pe
door petram Dec 4, 2013 om 21:55
Geldzaken & recht

Ik ben altijd aansprakelijk ook al is de baas in alle opzichte nalatig

Beste mensen,
Op 10 november liep ik de laatste ronde zoals gewoonlijk met mijn honden getrainde mechelaars wel te verstaan.Eenmaal op het stukje grasveld aangekomen wat gekenmerkt word door een voetpad kwam er van achter een fietser zonder licht met zijn hondje aangefiets.Dit is overegens niets nieuws we hebben het hondje nooit aan de lijn gezien.Opeens kwam dat kleine hondje keffend naar me toe gerend terwijl ik tegen de baas riep die inmiddels 6 meter van me af was roep je hond en lijn hem aan.Op de hond zat geen enkel appél en mijn hond aan de lijn voelde zich bedrijgd en heeft hem gepakt.Toen de man bij bezinnen was riep ik pak je hond pak je hond waarop hij zei nee dat durf ik niet.Ik was zo kwaad omdat hij heel labiel reageerde en zei waar is je lijn waar is je lijn???? Ineens leek hij te beseffen wat er gebeurd was en zei ik bel de politie.Ik heb tegen de man gezegt dat moet je zeker doen.Getuige die gezien hadden dat ik niet rustig was en op het momnet van bijten mijn honden aangelijnd hebben gezegt ga naar huis en lijn je honden af.Ongeveer een half uur later ariveerde de politie al schijmemd op de hond bleek het beestje nog te leven.Ik was totaal in schok en heb dat beeld nog steeds in mijn hoofd.Hoelang het geduurd heeft voordat het beestje uit zijn lijden is geholpen geen idee maar op het papier stond ergens middernacht dierenartskosten.Ik vind dat de baas hierin al heel erg nalatig is geweest.Toen de politie ariveerde ging een patroele naar hem en een naar mij waaronder een zeer gespecialiseerde hondenbegeleider.Die heeft de hond bekeken en vond dat de hond zich goed hersteld had niks abnormaals.Maar goed ik mijn hele verhaal verteld tot in details word mij geadviseerd om de verzekering van mij te benaderen erg vreemd want ik wilde aangifte doen ,maar dat kon niet omdat het om tegenpartij zijn hondje gaat.Ik ben de dag erna naar de verzekering geweest en heb kort alles verteld.In afwachting op de tegenpartij is mijn zoon na drie dagen maar eens komen zeggen dat we onze verzekering hadden ingeschakeld.Na enkele dagen kwam de moeder aan de deur en zei dat ze het fijn vond dat we het zo wilde oplossen, en gaf de gegevens van haar zoon die ik aan de verzekering moest sturen.Tot nu toe gaat alles goed totdat er ineens een heel verhaal kwam .Volgens artikel 6:179 burgerlijk wetboek bent u als bezitter van het dier aansprakelijk,zelfs als u geen enkele schuld hebt aan de gebeurtenis??? Wij hebben te goeder trouw de politie opgevolgd en de raad van hun opgevolgd maar toen ik dat las was ik buiten zinnen hoezo ik schuld???/ er is maar een nalatig dat is de baas van de hond die losliep had die aan de riem gezeten dan leefde het beestje nu nog of was een andere hond geweest die hem schade had toegebracht het hondje liep immers altijd zonder riem.# dagen nadat ze wisten dat we de verzekering hadden ingeschakeld kregen we dus die brief met die zin en de kosten die er voorlopig waren gemaakt maar liefst 900 euro en kon nog meer worden door emotionele schade.Ik had het nietmeer hoe zit het met mijn emotionele waarde een hond die niet meer is zoals vroeger een hond die ik moet muilkorven bang als er weer een hond losloopt hoe zit het daarmee?Aangezien we van de politie geen papier hadden ben ik zelf met die brief naar de politie geweest die mijn melding had opgemaakt en die zeiden duidelijk dat zijn mensen die zijn op geld uit.Ik vroeg hoe de stand van zaken was en die zeiden dat er een melding was gemaakt en geen proces verbaal.Vervol

7933 4 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 4, 2013 om 22:53
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Toen hield uw verhaal op.

