u de aflossingsvrije delen oversluit, is volledig aftrekbaar.

Hebt u bij het "voordeel" ook rekening gehouden met de kosten die u moet gaan betalen voor advies en oversluiten? Die kosten zijn overigens ook aftrekbaar.

Wat wijsheid is, kan ik u niet zeggen, maar persoonlijk zou ik wachten op de rente vervaldag. Want u kunt dus nog in 2016, 2017 en 2018 gebruik maken van de aflossingsmogelijkheid en u zou daar dan al die boete voor betaald hebben.

He
door Heksjehupsakee Sep 14, 2016 om 13:34
10 Antwoorden / 6 Vragen

Dank Tijger1 dat is inderdaad een aspect waar weer geen rekening mee hadden gehouden.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2016 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Succes met puzzelen.:-))