Ch
door Chicky Aug 24, 2020 om 23:09
Geldzaken & recht

Mag CAK mij 4 achterstallige rekeningen in 1 keer sturen? nr 5 is ook onderweg

Ik heb sinds februari WMO maar nooit een rekening ontvangen voor eigen bijdrage. Nu heb ik 10 augustus een brief ontvangen met de mededeling dat de wet WMO is veranderd waardoor de administratie opnieuw ingericht moest worden. In de brief staat ook wat de hoogte van de eigen bijdrage gaat worden.
Vervolgens krijg ik vlak erna 4 enveloppen in de brievenbus met daarin 4 rekeningen vanaf februari en de mededing dat ik voor eind september alles moet betalen. De maand augustus is ook al onderweg.
Ik dien dus voor eind september 5 rekeningen in 1 keer te betalen...
De overheid heeft wel besloten dat 2 maanden tijdens corona niet betaald hoeven te worden omdat er geen correcte hulp geboden kon worden zoals verwacht. Dat is wel fijn.
Een betalings regeling krijg je niet zomaar.
Ik weet nog dat mij is verteld dat ik een eigen bijdrage moest betalen maar ik heb er nooit meer over nagedacht omdat ik nooit een schrijven van CAK heb ontvangen. Die beoordeling kwam in augustus een paar dagen voor de rekeningen.
Ik lees op de website van CAK dat ze tot 3 jaar terug mogen vorderen. Dus ik ben blij dat het bij mij maar om een relatief korte periode gaat vergeleken 3 jaar.
Ik begrijp dat ik dien te betalen maar ik heb hier toch een beetje moeite mee.
Mag dit zomaar? Heeft CAK zich niet aan bepaalde regels te houden als ze 7 a 8 maanden achterlopen met rekeningen versturen?
plus minus 50 dagen om 5 rekeningen te betalen is niet niks. Tegen de tijd dat ik alles betaald moet hebben is rekening 6 van september ook nog binnen.

4542 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 24, 2020 om 23:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De dooddoener is natuurlijk dat je maanden had om die bijdrage te sparen, maar ik begrijp dat het niet altijd zo werkt.

Volgens onderstaande links is een betalingsregeling wel degelijk mogelijk:

https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/betalingsregeling-aanvragen

https://www.hetcak.nl/regelingen/wet-maatschappelijke-ondersteuning/wmo-factuur/voorwaarden-betalingsregeling-wmo-2020

Tr
door Trostomaat - Aug 24, 2020 om 23:26
239 Antwoorden / Vragen

Als het goed is heeft u veel eerder ook een brief ontvangen, waarin werd aangekondigd dat u, om de reden die u beschrijft, geen rekeningen zult ontvangen de eerste maanden, en dat u daar rekening mee kunt houden. Rekening houden met die bijdrage kun je natuurlijk ook zonder dat je daarover brieven krijgt. Die bijdragen verdwijnen niet zo maar. En zoals u zelf al aangeeft wist u dat u een eigen bijdrage moest betalen.

Ja, dit mag dus en uit eigen ervaring weet ik dat het CAK daar keurig netjes en in een vroegtijdig stadium over gecommuniceerd heeft.
Als men de systemen wel tijdig op orde had gehad, dan was u het geld al kwijt geweest. Dus eigenlijk is er sprake van een meevaller ;)

Is dit de eerste keer dat u een eigen bijdrage moet betalen? Vorig jaar niet aan de orde geweest?

tenormin
door tenormin Aug 24, 2020 om 23:44
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb er echt geen brief over gehad @trostomaat. Initiatief moest van mijzelf uitkomen.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2020 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoeveel u per maand moet betalen, maar u had die bedragen zeker kunnen reserveren. Al helemaal als er over twee maanden niet betaald hoeft te worden.

tenormin
door tenormin Aug 24, 2020 om 23:46
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Als het alleen over huishoudelijke hulp gaat, dat is €19,00 p.m. Daar krijgt men 8 uur hulp voor, 2 uur per week. Dus olienoten.

