to
door toospronk Apr 1, 2013 om 17:50
Geldzaken & recht

Keuring voor rijbewijs

Hallo meneer/mevrouw,

Mijn zoon is 22 en heeft epilepsie nu moet hij gekeurd worden voor verlenging van zijn rijbewijs.
De neuroloog heeft gezegd dat hij hem voorlopig niet meer hoeft te zien.
Hij heeft al vrij lang geen aanval gehad namelijk.
De arts van het CBR denkt er anders over hij heeft die epilepsie namelijk overgehouden aan een hersenoperatie .
Hij had een goed aardige tumor in zijn hoofd toen hij klein was.
Maar deze is toen verwijderd .
Volgens de CBR arts zit hij nu in twee vakjes de 1 is epilepsie en de ander operatie hersenen dus mag hij nooit langer zijn rijbewijs hebben als twee of drie jaar.
Ik vind dit bijzonder omdat hij geopereerd is toen hij 7 was en boet hij daar nu de rest van zijn leven voor boete.
De keuring kost een paar honderd euro in totaal,
240,00 voor de neuroloog dan een bewijs voor goed gedrag en een nieuw rijbewijs,alles bij elkaar bijna 400 euro plus de verhogingen elk jaar.
ik vind dat hij zwaar gestraft wordt en hoor graag of dit terecht is.

vriendelijke groet Toos pronk

827 2 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Apr 3, 2013 om 09:28
678 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe vervelend ook, ja dit is terecht. Uw zoon valt in de catagorie 'risicootje' en zal dus vaker gekeurd moeten worden. Dit is een beetje hetzelfde als iemand die (nu) 75 wordt, die moet ook vaker gekeurd worden, omdat die ook een risico vormen. Als uw zoon opeens tijdens het rijden een flinke epileptische aanval krijgt, kan dit een behoorlijk ongeval met dodelijke afloop (niet alleen voor hemzelf) opleveren. Ik vind het wel zo veilig dat daar wat vaker naar gekeken wordt. Dit geldt overigens voor veel aandoeningen. Natuurlijk is het naar en duur voor uw zoon, dat ben ik met u eens. En dit is ook buiten zijn schuld gebeurd. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor mensen met ADHD en autisme. Die kunnen er ook niets aan doen dat zij die beperking hebben. Dus nogmaals, heel vervelend, maar het mag.

to
door toospronk - Apr 3, 2013 om 17:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

hallo Loreleigil

Ik ben nog niet tevreden over het antwoord.
het antwoord over de epilepsie is duidelijk,maar over de hersenoperatie niet.
Dat hij gekeurd moet worden snap ik ,maar de keuring stelt echt niets voor en dat voor 240 euro.

Maar dan over die operatie die hij heeft gehad toen hij 3 jaar en 7 jaar was ,
De tumor is helemaal verwijderd en toch zit hij volgens de cbr arts in twee vakjes.
Epilepsie en die operatie en daarom krijgt hij niet langer als twee of drie jaar zijn rijbewijs.

met alleen epilepsie wel,maar waarom niet zo lang zijn rijbewijs voor iets wat verwijderd is.

Ik vind het echt raar ,want als hij in 1 vakje zit krijgt hij wel langer zijn rijbewijs.
Dus alleen epilepsie(als je een tijd geen aanval hebt gehad).

vriendelijke groet Toos