riawim
door riawim Jul 1, 2010 om 18:01
Geldzaken & recht

Kan een 16 jarige officieel scheiden van haar moeder

Weet iemand,of het mogelijk is,dat als je minderjarig bent,in dit geval 16 jaar,je officieel kunt scheiden van je moeder?
Ik weet dat het mogelijk is,maar zou niet weten waar te beginnen.

5925 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedoel je dat je weg wilt van het ouderlijk gezag dat zij heeft?

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan zelfs niet als je meerderjarig bent. De familierechtelijke band tussen ouder en kind blijft altijd bestaan

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

riawim

Je schrijft: Ik weet dat het mogelijk is, maar zou niet weten waar te beginnen.

Van wie en/of hoe weet je dat dat mogelijk is???

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de snelle antwoorden,maar....ik dacht me toch te herrinneren,dat ik ooit een docu heb gezien,waar een 14 jarig meisje wel terdege van haar ouders is gescheiden,maar weet niet of het in NL was of in een ander land misschien?

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kan je eerst met een psycholoog gaan praten om goed op een rijtje te krijgen waarom je van je moeder wilt scheiden.

Als dat duidelijk is, dan zou je met behulp van een advocaat kunnen regelen dat je je niet meer gebonden bent aan een omgangsregeling met je moeder en dat het ouderlijk gezag volledig bij je vader komt te liggen.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je ook doet en waarom je het ook doet, je moeder blijft je moeder. Dat is een natuurwet. Je kunt natuurlijk redenen hebben om afstand te nemen op diverse nivo's. Dat is o.a. fysiek heel goed mogelijk. Maar, juridisch gezien kun je de natuur in dit opzicht niet veranderen. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg hier heel veel rode duimen voor maar stap naar jeugdzorg en bedenk de meest vreselijke dingen, wordt ze zo uit de ouderlijke macht ontzet. Krijg je een voogd en ben je helemaal blij. Lekker in een tehuis kun je dan wachten tot je pubertijd voorbij is, gaat bij jou wel over bij je éénentwintigste.

Was die docu/film niet Kramer versus Kamer?.

Ronny.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Scheiden van je moeder is echt niet mogelijk. Scheiden kun je alleen als je getrouwd bent en vlg mij is niemand ooit met zijn moeder getrouwd.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Druifje
Is niet alleen een natuurwet, ook gewoon burgerlijk recht. Gevolg daarvan is dat als moeder komt te overlijden, dochter gewoon erfgenaam is (tenzij anders in testament bepaald, maar in elk geval legitmaris), zal haar moeder in het trouwboekje komen te staan,etc

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dus niet welke film je hebt gezien, maar het is niet mogelijk om te scheiden van je ouders. (om overigens te kunnen scheiden zou er eerst een huwelijk moeten zijn.....)

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zij......is al 15 en een half jaar bij pleegouders,waar ze het prima naar dr zin heeft,"net geslaagd op school"maar moeder gaat nu heel moeilijk doen,dus niks met Jeugd zaken te maken gehad,het mankeerd aan die moeder en niet aan het kind,en mede ze zo vervelend doet,en zij die moeder niet eens wil zien/horen,zou ze zich graag van die moeder ontdoen voorgoed!
je hebt vrouwen die krijgen een kind maar..je hebt ook moeders.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@riawim, de vraagstelling van uw kant was niet duidelijk, het was niet duidelijk dat u de moeder bent. Was wel meer verhelderend geweest. Ik neem mijn vorige posting daarom ook terug.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2010 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze is niet verplicht om om te gaan met de natuurlijke moeder. Ze kan gewoon weigeren haar te zien of te spreken. Als de moeder blijft aandringen en vervelend blijft doen, dan kan ze een - via de rechter - een contact/straatverbod vragen.

Dat kan op grond van het Burgerlijk Wetboek nr. 1, Personen- en familierecht, over een omgangsregeling.

Artikel 377a

1 .Het kind heeft het recht op omgang met zijn ouders en met degene die in een nauwe persoonlijke betrekking tot hem staat. De niet met het gezag belaste ouder heeft het recht op en de verplichting tot omgang met zijn kind.

