ge
door gewoon Vera Sep 29, 2021 om 22:29
Geldzaken & recht

In 2011 werd hier geschreven over een depot voor begrafeniskosten. Geldt dit nog

Ik ben bijna 80 jaar en mijn begrafenisverzekeringen zijn onvoldoende. Ik heb wel genoeg geld op de bank en wil dus graag zo'n € 8.000.-- in een depot storten (wellicht heb ik ooit een toeslag nodig die ik niet krijg als mijn saldo te hoog is, maar mijn  begrafenisverzekeringen te laag zijn). Belastingdienst en diverse  banken en begrafenisondernemers gaven desgevraagd niet thuis.
In 2011 werd hier veel over geschreven bij Kassa maar: geldt dit nog? Kan het alsjeblieft misschien zelfs nog wat concreter?

4089 10 Rapporteer

sw
door swat1500 - Sep 29, 2021 om 22:48
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Vragen aan Kassa moet u niet in dit forum stellen maar direct aan kassa.
U moet uw vraag ook niet stellen aan een bank of begrafenis ondernemer.
Geld dat u zelf reserveert voor uw begrafenis telt mee voor uw vermogen. U kunt wellicht wle bij een verzekeraar of bijvoorbeeld de Dela een koopsompolis afsluiten waarmee de begrafenis kosten gedekt kunnen worden.

getty
door getty - Sep 30, 2021 om 08:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat u inmiddels te oud bent om dit te doen
bij Dela lees ik bv een leeftijd van 75 jaar.

Als u voldoende geld op uw rekening heeft staan is er toch niets aan de hand?

Tja , die toeslag dan niet krijgen, dat is dan een luxeprobleem.

sira
door sira - Sep 30, 2021 om 08:47
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Als ik u was zou ik me hier helemaal niet druk over maken. U zegt dat u genoeg geld op de bank heeft, u heeft ook begrafenisverzekering(en), dus als er tekort is dan kunnen uw erfgenamen het tekort aanvullen van uw bankrekening. Bovendien zijn er rond de begrafenis (of crematie) ook nog kosten aftrekbaar.

Ik weet dat mijn begrafenisverzekeringen ook te laag zijn, maar ik heb ook genoeg reserve, dus niets aan de hand. Mijn erfgenamen kunnen met een gerust hart de erfenis aanvaarden, er zijn geen schulden en ze hoeven niets uit eigen zak te betalen, kortom, ze worden er niet slechter van.

ge
door gewoon Vera - Sep 30, 2021 om 08:57
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor jullie aandacht maar jullie hebben het toch niet goed begrepen: ik ben weliswaar bijna 80 maar mijn moeder werd 95, mijn vader 97 en ik leef heel gezond: geen alcohol, rook niet, geen vlees, maar sport veel dus: ik ben van plan om 100 te worden. Bij de eerstkomende huurverhoging zal ik  echter huurtoeslag écht nodig hebben wil ik de sportschool nog kunnen betalen en als ik die huurtoeslag mis dan boer ik ieder jaar zo veel achteruit dat ik mijn béétje spaargeld moet opsouperen.
Afijn: hier viel het woord koopsompolis en dar ga ik me nu in verdiepen. Misschien is dat de oplossing.
Jullie bedankt.
gewoon Vera

sira
door sira Sep 30, 2021 om 09:08
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Kunt u geen advies vragen bij een notaris of uw boekhouder (financieel adviseur)?

getty
door getty Sep 30, 2021 om 09:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Verdiep u eerst eens in de huurtoeslag, kans is aanwezig  dat u die ook niet eens krijgt

ge
door gewicht Oct 1, 2021 om 16:14
170 Antwoorden / 1 Vragen

Sira ,je hebt volkomen gelijk.
Zorg gewoon dat je hoe dan ook voldoende geld op een spaarrekening hebt en houd rekening met kostenstijgingen.
Zelf heb ik bijvoorbeeld contact opgenomen met een begrafenisonderneming, mijn wensen besproken een een begroting op paper laten zetten. Ik zorg dan ook dat ik ver boven dat bedrag blijf en hou rekening met inflatie.
Voordeel is ook dat nabestaanden niet halsoverkop een uitvaartonderneming op hoeven zoeken, alles zit gewoon in een speciale map en het geld staat op mijn spaarrekening.

gerbera
door gerbera - Sep 30, 2021 om 09:13
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Wat de huurtoeslag betreft denk ik dat u daar niet bang voor hoeft te zijn tenzij u boven dit spaarbedrag zit. Dus anders uw spaargeld bewaren en tegen die tijd kan het tekort voor de begrafenis hieruit betaald worden.

U mag in 2021 maximaal € 31.340 aan vermogen hebben om huurtoeslag te krijgen. Hebt u een toeslagpartner? Samen met uw toeslagpartner mag u € 62.680 aan ...  Lees hier verder.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 30, 2021 om 09:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook, ik weet dat het kan. Ik heb mijnverkregen afkoopsom van mijn verzekering bij Yarden overgezet  naar Monuta. (Koopsompolis)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 30, 2021 om 11:28
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon door leven en opmaken!

De nabestaanden hebben een lage polis en bij  €1250 tot €1500,- een budget uitvaart als er geld tekort zou zijn over enkele jaren.

Ook de grote verzekeraars in Natura zijn  niet echt betrouwbaar en  hebben problemen.

Moet iedereen komen of  zijn vele al overleden?

Leef nu, jou geld en ga door met wat jij wilde.

De erfgenamen mogen  de erfenis  weigeren  en regelen is niet verplicht.

Als ooit geld tekort  mag de Gemeente het doen.

Als ze bij leven zelden komen,  dan kies ik voor Budget uitvaart.

sira
door sira - Sep 30, 2021 om 16:08
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Toch nog een nadenkertje. Wat u ook afsluit (koopsompolis of begrafenisverzekering), u moet er toch maandelijks premie voor betalen en dat gaat ook ten koste van uw AOW, pensioen of vermogen en de premie zal best hoog zijn gezien uw leeftijd.

Bij een begrafenisverzekering krijgen de erfgenamen vaak achteraf ook nog een rekening voor de "meer"kosten, want meestal blijkt de verzekeringsuitkering toch niet toereikend te zijn.

Ik heb de instelling dat ze me toch wel zullen begraven en niet bij het grofvuil zetten. In mijn geval hoef ik me weliswaar niet druk te maken over de kosten, want het geld is er, maar ik zal zeker niet een extra verzekering afsluiten. Zonde van het geld.

U moet echt advies vragen bij een onafhankelijke financieel adviseur of notaris en niet bij een bank of verzekeraar, zij willen maar al te graag aan u verkopen.
De keuze die u uiteindelijk doet, moet voor u wel de juiste keuze zijn.

Bl
door BlauweDag - Oct 5, 2021 om 15:36
4 Antwoorden / Vragen

U kunt een depositofonds proberen. Ik werk bij een uitvaartvereniging en wij bieden dit aan voor onze leden (en niet-leden). Wellicht dat dat voor u een optie is. Het geld dat u in het depositofonds stort wordt niet meegerekend bij uw eigen vermogen, dat is ook weer een voordeel voor u.