pa
door pastaal2 Sep 26, 2011 om 11:00
Geldzaken & recht

Mail ontvangen van DigiD

Ik ontving de volgende mail:

------
Herinnering: uw DigiD dreigt te verlopen.
noreply@reminder.digid.nl

Aan: undisclosed-recipients

Geachte heer/mevrouw,

Over 30 dagen verloopt uw DigiD inlogcode, omdat deze dan 1,5 jaar niet gebruikt is. Om dit te voorkomen kunt u inloggen op www.digid.nl, kies voor Mijn gegevens.

Nadat u bent ingelogd en na elke daaropvolgende keer dat u uw DigiD gebruikt, is uw DigiD weer 1,5 jaar geldig.

Indien u uw gebruikersnaam of wachtwoord bent vergeten, kunt u opnieuw een DigiD inlogcode aanvragen op www.digid.nl.

Met vriendelijke groet,

DigiD

Let op! Medewerkers van DigiD zullen u nooit naar uw gebruikersnaam of wachtwoord vragen. Niet via telefoon, e-mail of op welke andere manier dan ook.
Bij de aanvraag van uw DigiD inlogcode heeft u uw e-mailadres opgegeven. Mocht u geen e-mails van DigiD willen ontvangen, dan kunt u uw e-mailadres verwijderen op www.digid.nl, kies voor Mijn gegevens.
-------

Aangezien ik deze mail niet vertrouwde heb ik DigiD gevraagd of deze mail "echt" was.

Ik ontving de volgende reactie:

Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw reactie. Deze betreft de e-mail die u hebt ontvangen over het verlopen van uw DigiD inlogcode.

Deze e-mail wordt automatisch gestuurd 30 dagen voordat uw DigiD inlogcode verloopt. Dit is een nieuwe functionaliteit om gebruikers te waarschuwen. Het is echter terecht dat u vragen stelt over de authenticiteit van deze e-mail. Wij passen binnenkort de inhoud hiervan aan om te voorkomen dat deze overkomt als een phishingmail.

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen over DigiD, dan kunt u contact opnemen met onze helpdesk. Deze is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur op telefoonnummer 0800-0230 435.

Met vriendelijke groet,

Helpdesk DigiD
-------

Ik vind dit, ondanks de 'geruststellende' mail van DigiD, toch een vreemde gang van zaken. Overal wordt gewaarschuwd om binnenkomende mails met argusogen te bekijken. Het mag toch niet zo zijn dat DigiD zelf mails verstuurt en toegeeft dat het terecht is dat hier twijfels over bestaan?

Of ben ik te kritisch?

20173 21 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 26, 2011 om 11:09
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ja in dit geval ben je te achterdochtig. Is alleen een waarschuwingsmail ze vragen niet om gegevens, dus niks mis mee.

tdehond
door tdehond - Sep 26, 2011 om 12:15
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als u zelf de adresbalk in vult ( http://www.digid.nl/) dan kan er niets misgaan.

Nooit via de link in een e-mail naar een dergelijke site gaan.

Geldigheidsduur
Uw DigiD verloopt als u deze 1,5 jaar niet gebruikt. Dit is om veiligheidsredenen. Als u uw e-mailadres hebt opgegeven ontvangt u 30 dagen voordat uw DigiD verloopt een waarschuwing. Door uw DigiD een keer te gebruiken is deze weer 1,5 jaar geldig.

pa
door pastaal2 - Sep 26, 2011 om 13:00
3 Antwoorden / 3 Vragen

Vreemd is wel dat de laatste keer dat ik inlogde op DigiD op 30 maart 2011 was, pas een half jaar geleden dus (en niet anderhalf jaar zoals in de mail werd gesteld).

tdehond
door tdehond - Sep 26, 2011 om 13:17
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=pastaal2 schreef op maandag 26 sep 2011, 13:00]Vreemd is wel dat de laatste keer dat ik inlogde op DigiD op 30 maart 2011 was, pas een half jaar geleden dus (en niet anderhalf jaar zoals in de mail werd gesteld).