Als eigenaar van een hond bent u (civielrechtelijk) aansprakelijk voor schade die door uw hond wordt veroorzaakt.

De eerste vraag is dus, heeft uw hond schade veroorzaakt? Het antwoord is ja. Uw hond heeft een andere hond gebeten die ten gevolge daarvan is komen te overlijden. De eigenaar van de andere hond kan de schade die hij heeft geleden dus op u verhalen.

De tweede vraag is. In welke mate bent u aansprakelijk voor de ontstane schade. Voor de beantwoording van die vraag dienen er veel deelvragen beantwoord te worden zoals:
- Wist u dat uw hond zo reageert op andere honden?
- Is het toegestaan om op betreffende locatie honden los te laten lopen?
- Wat had u redelijkerwijs kunnen ondernemen om de schade te voorkomen?

Het antwoord op deze vragen kan dus van invloed zijn op de mate van uw aansprakelijkheid. Die kan 100% zijn maar ook minder als de andere partij ook niet voldoende heeft ondernomen om de schade te voorkomen.

Ten slotte is nog het volgende van belang. Voor de Wet is een hond een zaak (net als een auto, een stoel, een kast en een ruit). U kan daarom nooit voor een hoger bedrag aansprakelijk gesteld worden dan de dagwaarde van de betreffende zaak. Dat u dus de volledige 900 euro zal moeten vergoeden lijkt mij daarom ietwat onwaarschijnlijk.

U heeft kennelijk een WA verzekering. Lever daar de rekening in die de tegenpartij u gepresenteerd heeft en leg daarbij kort en krachtig uit wat er gebeurd is en geeft tevens antwoord op de vragen die ik hiervoor al stelde.
Onthoud u van meningen en conclusies over het gedrag van de andere partij op het moment van het incident. Die niet of nauwelijks relevant. Als u getuigen heb van het gebeuren, benoem die dan ook in uw brief aan de verzekeraar. De verzekeraar zal contact opnemen met de andere partij en bepalen zij wel of geen schade zullen vergoeden en zo ja, hoeveel zij zal uitkeren.

Bij de politie moet u in ieder geval niet zijn. Dieren kunnen geen strafbare feiten plegen en mij blijkt niet dat u uw hond aangehitst heeft en ook blijkt niet dat er al eerdere (bijt) incidenten met uw hond zijn geweest. Is dat laatste wel het geval geweest dan zal de politie de Burgemeester adviseren of uw hond een muilkorf gebod moet krijgen. De politie heeft verder niets te maken met de vraag of uw e\wel of niet aansprakelijk bent voor de schade cq voor welk deel.

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe is het een simpele zaak, afgezien van alle ellende. Honden mogen niet loslopen behalve op daarvoor aangewezen terreinen. En als het een aangewezen terrein is, moet zo'n hond nog onder appel staan.

Dus als u met uw aangelijnde hinden loopt die benaderd worden door een loslopende hond, dan zijn alle -nare- gevolgen voor de eigenaar van die loslopende hond.

De politie kan hier slechts aan de eigenaar van de loslopende hond een bekeuring uitdelen. U bent in het geheel niet aansprakelijk voor de kosten van die eigenaar.

Als die eigenaar u aansprakelijk stelt, kunt u die aansprakelijkstelling doorsturen aan uw verzekeraar met uw lezing van het gebeurde. Dus uw honden aan de lijn, de zijne loslopend die dreigend op uw honden afkeam.

Uw verzekering zal dan korte metten maken met die claim.

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waaruit dus volgt dat u niet altijd aansprakelijk bent. Heel simpel.

tenormin
door tenormin - Dec 5, 2013 om 13:40
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Niet dat het er nu nog toe doet, want de hond is overleden maar rijst bij mij de vraag: u had uw hond aan de lijn; kreeg uw hond dan toch de kans (van u) om aan te vallen? Herken veel van de omschreven situatie maar dan aangevallen hond weg'trappen' en eigen hond zo strak houden dat ook hij geen kant op kan.