Tr
door Trostomaat Aug 25, 2020 om 00:26
239 Antwoorden / Vragen

Klopt. Als het hulp beperkt blijft tot WMO-zaken dan is de eigen bijdrage maximaal € 19 per maand. Sinds dit jaar is de hoogte van die bijdrage niet meer afhankelijk van vermogen, inkomen etc.

marita5
door marita5 Aug 25, 2020 om 08:08
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , De uren voor H.Hulp is niet voor iedereen hetzelfde , dit hangt af van de Indicatie . Ik heb al jaren H.Hulp 3 uur per week Ook de eigen bijdrage is niet voor iedereen €19,- . Enkele gemeentes geven korting

tenormin
door tenormin - Aug 24, 2020 om 23:42
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Klopt, de CAK heeft de zaken al sinds Januari niet op orde. Dan weer komt er een afschrijving, dan maanden niet. Ik heb nooit een brief ontvangen daarover, maar gebeld vorige week. Je krijgt alleen een mevrouw aan de lijn die vertelt (op tape) dat je iedere maand geld opzij moet zetten enz. enz. Dat heb ik uiteraard gedaan, maar ze hebben hun zaakjes al lang niet op orde. Ook al ondervonden in 2011 en langer. Maar u weet dat u moet betalen, gratis bestaat niet, dus gewoon iedere maand het geld opzij zetten totdat de hele rekening ineens komt. Dus u moet ook niet rekenen op een "betalingsregeling"; eigenlijk wel logisch natuurlijk, maar het is en blijft een slechte organisatie. De hulp die u krijgt, ik via Florein, kan daar ook niets aan doen. Dus nogmaals, die maanden die u niet heeft betaald, gewoon opzij zetten.

Tr
door Trostomaat Aug 25, 2020 om 00:27
239 Antwoorden / Vragen

Voor opzij zetten is het nu te laat. Nu rest slechts betalen ;)

tenormin
door tenormin Aug 25, 2020 om 01:28
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@trostmaat. Hoezo is het opzij zetten nu te laat? Heb ik al gedaan toen de eerste afschrijving niet kwam. Zoals al eerder geschreven: CAK heeft zaken al tig jaar niet op orde, dus voor mij niets nieuws. O.T. opmerking: toen mijn echtgenoot in verzorgingshuis zat ( gesloten afdeling ) kreeg ik maanden na zijn dood nog steeds aanmaningen van betalingen van hen. Zelfs een rechtzaak over geweest die ik "natuurlijk" heb gewonnen. Dan is de stress daarover natuurlijk niet meegerekend. Is gewoon een slechte organisatie.

tijger1
door tijger1 Aug 25, 2020 om 02:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat heeft niets van doen met de WMO.

marita5
door marita5 Aug 25, 2020 om 08:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin , let op , Rekeningnummer CAK voor WMO 2020 is veranderd . Ik betaal niet automatisch maak de eigen bijdrage zelf over .
Bij automatisch afschrijven gaat veel fout , gevolg je moet 3 maanden wachten voordat je je geld terug krijgt . En dan maar hopen dat het wordt terug betaald .

tenormin
door tenormin Aug 25, 2020 om 12:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, Ik heb hulp WMO. De hulp komt van Florein. De rekening komt van CAK (als het komt).

marita5
door marita5 - Aug 25, 2020 om 07:57
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Chickey ,

CAK heeft een probleem met het systeem .
Tot op heden heb ik geen bericht / facturen / beschikking ontvangen , staat wel op de site .
Ik moet ook nog v.a. Januari 2020 betalen , had hier al rekening mee gehouden .

Lees ook deze informatie , klik op de rode regel .

https://www.hetcak.nl/regelingen/wet-maatschappelijke-ondersteuning/de-wmo-in-2020/over-de-wmo-in-2020

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 25, 2020 om 10:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn advies nu er toch sprake is van moeten betalen: reserveer de maandelijkse bedragen (Feitelijk: als u weet dat u moet betalen, waarom niet gereserveerd maar daar heeft u nu niets meer aan). U heeft al reacties ontvangen waaruit is af te leiden dat er problemen zijn bij het CAK en op basis van die problemen zal er ongetwijfeld ook sprake zijn van het krijgen van een (na) betalingsregeling. Zie https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/betalingsregeling-aanvragen

gerbera
door gerbera - Aug 25, 2020 om 10:46
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Begin dit jaar een schrijven gehad van het CAK dat er vertraging is met het verzenden van facturen. Heb dus maandelijks de eigen bijdrage appart gehouden zodat ik niet voor een verrassing kwam te staan. Heb nog mazzel hou zelfs van 2 maanden geld over.

Maar op de facturen staat nog iets; Kunt u de eigen bijdrage niet betalen? bel ons op 0800-1925, wij bespreken dan met u wat de mogelijkheden zijn. Of gebruik de al gegeven link voor regeling termijnbetaling, wel ff het BSN nummer bij de hand houden.

me
door mein33 - Aug 25, 2020 om 11:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vanwege administratieve redenen krijgt u de rekeningen in één keer op uw bordje.
Het CAK had ook 4 dagen achtereen een rekening kunnen struren, maar dat is veel duurder dan alles in één keer verzenden.

U kunt een betalingsregeling aanvragen  en zo in termijnen de achterstand afbetalen, aan het einde van de rit komt het dan allemaal op hetzelfde neer.