Heeft u toen ingelogd met uw gebruik van uw digiD? bijvoorbeeld om naar uw gegevens te kijken?

pa
door pastaal2 - Sep 26, 2011 om 13:55
3 Antwoorden / 3 Vragen

ja, om mijn inkomstenbelasting gegevens op te sturen

valerius-2
door valerius-2 - Sep 26, 2011 om 14:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

TS
Ik vind dat u gelijk heeft met de info opvragen bij digd, voorkomen is beter dan genezen.
Vgrt Valerius-2

loreleigil
door loreleigil - Sep 26, 2011 om 14:05
678 Antwoorden / 3 Vragen

Goed, we draaien het om. Uw DigID dreigt te verlopen en de Belastingdienst doet niets. Stuurt geen mail, geen brief, belt niet. Dan verloopt dat ding, en kunt u volgend jaar geen digitale belastingaangifte doen. U kwaad, want 'Verdorie, kunnen ze nou niet even een mailtje of een brief sturen vóór dat ding verloopt?'. Dus een beetje een geval van 'Damned if you do, damned if you don't'. Ze geven u nog een compliment ook, beantwoorden uw vraag, wat wilt u nog meer? Ik maak de Belastingdienst niet vaak zo servicegericht mee!

empyria
door empyria - Sep 26, 2011 om 14:09
504 Antwoorden / 3 Vragen

De belastingdienst doet alles schriftelijk.

Waarom dit dan weer niet?

:-/

lottesanne
door lottesanne - Sep 26, 2011 om 14:14
438 Antwoorden / 47 Vragen

digid komt niet van de belastingdienst. Dit wordt beheerd door een onafhankelijke overheids organisatie.

tdehond
door tdehond - Sep 26, 2011 om 14:53
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=loreleigil schreef op maandag 26 sep 2011, 14:05]Goed, we draaien het om. Uw DigID dreigt te verlopen en de Belastingdienst doet niets. Stuurt geen mail, geen brief, belt niet. Dan verloopt dat ding, en kunt u volgend jaar geen digitale belastingaangifte doen. U kwaad, want 'Verdorie, kunnen ze nou niet even een mailtje of een brief sturen vóór dat ding verloopt?'. Dus een beetje een geval van 'Damned if you do, damned if you don't'. Ze geven u nog een compliment ook, beantwoorden uw vraag, wat wilt u nog meer? Ik maak de Belastingdienst niet vaak zo servicegericht mee!

Deze e-mail was niet persoonlijk gericht aan vraagsteller.
undisclosed-recipients

Als ik bericht krijg van een instantie dan is deze persoonlijk gericht aan mij: Ik zie dan minimaal mijn naam staan in de e-mail.
Terecht heeft vraagsteller zich verdiept in de vraag of dit phishing mail betrof. Ik vind dit niet te kritisch omdat de e-mail niet op naam stond.

Beter safe dan sorry.

pino123
door pino123 - Sep 26, 2011 om 15:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft iemand anders deze email ook ontvangen? Daar gaat het om! Volgens mij heeft deze email niemand ontvangen, ook klopt de inhoud van de email niet indien TS een half jaar geleden zijn belastingformulier ermee ingestuurd heeft! Heeft DidiD een email adres waar u verder informatie kunt opvragen, zou het inderdaad voor de zekerheid maar even nagaan!

tdehond
door tdehond - Sep 26, 2011 om 15:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=pino123 schreef op maandag 26 sep 2011, 15:01] Heeft DidiD een email adres waar u verder informatie kunt opvragen, zou het inderdaad voor de zekerheid maar even nagaan!

Dat is gedaan. De reactie staat in de vraag bijgevoegd.
Het is i.d.d. vreemd dat erom gevraagd werd terwijl een half jaar geleden ingelogd is met digiD.

hi
door hipppo - Sep 26, 2011 om 15:37
303 Antwoorden / 2 Vragen

pastaal2 krijgt tenminste nog bericht dat zijn DigiD dreigt te verlopen. Enkele jaren geleden heb ik ook eens DigiD aangevraagd, ik weet niet meer waarvoor dat was maar het moest omdat ik anders ergens niet voor in aanmerking kon komen. Sindsdien nooit meer gebruikt en ook nooit verlenging aangevraagd en ook nooit een mailtje ontvangen dat ik e.e.a. moest verlengen. Trouwens, voor de digitale aangifte van inkomstenbelasting heb ik geen DigiD nodig. Zal wel komen doordat ik een onderneminkje heb.

loreleigil
door loreleigil - Sep 26, 2011 om 16:26
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 26 sep 2011, 14:53]
Deze e-mail was niet persoonlijk gericht aan vraagsteller.
undisclosed-recipients

Als ik bericht krijg van een instantie dan is deze persoonlijk gericht aan mij: Ik zie dan minimaal mijn naam staan in de e-mail.
Terecht heeft vraagsteller zich verdiept in de vraag of dit phishing mail betrof. Ik vind dit niet te kritisch omdat de e-mail niet op naam stond.

