aricia
door aricia May 28, 2011 om 13:01
Geldzaken & recht

Indentiteitskaart wat een humor

Hoi Allemaal,

Omdat ik geen rijbewijs heb en mijn paspoort inmiddels verlopen was besloot ik om een indentiteitskaart aan te vragen.
Ook al omdat het verplicht is!
Dus eerst pasfoto's laten maken , je krijgt 4 kleintjes en 1 iets grotere voor 12,50.
Ook zoiets want je hebt er maar 1 nodig, wat een handel he :)
Enfin toen naar het gemeentehuis en daar moet je dan je vingerafdrukken afgeven , raar gevoel want ondanks het feit dat ik nog nooit met de politie in aanraking kwam voelde ik me gelijk een crimineel.
Maar goed dat terzijde.
Toen zei de overigens vriendelijke balie medewerkster , 40 euro graag mevrouw , dacht dat ik stijl achterover zou vallen he en dan is dat ding ook nog maar 5 jaar geldig ondanks het feit dat je vingerafdrukken nooit veranderen.
Hoe kan Nederland ons in vredesnaam zoiets verplichten?
En was het nou nog 5 euro had ik niet geklaagd maar dit is toch te gek voor woorden?
Eerst maakt de belasting je kapot ,( vooral als roker zijnde) met al hun kromme wetten en als je je dan aan de wet houdt wordt je nog eens gestraft .
Wat mij betrefd kan " ik hou van Holland " in de geschiedenisboekjes hoor!

Vriendelijke groetjes
Aricia

1541 27 Rapporteer

de motormuis
door de motormuis - May 28, 2011 om 13:20
598 Antwoorden / 13 Vragen

Aricia.

Maar wat is nu je vraag ?? Of wil je een discussie opstarten over het feit dat jij
dit te duur vind ?? Dan moet je dit bij discussies zetten.
Groeten.

aricia
door aricia - May 28, 2011 om 13:54
36 Antwoorden / 20 Vragen

ow sorry , dat wist ik niet motormuis.
Mooie motor trouwens ;))

Groetjes

marcel75
door marcel75 - May 28, 2011 om 13:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk dat Aricia opzoek is naar een land waar rokers op kosten van niet-rokers een volledige gezondheidszorg krijgen, je geen belasting betaald, alle overheidsdiensten gratis zijn, maar natuurlijk wel een full-service gratis (semi-)overheid hebt. En oh ja, waar je je niet hoeft te legitimeren omdat ze je wel op je mooie blauwe ogen geloven. En als dat land bekent is, dan graag nog een verhuisbedrijf die Aricia naar dat land wil verhuizen. Maar niet voordat ze een gratis taal- en cultuurcursus met goed gevolg doorlopen heeft, zodra ze meteen de eigenlijk Nederlandse cultuur van pindakaas, drop en stroopwafels kunnen blijven hanteren.

re
door renate07 - May 28, 2011 om 15:35
142 Antwoorden / 0 Vragen

een paar weken geleden heb ik ook een id kaart aangevraagd , kosten : 43,75.
Tja wat doe je eraan ? Niks dus. Gewoon betalen en er verder niet bij nadenken.
gr. Renate

marcel75
door marcel75 - May 28, 2011 om 15:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog even de boodschappen bij de Albert Heijn moeten ook gratis worden weggegeven. Waarom zouden we van alles en nog wat blijven betalen? Waarom zouden onze bazen/overheid ons nog betalen? Als je niets wil betalen, moet je gewoon geld afschaffen. Terug naar de tijd van de holbewoners. Toen was Nederland nog een onbevolkt moeras...

re
door renate07 - May 28, 2011 om 15:49
142 Antwoorden / 0 Vragen

zeg Marcel, stop eens met je doorgedram, nu weten we het wel hoor.

rj
door rjw - May 28, 2011 om 15:59
3274 Antwoorden / 5 Vragen

Even een opmerking over de pasfoto's (om te voorkomen dat de fotohandel ook alals graaiers wordt bestempeld): de kosten zitten niet in dat stukje papier en inkt maar in de hoeveelheid werk. Een medewerker is al gauw 10 minuten bezig met een setje pasfoto's, dus 12,50 is een realistisch bedrag. 1 foto zou net zo duur zijn.

ro
door ron530 - May 28, 2011 om 16:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat er aan de ID kaart kosten gekoppeld zijn oké het zij zo. De pasfoto moet door een erkend fotobedrijf gemaakt worden en raar maar waar de dichtstbijzijnde fotograaf doet goede zaken, je krijgt er 5 in je maag gesplitst , je hebt er voor de ID kaart maar 1 nodig wat doe je dan met die anderen? die zijn na een half jaar onbruikbaar want dan zijn ze niet meer recent. Simpeler zou zijn en dat is door gemeenten al eens geopperd de pasfoto bij de balie te maken. Vingerafdrukken kan wel maar een foto dan weer niet.

