br
door broek18 Apr 27, 2016 om 22:40
Geldzaken & recht

Is er een maximum voor je huur met huurverhoging? Tot hoever mogen ze gaan?

Mijn moeder heeft een ANW-uitkering en een beetje spaargeld. Hierdoor is ze in staat een mooi appartement te huren. Maar ieder jaar op 1 juli komt er een huursverhoging door van 1,75 of rond de 2 procent.

Ik besef me terdege, dat de prijzen van alles duurder worden en dat daardoor een huursverhoging mee gaat.
Mensen gaan meer verdienen. Maar mijn moeder niet? Haar uitkering wordt niet hoger en haar spaargeld wordt minder en minder.

Is er een maximum tot hoe hoog de huur uiteindelijk mag gaan?
Want als ze er nog 20 jaar zou wonen en er komt ieder jaar 2% verhoging bij dan kan ze het uiteindelijk niet betalen?
Of zie ik dat verkeerd?

1453 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2016 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw moeder zal dan al de laagste verhoging krijgen als dat haar enige inkomen is. Maar u zou eens kunnen kijken of zij in aanmerking komt voor huurtoeslag.

Kijk eens op www.toeslagen.nl. U kunt daar een proefbestelling maken. Ook nog over verleden jaar.

Afgezien daarvan stijgt de ANW uitkering jaarlijks mee.

uwjurist
door uwjurist - Apr 28, 2016 om 08:20
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1 zal een proefberekening bedoelen.

De huur mag verder niet boven de maximale huurprijsgrens uitstijgen, tenzij sprake is van geliberaliseerde huur: woonruimte met meer dan een bepaald aantal punten/bepaalde prijs. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/verschil-sociale-huurwoning-woning-vrije-sector.

De eerste 6 maanden kan de aanvangshuurprijs getoetst worden, zie https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijs-bij-een-nieuw-contract/ .

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 - Apr 28, 2016 om 08:36
11533 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Broek18 ,

Lees eens deze informatie door zie ook huurverhogingscheck , klik op de rode regel.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/maximale-huurverhoging