ru
door rudiotto Jul 11, 2016 om 08:17
Geldzaken & recht

Incasso na ruim 7 jaar

Ik kreeg afgelopen mei ineens van de bewoners van mijn oude huis een mail dat er post was van een incasso bureau. Ik ben overigens in dit huis al 2 en half jaar niet meer woonachtig.
Het incasso bureau geeft aan dat ik nog rekeningen open heb staan bij een garage bedrijf.
Na wat heen en weer gemail blijkt het volgens hun te gaan over 6 openstaande facturen welke uit 2009/2010 en 2012 zijn.

Deze garage was in die tijd erg slecht met rekeningen versturen en heb meerdere keren om rekeningen gevraagd. Sommige rekeningen heb ik in die tijd ook contant betaald. Nu komt het incassobureau met een lijst waarop volgens de garage rekeningen zijn verstuurd (deze data zijn overigens allemaal data dat ik nog in mijn oude huis woonde). Ik heb geen enkele van die rekeningen op mijn huis adres ontvangen. Hij geeft tevens ook aan dat er meerdere herrinneringen zijn verstuurd en dat er aanmaningen verstuurd zijn, op de laatste aanmaning staat bovenaan "AANTEKENEN". Ik heb nooit ergens voor getekend.

Graag van jullie advies.
Mijn mening is dat :

- Rekeningen uit 2009/2010 zijn verjaard, nooit rekening ontvangen en dus niet gestuit (tenzijn hij kan aantonen dat ik de rekening heb ontvangen.
- De vraag vanuit incasso is dat als ik contant betaald heb ik dat moet bewijzen maar omdat het langer geleden is dan -5- jaar heb ik hier geen kwitantie meer van.

Sta ik sterk in mijn schoenen...???

8585 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 11, 2016 om 08:52
11529 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rudiotto ,

De rekeningen van 2009 / 2010 zijn inderdaad verjaard als u nooit aanmaningen heeft ontvangen of dat er niet is gestuit .
De rekening van 2012 is niet verjaard , als u deze rekening contant heeft betaald zult u dit moeten bewijzen .

Wat moet ik doen als ik verhuis?

Gaat u verhuizen? En hebt u nog rekeningen open staan? Laat de ondernemer dan weten naar welk adres u verhuist. Doet u dit niet? Dan kunt u het de ondernemer niet kwalijk nemen dat hij de rekening en eventuele herinneringen naar het verkeerde adres stuurt .

Voor verdere informatie klik op de rode regels ,

https://www.consuwijzer.nl/thema/verjaring

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2016 om 09:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr als u een rekening contant hebt voldaan, hebt u die rekening toch met daarop de aantekening voldaan?

Maar ging u dan zo vaak naar die garage in die periode? U schrijft dat u sommige rekeningen hebt betaald. Andere dus niet? En dan moet u die rekeningen toch gehad hebben?

Als u de nota van 2012 niet betaald heb, zult u die alsnog moeten voldoen.

Voor de nota's van 2009/2010 staat u "sterk", maar als u weet dat u die deels niet voldaan hebt, waarom zou u dan uw verplichtingen niet nakomen?

hansje klein
door hansje klein - Jul 11, 2016 om 09:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Altijd de kwitanties bewaren! Of u nu sterk in uw schoenen staat om rekeningen niet te willen voldoen? Rare vraag.....u weet toch donders goed of het bedrijf voor de verhuizing nog heeft geleverd of niet. Hier kunnen derden echt niets mee.

ro
door ronny530 - Jul 11, 2016 om 09:47
2792 Antwoorden / 41 Vragen

Als er op de aanmaning "aantekenen" staat betekend het dat de aanmaning aangetekend aan u verzonden is het heeft dus niets met een handtekening van doen. Dat de herrineringen e.d. naar uw oude adres zijn gestuurd en u niets ontvangen heeft maakt niet dat de vorderingen verjaren want u bent wel degelijk meerdere malen aangeschreven. U bent zelf verantwoordelijk om alle bedrijven en instanties waar u zaken mee doet van uw verhuizing op de hoogte te stellen, wellicht bent u in de verhuisdrukte het garagebedrijf vergeten en wordt nu pas met de vordering geconfronteerd. Wat dat betreft heeft u nog mazzel dat de nieuwe bewoners u een mail stuurden maar dat zal zijn omdat ze de brieven meer dan zat waren.

ru
door rudiotto - Jul 11, 2016 om 10:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even ter om het een en ander te verduidelijken.

Volgens de garage zijn alle rekeningen in de tijd dat ik nog op mijn oude adres woonachtig was naar mij toegestuurd. Deze rekeningen zijn nooit ontvangen.
De rekeningen die volgens hem betaald zijn zijn rekeningen welke ik vaak gelijk van hem meekreeg na de reparatie.
Ik heb meerdere rekeningen contant betaald maar welke durf ik niet te zeggen aangezien het al zo lang geleden is. Volgens mij ben ik wettelijk verplicht rekeningen met daarop voldaan -5- jaar te bewaren.
Het zou kunnen zijn dat -1- rekening nooit betaald is maar dit is een rekening waar ik ongeveer 100x om gevraagd heb en deze nooit kreeg.
De rest van de -5- rekeningen zijn betaald. Het is dus niet een kwestie of ik het wil betalen maar dat ik het al betaald heb en niet nog een keer wil betalen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 11, 2016 om 13:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee hoor, dat bent u helemaal niet verplcht, het is echter wel raadzaam. Zie link van de rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/hoe-lang-moet-ik-mijn-financiele-administratie-bewaren

Diewilik

marita5
door marita5 Jul 11, 2016 om 14:40
11529 Antwoorden / 15 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2016 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eerst schrijft u dat u de rekeningen nooit ontvangen hebt en nu dat u ze op een na contant hebt voldaan. En dan krijg je de rekening toch mee, met voldaan erop? En dat wordt dan ook op de kopie die achterblijft vermeld.

