la
door laramax Mar 10, 2008 om 10:07
Geldzaken & recht

Mag de woningstichting mij zomaar een woning weigeren te verhuren?

Mijn vriend en ik willen een 1gezinswoning gaan huren.

Er staan er 2 vrij, hoek en tussenwoning huurprijs 450 euro.

We zijn allebei bijna 22 en krijgen dus geen huurtoeslag, maar volgens onze berekening kunnen we het wel betalen.

Nu zegt de woningstichting dat we dat moeten vergeten omdat het ongebruikelijk is dat ze zo'n woning aan jonge mensen verhuren.

Terwijl we boven aan de lijst staan.

Nu willen we graag weten of de woningstichting om deze reden ons de woning mag weigeren.

Alvast super bedankt voor het/de Antwoord(en)

Groetjes lara

10548 17 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 11:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Verhuurder mogen inderdaad leeftijdseisen stellen. Dat kan te maken hebben met de samensteling van de rest van de buurt of het simpele feit dat ze een gezin in dat huis willen hebben zodat die niet langer op de lijst hoeven te staan dan nodig is.

birdies
door birdies - Mar 10, 2008 om 15:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ja, dat mogen ze weigeren. Zowel op grond van je leeftijd als op gezinssamenstelling. Eengezinswoningen zijn, zoals het woord al zegt, voor gezinnen en niet voor 2 personen.
Zou een mooie boel worden als grote huizen worden verhuurd aan 2 jongeren zonder kinderen. Misschien wel eens van woningnood gehoord?
Er wordt trouwens door de gemeente ook geen huurvergunning af gegeven.

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 16:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Birdies,
Er zijn op dit moment meer gemeente die niet een woonvergunning werken dan gemeenten die er wel mee werken.

birdies
door birdies - Mar 10, 2008 om 16:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Marcel ik woon in de Randstad en veel familie, kennissen enz. wonen in een huurhuis in de sociale sector. Voor een woning in de sociale sector heb je ALTIJD een vergunning v.d. gemeente nodig.

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 16:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Birdies,
Toch altijd weer leuk om te lezen dat Randstedeling denken dat buiten de Randstad van alles te vinden is (zoals Duitsland, Noordkaap, Frankrijk ect), behalve de rest van Nederland. ;-)

vladja
door vladja - Mar 10, 2008 om 17:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Culemborg, Wageningen, Terschelling, Veenendaal, Enschede,
om eens maar een paar plaatsen te noemen buiten de Randstad. Hier moet je ook
een huisvestingsvergunning aanvragen voor sociale woning huur of koop beneden
een bepaald bedrag.

Vladja

birdies
door birdies - Mar 10, 2008 om 17:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Vladja, helemaal gelijk, maar Marcel denkt het beter te weten. Ik ga daar geen energie in stoppen.
Zonder huisvestigingsvergunning krijg je trouwens ook geen huurtoeslag.

ca
door calimer - Mar 10, 2008 om 17:39
96 Antwoorden / 11 Vragen

Leuk zo'n discussie over vergunning hier en daar, maar aangezien ik niet weet waar je een woning zoekt, ga ik ook niet raden of dat in dit geval geldt.

Een vraagje, je staat bovenaan de lijst? Welke lijst? Is het een WS die werkt met advertenties waarop je moet reageren of met wachtlijsten of opties? Bij advertentie zou het nl dan wel in de adv moeten hebben gestaan dat het voor gezinnen is bedoeld. Bij opties zou je het ook moeten weten, anders kunnen ze je niet inschrijven voor die optie dat is niet eerlijk. Als het een wachtlijst is puur op inschrijftijd, tja, dan krijg je de woning die vrijkomt waarbij je aan de eisen voldoet. Is een wat minder transparant systeem. Zou graag weten bij welke verhuurder je dit probleem hebt eigenlijk.

Dus ja, een WS mag je die woning weigeren, maar ik zou zeker willen weten op welke basis zij verhuren. Wij zouden dit nl niet moeten proberen zonder gegronde, vooraf in de advertentie vastgestelde reden, want dan worden we zowel door onze manager als door de klachtencommissie als door de gemeente op de vingers getikt. En flink.

Overigens, steeds meer WS laten de huishoudensgrootte vallen. Bij ons kan iedereen een eengezinswoning krijgen. Zou zelf ook niet op een eenkamerflat willen wonen met zijn tweeen, liever meer ruimte. Bovendien wordt er ook gezegd: eeeeerst een groter huis zoeken en dan kindjes maken, niet andersom, en dat wordt door dit soort regels onmogelijk gemaakt, waardoor weer urgentieverklaringen nodig zijn etc.

la
door laramax - Mar 10, 2008 om 17:44
1 Antwoorden / 2 Vragen

We staan bovenaan de wachtlijst, en het is een officiele woningstichting.

