Kr
door Kruimel701 Jun 13, 2020 om 16:08
Geldzaken & recht

Hypotheek rond en roodstaan

Onze hypotheek is rond. We moeten alleen nog bij notaris tekenen. Mag ik weer bij de bank  rood staan aanvragen of kan hierdoor de koop alsnog niet  door doorgaan?

2961 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 13, 2020 om 16:12
16883 Antwoorden / 202 Vragen

De beste en meest eenvoudige oplossing is echter en uiteraard: eerst tekenen en dan de aanvraag om weer rood te mogen staan indienen. Ik vraag me af wat dan het probloeem zou kunnen zijn als het 'rood staan' incidentele gevallen betreft.

aurora1
door aurora1 - Jun 13, 2020 om 16:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt zoveel aanvragen als u wilt, maar of het verstandig is en of u uw zin zult krijgen?
Beter is het de tering naar de nering te zetten. En had u niet pas uit een erfenis ontvangen? U kunt de notaris vragen of het belemmerend is voor de koop (van een huis?).

me
door mein33 - Jun 13, 2020 om 16:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Eerst alles afwikkelen inclusief het tekenen van de akten bij de notaris, pas daarna kunt u weer proberen om roodstaan op uw betaalrekening te krijgen.

Kr
door Kruimel701 - Jun 13, 2020 om 18:09
1 Antwoorden / 6 Vragen

Dit was gewoon een vraag indien nodig hoe zit dit dan .Ten tweede  of ik erfenis gekregen heb of niet daar ga het nu niet over toch ?  En als ik rood staan wil  aanvragen  en vraag of het hier mag ofniet dan is het alsnog iets prive. Snap dat mensen  nieuwsgierig zijn. Maar sommige  willen echt alles weten

mr
door mrmoto Jun 13, 2020 om 18:58
167 Antwoorden / 4 Vragen

stel dan deze vraag aan JOUW financiele begeleider als je de antwoorden alhier gegeven jouw niet zinnen!

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2020 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig naar uw situatie. Maar vraag het de notaris of uw bank.

aurora1
door aurora1 Jun 13, 2020 om 23:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@kruimel, mij interesseert uw situatie ook totaal niet, maar dat u problemen met geld heeft lijkt me duidelijk. En ook dat interesseert me niet. Maar waarom stelt u alsmaar zulke vragen over geld hier? Als u niet met geld om kunt gaan, "te grote ogen" heeft, kun u maar beter naar een financieel begeleider oid gaan, en voor juridische vragen naar zoals al is gezegd. En u reageert alsof u het allemaal prima weet, maar dat is toch niet zo? Wees blij dat de mensen de moeite nemen om uw topic te lezen en daarop te reageren. Helemaal gratis ook nog.

aurora1
door aurora1 - Jun 13, 2020 om 19:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien is het dan een beter idee om uw (ook juridische) vragen aan de notaris voor te leggen of om een advocaat/jurist in de arm te nemen?
Als die noodzakelijke vragen stellen zal dat binnenkamers zijn, wat niet op een openbaar forum kan. U stelt nl vaker dergelijke vragen. Een "gewone" vraag is dit niet, dus ik zou dit aan die notaris voorleggen.

rj
door rjw - Jun 13, 2020 om 22:59
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Eigenlijk is dit een mooie gelegenheid om nooit meer rood te staan. Stop kwartaalkredieten of hoe ze bij de diverse banken allemaal heten en ga een slim financieel beleid voeren. In het verleden was het nog wel eens handig als je onverwachte uitgave moest doen, dat het niet meteen bij 0 euro geblokkeerd werd. Maar tegenwoordig kan je zelfs terwijl je in de rij staat geld van je spaarrekenening overmaken naar je betaalrekening. Het doel van een (tijdelijk) krediet is daarmee eigenlijk achterhaald. Wat overblijft is een voor de banken extreem gunstig product gezien de kosten waar je als consument mee te maken krijgt.

justmeagain
door justmeagain - Jun 13, 2020 om 23:09
623 Antwoorden / 8 Vragen

Serieus?
Net je hypotheek rond maar nu al weten dat je misschien maandelijks niet uit gaat komen.
Persoonlijk vind ik dat banken dit niet meer zouden moeten faciliteren. Dan leren mensen financieel te plannen.

