pe
door peggy seits Jul 21, 2012 om 11:50
Geldzaken & recht

Incassokosten

Hallo;

Ik heb 19 juli een rekenng ontvangen van Interim Justitia.
Zij hebben de opdracht van wml ontvangen om mij aan te manen een bedrag van €9,40 t betalen die nog openstaan bij hun (negen euro veertig!) Datum 5 juni 2012.
Dan komen daar administratie kosten van WML bij datum 5 juli 2012. Daarbovenop incassokosten €37,- en registratie kosten €25,- waardoor het bedrag van €9,40 nu €88,36 is. Te betalen voor 27-07-20102.
Hoe zit dat? Ik dacht dat je wettelijk gezien 90 dagen had om een rekening te betalen. Daarbij heb ik geen herinnering gehad. Of dat aan WML ligt of PostNl kan ik niet beoordelen. Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groet,
Peggy Seits.

2071 29 Rapporteer

su
door susannef - Jul 21, 2012 om 11:55
303 Antwoorden / 9 Vragen

De wettelijke termijn van 90 dagen om een rekening te betalen bestaat niet!

Welke betalingstermijn noemt WML op zijn factuur?

Zeker vanwege het feit dat je geen herinnering hebt gekregen, is het buiten proporties dat je zoveel kosten aangerekend krijgt. Ik zou hier zeker op ageren richting zowel Intrum Justitia als WML.

pe
door peggy seits - Jul 21, 2012 om 12:01
5 Antwoorden / 1 Vragen

susannef
dat heb ik al gedaan bij interim (ze belden me vandaag!)
Ik heb WML nog niet gesproken; die eer gun ik mezelf maandag morgen vroeg;
dan ga ik iemand zijn werkweek niet zo leuk laten beginnen.
Ik ben niet vaak boos maar dit is gewoon onredelijk en buiten alle proporties!!

su
door susannef - Jul 21, 2012 om 12:06
303 Antwoorden / 9 Vragen

Ben het helemaal met je eens.
Ook al ben je ze dit bedrag schuldig (bestaat daar discussie over of ben je het ermee eens dat je het bedrag van 9,40 euro moet betalen), dit hadden ze ook op een schappelijkere manier aan kunnen pakken.
Als er geen discussie bestaat over de 9,40 euro kan je ze misschien maandagochtend heel fijntjes het voorstel doen om dat bedrag aan hen over te maken en erbij te vermelden (schriftelijk bevestigen) dat wat jou betreft de zaak daarmee is afgedaan.

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 12:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als het goed is staat op de rekening voor welke datum de rekening betaald moet zijn.
consuwijzer schrijft:
Over de eerste EUR 2.500 mag maximaal 15% aan incassokosten worden berekend;

Mogen naast incassokosten ook andere kosten worden berekend?
Nee. Het incassobureau mag niet naast de incassokosten ook nog aanmaningskosten, herinneringskosten, administratiekosten of bureaukosten in rekening brengen.

dus narekenen of incassokosten klopt en bezwaar maken tegen de registratiekosten.
zie bron:
klik

pe
door peggy seits - Jul 21, 2012 om 12:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

T de Hondt:Het openstaande bedrag is €9,40
dus incassokosten van €37 lijkt mij wat veel.
hoe pak ik het aan om van deze registratiekosten van €25 af te komen?
Kan ik dit ergens melden? Hoe gaat dit in zijn werk?

Dank jullie wel voor jullie reacties.

linoge
door linoge - Jul 21, 2012 om 12:11
70 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond vergeet weer eens iets.

[quote]* Voor alle rekeningen geldt dat de incassokosten minimaal EUR 40 zijn. Voor rekeningen die lager zijn dan EUR 267 is het percentage incassokosten meer dan 15%.

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 12:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Nog even een aanvulling:
Wanneer mogen incassokosten worden berekend?
Incassokosten mogen pas worden doorberekend nadat:

u te laat bent met betalen;
u voor de openstaande rekening eerst een aanmaning (herinnering) hebt gekregen;
u niet binnen 14 dagen na de aanmaning hebt betaald.

U heeft geen aanmaning ontvangen en kan dus de hele incassoprocedure aanvechten.

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 12:13
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Not very nice. Maar dit zegt u iets over u.

