Re
door Reenen67 Sep 7, 2021 om 17:03
Geldzaken & recht

Mag ik militaire dienstplicht meetellen bij mijn arbeidsverleden

Ik ben vanaf 1984 werkzaam geweest in een bejaardenhuis (zorgsector) dit heb ik gedaan tot 1986. In dat zelfde jaar heb ik drie maanden gewerkt voor een uitzendbureau bij mijn huidige werkgever. (destijds een bejaardenhuis, nu verpleeghuis). Aaneengesloten moest ik de militaire dienstplicht voldoen. In de vakantieperiode heb ik voor mijn huidige werkgever 1 maand gewerkt op een 0 uren contract. Direct na ontslag van de militaire dienst ben ik gaan werken bij mijn huidige werkgever. Nu de CAO is aangepast met de bekende 45 jaren werken in de zorg, zijn ineens voor mij de voorgaande jaren belangrijk geworden. Wat mag ik meetellen? en wat niet. ik heb antwoord gekregen dat alleen de twee jaar vanaf 1984 meegeteld mag worden. De periode van het uitzendbureau niet (raar want ik heb alleen voor mijn huidige werkgever gewerkt) en ook de militairediensttijd niet. Ik heb een gevoel van onrecht. Ik heb niet gekozen voor de dienstplicht en had zelf broederdienst. zo word ik toch dubbel gestraft? en 14 maanden later starten met het opbouwen van een carriere, maar ook nog eens 14 maanden langer doorwerken t.o.v. degene die niet in dienst hoefden. Zie ik het nu verkeerd?

11503 19 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2021 om 17:14
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Uitgaande van dienstPLICHT dan zal die tijd naar mijn mening niet meetellen in arbeidsverleden. In mijn visie is werken op basis van plicht geen vrijwillig gekozen werk.

Re
door Reenen67 Sep 7, 2021 om 17:28
Antwoorden / 1 Vragen

Maar waarom had ik die plicht en zoveel anderen niet....daar gaat het om, dubbel gestraft dus...

als ik die plicht niet had gehad, was ik in de zorg blijven werken

aurora1
door aurora1 Sep 7, 2021 om 19:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ach ja, het valt soms niet mee in het leven en klagen en zeuren helpt daarbij helemaal niets.
Velen hadden dienstplicht, u niet alleen. Met zo een instelling komt u nergens.

mahadma
door mahadma Sep 7, 2021 om 21:54
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ter info: totn ik in dienst MOEST, plicht dus, kon ik ook niet in de winkel werken waar ik toen werkte en weer terug kon komen en in mijn vrije weekenden op zaterdag weer kwam. Dus dat gestrafte hebben velen met u gehad.

Re
door Reenen67 Sep 8, 2021 om 11:43
Antwoorden / 1 Vragen

Svp niet invullen als u mij niet kent..het gaat ook niet om de invulling van de dienstplicht..geen probleem, het gaat mij erom dat ik daarnaast ook nog eens 14 maanden langer moet werken aan het einde van mijn carrière dan van iemand die geen dienstplicht heeft gehad. Dus graag niet te kort door de bocht...

getty
door getty - Sep 7, 2021 om 17:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat zegt de vakbond?

Re
door Reenen67 Sep 8, 2021 om 10:22
Antwoorden / 1 Vragen

Ga ik navragen. Bedankt voor je antwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2021 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Re
door Reenen67 Sep 8, 2021 om 10:13
Antwoorden / 1 Vragen

Gelezen, maar het antwoord niet gevonden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 7, 2021 om 17:41
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Reenen67,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Heeft u deze informatie nodig voor uw pensioenfonds?

Zo ja, dan is het antwoord : ja.

justmeagain
door justmeagain Sep 7, 2021 om 23:02
623 Antwoorden / 8 Vragen

TS valt buiten een regeling met door niet meetellen van de  diensttijd. Daardoor moet er nu 14 maanden langer doorgewerkt worden. Staat er echt duidelijk.
.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 7, 2021 om 23:08
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Ik weet nog steeds niet waarover het gaat.....

Lees even de link van Aurora 1 beneden.

Ik weet van mijzelf, dat ik van mijn 9 maanden militaire diensttijd er maar 2 mocht optellen van het ABP......

gerbera
door gerbera Sep 8, 2021 om 14:19
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet nog steeds niet waarover het gaat.....