lo
door lovewinnie - Jun 13, 2020 om 23:56
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nee. Ze gaan akkoord met de voorwaarden en situatie  zoals die nu is .
Daarop is u hypotheek berekend .  Dat is geen roodstand. Zolang er niet getekend is mag de bank nog terug als de voorwaarden of situatie wijzigt .lijkt me dus zeer onverstandig zolang hypotheek nog niet definitief is en dus getekend door bijde partijen

va
door vanlotjegetikt - Jun 14, 2020 om 09:16
809 Antwoorden / Vragen

Rood willen staan en dan ook nog een Hypotheek willen hebben
Vraag mij af of u weet wat de consequenties zijn rood staan Hypotheek eraf en dan de rest van de maand.
O ja dat is niet mijn probleem.
Nou dat is het wel.
Want uiteindlijk betalen degenen die dat niet doen rood staan alsnog die kosten omdat de bank het hoe dan ook bij zijn klanten neerlegt.

ro
door ron503 - Jun 14, 2020 om 10:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Rood kunnen staan is van invloed op het verkrijgen van een hypotheek bedrag want rood kunnen staan is BKR geregistreerd dus wordt als een schuld behandeld. Als er maandelijks meer inkomsten binnen komen dan het bedrag dat rood gestaan mag worden voorzie ik geen reden om de aanvraag te wijgeren. De vraag is moet je die roodstand wel willen maar dat is een keuze die ieder voor zich maakt en daarmee niet discutabel is.

gerbera
door gerbera - Jun 14, 2020 om 10:48
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Of "rood" staan verstandig is laat ik in het midden maar houdt er wel rekening mee dat dit extra geld kost. Dit kan variëren van 8 tot 14 procent per jaar over het bedrag dat u "rood" staat. Daarnaast moet u er rekening mee houden dat in de periode dat de hypotheek en andere vaste lasten afgeschreven worden er voldoende saldo op uw rekening staat. Het risico dat dit een keer fout gaat wordt, met het "rood" staan, alleen maar groter zeker als dit regelmatig gebeurd. Als voorbeeld, zou u € 250,- "rood" staan kost u dat in het ongunstigste geval € 35,- en dat is in feite weggegooid geld.

me
door mein33 - Jun 14, 2020 om 10:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De mogelijkheid om 'rood' te kunnen staan op de bankrekening gaat meestentijd maar om een paar honderd euro en biedt de mogelijkheid om, ook als het saldo net even niet toereikend is toch even dat boodschapje te kunnen betalen en het voorkomt dat je met "rode" oortjes bij de kassa komt te staan.

Bij het aangaan van een hypotheek is zelfs de mogelijkheid tot het 'rood' kunnen staan op de bankrekening van (sterke) invloed op de hoogte van het te verkrijgen hypotheekbedrag, net als bijv. een Smartphone op afbetaling dat is.

Zonder dit soort kleine kredietjes komt het te lenen bedrag veel hoger te liggen en biedt de potentële huizenkoper de mogelijkheid om een hoger bedrag te lenen.

Het (tijdelijk) beëingen hiervan heeft dus niets te maken met de kredietwaardigheid van de Topic starter en na het volledig afronden van de aankoop kan het 'rood' staan weer probleemloos worden aangevraagd.

rj
door rjw Jun 14, 2020 om 13:34
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals ik al aangaf is het eerste punt wat je aanhaalt ooit de reden geweest voor dit soort oplossingen. Maar dat is nu helemaal niet meer nodig. Je kunt overal en direct geld overmaken van je spaarrekening

me
door mein33 Jun 14, 2020 om 13:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 Je kunt overal en direct geld overmaken van je spaarrekening.

Dat gaat mij echt niet lukken, terwijl er toch pecunia genoeg voorhanden is !

gerbera
door gerbera Jun 14, 2020 om 13:51
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Geld direct van spaarrekening overmaken lukt niet, het zal eerst naar de betaalrekening overgeschreven moeten worden.

me
door mein33 Jun 14, 2020 om 14:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maar om dat overal en direct te kunnen doen, zoals @ RJW aangeeft, gaat mij toch echt niet lukken !  ;-))