=linoge schreef op zaterdag 21 jul 2012, 12:11: tdehond vergeet weer eens iets.

[quote]* Voor alle rekeningen geldt dat de incassokosten minimaal EUR 40 zijn. Voor rekeningen die lager zijn dan EUR 267 is het percentage incassokosten meer dan 15%.
[/quote
=peggy seits schreef op zaterdag 21 jul 2012, 12:10: T de Hondt:Het openstaande bedrag is €9,40
dus incassokosten van €37 lijkt mij wat veel.
hoe pak ik het aan om van deze registratiekosten van €25 af te komen?
Kan ik dit ergens melden? Hoe gaat dit in zijn werk?

Dank jullie wel voor jullie reacties.

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 12:14
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ peggy seits

Zoals u ziet heb ik nog even een welkome aanvulling geschreven toen ik nog even het hele artikel las. Daar werd ik vrolijk van.

pe
door peggy seits - Jul 21, 2012 om 12:14
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de link gelezen En ik heb dat ook gelezen over die minimaal €40,- maar dan nog vind ik dat hun het anders hadden kunnen aanpakken. Maar dat zal ik ze vertellen maandag. Hun administratiekosten zijn al hoger dan mijn rekening.

En dus Interim mag geen registratiekosten in rekening brengen.
Moet ik hun dat vertellen? of waar kun je dit melden?

pe
door peggy seits - Jul 21, 2012 om 12:17
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 21 jul 2012, 12:13]Not very nice. Maar dit zegt u iets over u.

ik snap even de opmerking :
"maar dit zegt u iets over u". niet

vladja
door vladja - Jul 21, 2012 om 12:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit is een schuld van voor 1 juli 2012, ga ik vanuit. Per 1 juli gelden er andere regels. Wat je kunt doen volgens de oude regeling.

Betaal het uitstaande bedrag rechtstreeks aan de schuldeiser, niet via Intrum Justitia. Het incassobureau trekt eerst zijn eigen doorberekende incassokosten ervan af en van wat overblijft betalen ze door aan de schuldeiser. Op die manier blijft de hoofdsom open staan en dat is niet de bedoeling van de betaling. Dat is de schuld betalen en daarbuiten een discussie voeren over de incassokosten.

Die € 25,-- administratiekosten is onzin en geldklopperij bovenop de incassokosten.

Als dit de eerste brief is van Intrum Justitia, dan is € 37,-- teveel geld volgens mr. Frank Visser, rijdende rechter. Betaal IJ € 20,-- voor de ene brief en laat ze dat in een brief weten. daarin zet je
- hoofdschuld betaald aan schuldeiser
- € 25,-- administratiekosten behoren in het incassobedrag te zitten en worden niet apart doorberekend geaccepteerd
- volgens mr. Frans Visser, kantonrechter te Zaandam, zijn de volle doorberekening van € 37,-- incassokosten volgens Voorwerk II voor 1 brief teveel gevraagd
- voor de door u gemaakte incassokosten, te weten 1 brief, zal ik € 20,-- aan u overmaken onder vermelding van het dossiernummer.
- als u het hiermee niet eens bent, dan staat het u vrij naar de rechter te stappen om het restant van de door u berekende incassokosten via de rechter toegewezen te krijgen.

Vladja

ro
door ron530 - Jul 21, 2012 om 12:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Waterbedrijven zijn zeer strak in hun incassobeleid, het gaat om relatief kleine bedragen maar de inningsprocedure blijft het zelfde. De 90 dagen regel is gangbaar in het bedrijfsleven, mag ook niet maar is er in geslopen. Vraagsteller geeft aan geen herinnering te hebben ontvangen maar dat zal door het waterbedrijf zo te weerleggen zijn, termijnbedragen en herinneringen gaan geautomatiseerd de deur uit. Ik vrees dat er weinig anders op zit dan betalen.

vladja
door vladja - Jul 21, 2012 om 12:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

tdehond,

Je zit er weer eens naast. Dit is een schuld van voor de regeling, die per 1 juli is ingegaan!!!

Van het juridisch loket:

Per 1 juli 2012 gelden er nieuwe regels voor de hoogte en soort van de buitengerechtelijke incassokosten. Dit zijn regels waar incassobureaus zich bij consumenten aan moeten houden. Deze nieuwe regels gelden alleen voor schulden die ontstaan na 1 juli 2012.