Ik mail de site liever naar je dan hem hier te noemen.

Groetjes lara

ca
door calimer - Mar 11, 2008 om 09:41
96 Antwoorden / 11 Vragen

Hoi, je kunt dit emailadres gebruiken:calimervara@hotmail.com

henson
door henson - Mar 11, 2008 om 10:41
338 Antwoorden / 36 Vragen

verdubbeling in waarde maar dan natuurlijk met een Euro-teken ervoor! :-)

Groet, Henson (blijft lachen).

vladja
door vladja - Mar 11, 2008 om 11:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Terecht dat je geweigerd bent. Als je een huis kunt kopen hoor je geen sociale huurwoning te krijgen. Die zijn er voor mensen, die geen huis kunnen kopen.

Vladja

ikbenik
door ikbenik - Mar 11, 2008 om 11:11
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik ben zelf alleen en ik woon in een eengezinswoning.

Dus het kan wel. ;-)

henson
door henson - Mar 11, 2008 om 11:21
338 Antwoorden / 36 Vragen

Mijn vrouw en ik hadden 20 jaar geleden hetzelfde probleem, sterker nog, er was een christelijke woningbouwvereniging die kinderen eiste om in aanmerking te komen voor een huis met een tuin. Zijn toen zo boos geworden dat we linea recta naar een makelaar zijn gegaan om een huis te kopen! Hoeven we ook niet meer elke maand een deel van het salaris van de directeuren, secretaresses, telefonistes, administrateurs, koffiejuffrouwen, timmerlieden etc. etc. etc. van de woningbouwvereniging te betalen.

Heb nooit spijt gehad :-)   huis is nu het dubbele waard als destijds en euh.......... een makelaar vraagt niet naar leeftijd, levensovertuiging,  trouwakte of kinderen...

ca
door calimer - Mar 11, 2008 om 12:38
96 Antwoorden / 11 Vragen

En dat hoort ook gewoon te kunnen. Enerzijds wil men eengezinswoningen alleen aan gezinnen verhuren, maar let wel, een alleenstaande of een stel kan ook op de korte of lange termijn een gezin vormen. Daarbij komt dat mensen die in een een of tweepersoonswoninkje of flatje wonen aan de ene kant gezegd wordt "ga eerst maar eens zorgen dat je een groter huis hebt voor je aan kinderen begint" terwijl ze niet in aanmerking komen voor een eengezinswoning omdat ze nu nog geen kinderen hebben. Dit is natuurlijk volstrekt onlogisch. En dan moeten ze een urgentieverklaring hebben als ze maar genoeg kinderen op de wereld hebben gezet dat het echt niet meer past, en krijgen ze voorrang op alle brave wachtenden. En zo verstopt de huurmarkt nog verder.

kl
door kleinebij - Mar 26, 2008 om 12:57
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ten eerste is het belangrijk om te vermelden in welke woonplaats/regio je gereageerd hebt. Het verschilt namelijk per regio!!

Dat je geen eengezinswoning mag bewonen met 2 personen, ligt helemaal aan de regio. Ik heb bij veel woningcorporaties gewerkt en weet dit uit ervaring. Mocht er in de advertentie GEEN vermelding zijn van de aantal personen (of bij de spelregels) en jullie hebben gereagereerd en staan bovenaan. Dan mag de woningstichting de woning niet weigeren. Doen ze dit wel dan moet je een bezwaar maken bij de klachencommissie voor de woonruimteverdeling!

Over huurtoeslag, als je onder de 23 jaar ben en je kan aantonen dat je inkomen boven de huurtoeslaggrens ligt, dan kunnen ze de woning ook niet weigeren. Mits er in de advertentie (of spelregels) een max. grens is voor het inkomen.

Succes!

harrie
door harrie - Mar 26, 2008 om 13:56
765 Antwoorden / 36 Vragen

Tip. Ga emigreren (binnen NL)

Als je een huur van € 450.- p.m. kan betalen, kan je ook een eensgezinwoning kopen van zo'n € 120.000.- Dit is een behoudende inschatting, een makelaar/tussenpersoon/bank zal een hoger hypotheek bedrag opgeven.

Ga eens naar: http://www.uwnieuwetoekomst.nl

en emigreer!!