qf
door qf Sep 11, 2010 om 14:01
Geldzaken & recht

Lenen, maar waar?

Beste Leden,

Ik ben al een kleine 3 maanden op zoek naar een lening, telkens loop ik tegen een gesloten deur. Het betreft hier een
lening voor een auto

we hebben een goed inkomen, mijn vrouw en ik
we wonen in verband met het ziekte beeld van mijn schoonvader bij mijn schoonouders.

Dus vaste lasten qua huur, electra, water hebben we niet,
we hebben geen Negatieve BKR codering
Mijn vrouw heeft een 9 maanden contract (seizoens werk)
ik heb een half jaar contract, een intentie verklaring is voor
mij geen probleem.

Samen hebben we een inkomenvan rond 2500 Netto
en er is geen krediet verstrekker die ons wil/kan helpen.

Wie kan ons helpen om te kijken/zoeken naar een krediet verstrekker die verder kijkt dan zijn neus lang is, en die
naar onze situatie kijkt.

Goedbedoelde antwoorden als ga er maar voor sparen,
liever niet, want we weten dat geld lenen, geld kost.
We zijn nog steeds niet op ons achterhooft gevallen, en we
houden ruim genoeg geld over in de maand om ons een
krediet te veroorloven

met vriendelijke groet
QF

5228 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 11, 2010 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geldverstrekkers doen dit niet zonder reden, ze zijn bang dat jullie op de langere termijn niet kunnen aflossen. Dat jullie nu geen woonlasten hebben is vast niet een situatie die nog 5 jaar gaat duren. Hebben jullie dan wel allebei je baan nog?

Eigenlijk vind ik het heel verstandig dat ze hier wantrouwig tegenover staan, we weten allemaal wat er met de DSB is gebeurd en met die bad credit banken in de VS.

Vooral een auto is een slechte investering, want (a) de rente daarvoor is niet aftrekbaar, (b) over 10 jaar is de auto helemaal niks meer waard en heeft dan alleen al aan onderhoud en rente 200% van de nieuwprijs extra gekost en (c) de auto die je je kunt veroorloven is de auto die je van je spaargeld kunt betalen.

Dringend advies: toch maar niet lenen voor een auto. Gebruik een vervoermiddel dat je je kunt veroorloven. Als je inderdaad zulke lage vaste lasten hebt, dan moet het toch mogelijk zijn om binnen een paar maanden een aardig bedrag bij elkaar te sparen waar je een auto van kunt kopen.

Sorry, ik geef je niet het antwoord dat je liever had gehad.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2010 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt er inderdaad op dat de gemiddelde geldverstrekker geen zin heeft in een lening te verschaffen. Dat zou te maken kunnen hebben met de huidige situatie bij jullie thuis. Misschien moet je ook je financiële verleden laten zien aan de geldverstrekker. Zo toon je aan dat je regelmatig een inkomen hebt gehad.

Dan toch maar enkele vragen:
- hoe lang moet die lening lopen? [korter dan dat je de auto wilt gebruiken]
- hoe groot moet die lening zijn? [beetje privévraag maar wel reëel voor een bank]
- welke geldverstrekker zijn jullie geweest? [toch wel je eigen bank?]

Ik ga toch mee met het antwoord van edwardus: indien, zoals je schrijft, genoeg geld overhoudt, blijft sparen de enige optie als lenen niet lukt.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2010 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

qf

Probeer het eens bij een stadsbank.

Sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2010 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op zaterdag 11 sep 2010, 16:53: qf

Probeer het eens bij een stadsbank.

Sukses en groeten, ReadAC.

Waarschijnlijk heeft deze fraaie deskundige, zonder de site te bezoeken, een fraaie bijdrage aan dit topic willen wijden.
Dan had deze fraaie deskundige kunnen weten dat ook de stadsbank bepaalde eisen stelt aan het verstrekken van een lening. Een geregeld inkomen hoort daarbij. Een 9 maanden contract en een half jaarcontract, al dan niet met een intentieverklaring, kun je moeilijk een vast inkomen noemen....
Maar ja, een fraaie deskundige doet ook in deze moeilijke tijden, alles voor de puntjes...

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je geen familielid, zoals je (schoon)ouders bij je geld zou kunnen lenen? Ben je goedkoper uit (geen rente te betalen) en maak dan goede afspraken om dan maandelijks een bepaald bedrag terug te storten. Ik zou voor een auto nooit bij een geldverstrekker geld lenen. Ben je duurder uit. Als je toch geld over houdt voor een krediet, zoals je meldt, leg dan dit geld opziji.p.v naar een geldverstrekker, jij krijgt dan rente en niet de geldverstrekker

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte vraagsteller,
met alle respect,
Uw schoonvader is ziek,gebruik zijn wagen dan voorlopig wat je dan uitspaart spaar je.
Indien die geen wagen heeft,koop een goedkope oude tweedehans wagen en die probeer je aan de praat te houden voor 1 jaar,en leg dan per maand geld opzij,kom je toch binnen 1 jaar als je zuinig bent/leeft aan een aardig geld bedrag.
Neem aan dat je schoonouders je best ook wel de helpende hand willen bieden.
Maar ben nog van de ouderwetse generatie die is opgevoed met,we kopen naar wat we hebben of te wel,eerst sparen dan kopen.
indien je toch alles op alles wilt zetten,denk dan aan een doorlopend krediet dat is het voordeligst en doet de bank moeilijk vraag of er iemand garant wilt staan.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb je dit ook al geprobeerd bij de garage waar je de auto wilt kopen dan heb je geen bank nodig de merk garage s hebben hun eigen bank daar voor ik heb dat vroeger gedaan bij de nissan en dan word het nissan finans en bij toyota is dat het zelfde ze zijn daar wat makelijker dan bij de grote banken nee heb je en ja kunt u krijgen alleen de rente is iets hoger vroeger was dat heel veel maar nu gaat dat heel goed