marcel75
door marcel75 - May 28, 2011 om 17:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dan zul je dus alleen op afspraak een nieuw id-bewijs kunnen aanvragen. Er zal immers een ambtenaar voor opgeleid moeten worden. En om die de hele dag te laten wachten op een paar mensen die af en toe binnenkomen om een foto te laten nemen, is wel een hele dure geschiedenis. Of wou je soms alle ambtenaren die opleiding laten genieten? Nog duurder namelijk.

ro
door ron530 - May 28, 2011 om 17:20
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Baliemedewerkers op gemeentehuizen gaan toch geen pasfoto's maken voor paspoorten en andere identiteitsbewijzen. De Tweede Kamer heeft een plan daarvoor van staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Ank Bijleveld (CDA) dinsdagmiddag afgeschoten.

Volgens Bijleveld is het goedkoper en veiliger als pasfoto's op het gemeentehuis worden gemaakt, maar de Kamer ziet niet in waarom gemeenten geld zouden moeten steken in de aanschaf van apparatuur en het opleiden van personeel. Pasfoto's uit de fotozaak voldoen ook uitstekend, redeneert de Kamer.

Fotozaken hadden eerder geprotesteerd tegen het plan van Bijleveld, omdat het van negatieve invloed zou zijn op hun inkomsten. Bij wijze van compromis had Bijleveld onlangs voorgesteld zowel pasfoto's uit de fotozaak als aan de balie gemaakte pasfoto's toe te staan, maar ook daar zag de Kamer niets in. "

Bron de pers.

Blijft dus een duur grapje, en een dikke winst voor de armlijdende fotozaken.

vladja
door vladja - May 28, 2011 om 17:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

noodlijdend of armlastig, wat wil je?

ro
door ron530 - May 28, 2011 om 17:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Noodlijdend een optie?. Feit blijft dat je met de overige onbruikbare pasfoto's blijft zitten.

marcel75
door marcel75 - May 28, 2011 om 18:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En stel nou dat je maar 2 zou krijgen. Denk je dan echt dat je maar de helft hoeft te betalen?

sonjaatje
door sonjaatje - May 28, 2011 om 18:17
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Voor iets dat verplicht is gesteld is het een hoop geld ja.

En dat van die pasfoto`s heb ik ook nooit begrepen.

aricia
door aricia - May 28, 2011 om 20:49
36 Antwoorden / 20 Vragen

Hoi Allemaal ,

Allereerst hartelijke dank voor al jullie reacties , heb ze met veel aandacht gelezen.
Tegen Marcel wil ik zeggen dat je verhaal natuurlijk nergens op slaat maar kan ik de naam krijgen van dat land wat je omschreef ? :))
Ron had vond ik wel een goed punt , tja tegenwoordig zal een fotograaf geen vetpot meer verdienen dus op zich gun ik hen dat geld van onze pasfoto's wel.
Nu hebben mijn man en ik zelf een eigen zaak en ik weet dat je dus niet alleen voor het produkt betaald maar tevens voor alle bijkomende kosten.
Maar goed, waar het mij om ging was het feit dat onze regering iets bedenkt en verplicht steld waar wij dan voor moeten betalen.
Voor kinderen tot 13 jaar is het 8,75 maar is dat zoveel minder werk dan?
Misschien heeft Renate wel gelijk , gewoon betalen en er niet overna denken maar als wij het met een eigen zaak net kunnen betalen vraag ik me af hoe een bijstands moeder met 3 kids dat moet opbrengen.
Met dat het toch ook weer heel vreemd is dat je in elke gemeente verschillende leges betaald , krijgt het personeel in de goedkopere gemeentes dan ook minder loon?
Gewoon betalen en er niet overna denken is waarschijnlijk toch het beste Renate :))

Fijne avond allemaal nog ,

Aricia

edwardus
door edwardus - May 28, 2011 om 21:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien een domme opmerking maar ... is een paspoort dan niet een voordeliger optie?

pino123
door pino123 - May 28, 2011 om 21:56
2763 Antwoorden / 14 Vragen

In het algemeen is een paspoort net iets duurder en alleen noodzakelijk als je buiten Europa reist.

Lsk520
door Lsk520 - May 28, 2011 om 21:58
827 Antwoorden / 2 Vragen

"Maar goed, waar het mij om ging was het feit dat onze regering iets bedenkt en verplicht steld waar wij dan voor moeten betalen."