Dan zou ik die ene maar voldoen, waar u 100 keer om gevraagd hebt.

ha
door harry25961 - Jul 11, 2016 om 13:38
23 Antwoorden / Vragen

Meerdere mensen zijn zeer slordig in het bewaren van facturen,   Daarom geef ik dan ook iedereen altijd de tip: Betaal nooit contant,
zeker geen garage.  Want die willen er nog wel eens reparaties zwart uitvoeren. Als is het maar vanwege bewijs van vervangen onderdelen.
Betaal zo veel mogelijk met uw PIN-PAS.  Dan heeft U ook een betaal bewijs op uw bankafschrift staan.  Ikzelf heb een archief ordner
waarin ik 15 kleine mapjes heb zitten. Voor alle bankafschriften van de laatste 15 jaar.  Heb ook mapjes voor alle (garage) rekeningen.
mapje voor garantie-bewijzen van apparatuur etc.  mapjes voor alle polissen etc.   Ik hoef nooit te zoeken naar welk betaalbewijs dan ook.
Zoals U zelf al aangeeft.  bewijzen dat U 5 jaar geleden iets contant betaald heeft word op deze manier inderdaad heel lastig.

endemion
door endemion - Jul 11, 2016 om 15:28
237 Antwoorden / 3 Vragen

(als een incasso bureau in het spel is betekent dat dat jou schuld door dat incasso bureau is afgekocht (doorgaans voor een habbekrats) de schuld tussen jou en dat bedrijf is er niet meer, er is nu enkel een 3e partij die gaat proberen geld los te peuteren van jou echter heb jij geen overeenkomst gesloten met die 3e partij en dan kom je in het gebied van eenzijdige contracten)

ha
door halex Jul 11, 2016 om 17:10
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wauw, dat hebt u allemaal zelf verzonnen? Helaas, er klopt geen biet van.
Een incassobureau kan vorderingen opkopen van een bedrijf, maar daarmee bent u als klant niet van de schuld af aan dat bedrijf. Alleen zit er voor de betaling nu een dienstverlener (incassobureau) tussen. U hebt er zelf niets mee te maken of een bedrijf rekening laat innen door de eigen boekhouder of door een door hen gemachtigde derde. Dat je zelf geen overeenkomst hebt met die derde, is totaal irrelevant. Het gaat er om dat die derde door de schuldeiser gemachtigd is om de schuld te voldoen. Ook over de voorwaarden en condities waarop dat gebeurt hebt u helemaal niets te zeggen.

endemion
door endemion Jul 13, 2016 om 18:36
237 Antwoorden / 3 Vragen

En wie heeft jou verhaal zelf verzonnen!? Dat was je niet eens zelf zeker. « Ja ik weet het die uitspraak snapt zoiemand als jij vast niet.

Luister schuld is tussen 2 partijen als partij 2 eenzijdig besluit om de schuldeis aan een 3e partij over te dragen is dat weer een nieuwe overeenkomst tussen partij 2 en 3. Partij 1 heeft daar niks met partij 3 te maken. De schuldeis van partij 3 naar partij 1 is niet meer dan een fictie. Elke interactie tussen partij 3 en 1 is dan ook op vrijwillige basis.

Incasso bureau's hebben eigenlijk helemaal geen bestaansrecht, voor schuldzaken hebben we rechters en deurwaarders. Maja jij gelooft er geen biet van en dat geloof maakt juist incasso bureau practijken mogelijk. Blijf maar lekker slapen zou ik zeggen en slik lekker alles wat andere voor lekker voor jou helemaal zelf verzinnen.

1paul
door 1paul - Jul 11, 2016 om 17:29
3170 Antwoorden / 0 Vragen

ga naar het bedrijf toe, zeg hen dat je nooit iets hebt ontvangen en dat je weet dat je die ene rekening moet betalen, dat je ook om die rekening hebt gevraagd maar hem nooit kreeg en dat je deze alsnog wilt voldoen maar de rest niet...

kijk wat de reactie is en handel daarnaar...

Ma
door Mark666666 Jul 11, 2016 om 20:27
Antwoorden / Vragen

Dit dus nooit doen. De vordering is overgedragen aan het incassobureau. Zij hebben het recht op het geld. Als je alsnog betaald aan het garagebedrijf, mag je daarna ook nog aan het incassobureau betalen.

1paul
door 1paul Jul 12, 2016 om 14:11
3170 Antwoorden / 0 Vragen

goed lezen mark, ik zeg niet betalen maar dat je hem alsnog wilt voldoen, is een klein verschil...

tr
door trofaiac - Jul 12, 2016 om 11:22
57 Antwoorden / 4 Vragen

Schijnbaar heeft u het garagebedrijf niet kenbaar gemaakt dat u ging verhuizen in die tijd. Het gevolg is dan dat het garagebedrijf de rekeningen stuurt naar uw oude adres. Hoe het zal gaan met de rekeningen van 2009 en 2010?  Maar die van 2012 moet u uiteraard wel betalen als u dat nog niet gedaan heeft. Voor grote bedragen altijd kwitanties voor langere tijd bewaren. Dan hebt u bewijsstukken.