gr
door grootobbink Dec 18, 2011 om 08:29
Geldzaken & recht

Levering

in september een nieuw bed gekocht en ben nu 13 weken verder en er is nog steeds niets geleverd.
herhaaldelijk gebeld en steeds maar weer zeggen dat het komt .
nu zeggen ze dat het voor de kerst nog geleverd word.
als ze nu nog niet leveren kan ik dan de koop annuleren ( heb niets aan betaald).
wie kan mij een goed advies geven.
bvd GGO

560 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2011 om 10:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

goedemorgen grootobbink, het lijkt wel lang he, nu al 13 weken wachten. U moet echter wel weten dat in die branche dit normale tijden zijn. 3/4 maanden is absoluut geen uitzondering, tenzij u een showroombed kon kopen (model gaat dan uit de handel). U kunt, helaas voor u, niet annuleren.
Het wordt inderdaad kort dag, maar zelfs als er niet voor de Kerst geleverd wordt zit u "er aan vast". Ja, u kunt wel annuleren, voor de prijs van minimaal 30% maar dan bent u én uw geld kwijt én u heeft nog steeds geen ander bed en begint u ergens opnieuw, dan begint ook het lange wachter weer.

getty
door getty - Dec 18, 2011 om 10:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat staat er over de leveringstermijn in de koopovereenkomst? Als daar niet duidelijk een leveringstermijn in staat, dan wordt annuleren wel lastig. Staat er duidelijk in de overeenkomst wel een week of datum genoemd waarin geleverd wordt, dan kan u op die gronden wel ontbinden. Kijk dus even goed na wat er op papier staat over de leveringstermijn.

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2011 om 11:32
16847 Antwoorden / 108 Vragen

getty, helaas, maar echt niet waar in deze branche. Er kunnen nog allerlei verhalen bij komen waar de koper niets mee kan. Alleen als zij aangeven niet te kunnen leveren en niets anders aanbieden kun je er kostenloos vanaf komen, wat zelden voorkomt.

diumenge
door diumenge - Dec 18, 2011 om 11:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat kan 'de branche' wel vinden, maar je hebt ook gewoon je rechten als consument. Als er een levertijd is afgesproken (wat we dus niet weten in dit geval) en deze komen ze niet na, dan voldoen ze in mijn beeld niet aan de overeenkomst. Ik wil niet zeggen dat je er dan zomaar van af kan, maar 13 weken is al best lang wachten! Toen ik een bed besteld werd mij een levertijd van 6 weken verteld en daar hielden ze zich ook netjes aan.

vladja
door vladja - Dec 18, 2011 om 11:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 dec 2011, 11:32]getty, helaas, maar echt niet waar in deze branche. Er kunnen nog allerlei verhalen bij komen waar de koper niets mee kan. Alleen als zij aangeven niet te kunnen leveren en niets anders aanbieden kun je er kostenloos vanaf komen, wat zelden voorkomt.

Echt onzin, dat ze je met verhalen aan het lijntje kunnen houden! Als de winkel een probleem heeft met zijn toeleveranciers is dat een "ondernemersrisico" dat hij niet kan afwentelen op de klant door te roepen: het komt er aan.

Afhankelijk van wat bewijsbaar is toegezegd of op de aankoopbon vermeld staat over de levertijd, kan er schriftelijk en aangetekend een uiterste datum gesteld worden, waarbij - bij niet levering - overgegaan kan worden tot ontbinding van de verkoopovereenkomst. Alleen dat moet wel heel zorgvuldig gebeuren.

Vladja

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2011 om 12:43
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@vladja, de levering is nog niet lang "over tijd" en in de voorwaarden staat uiteraard dat er kan worden afgeweken van de levertijd, niets bijzonders in deze branche. Als je (niet persé jou bedoelend) alle klachten terugleest over dit soort niet op tijd leveren en annuleren kun je weten dat ze in het algemeen met allerlei argumenten aankomen. Natuurlijk kun je de koop laten ontbinden; maar TS is (nog) echt niet te lang op het bed aan het wachten. Het moet sowieso al "een betere zaak" zijn als ze geen aanbetaling vragen.

getty
door getty - Dec 18, 2011 om 12:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 dec 2011, 12:43]@vladja, de levering is nog niet lang "over tijd" en in de voorwaarden staat uiteraard dat er kan worden afgeweken van de levertijd, niets bijzonders in deze branche. Als je (niet persé jou bedoelend) alle klachten terugleest over dit soort niet op tijd leveren en annuleren kun je weten dat ze in het algemeen met allerlei argumenten aankomen. Natuurlijk kun je de koop laten ontbinden; maar TS is (nog) echt niet te lang op het bed aan het wachten. Het moet sowieso al "een betere zaak" zijn als ze geen aanbetaling vragen.

sorry tenormin, maar heb je het contract zelf gezien? Als daar een levertermijn van 4 weken opgegeven is, dan is het wel over tijd. Je kan niet oordelen over iets wat je zelf niet ziet. Het is dus de vraag aan ts wat er precies in het contract staat, pas dan kunnen we conclusies trekken.

vladja
door vladja - Dec 18, 2011 om 12:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 dec 2011, 12:43]@vladja, de levering is nog niet lang "over tijd" en in de voorwaarden staat uiteraard dat er kan worden afgeweken van de levertijd, niets bijzonders in deze branche. Als je (niet persé jou bedoelend) alle klachten terugleest over dit soort niet op tijd leveren en annuleren kun je weten dat ze in het algemeen met allerlei argumenten aankomen. Natuurlijk kun je de koop laten ontbinden; maar TS is (nog) echt niet te lang op het bed aan het wachten. Het moet sowieso al "een betere zaak" zijn als ze geen aanbetaling vragen.