Sommige mensen noemen dat ook wel BELASTING....

En wat voor zaak heb je? Verkoop je waanideeën? Ga op een eiland wonen...

edwardus
door edwardus - May 28, 2011 om 22:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Oh, een NL paspoort gaat ook maar 5 jaar mee, dat had ik niet verwacht.
Total rip-off, inderdaad. Maar ja, datzelfde grapje kennen ze overal hoor.

valerius-2
door valerius-2 - May 28, 2011 om 22:52
7840 Antwoorden / 95 Vragen

die zijn na een half jaar onbruikbaar want dan zijn ze niet meer recent
Dat is wel snel maar ik heb dus in 2007 een ind.bewijs gekregen en met een foto van dezecestie mijn rijbewijs in 2010 gekregen is dus 3 jaar later, was geen probleem.

ti
door titusvh - May 28, 2011 om 23:35
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb met digitale camera en zelfontspanner tegen witte muur een foto gemaakt. Deze volgens de aanwijzingen op http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Reisdocumenten/Pasfoto in photoshop bijgeknipt. Wederom heb ik in photoshop op een 10x15 deze pasfoto 8x geplaatst. Upload naar kruidvat en voor 1,30 heb je 8 pasfoto's. (Toen was er zelfs een aktie dat er geen 1 euro opstartkosten worden gerekend en was ik voor 30 cent klaar).
Verder kan je met een tegenwoordige inktjet op fotopapier zulke mooie printjes maken dat ze dat aan de balie echt niet zien.

Waar moet je op letten: achtergrond moet egaal zijn of gelijkmatig verlopen. En wat heel lastig is: de flitser geeft vaak een slagschaduw. Die is vaak storend zichtbaar. Paar felle lampen vanaf de zijkant, héél stil zitten en met lange sluitertijd de foto maken, of flitser 'zacht' instellen. Of wat spelen met de plaatsing van de camera zodat de slagschaduw precies ACHTER je hoofd valt.

Achteraf had ik in mijn haast toch niet zo;n fraaie foto (schaduw/vlek op achtergrond). De balieman zei er wat van maar liet hem toch doorgaan met de melding dat ze hem misschien 'centraal' wel afkeuren. Maar is geen probleem geweest. Dezelfde foto heb ik 4 jaar later nog eens gebruikt, zonder opmerkingen.

edwardus
door edwardus - May 28, 2011 om 23:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is nou waarom een fotograaf een fotograaf is.
Foto's zelf afdrukken met inkjet: één veeg met een natte vinger en je weet het...

ti
door titusvh - May 29, 2011 om 07:37
25 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edwardus schreef op zaterdag 28 mei 2011, 23:50]Dat is nou waarom een fotograaf een fotograaf is.
Foto's zelf afdrukken met inkjet: één veeg met een natte vinger en je weet het...
Daarom zeg ik ook "op fotopapier", GOED fotopapier maakt afdruk behoorlijk waterbestendig.

Bovendien maakt dat in dit geval niet uit, de foto wordt gebruikt om een digitale kopie in het id/rijbewijs/paspoort te plaatsen.

Ik zeg niet dat inktjet in absolute zin beter is dan fotograaf, maar in dit geval prima alternatief en meer dan honderd keer goedkoper.

birdies
door birdies - May 29, 2011 om 07:46
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@titusvh: hoop gedoe om 1 tientje in de vijf jaar uit te sparen! Pfff.

tdehond
door tdehond - May 29, 2011 om 08:11
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ben het aanvragen van een ID kaart nog aan het uitstellen in de hoop dat definitief hierop geen vingerafdrukken geplaatst hoeven te worden.

birdies
door birdies - May 29, 2011 om 09:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 29 mei 2011, 08:11]Ik ben het aanvragen van een ID kaart nog aan het uitstellen in de hoop dat definitief hierop geen vingerafdrukken geplaatst hoeven te worden.

Dan kun je nog lang wachten, *klik*

toolboy
door toolboy - May 29, 2011 om 10:06
965 Antwoorden / 40 Vragen

Yep is ook weer iets wat door onze strot is gedrukt .
Idd lijkt het mij beter als ten tijde van de aanvraag er een foto wordt gemaakt,door de door ons betaalde ambtenaar.
1 foto is voldoende.
Dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
De persoon/aanvrager staat voor de welbetaalde ambtenaar dus het maken van een nieuw id o.i.d . mag geen probleem meer zijn.
En ja voor iemand die in het lagere inkomen vertoefd is het een heleboel geld.

T