Zou het dan niet beter zijn om het reageren over te laten aan forumleden die wel weten waar het over gaat.☺

Mij dunkt geeft de TS voldoende informatie echter weet ik van deze materie weinig dus reageer ik niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 9, 2021 om 03:20
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Ik lees in de link van Panter22, dat de PFZW niet meedoet omdat ze het niet kunnen betalen.

ro
door ronny530 - Sep 7, 2021 om 18:25
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Kan wel eens kloppend zijn want enkel een dienstverband bij een werkgever in de zorg telt mee. Een uitzendbureau valt onder een andere cao en de militaire dienstplicht telt niet mee omdat u voor de duur van die plicht niet beschikbaar was om burgerarbeid te verrichten. Er is een gat van 14 maanden ontstaan waarin u niet in bij een werkgever in de zorgsector werkzaam bent geweest en in het cao staat dat mensen die 45 jaar in de zorg hebben gewerkt voor die regeling in aanmerking komen. Dat u wel in dienst moest en een ander dat niet hoefde was in die tijd een kwestie van geluk of pech hebben want als het aanbod groter was dan de vraag werd een deel buitengewoon dienstplichtig en hoefde de dienstplicht niet te vervullen. Ik weet nog goed dat de lichting 1959 dus mannen die in dat jaar waren geboren niet eens zijn opgeroepen voor de dienstplicht omdat er simpelweg geen plaats was om ze te huisvesten en te trainen.

Re
door Reenen67 Sep 8, 2021 om 10:17
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord. Maar toch blijft het dan twee keer pech? Daar kunnen ze toch best coulanter voor worden voor dit soort situaties?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2021 om 18:36
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik vrees dat u het helaas verkeerd ziet om redenen als al gezegd. Het lijkt mij verder dat 1 maand werken via een uitzendbureau op basis van een 0 uren contract geen rol speelt. Het lijkt mij echter ook dat u deze vraag het beste zou kunnen stellen bij een vakbond maar dan is uiteraard de vraag of u daar lid van bent. U kunt alsnog lid worden.

Wat op zich wel een boeiend aspect is, is het feit dat u wegens het moeten vervullen van militaire dienstplicht geen rechten in deze heeft opgebouwd hetgeen u indien u om welke reden dan ook zou zijn vrijgesteld dat niet aan de orde zou zijn indien u toen al bij de huidige werkgever zou zijn gebleven.

En juist dat is voor mij reden om hierover navraag te doen bij de Nationale Ombudsman  https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres  onder het motto 'men weet het maar nooit' en ik ben ook wel nieuwsgierig wat men daar vindt van deze casus.

Re
door Reenen67 Sep 8, 2021 om 11:45
Antwoorden / 1 Vragen

Gedaan, ik hou je op de hoogte.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 8, 2021 om 12:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ok!

sw
door swat1500 - Sep 7, 2021 om 19:58
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als je voor de overheid werkt telt de dienstplicht wel mee als arbeidstijd en dus voor het pensioen. Sterker nog je hebt over die 14 maanden pensioen opgebouwd bij het ABP.

da
door daikie01 Sep 8, 2021 om 16:59
Antwoorden / Vragen

Klopt helemaal!!

me
door mein33 - Sep 7, 2021 om 20:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hospik of een andere medische functie gehad toen u voor uw nummer diende ?
Zo ja, dan zou het wel moeten meetellen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 7, 2021 om 23:04
2096 Antwoorden / Vragen

Dat vind ik heel creatief gevonden maar ik heb echt grote twijfels of dat ook echt in de regeling staat.

me
door mein33 Sep 7, 2021 om 23:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het gaat erom dat men al die jaren  werkzaam moet zijn geweest in een medisch beroep en als hospik (verzorgende) ben je dat.
Ben je bijv. driesporentrekker geweest dan is het jammer maar helaas.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 7, 2021 om 23:10
2096 Antwoorden / Vragen

Dienstplicht is geen werk in de zorg maar ik snap het hele issue niet aangezien 1984 + 45 gelijk aan 2028 is en we in 2021 leven.

me
door mein33 Sep 8, 2021 om 09:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een goede voorbereiding is wel het have werk, je kunt je data maar vast  op orde hebben !  ;-))

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2021 om 01:08
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ondanks alle berichten die ik lees: mijn vriend moest in 1958, 20 jaar oud, in dienst. Toen nog twee jaar, in Den Helder gelegerd. Inmiddels Amerikaans burger geworden: hij krijgt wel degelijk van SVB die jaren (tot hij in 1976) als pensioen uitgekeerd. Weliswaar 4 x per jaar, maar toch ruim $600 per kwartaal. Tot op de dag van vandaag.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2021 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De SVB keert AOW uit, geen pensioen.

tenormin
door tenormin Sep 8, 2021 om 12:29
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, erg hé, dat ik telkens in het warretje ben met pensieon en a.o.w. Sorry.

panter22
door panter22 - Sep 8, 2021 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Uitzendbureau

