Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Nov 19, 2016 om 16:00
Geldzaken & recht

Konsekwenties voor moeder met Wa-jong uitkering met schoolgaande 18-jarige

Wat zijn de konsekwenties voor moeder met een WA-jong uitkering nu haar zoon, schoolgaand en inwonend bij zijn moeder, deze maand 18 jaar wordt. Uiteraard gezocht op de sites maar geen konkreet antwoord gevonden. Maandag kan ik UWV bellen maar ik bereid me graag goed voor en daarvoor doe ik een beroep op jullie kennis en ervaring. Deel het met me a.u.b.

4353 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2016 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat voor consequenties verwacht u eigenlijk? Maar goed.

De kinderbijslag komt te vervallen. Het kindgebondenbudget komt te vervallen. Het kind moet een eigen zorgverzekering afsluiten. Het kind moet zelfstandig zorgtoeslag aanvragen. Let op. Doe dat op de SITE van de BELASTINGDIENST en niet elders. Het kind moet studiefinanciering aanvragen. Als die Wajong uw enige inkomen is, kan hij nog een stuk aanvullende beurs krijgen.

Cookies
door Cookies Nov 19, 2016 om 16:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS is vrijwilliger bij de schuldhulpverlening, daarom stelt hij hier de vragen.:-))

getty
door getty Nov 19, 2016 om 16:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mag dat niet dan? Een vrijwilliger wordt niet geacht de wet te kennen toch? Waarom zo negatief?

Cookies
door Cookies Nov 19, 2016 om 16:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van een vrijwilliger verwacht ik zeker wel een bepaalde basiskennis EN dat hij in ieder geval genoeg (google) vaardigheden heeft om de antwoorden zelf te vinden.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Nov 19, 2016 om 17:05
34 Antwoorden / 3 Vragen

Bij Schuldhulpmaatje (Shm) krijg je een basiscursus van drie hele werkdagen, ieder jaar een bijscholingsdag en doe je elk jaar 5 onlinetrainingen. Ieder Shmaatje werkt intensief samen met professionals in de Schulddienstverlening, Juridisch loket, Maatschappelijk Werk enzovoort en dat allemaal om de hulpvrager zo goed mogelijk te ondersteunen op weg naar zelfstandigheid. Helaas is voor "zelfstandigheid" soms de basisvaardigheid niet bij een hulpvrager aanwezig en dan kan Shmaatje van dienst zijn in de toeleiding naar professionele schuldhulpverlening en ander hulpverlening. Wie alles tot in detail weet "gooie de eerste steen". Overigens: de NPO-serie op tv "Schuldig" geeft goed inkijk in het leven van hulpvragers.

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2016 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als ik naar uw vorige vragen kijk, zou ik nog maar een paar cursusdagen erbij nemen.

Cookies
door Cookies Nov 19, 2016 om 18:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, dan moeten de betreffende instanties misschien eens meer eisen gaan stellen aan schuldhulpmaatjes en/of voor betere bijscholing zorgen. Eén van de eisen zou o.a. - naar mijn mening - grote vaardigheden op het www moeten zijn.

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2016 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@shmalmrlowim.  Ik heb helemaal geen inkijk nodig in het leven van hulpvragers. En daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over de vragen van " schuldhulpmaatjes"

getty
door getty - Nov 19, 2016 om 16:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De hoogte van de wajong uitkering verandert niet, wel krijgt u per maand fors minder toeslag (kindgebonden budget) Dit kan enkele honderden euros minder zijn!

Overigens als u nog andere jongere kinderen heeft, verandert er niet zo veel.
Wilt u weten wat u nieuwe toeslag wordt, kijk dan met uw digid in uw toeslagenpagina bij de belastingdienst.

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2016 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat hebt u dan eigenlijk gezocht? Als "schuldhulpmaatje" zou u het antwoord toch zo moeten weten?

Cookies
door Cookies Nov 19, 2016 om 16:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad. En is niet zijn 1e vraag.

getty
door getty Nov 19, 2016 om 16:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom?  Moet je als vrijwilliger ook al een uitkeringsdeskundige zijn?

getty
door getty Nov 19, 2016 om 16:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik werk veel met schuldhulpmaatjes (ik ben een professional) en bij de meeste is deze specifieke kennis niet aanwezig, daarvoor zijn de professionals.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Nov 19, 2016 om 16:54
34 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel Getty. Je slaat de spijker op zijn kop.

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2016 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De spijjer op zijn kop? U wist ook al niet hoe u de SVB kon mailen.

getty
door getty Nov 19, 2016 om 18:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bah, wat een negativiteit. Koester de vrijwilliger!!

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2016 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty. Niets mis met een vrijwilliger. Maar lees dan maar eens een eerdere vraag van de Ts. Zijn "hulpvrager" zat toen volkomen in de shit, maar de Ts zocht "ervaringen" . De oplossingen werden hem aangereikt en zowat voor hem gespeld, maar nog "kon hij het antwoord niet vinden".  Deze vrijwilliger trekt een veel te grote broek aan.

