altijdgeluk
door altijdgeluk Jul 21, 2017 om 19:38
Geldzaken & recht

Mag een winkel de geboortedatum vragen?

Voor bestelling van € 12 bij bonprix moet ook de geboortedatum ingevuld worden! Volgens de klantenservice doen ze dit "om fraude te voorkomen".

JUIST om fraude met mijn gegevens te voorkomen, wil ik mijn geboortedatum niet aan Jan en alleman meedelen. En zal ik de enige zijn??
Hoe kunnen we onze privacy beschermen zonder valse data in te vullen?
Is er geen wet die deze inbreuk op privacy verbiedt?

Alvast dank voor uw antwoord!

6152 11 Rapporteer

getty
door getty - Jul 21, 2017 om 19:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat mag.
Dan maar gewoon in een winkel kopen .

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 21, 2017 om 19:48
7143 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt op dat regeltje ook "volwassen" invullen.

tenormin
door tenormin - Jul 21, 2017 om 19:49
16811 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij mag/moet men in een stenen winkel naar leeftijd of legitimatie vragen, maar dat is natuurlijk i.v.m. alcohol/sigaretten. Bij Bonprix leeftijd moeten geven? Gaat ze geen hol aan, eerlijk gezegd. Alleen als ik de Belasting bel, zij vragen ook naar geboortejaar, terwijl je je BSN nummer al hebt moeten intoetsen, dus dubbele check. Ook bij telefonisch bestellen medicatie moet je je geboortedatum opgeven. Maar die dingen lijken me logisch: dus Bonprix hoeft niets te weten. Dan verzint u maar wat (daar vragen ze om).

pe
door pebk Jul 22, 2017 om 00:20
578 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens. Ik ben volgens veel sites toevallig precies op één januari jarig, met een vast geboortejaar (1990). Niet mijn eigen maar wel boven de achttien en makkelijk te onthouden.

Ben vast niet de enige. Waar zou zo'n site dat voor nodig hebben? Checken of er niet toevallig een kind iets bestelt?

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 21, 2017 om 20:10
11485 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo AltijdGeluk ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.security.nl/posting/434893/Juridische+vraag%3A+mag+je+valse+gegevens+op+een+site+invullen%3F

panter22
door panter22 Jul 21, 2017 om 20:21
6599 Antwoorden / Vragen

Die link is duidelijk. Bij elke webshop een andere datum invullen, dan ben je vaak jarig en met een beetje geluk krijg je elke  maand een verrassing.

marita5
door marita5 Jul 21, 2017 om 20:23
11485 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , een cadeaukaart / of bonuspunten ;-))

jo
door jorisw - Jul 21, 2017 om 20:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Paranoide gedrag begint steeds raardere vormen aan te nemen....

pe
door pebk Jul 22, 2017 om 00:28
578 Antwoorden / 0 Vragen

Of: het bewust worden van je digitale privacy begint eindelijk van dat grond te komen..

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2017 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@altijdgeluk.

En wat voor fraude veronderstelt u dat Bonprix uithaalt met uw geboortedatum?

Zij moeten weten dat u bij een webshop mag bestellen op rekening.

Ga naar Zeeman, kunt u desnoods in een nikab afrekenen bij de kassa.

Topantwoord

ge
door george321 - Jul 21, 2017 om 20:38
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een bestelling wordt gedaan door een minderjarige kunnen de ouders/voogd die bestelling cancelen/terugsturen (met alle problemen van dien voor de verkopende site).
Juist om deze reden, iemand is "volwassen" dan gelden de normale verkoopregels via internetregels.
Vul je een valse geboortedatum in dan pleeg je formeel fraude en zouden de huisregels weleens niet meer geldig zijn.
U moest eens weten in  hoeveel pc's, bestanden enz u zonder dat u het weer al genoteerd bent, compleet met AL uw gegevens.
Er zijn ook nog winkelcentra in uw stad, dorp of omgeving, daar kunt volledig anoniem met euro's betalen en niemand weet wie u bent en u ziet wat u koopt.
Overigens, voor € 12 bestellen, kost u wel verzendkosten, € 4 a € 5, maar dat vindt u ook niet erg. Uw artikel kostdan wel € 17,00 ipv
€ 12,00.

altijdgeluk
door altijdgeluk Jul 21, 2017 om 22:11
35 Antwoorden / 12 Vragen

Dank, George. Inderdaad, er zullen op veel sites al mijn gegevens zijn....
U heeft gelijk, de geboortedata vragen ze waarschijnlijk om zeker te zijn dat de klant volwassen is. Dat had de klantenservice wel mogen laten weten. Klinkt vriendelijker dan "voorkomen van fraude".
Helaas vond ik in de winkels geen zulke broek, daarom online gezocht. Dan heb ik de verzendkosten ervoor over. Maar niet mijn privé zaken.

Dank u!

pe
door pebk Jul 22, 2017 om 00:31
578 Antwoorden / 0 Vragen

Nee George, zie link van Marita5. Je hebt het recht om onzin in te vullen voor niet relevante persoonlijke gegevens.

costnix
door costnix - Jul 21, 2017 om 21:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, luidt een oud spreekwoord.

altijdgeluk
door altijdgeluk Jul 21, 2017 om 22:01
35 Antwoorden / 12 Vragen

Precies!

pe
door pebk Jul 22, 2017 om 00:34
578 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien tijd voor een nieuw spreekwoord. Liever geen spijt dankzij een stukje voorzichtigheid.

tenormin
door tenormin Jul 22, 2017 om 00:50
16811 Antwoorden / 108 Vragen

Da's een goeie, +10

ti
door tilpend Jul 23, 2017 om 09:02
131 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, +10 voor PEBK

gerbera
door gerbera - Jul 21, 2017 om 21:56
7342 Antwoorden / 14 Vragen

moet ook de geboortedatum ingevuld worden
Och misschien sturen ze dan een kaartje op uw verjaardag.
Is er geen wet die deze inbreuk op privacy verbiedt?
Nee die is er niet, maar u hoeft daar niet te bestellen maar het mag wel met uw geboortedatum.

Cookies
door Cookies - Jul 22, 2017 om 00:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is het wel een een verplicht veld om in te vullen? Soms staan er velden die je rustig kunt overslaan.

altijdgeluk
door altijdgeluk Jul 22, 2017 om 14:50
35 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, de bestelling kon niet geplaatst zonder de datum in te vullen. Anders was ik niet boos geworden - vragen staat toch vrij? Maar dwingen tot antwoord niet.

diumenge
door diumenge - Jul 22, 2017 om 02:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is heel simpel. Ze mogen er  om vragen, u hoeft die informatie echte niet te geven. Mogelijk is het gevolg van het niet geven van de gevraagde informatie dan wel dat u de bestelling niet kan afronden.