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tp, wat read stelt is zo gek nog niet, de stadsbank verleend kortlopende leningen met een looptijd van ten hoogste drie jaar. Voordeel is dat de rente meteen mee gefinancierd wordt zodat de maandlasten iets lager liggen. Deze in jou ogen "fraaie deskundige" heeft wel degelijk kijk op consumenten zaken. Ik wil je dan ook fatsoenlijk vragen om voortaan voordat je iemand beschuldigd van "fraaie deskundige" je is in te lezen hoe de stadsbank te werk gaat.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op maandag 13 sep 2010, 17:26: @Tp, wat read stelt is zo gek nog niet, de stadsbank verleend kortlopende leningen met een looptijd van ten hoogste drie jaar. Voordeel is dat de rente meteen mee gefinancierd wordt zodat de maandlasten iets lager liggen. Deze in jou ogen "fraaie deskundige" heeft wel degelijk kijk op consumenten zaken. Ik wil je dan ook fatsoenlijk vragen om voortaan voordat je iemand beschuldigd van "fraaie deskundige" je is in te lezen hoe de stadsbank te werk gaat.

Een lening blijft een lening en mensen zonder vast contract ziet men niet graag als klant!
En bespaar je nogmaals de moeite: Ik reageer op de manier die ik zelf kies!
Aan knippers en plakkers hebben we geen behoefte!

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een aanvulling:
Ik heb wél op de site van de stadsbank gekeken, ik ken een fraaie deskundige die linkjes plaatst zonder verder te kijken......

Eet smakelijk.....

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

tp schreef op maandag 13 sep 2010, 17:52: Nog een aanvulling:
Ik heb wél op de site van de stadsbank gekeken, ik ken een fraaie deskundige die linkjes plaatst zonder verder te kijken......

Eet smakelijk.....

Kort lontje tp?
Mensen bedoelen het goed, dus houd je een beetje in.
Verslik je niet.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tp wil populair wezen, kan zijn dat door het gezamenlijk inkomen ze niet terecht kunnen bij de stadsbank maar gezien de onzekere inkomsten situatie er een mouw aan te passen is. Het te lenen bedrag zou lager uitvallen maar is dan wel verantwoord lenen. Read is nog niet zo dom als Tp wil laten geloven.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij dit inkomen en de lasten die u zegt te hebben zou ik ook niet naar een lening kijken, in 5 maanden kunt u als u werkelijk wilt 10.000 euro bij elkaar hebben...

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op maandag 13 sep 2010, 18:12: Tp wil populair wezen, ..... Read is nog niet zo dom als Tp wil laten geloven.

[Reactie off-topic]

Verder het beste toegewenst met je bank van keuze.
Groetjes,.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Super eigenwijs en onbeschaafd

ve
door verwijderd - Sep 14, 2010 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

TP als ervaringsdeskundige weet je wat het dus is om een geldlening geweigerd te krijgen?
Laat ts nu gewoon naar de Stadsbank gaan, Read zag het goed. Als het mogelijk is dan via deze bank. Als dat niet lukt, lukt het waarschijnlijk bij geen enkele bank.
Dan is lenen via familie ook nog een (laatste) optie.

Tenslotte: Wat sparen is weet ts zelf ook wel. Blijkbaar wil hij lenen en als dat lukt, is dat tevens zijn recht. Daar moeten wij toch niet moeilijk over doen? Moraliseren is iets anders dan raadgeven.
Succes qf, hopelijk gaat het lukken.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2010 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

"TP als ervaringsdeskundige weet je wat het dus is om een geldlening geweigerd te krijgen?"

??? Ik heb geleerd gewoon te sparen....!
Lenen? Nevernooit.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Ik vroeg mij af hoe het inmiddels met jullie situatie is?
Is er inmiddels een bank akkoord gegaan?
Mijn vriend en ik zitten namelijk in een soort gelijke situatie;
Ons inkomen zit ook rond de 2500,- pm
mijn vriend heeft ook een halfjaarcontract (ik een wajong-uitkering)
Een intentieverklaring van zijn werkgever is ook geen probleem.
Maar ik ben nu ook al enkele maanden aanvragen aan het doen, en deze worden steeds afgewezen... We houden genoeg over per maand om in een redelijke tijd terugbetaald te hebben, en het gaat om een niet al te hoog bedrag, vind ik...(5000,-)
Ik wens jullie in ieder geval veel succes verder,
maar hoop dat je eventueel inmiddels tips voor ons hebt?

Gr

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geldverstrekker gaan over het algemeen uit van gemiddelde bestedingspatronen, ongeacht of je dat geld nu in een specifieke situatie uitgeeft of niet. Jullie hebben nu geen woonlasten, maar er wordt wel gerekend alsof jullie woonlasten hebben. Daarnaast is jullie gezamenlijk inkomen niet al te hoog, en is er het risico dat op korte termijn minimaal 1 van de inkomens kan wegvallen.

Ga zelf maar na: wat gebeurt er als 1 van jullie geen inkomsten meer heeft en jullie moeten naar een eigen woning verhuizen, terwijl de lening nog niet is afgelost. Kan je dat dan allemaal nog betalen?