De  rekening van september kunt u maar beter direct voldoen, dat voorkomt onnodig gedoe achteraf.

gerbera
door gerbera Aug 25, 2020 om 11:58
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het CAK had ook 4 dagen achtereen een rekening kunnen struren, maar dat is veel duurder dan alles in één keer verzenden.

Ze hebben het inderdaad in een keer verzonden echter wel in...........jawel 5 enveloppen;-))

me
door mein33 Aug 25, 2020 om 13:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Oeps ;-(( die had ik even gemist, kan mijn reactie helaas niet meer corrigeren.
Bedankt voor het wakkerschudden. ;-))

sk
door skybird - Oct 15, 2020 om 12:36
16 Antwoorden / 3 Vragen

Het is meer dan schandalig wat voor financieel wanbeleid het CAK voert ten koste van zieken, gehandicapten en ouderen. Kreeg verdikkie 7 afzonderlijke enveloppen in de bus met naheffingen, in elke envelop een factuur voor een maand (lekker Post.NL spekken zo van onze dure belastingcenten). Ben een dag bezig geweest om al die facturen te checken en orde te scheppen in dat wanbeleid van die ambtenaren daar.. Slaan me aan over een kwartaal 2020 dat al lang afgeschreven is. Na inschakeling van de gemeente (want dat CAK is nooit te bereiken, want druk, druk, druk!! Waarmee, met tienduizenden enveloppen vullen met afzonderlijke facturen??) kwamen ze met het verweer dat dat kwartaal eigenlijk het laatste kwartaal van 2019 betreft. Klopt ook al niet, is ook al afgeschreven. Toen alles zelf maar gecheckt en wat blijkt, dan maanden afgeschreven, dan maanden weer niet, dan dubbele afschrijvingen, dan helemaal niets. 1 grote financiële rotzooi waar ik zelf bijna niet meer uitkwam. Notabene, ik laat al mijn vaste lasten inclusief WMO voor huishoudelijke hulp ad 19 euro elke maand automatisch afschrijven! Door hun nieuwe systeem is het 1 grote wanorde geworden en zit ik met een naheffing van heb ik jou daar die ook nog niet klopt ook en die ze de 15e en de 25e van de eerstvolgende maand willen inhouden. Meer dan schandalig hoe ze zieken, gehandicapten en ouderen, die het toch al zo moeilijk hebben belasten met hun financiële rotzooi. Ik ben helemaal overspannen van die gasten en hoe ze je dan nog te woord staan met een minachting en hooghartigheid van heb ik jou daar! Als je ziek bent heb je al zoveel extra onkosten en je moet het maar financieel zien te redden elke maand met al die torenhoge vaste lasten! Ik heb maar 1 inkomen, heb nog nooit schulden gemaakt en nu komen zij aan met dat je een betalingsregeling kan treffen voor die rotzooi die zij veroorzaakt hebben! Mijn leven lang heb ik ervoor gezorgd geen schulden te maken en door hun imbeciele werkwijze moet ik nu een betalingsregeling treffen? Ik vecht al 2 jaar tegen longkanker, zit volop in de rouw om mijn overleden zus en twee hartsvriendinnen en door die stomkoppen van het CAK ben ik nu helemaal aan het einde van mijn Latijn. Dat is dan een overheidsinstantie, opheffen die handel, wat een zooitje zeg! Alsof we nog niet genoeg aan onze kop hebben! Stel luie en domme lamzakken daar! Moeten wij opdraaien voor hun financiele wanorde en zelf maar uitzoeken hoe alles in elkaar zit?

marita5
door marita5 Oct 15, 2020 om 13:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Skybird , vervelende situatie . CAK is al jaren een warboel en dit al v.a. 2008 . Wanneer de betalingsregeling is afgelopen trek dan de automaische incasso in , maak de eigen bijdrage zelf over . Bij een tante van mij gebeurde hetzelfde , oom overleden in verzorgingstehuis 2011 . Tante kreeg afrekening van de laatste maanden , heb ik gecontroleerd , bleek €1500 teveel in rekening gebracht .  Contact met CAK bleek mijn berekening juist te zijn Op het scherm kon CAK zien dat het bedrag wat ik noemde juist was, maar ondanks dat stuurde ze toch een verkeerde afrekening . Wanneer je niet goed oplet zie je door de bomen het bos niet meer . Uw situatie begrijp ik maar al te goed . Ik heb meteen de automatische incasso laten intrekken . Mijn tante heeft de eigen bijdrage zelf overgemaakt , probleem opgelost . Wanneer iemand teveel betaald , heb je opnieuw een probleem , duurt maanden voordat je je geld terug krijgt .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 15, 2020 om 13:11
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Skybird,

