edwardus
door edwardus Jan 9, 2008 om 13:08
Geldzaken & recht

Kabel opzegtermijn i.g.v. tariefverhoging

Mijn kabelmaatschappij (Caiway) heeft de tarieven verhoogd, dat doen ze zo'n beetje elk jaar tegenwoordig. Nu wilde ik toch al van ze af en de tariefsverhoging leek mij een mooie reden om er zonder opzegtermijn van af te komen. Klopt dit? Ik heb tijdig opgezegd, ik heb op 24-12-2007 een ontvangstbevestiging van mijn opzegging per email van ze gekregen.

Bij telefonische navraag ontkent Caiway dit namelijk, zij zeggen dat de gebruikelijke opzegtermijn (van 2 maanden) gewoon van toepassing blijft.

In hun Algemene Voorwaarden staat o.a. dit:

"5.1 Tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald wordt de Overeenkomst aangegaan voor de duur van de toepasselijke betalingstermijn. Tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald kan de Overeenkomst steeds zowel door de Klant aan het door CAIW daartoe opgegeven adres als door CAIW schriftelijk per post of per e-mail tegen het einde van de looptijd worden opgezegd, met inachtname van een opzegtermijn welke tenminste gelijk is aan de toepasselijke betalingstermijn. (...)

8.2 Indien de Klant een wijziging of aanvulling, die objectief een verslechtering voor de Klant inhoudt, niet wenst te accepteren, kan hij de Overeenkomst op deze grond schriftelijk per post of per e-mail opzeggen tegen het einde van de looptijd van de Overeenkomst op de wijze als voorzien in artikel 5.1. Een opzegging dient binnen een maand na de bekendmaking als bedoeld in artikel 8.1 te zijn ontvangen door CAIW. In het geval van een tijdige opzegging treden de wijzigingen en/of aanvullingen niet in werking voor de resterende duur van de Overeenkomst ten aanzien van de Klant die heeft opgezegd. (...)"

Daarbij gaat Caiway sowieso wel in de fout doordat zij de bijdrage voor januari+februari al geïnd heeft tegen het nieuwe tarief. Dit is in ieder geval strijdig met hun eigen algemene voorwaarden.

473 4 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 9, 2008 om 13:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Het verschil simpelweg terugvorderen.
.
Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 9, 2008 om 13:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen
hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 9, 2008 om 13:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Hoi Edwardus, nu zie ik het pas.

Ja, ze innen vooraf en dat strookt niet met hun voorwaardentekst.

Het betekent wel dat je 2 maand opzegtermijn hebt.
H.

door 4711 - Jan 11, 2008 om 17:07
885 Antwoorden / 2 Vragen

1 Wat stond er in die mail? Bij normaal opzeggen mogen ze die 2 maanden helaas gewoon rekenen!

2 Opzeggen wegens tariefs verhoging gaat wel per verhogingsdatum in, dus als zij telaat dit bekend maken mag je binnen de normale opzeg termijn weg, en in dat geval mag je het hoge bedrag Stoneren!

Vermoedelijk is het bedrag wegens de late bekendmaking en het automatische afschrijving afgeboekt dus na het stoneren door U zelf kan er nogmaals dit bedrag komen!
Deze door hun te late bekendmaking mag geen boete rente of incasso kosten geven, dus let op en vertel eens wat je in de opzeg brief hebt geschreven....

Wegens verhoging of niet?

PS als je via internet wilt kijken kan deze bij extreem gebruik hun voorwaarden die erg lastig leesbaar zijn gebruiken.....
Dus als je teveel kijkt online heb je kans op......

Groetjes van een bezorgde Collega Linux gebruiker,
Tsiburaska.

off topic: verwijderd door de redactie