En wat als je een inservice of BBL opleiding hebt gedaan, via een uitzendbureau hebt gewerkt of een 0-urencontract hebt? ‘Een arbeidsovereenkomst is een arbeidsovereenkomst’, stelt De Wilde, ‘dus die jaren tellen ook mee. Als je via een uitzendbureau hebt gewerkt, moet je kunnen aantonen dat je via dat uitzendbureau in de Zorg en Welzijn hebt gewerkt.’
https://www.tvvtotaal.nl/verzorgenden-mogen-na-45-dienstjaren-met-pensioen/

Re
door Reenen67 Sep 8, 2021 om 10:20
Antwoorden / 1 Vragen

Ja precies, dat had ik ook gelezen. Een contract is een contract en zelf bij de huidige werkgever, hoef dus niet eens te bewijzen dat dat in de zorg was...

panter22
door panter22 Sep 8, 2021 om 15:38
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je  wel bewijs dat je via een uitzendburo bij je werkgever hebt gewerkt?
Je zult destijds een uitzendcontract hebben gekregen totdat je in militaire dienst moest.
Je huidige contract begint pas na de militaire dienst. Zo te lezen kun je de militaire niet meetellen.
https://www.plusonline.nl/pensioen-aow/recht-op-pensioen-bij-militaire-dienstplicht

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 9, 2021 om 03:17
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter22,

Ik vrees ook, dat de PFZW niet meedoet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 8, 2021 om 09:29
1389 Antwoorden / 10 Vragen

1984-1967  dus  als  17 jarige gewerkt?

en als 19 jarige in je dienstplicht gedaan...

1984 +45 jaren = 2029!

Dan ben je  62 en eerder eruit dus geen 67 maar 5 jaren eerder?

Vraag je eigen Pensioenfonds eens  met deze vraag, ik denk  dat je te jong was en pas vanaf 1987 iets opgebouwd hebt,  en tot 2032 als je 65 bent  door moet voor deze regeling.

Of de eerder gewerkte 1984 tot 1986 mee telde weet ik niet.

Beroeps Militairen bouwen pensioen op,  Dienstplichtige niets...  vele hadden opbouw vanaf 25 jaren en  niet eerder!

Vele Pensioenen bouwen geen 45 maar 40 jaren iets op.

Maar elke beroepsgroep heeft afwijkingen en  je eigen Pensioenfonds deze vraag stellen met deze info

lijkt me de beste manier om foutloos antwoord te krijgen.

Ik ben net als vele niet in deze tak werkzaam geweest en weten vaak ongeveer met kans op foute antwoorden.

Stuur ze een Email die ze rustig kunnen uitzoeken en ga niet bellen.

Ze zullen als ze er tijd voor hebben deze  beantwoorden dus kan even duren.

Re
door Reenen67 Sep 8, 2021 om 10:21
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ga ik doen. En navragen bij de fnv

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 8, 2021 om 10:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het Pensioenfonds eerst, die heeft inzage of je voor Dienstplicht ook rechten opgebouwd hebt of niet,

FNV moet  alles doorsturen en werkte voor geheel NL en   moet alle info nalezen.

Voor Jou pensioenfonds dagelijks werk en  gaat sneller vermoedelijk.

Bij geen of foute antwoorden alsnog FNV  later vragen, mits je wel lid bent.

mo
door mof - Sep 8, 2021 om 15:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, je ziet t verkeerd. Je moet al die jaren in de zorg hebben gewerkt.

1paul
door 1paul - Sep 8, 2021 om 16:45
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat zie je verkeerd, dienstplicht telt niet mee uitzendwerk ook niet....

anduril
door anduril - Sep 11, 2021 om 15:30
167 Antwoorden / 1 Vragen

Naar mijn mening heeft Reenen67 wel een punt.  Hij is verplicht in dienst geweest van de overheid.  Nu het aantal jaren van belang is geworden, zouden deze jaren moeten meetellen.  Anders is er sprake van discriminatie t.o.v. de mensen die niet in dienst moesten.  Of tellen de jaren van beroepsmilitairen ook niet mee?  Nou dan.

gerbera
door gerbera Sep 11, 2021 om 16:06
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, de dienstplicht telt niet mee voor het pensioen. Er werd ook geen premie ingehouden.

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2021 om 16:07
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Vanaf de zomer 2017 zal de vervulde leger- of burgerdienst, die in 1994 werd afgeschaft, in alle gevallen meetellen voor de opbouw van een pensioen.
bron

panter22
door panter22 Sep 11, 2021 om 18:32
6599 Antwoorden / Vragen

Belgie?

gerbera
door gerbera Sep 11, 2021 om 21:47
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry Foutje, was een beetje verdwaald☺