Ik raad u aan om een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 15, 2020 om 13:12
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Chicky,

Ik raad u aan om een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman.

lo
door lovewinnie - Oct 15, 2020 om 13:16
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft als het goed is eerder bericht gehad dat er vanaf 2020 eigen bijdrage betaald moet gaan worden maar er vertraging is op de rekeningen. 19 euro per maand . U had hier dus ook rekening mee kunnen houden. Rekening zat er aan te komen. En ja dit mag helaas. Betaal zelf ook 19 euro per maand, zoon gelukkig niks voor zijn hulpmiddelen maar kreeg indd ook pas eind september de rekening. Had gelukkig wel al opzij gelegt door de brief eerder.
U kunt wel een regeling treffen indien nodig

marita5
door marita5 Oct 15, 2020 om 13:29
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@lovewinnie , CAK is waardeloos . Ik kreeg de beschikking 2020 totaal anders , Wanneer de beschikking niet klopt betreft gezinssamenstelling moet je weer contact opnemen met CAK om de wijziging door te geven . Telefonisch is CAK moeilijk bereikbaar , de wijziging duurt weer 3 weken voordat het op orde is . Over de problemen met CAK kan ik inmiddels een boek schrijven .  CAK blijft volhouden dat ze technische problemen hadden met het systeem maar in werkelijkheid waren ze de gegevens van de klanten kwijt . CAK heeft de gegevens opnieuw gekregen van de gemeente . Tot op heden heb ik nog altijd de facturen van jan/ febr/ maart / niet  . Bij @skybird loopt alles door elkaar , dan moet je toch van goede huize komen , om de rotzooi van CAK op orde te krijgen .

lo
door lovewinnie Oct 16, 2020 om 17:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik leg gewoon die 19 euro per maand opzij en kijk wel wnr ze komen met rest van rekeningen. Ben al blij dat zoon nog gratis hulpmiddelen krijgt. Alleen voor jezelf betalen.
En indd het is een grote gaos. Ook kwa onderhoud van hulpmiddelen en indd bellen met problemen .

Kabinet veranderd van alles kwa vergoedingen en gemeente en cak moeten het maar oplossen . Triest maar waar. En dit gaat zeker veel ellende geven bij mensen die problemen hebben met budgetteren en financiële gedeelte en zitten straks met betaal achterstand

ma
door macboomgaard - Dec 11, 2020 om 13:26
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het CAK is berucht om de fouten die ze maken.Advies is om betalingsregeling aan te vragen. Het kan nog erger, 8 rekeningen sturen met daarbij bankrekening is veranderd. Bij automatische incasso moet het CAK dat zelf regelen, niet de klant. Dus nu is er een betalingsachterstand ontstaan. En kwamen er brieven dat  de rekeningen onterecht waren verstuurd......Bij telefonische navraag over deze fouten werd opeens de verbinding verbroken. Schandalig manier van handelen en nadelig voor toch afhankelijke klanten!

gerbera
door gerbera Dec 11, 2020 om 22:01
7372 Antwoorden / 14 Vragen

In deze zaak is er door het CAK een brief gestuurd naar de belanghebbende over de vertraging. Er is dus niets fout gegaan men wist dat die rekeningen er aankwamen dus had de TS gewoon maandelijks even € 19,- opzij moeten leggen. En bij een foutieve bankrekening, van u, behoort u zelf dit aan het CAK door te geven en als het CAK een ander nummer in gebruik heeft genomen hebben ze dit zelf met de bank geregeld dus kan daardoor geen achterstand zijn ontstaan. Ik spreek uit ervaring want bij mij totaal geen probleem met de incasso's.

1paul
door 1paul - Dec 12, 2020 om 08:44
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als u bedrag niet kunt betalen opbellen en een betalingsregeling aanvragen....

lo
door lollepot - Feb 2, 2021 om 13:04
1 Antwoorden / Vragen

Anno Januari 2021 is het rommeltje bij CAK nog steeds niet opgelost en modderd maar voort.

Mijn dochter kreeg in December 2020 een schrijven dat ze meedere rekeningen  automatisch zouden afboekken VOOR 25 dec 2020 maar in Januari 2021 is er nog steeds niet gebeurd inmiddels zitten we al weer een maand verder Februari en nog steeds geen afschrijvingen.

En dit doen ze mensen aan met beperkingen op welk vlak dan ook onze autisten raken hier compleet van over de rooie, en wij mogen dat weer opvangen tja corona hé wij laten niemand meer binnen i.v.m. dat meerdere personen hier chronisch ziek zijn en ook met auto immuun ziektes vandaar.

Ik wide dit maar weer eens onder de aandacht brengen hoe geweldig de overheid met mensen omgaat !!!!