Je leest zeer creatief. Dus zonder dat er info gegeven is:

1. Nergens staat wat voor levertijd er gegeven is. Ik weet niet of de levering "over tijd" is of dat hij nog niet onredelijk lang op het bed aan het wachten is.

2. Je kan van alles en nog wat in de leveringsvoorwaarden zetten, maar als het een onredelijk beding is, is het niet geldig.

3. Het moet een betere zaak zijn, omdat er geen aanbetaling is gevraagd.

Laat je fantasie de vrije loop nemen op een chatsite.

Eerst maar eens afwachten wat er over levertijd afgesproken is. Dan kan er een concreet antwoord gegeven worden.

Vladja

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2011 om 13:02
16847 Antwoorden / 108 Vragen

nee getty, ik heb niet dat contract gezien, uiteraard. Maar als je zelf zou kijken bij de leverings en betalingsvoorwaarden bij de Branchevereniging Wonen, kun je het zelf zien. Heb geen idee hoe ik een link kan maken dat het voor jou eenvoudiger zou maken.

getty
door getty - Dec 18, 2011 om 13:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 dec 2011, 13:02]nee getty, ik heb niet dat contract gezien, uiteraard. Maar als je zelf zou kijken bij de leverings en betalingsvoorwaarden bij de Branchevereniging Wonen, kun je het zelf zien. Heb geen idee hoe ik een link kan maken dat het voor jou eenvoudiger zou maken.

Er kan altijd in het contract een afwijkende/specifieke leveringsdatum/termijn worden afgesproken, dat is wat ik bedoel. De vraag is dus aan ts of dat het geval is.

getty
door getty - Dec 18, 2011 om 13:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bovendien hoeft een ondernemer niet aangesloten te zijn bij deze branche vereniging en zijn eigen contracten opstellen.

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2011 om 13:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

Het is maar de vraag of TS bij een CBW-erkend bedrijf heeft besteld.

Laat TS eerst maar eens aangeven WAAR dat bed besteld is.

Aan allerlei speculaties hier hebben we ook niets.

ARTIKEL 6 - De levertijd
Onder levertijd wordt verstaan de in de overeenkomst bepaalde termijn, waarbinnen
de prestatie moet zijn verricht. De levertijd is vast tenzij een vermoedelijke levertijd is overeengekomen.
Bij overschrijding van de vermoedelijke levertijd wordt de ondernemer een nadere termijn
gegund om alsnog te leveren. Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijke vermoedelijke
levertijd met een maximum van een maand. Indien de ondernemer alsnog binnen deze
nadere termijn levert, zal een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet worden doorberekend.
Bij overschrijding van deze nadere termijn dan wel van de vast overeengekomen levertijd heeft
de afnemer het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te
ontbinden en/of schadevergoeding te verlangen.
Bij overschrijding van de vermoedelijke dan wel vast overeengekomen levertijd is de ondernemer
bij een overeenkomst met een zakelijke afnemer niet aansprakelijk voor gevolgschade,
hoe ook genaamd.
Bij een overeenkomst met een consument is de ondernemer gehouden die schade te vergoeden
die in een zodanig verband met de overschrijding staat, dat zij haar mede gezien de aard van de
aansprakelijkheid en de aard van de schade kan worden toegerekend.
Indien bestelling op afroep, dat wil zeggen de mededeling van de afnemer dat besteld kan worden,
wordt overeengekomen, dan geldt vanaf de afroep de bij de overeenkomst afgesproken
vaste of vermoedelijke levertijd. Afroep dient te geschieden binnen negen maanden na het sluiten
van de overeenkomst, tenzij anders is overeengekomen. Vindt er geen afroep plaats binnen
die termijn, dan zal de ondernemer de afnemer schriftelijk of elektronisch rappelleren en een
extra termijn van maximaal drie maanden geven om alsnog af te roepen. Na deze termijn wordt
de overeenkomst als geannuleerd beschouwd en is artikel 12 van toepassing.
Bij een op afstand gesloten overeenkomst is artikel 7:46f van het BW van toepassing in samenhang
met lid 2 van artikel 7:46j van het BW.

vladja
door vladja - Dec 18, 2011 om 13:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 18 dec 2011, 13:02]nee getty, ik heb niet dat contract gezien, uiteraard. Maar als je zelf zou kijken bij de leverings en betalingsvoorwaarden bij de Branchevereniging Wonen, kun je het zelf zien. Heb geen idee hoe ik een link kan maken dat het voor jou eenvoudiger zou maken.

Je chat chat chat maar door. Alles om weer een ouweneeltje neer te zetten, net als die hond in het bos bij elke boom zijn geurvlag achter laat.

Vladja