riawim
door riawim Sep 4, 2009 om 12:53
Geldzaken & recht

Krijgt mijn man dan weduwnaar pensioen?

Hallo allemaal ,ik heb een vraag waar niemand het fijne van weet,en dat is het volgende;ikzelf ben 63 jaar maar mn man is 57 jaar,stel,dat ik kom te overlijden,is het dan zo,dat mijn man het pensioen(weduwnaar) krijgt,net zoals een vrouw dat krijgt als haar man is overleden,er werd mij verteld,dat dit wel het geval is,temeer IK voor 1950 ben geboren.

vr.gr. Ria

7517 7 Rapporteer

getty
door getty - Sep 4, 2009 om 13:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De regels voor de anw zijn hieronder beschreven, kijk of uw man hieraan voldoet, dan weet u voldoende,

Wanneer krijgt u Anw?

Uw partner is overleden

Als uw partner overlijdt, komt er veel op u af. U moet van alles regelen, terwijl uw hoofd daar misschien helemaal niet naar staat. Het overlijden kan ook financiële gevolgen voor u hebben. De overheid zorgt er met de nabestaandenuitkering Anw voor dat nabestaanden een basisinkomen hebben. De SVB zorgt voor een correcte en tijdige betaling van de Anw.

Altijd Anw als u een kind onder de 18 heeft

U krijgt een halfwezenuitkering Anw als:

  • uw partner in Nederland woonde of werkte, en
  • u jonger dan 65 bent, en
  • u een eigen kind of een pleeg- of stiefkind verzorgt dat jonger is dan 18 jaar en dit kind een eigen kind is van de overleden ouder.

De halfwezenuitkering is een vast bedrag per maand. Het bedrag is niet afhankelijk van uw inkomsten en het aantal kinderen in uw gezin. Naast de halfwezenuitkering kunt u een nabestaandenuitkering Anw krijgen. Het maakt niet uit of u getrouwd was of samen woonde met uw overleden partner.

Anw als u geen kind onder de 18 heeft

Heeft u geen kinderen die jonger dan 18 zijn, dan krijgt u een nabestaandenuitkering Anw als:

  • uw partner in Nederland woonde of werkte, én
  • u jonger dan 65 bent, én
  • u voor 1 januari 1950 geboren bent óf u voor minstens 45% arbeidsongeschikt bent.

Het maakt niet uit of u getrouwd was of samen woonde met uw overleden partner.

Andere inkomsten gaan van uw nabestaandenuitkering Anw af

Als u geen andere inkomsten heeft, krijgt u de volledige nabestaandenuitkering Anw. Heeft u wel andere inkomsten, dan trekken wij die geheel of gedeeltelijk af van de nabestaandenuitkering Anw. Voor de halfwezenuitkering maakt het niet uit of u andere inkomsten heeft.

getty
door getty - Sep 4, 2009 om 13:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

aanvulling : u man is denk ik na 1950 geboren. Mogelijk komt hij dus niet voor ANW in aanmerking, tenzij hij dus voor 45% aantoonbaar arbeidsongeschikt is. MOgelijk komt hij wel in aanmerking voor een nabestaandenpensioen als u werkt? Als u werkt bouwt u mogelijk ook een soort nabestaandenpensioen op. Kijk hiervoor op uw jaarlijkse pensioenoverzicht.

vladja
door vladja - Sep 4, 2009 om 13:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Getty,

Het geboortejaar is 1951 als de a.s. weduwnaar dit jaar nog 58 wordt, of als hij al jarig is geweest dit jaar, is het oprichtingsjaar 1952.

Waar zijn de oude telramen gebleven?

vladja
door vladja - Sep 4, 2009 om 13:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ria,

Werkt u of heeft u gewerkt (en pensioen opgebouwd)?

Werkt uw man?

Vladja

getty
door getty - Sep 4, 2009 om 16:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vladje wat zeur je eigenlijk? Ik zeg toch dat hij na 1950 is geboren??? Ik noem niet precies een jaar,(vooral omdat het dus 2 jaren kan zijn) maar verwijs naar de regel geboren NA 1950 van de ANW. Volgens mij zeg ik niets fout?? Ik heb ook al de tip van het bedrijfspensioen van mevrouw genoemd, beetje dubbelop jouw reactie, misschien niet altijd gelijk een ander afzeiken??

vladja
door vladja - Sep 4, 2009 om 17:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

aanvulling : u man is denk ik na 1950 geboren. Mogelijk komt hij dus niet voor ANW in aanmerking,

Niet iedere werkende vrouw van 63 jaar heeft pensioen opgebouwd aan het begin van het werkzame leven. Vroeger was er minimum leeftijd waarop vrouwen pas konden toetreden tot een pensioenfonds. Dat was ook afhankelijk van de bedrijfstak waarin men werkzaam was etc.

Vladja

birdies
door birdies - Sep 4, 2009 om 17:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......temeer IK voor 1950 ben geboren......

Het gaat om de geboortedatum van de nabestaande, niet om die van de overledene!

......net zoals een vrouw dat krijgt als haar man is overleden.......

Alleen als zij aan genoemde voorwaarden voldoet, anders krijgt zij het ook niet.