2. De rechter stelt op verzoek van de ouders of van een van hen of degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind, al dan niet voor bepaalde tijd, een regeling inzake de uitoefening van het omgangsrecht vast dan wel ontzegt, al dan niet voor bepaalde tijd, het recht op omgang.

3. De rechter ontzegt het recht op omgang slechts, indien:

a. omgang ernstig nadeel zou opleveren voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind, of

b. de ouder of degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind kennelijk ongeschikt of kennelijk niet in staat moet worden geacht tot omgang, of

c. het kind dat twaalf jaren of ouder is, bij zijn verhoor van ernstige bezwaren tegen omgang met zijn ouder of met degene met wie hij in een nauwe persoonlijke betrekking staat heeft doen blijken, of

d. omgang anderszins in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.

Misschien is het schriftelijk (aangetekende brief) dreigen met een wettelijk contactverbod voldoende om de moeder op een afstand te houden, waarbij dit artikel letterlijk vermeld wordt.

Ze is dan van het contact af. Wat betreft erven ontkomt ze niet aan de familieband, tenzij moeder een testament opstelt waarin ze de dochter onterft. Dochter heeft dan nog wel recht op een legitieme portie van die erfenis, zie hier.... Maar ze hoeft van dat recht geen gebruik te maken. Is er geen testament, dan is zij erfgenaam. Zij kan de erfenis verwerpen (ervan afzien met een verklaring bij de rechtbank, anders is het niet geldig die verwerping), maar als zij dan kinderen heeft, worden die in haar plaats erfgenaam. Hoe dat dan verder moet, gaat hier tever om uit te leggen.

Als laatste wat nog van de bloedband overblijft, is als moeder overlijdt en er is geen geld voor de begrafenis. Alle kinderen kunnen dan aangesproken worden voor de begrafenis/crematiekosten. Daar is geen ontkomen aan.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 08:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

In dat geval zou ik willen aanraden dat dochter een testament opstelt en haar moeder expliciet onterft en bijvoorbeeld haar pleegouders tot erfgenaam benoemd. Ze is 16 dus is dat mogelijk. Anders gaan haar bezitting (voor zover die heeft natuurlijk) alsnog naar moeder als ze komt te overlijden.

Verder inderdaad gewoon geen contact opnemen met moeder.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bovendien en ter aanvulling;

Wanneer de 16-jarige al langer bij pleegouder(s) verblijft en een naamsverandering wil dan kan hij/zij dit op zijn/haar 16-e jaar al zelfstandig aanvragen.

Lees o.a. http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=2753

Tot aan het 18-e jaar kunnen natuurlijke ouders daartegen bezwaar maken, daarna niet meer en wordt, na de procedure te hebben gevolgd, die naamswijziging doorgevoerd:
"Wij Koningin der Nederlanden" enzovoort.

Iets dat ik persoonlijk meemaakte met mijn (toen) stiefzoon.

In dat geval wordt men dan officieel lid van de gewenste familie.
Kortom, ik kan de vraagsteller(ster) begrijpen omdat er omstandigheden zijn dat een vrouw geen moeder is!

En nee! Vader en zoon hebben geen enkel probleem daarmee gehad.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk is de oplossing: adoptie van de 16 jarige door de pleegouders.
Klik

Adoptie van een Nederlands kind is niet mogelijk zolang de oorspronkelijke ouders het gezag nog uitoefenen. Verder moeten zij uitdrukkelijk geen bezwaar hebben tegen de adoptie. Als zij wel bezwaar hebben, kan de rechter dit in drie gevallen naast zich neerleggen:

* De ouders hebben niet of nauwelijks met het kind in gezinsverband samengeleefd.
* Het kind is ernstig verwaarloosd door de ouders.
* De ouder(s) is/zijn veroordeeld wegens een ernstig misdrijf jegens het kind, zoals incest.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2010 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tussen ervoor kiezen om niets meer met je moeder te maken willen hebben (een persoonlijke keuze op dit moment en mogelijk voor de verdere toekomst) en adoptie door een ander ligt nog wel een wereld van verschil. Nog afgezien van het feit dat de adoptie-ouders daar ook nog eens voor moeten voelen.

Vladja