Vladja

donna
door donna - Jul 21, 2012 om 12:40
207 Antwoorden / 43 Vragen

Google eens op Intrum Justitia, het is niet het enige incassobureau in het land, maar over geen enkel ander bureau lees ik zoveel klachten.

Ik stuurde vroeger als zelfstandige rekeningen. Als niet betaald werd een herinnering, dan aanmaning, dan sommatie en dan ging het naar de deurwaarder. In de Algemene Voorwaarden had ik opgenomen dat vanaf de aanmaning 15% administratiekosten werden berekend, de deurwaarder berekent ook zijn kosten. Meestal werd wel eerder betaald, maar in de enkele gevallen die naar de rechtbank gingen werden altijd mijn administratiekosten geschrapt, omdat er al deurwaarderskosten betaald moesten worden. Niet helemaal terecht vind ik, want tenslotte heb je als bedrijf veel werk aan wanbetalers.

In uw geval zou ik het advies van Vladja opvolgen, ik denk dat geen enkele rechter u tot meer zal veroordelen.

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 12:43
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=peggy seits schreef op zaterdag 21 jul 2012, 12:17][quote=tdehond schreef op zaterdag 21 jul 2012, 12:13]Not very nice. Maar dit zegt u iets over u.

ik snap even de opmerking :
"maar dit zegt u iets over u". niet
Dat was t.a.v. limoge. Niet voor u bedoeld.
Ik maakte een opmerking vanwege de manier waarop L het nodig vond te reageren.

Vladja heeft helaas gelijk dat de regeling op 1 juli is ingegaan. Dus dat is erg vervelend voor u.

vladja
door vladja - Jul 21, 2012 om 12:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

tdehond,

Vladja heeft helaas gelijk dat de regeling op 1 juli is ingegaan. Dus dat is erg vervelend voor u.

Hoezo vervelend????? Onder de nieuwe wetgeving zou Peggy minimaal € 40,-- aan incassokosten moeten betalen. Nu kan ze het afdoen met een vrijwillige afkoop van € 20,-- voor de moeite.

Ik heb niet HELAAS gelijk, ik weet waar ik over praat en roeptoeter niet even iets na van het internet zonder van de hoed en de rand te weten (zie Van Dale).

Vladja

zoekster
door zoekster - Jul 21, 2012 om 13:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Onder de nieuwe wet zou Peggy eerst een waarschuwing krijgen en de mogeljkheid om binnen 14 dagen te betalen, pas als ze dan nog niet zou betalen, zouden de 40 euro incassokosten worden berekend.
Wél vervelend dus!

OT. Linoge, ben jij winterman?

vladja
door vladja - Jul 21, 2012 om 13:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

zoekster,

Peggy schrijft: Dan komen daar administratie kosten van WML bij datum 5 juli 2012..

Er is dus een aanmaning door WML gezonden, verhoogd met administratiekosten, (zoals onder de oude regelgeving toegestaan was).

Vladja

zoekster
door zoekster - Jul 21, 2012 om 13:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@vladja.
Ja, dat is ook een onduidelijk verhaal, Peggy zegt geen post te hebben gehad van WML, dus daar kan ik eerlijk gezegd ook geen chocola van maken. Is dit nu een eerste aanmaning of niet?
Wat ik bedoelde te zeggen is, dat je nu beter af bent met een eerste aanmaning dan voorheen. Bij veel bedrijven ontving je voorheen meteen incassokosten, dat is nu afgelopen.

pe
door peggy seits - Jul 21, 2012 om 13:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 21 jul 2012, 12:20]Dit is een schuld van voor 1 juli 2012, ga ik vanuit. Per 1 juli gelden er andere regels. Wat je kunt doen volgens de oude regeling.

Betaal het uitstaande bedrag rechtstreeks aan de schuldeiser, niet via Intrum Justitia. Het incassobureau trekt eerst zijn eigen doorberekende incassokosten ervan af en van wat overblijft betalen ze door aan de schuldeiser. Op die manier blijft de hoofdsom open staan en dat is niet de bedoeling van de betaling. Dat is de schuld betalen en daarbuiten een discussie voeren over de incassokosten.

Die € 25,-- administratiekosten is onzin en geldklopperij bovenop de incassokosten.