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2016 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty

Nee een schuldhulpmaatje hoeft geen uitkeringsdeskundige te zijn. Had ook toen ik mijn antwoord gaf niet naar de naam gekeken.

Maar ik ga er van uit dat als je dat vrijwilligers werk doet je ondersteund wordt door professionals en dus niet zelf het UWV  hoeft te bellen of gaat bellen, maar bij onwetendheid dat in de eigen organisatie navraagt.

Maar hij schrijft: " ik heb geen concreet antwoord gevonden" en daarom mijn vraag, wat hebt u dan gezocht.

me
door mein33 - Nov 19, 2016 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@shmamelo schrijft:

Uiteraard gezocht op de sites maar geen konkreet antwoord gevonden. Maandag kan ik UWV bellen maar ik bereid me graag goed voor en daarvoor doe ik een beroep op jullie kennis en ervaring. Deel het met me a.u.b.

Het is, naar mijn menig, alleen maar prijzenswaardig dat Ts. de moeite neemt om zich goed te informeren m.b.t. het gestelde onderwerp.
Er kan niet verwacht worden dat iedereen "van de hoed en de rand weet".
Dit lijkt mij dan ook geen reden om Ts. op een negatieve wijze te bejegenen of te benaderen, maar het zou juist een motivatie moeten zijn om hem zo goed als mogelijk verder te helpen.
 Niet alleen Ts. kan met de kennis hier aanwezig zijn voordeel doen, maar ook zij die in een dergelijk onderwerp interesse hebben kunnen hier iets van op steken.
Waardeer het vrijwilligerswerk en de vrijwilliger en help hen waar u dit mogelijk is.
Zelf ben ik niet terzake kundig, maar deel uw kennis want daar is deze site uiteindelijk voor bedoeld :-))

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2016 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dit is geen buurman of kennis die de helpende hand reikt.

me
door mein33 Nov 19, 2016 om 22:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maakt toch niet uit, het is iemand die tenminste nog iets over heeft voor z'n medemens zonder dat daar gelijk "een uurtje vactuurtje" tegenover staat.
.........Maar Ts. zal wel afgehaakt zijn n.a.v. de opbouwende reacties.

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2016 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33. Alle respect voor vrijwilligers. Maar niet voor deze. Die zelfs je zelfs verwijt dat je hier onder een gebruikersnaam antwoord geeft ipv onder je eigen naam. Dus gewoon dom.

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/recht-op-anw-7-jaar-na-overlijden-echtgenoot?id=581762

Cookies
door Cookies Nov 20, 2016 om 11:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: gaat mij helemaal niet om TS persoonlijk, maar om de vaardigheden die n.m.m. verwacht mogen worden (al dan niet middels - betere - bijscholing) van vrijwilligers op het gebied van de schuldhulpverlening. Je bent als vrijwilliger met een financieel zeer kwetsbare groep bezig, die moeten zo optimaal mogelijk geadviseerd en begeleid worden. Daarom zou de verantwoordelijke organisatie veel strengere eisen moeten stellen aan deze vrijwilligers.

marita5
door marita5 - Nov 19, 2016 om 18:26
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Shmalmelo Wim ,

Lees deze informatie eens door ,

https://www.nibud.nl/consumenten/uw-kind-wordt-18-jaar/

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2016 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Die informatie staat dus al in de eerste reactie.:-))

marita5
door marita5 Nov 19, 2016 om 18:34
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , maar deze link is meer uitgebreid .

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2016 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ze mogen dan ook zelf een abonnement afsluiten of een lening aangaan. Heel nuttig voor moeder.:-))

marita5
door marita5 Nov 19, 2016 om 21:07
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Er staat nog meer in dan alleen dat .

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2016 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, wat al in de eerste reactie staat.:-))

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Nov 20, 2016 om 20:31
34 Antwoorden / 3 Vragen

@Marita5 Hartelijk dank

marita5
door marita5 Nov 20, 2016 om 20:44
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2016 om 20:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Echt niet vervelend bedoeld, maar ik mag toch aannemen dat een site als van het Nibud voor een schuldhulpmaatje gesneden koek moet zijn.

marita5
door marita5 Nov 20, 2016 om 20:57
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , wat heeft het voor een zin om er zo over door te gaan , Ts stelt een vraag en word vervolgens afgebrand op zijn kennis , dit is nergens voor nodig .

aurora1
door aurora1 - Nov 19, 2016 om 22:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als je als shm te zelf te weinig kennis van zaken hebt en eigenlijk niet de vaardigheid hebt om antwoorden op internet te zoeken/vinden, zelf er weinig van begrijpt, dan kan het voor de hulpvrager nog lastiger worden om duidelijkheid te krijgen. Belandt dan misschien wel van de regen in de drup.
Overigens vind ik het wel een loflijk streven om als vrijwilliger hulp te bieden, maar het is dan verstandiger om materie te kiezen die je zelf aardig de baas bent. Als je iets aan iemand moet uitleggen, zaken voor die persoon regelen, waarvan je zelf nauwelijks iets begrijpt, en die persoon begrijpt er nog minder van dan is er veel te veel risico dat voor die hulpvragen zaken fout gaan lopen.