a_
door a_1984 Aug 11, 2013 om 22:08
Geldzaken & recht

Hypotheek - schuldlasten

Goedeavond,

Ik heb een vraag m.b.t. mijn hypotheek. Mijn relatie is nu ong. 2 jaar over echter heb ik nog wel een huis met hypotheek samen met mijn ex zonder samenlevingscontract en ook geen NHG. We zijn al een tijd bezig met het regelen van de hypotheek wat echter niet soepel verloopt. Stel voor het huis gaat de verkoop in en mijn ex kan de schuld niet betalen doordat ze in de ziektewet zit en geen baan heeft, betekend het dan dat ik op moet draaien voor de gehele restschuld (dus mijn deel en ook haar deel)? Of kan ik mijn deel van de restschuld afkopen bij de bank?

Alvast bedankt.

M.v.g.
A

2059 7 Rapporteer

worst
door worst - Aug 11, 2013 om 22:17
109 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zal je moeten kijken wat er in je hypotheek staat.

a_
door a_1984 - Aug 11, 2013 om 22:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat bedoel je met dan zal je moeten kijken wat erin je hypotheek staat ?

In de hypotheekakte hebben we namelijk samen getekend voor genoemd, zowel van hen tenzamen als van ieder van hen afzonderlijk, voor zover in deze akte niet anders is aangeduid. De hypotheek is door beide getekend en er zijn nooit verdere afspraken gemaakt over wat dan ook. Dus we delen alleen de hypotheek (en doordat het huis minder waard is dan de hypotheek dus ook een restschuld)

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2013 om 23:00
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Samen tekenen lijkt het m.i. ook samen de kosten delen. Dat uw ex geen baan heeft en in de ziektewet zit ontslaat haar niet van de samen aangegane hypotheek destijds. Dus als het huis eventueel verkocht kan worden heeft ze ook de helft van de restschuld op haar conto. Lijkt me. Maar misschien komt hier onze specialist nog, als hij meeleest, marcel75.

zoekster
door zoekster - Aug 11, 2013 om 23:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als uw ex niets kan betalen, zal de bank het totale bedrag op u gaan verhalen. U kunt het op uw beurt wel op haar verhalen, via rechtszaak op uw ex, of eventuele afspraken. Maar dat gaat de bank niet doen, die kiest voor de makkelijke weg en zal bij degene aankloppen die kan betalen.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2013 om 00:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele hypotheek en dus ook voor de restschuld die eventueel overblijft na verkoop. Als er niet betaalt wordt, zal de bank dat gaan halen, waar dat het makkelijkste gaat. De bank is niet verplicht de helft bij uw ex te halen en de andere helft bij u. Het staat de bank vrij bij wie dan ook aan te kloppen.

Als u uiteindelijk meer aan die restschuld hebt afgelost dan uw ex, hebt u wel een vordering op haar, die u kunt trachten te verhalen.

Dus u kunt uw deel -zoals u dat noemt- niet afkopen bij de bank.

me
door mein33 - Aug 12, 2013 om 11:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geen baan (betaald werk) hebben en in de ziektewet zitten dat gaat niet samen.
Je hebt een baan en krijgt daarvoor salaris of je hebt geen baan en krijgt een uitkering en hebt dus een inkomen.

czar
door czar - Aug 16, 2013 om 10:53
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Nah, het antwoord is eigenlijk al gegeven.
Jullie zijn beiden aansprakelijk voor de volledige schuld. De bank kan dus bij jullie beiden aankloppen.
Als er bij jou geld te halen is en bij je ex niet, dan zal de bank het bij jou komen halen.
Aanklagen van je ex om de helft terug te krijgen lijkt me vrij zinloos als daar niks te halen valt.