Als dit de eerste brief is van Intrum Justitia, dan is € 37,-- teveel geld volgens mr. Frank Visser, rijdende rechter. Betaal IJ € 20,-- voor de ene brief en laat ze dat in een brief weten. daarin zet je
- hoofdschuld betaald aan schuldeiser
- € 25,-- administratiekosten behoren in het incassobedrag te zitten en worden niet apart doorberekend geaccepteerd
- volgens mr. Frans Visser, kantonrechter te Zaandam, zijn de volle doorberekening van € 37,-- incassokosten volgens Voorwerk II voor 1 brief teveel gevraagd
- voor de door u gemaakte incassokosten, te weten 1 brief, zal ik € 20,-- aan u overmaken onder vermelding van het dossiernummer.
- als u het hiermee niet eens bent, dan staat het u vrij naar de rechter te stappen om het restant van de door u berekende incassokosten via de rechter toegewezen te krijgen.

Vladja

Vladja; even kijken of ik het goed begrijp:
dus €9,40 overmaken aan WML
daarna interim 20 euro plus de bovenstaande tekst in een brief naar hun sturen?

geloof dat ik maandag eerst wml bel
en daarna even langs een rechtswinkeltje loop.

vladja
door vladja - Jul 21, 2012 om 13:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, inderdaad de schuld met de verhoging (door WML berekend, niet de kosten die Intrum Justitia erbij rekent)) rechtstreeks betalen aan WML.

Brief aan Intrum Justtia en max. € 20,-- aan Intrum Justitia.

Als naar een rechtswinkel gaat, neem een uitdraai mee van mijn postings. Dan hoeven ze niet alles over te doen.

Ik lees wel hoe dat afgelopen is.

Vladja

ro
door ron530 - Jul 21, 2012 om 14:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik begrijp het niet helemaal, de vordering is door WML uit handen gegeven dus wordt de betaling van de hoofdsom plus verhoging aan WML niet meer geaccepteerd. De gehele incasso wordt door I.J. gedaan met de kosten van dien.

vladja
door vladja - Jul 21, 2012 om 14:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 21 jul 2012, 14:01]Ik begrijp het niet helemaal, de vordering is door WML uit handen gegeven dus wordt de betaling van de hoofdsom plus verhoging aan WML niet meer geaccepteerd. De gehele incasso wordt door I.J. gedaan met de kosten van dien.

Ik ben nog geen enkele schuldeiser tegengekomen, die een betaald bedrag terugstort aan de schuldenaar met de mededeling: "je moet niet aan ons betalen",."Hierbij het geld terug en maak het geld maar opnieuw over op de rekening van het incassobureau. Wij accepteren geen betaling meer."

E C H T . N I E T ! ! !

Binnen is binnen.

Vladja

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 15:14
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Lekker hé.

=vladja schreef op zaterdag 21 jul 2012, 12:53: tdehond,

Vladja heeft helaas gelijk dat de regeling op 1 juli is ingegaan. Dus dat is erg vervelend voor u.

Hoezo vervelend????? Onder de nieuwe wetgeving zou Peggy minimaal € 40,-- aan incassokosten moeten betalen. Nu kan ze het afdoen met een vrijwillige afkoop van € 20,-- voor de moeite.

Ik heb niet HELAAS gelijk, ik weet waar ik over praat en roeptoeter niet even iets na van het internet zonder van de hoed en de rand te weten (zie Van Dale).

Vladja

vladja
door vladja - Jul 21, 2012 om 15:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

tdehond,

Off topic reactie.

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 15:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ha ha ha.

=vladja schreef op zaterdag 21 jul 2012, 15:18: tdehond,

Off topic reactie.

vladja
door vladja - Jul 21, 2012 om 15:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Weer off topic.

na
door nash_1 - Jul 27, 2012 om 12:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

het is mij ook overgekomen. Ik heb eind april 2012 verhuizing door gegeven aan wml via website. Ik wacht nog steeds op bevestigen brief en eindrekening. 23-07-2012 heb ik email van Interim Justitia dat ik 86 euro moet betalen. WML gebeld en ze zeggen dat ze de eindrekening van 6,95 euro naar mijn nieuwe adres gestuurd hebben terwijl ik heb geen betaling en herinnering gekregen per post!

er zijn dus meer personen die geen post van WML gekregen tussen april en mei.