Beter safe dan sorry.
En hij/zij heeft het nagevraagd en antwoord gekregen dat het bericht wel van hen kwam en wel voor hem/haar was. Dat is toch netjes? Ik vind het heel slim dat TS contact heeft gezocht, en de Belastingdienst ook, TS krijgt een compliment. Dus de verwarring is de wereld uit en snap ik het hele nut van het topic niet. Het kan zijn dat er op die dag 7 mensen waren wier DigID zou gaan verlopen. Dan is het efficiënter om 1 mail aan hen allen (BCC) te sturen, dan alle 7 apart. Ik kan me voorstellen dat je aan spam denkt, dus is het slim dat TS het even heeft uitgezocht. Maar ik blijft het netjes vinden dat hij/zij überhaupt een mail kreeg.

la
door ladydondersteen - Sep 26, 2011 om 16:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de mail ook ontvangen, en ik heb dit jaar ook nog ingogd.
Het was een mail die iedereen had kunnen maken, zonder zakelijk briefhoofd etc. Het kwam geheel knullig (kinderachtig) over en das zacht gezegd. Ik heb hem dan ook zo de prullenbak ingegooid omdat ik de boel niet vertrouwde.

pa
door pastaal2 - Sep 26, 2011 om 20:54
3 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ladydondersteen schreef op maandag 26 sep 2011, 16:30]Ik heb de mail ook ontvangen, en ik heb dit jaar ook nog ingogd.
Het was een mail die iedereen had kunnen maken, zonder zakelijk briefhoofd etc. Het kwam geheel knullig (kinderachtig) over en das zacht gezegd. Ik heb hem dan ook zo de prullenbak ingegooid omdat ik de boel niet vertrouwde.

ma
door malhy2 - Sep 27, 2011 om 05:30
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ook ik heb de mail ontvangen.
Het vreemde is echter als je de link volgt kom je niet op een https site van digid en als je zelf www.digid.nl intikt wel.
Ik vond dit heel vreemd en dacht dus ook dat dit een phishing mail was.
Nou gebruik ik digid niet omdat ik invuller ben bij de FNV en zodoende mijn belasting nog met een electronische handtekening mag verzenden en mijn DIGID dus al veel langer verlopen was.
Al met al een vreemde zaak.

Gr Ed

read*
door read* - Sep 27, 2011 om 08:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou eerst op de website van DiGid uitzoeken of deze mail wel echt is. Telefonisch onderzoek is natuurlijk ook een alternatief.

avhelvoort
door avhelvoort - Sep 29, 2011 om 22:32
82 Antwoorden / 1 Vragen

uit de vragen lijst van DigiD
-------------------------------------
Waarom kan DigiD verlopen?

Om vervuiling van het systeem te voorkomen heeft uw DigiD een geldigheidsduur van anderhalf jaar. Vervuiling ontstaat wanneer iemand wel een DigiD heeft, maar er geen gebruik meer van maakt.

De periode van anderhalf jaar gaat vanaf de laatste keer inloggen, dus niet op het moment dat u uw DigiD activeert. Voordat uw DigiD verloopt, ontvangt u per e-mail een waarschuwing, mits u bij het aanvragen uw emailadres heeft ingevuld. U hoeft slechts één keer ergens in te loggen om uw DigiD weer anderhalf jaar geldig te laten zijn.
------------------------------------------
ik zou zeggen ga zelf naar de site toe digid.nl en log een keer in en uit. ik geloof wel dat het echt is, en anders bel inderdaad even zoals mn voorganger al zei.

AvH

by
door bytheway - Sep 30, 2011 om 03:40
32 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeker niet via die brief niet reageren, alleen via de websie zelf.

kg
door kgskaug - Dec 19, 2011 om 11:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb oiok net zo'n mail ontvangen, en ik:

1) Vind dat die onterecht is, want volgens mij heb ik wel in 2011 nog mijn DigID gebruikt; dus moet er nog minimaal 6 maanden van het verlooptermijn op zitten

2) Vind dat het onzinnig is om een verlooptermijn van slechts 18 maanden te handhaven op DigID, want hoe vaak gebruik je nou zoiets? Ik ben online heel actief, maar desondanks kom ik het DigID-inlogschermpje hooguit 1x-2x per jaar tegen. Het is toch bedoeld als een strict persoonsgebonden iets. Hoe kan dat dan zo snel "vervuilen"? Als iemand overlijdt, maar toch niet anders? Net als je SOFI nummer, dat verloopt toch ook niet als je het een tijdje niet persoonlijk hanteert?

3) Ben het eens dat die knullig/onprofessioneel geformatterd is, en dus weinig vertrouwenswekkend, rekening houdend met de twijfels over de integriteit van DigID na de recente hacks uit Iran.

KGS